Gå til innhold

Ble så lei meg etter møte med ppt, kan de ta feil?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Ja, BUP utreder primært psykiske vansker i men ppt utreder faglige vansker. Her er det primært snakk om faglige vansker og ppt er helt riktig instans. 

Anonymkode: 1f8fa...a49

BUP utreder ADHD sist jeg sjekket. 
PPT tester de vanligste lærevanskene som f.eks. dysleksi o.l.  Hva legger du i benevnelsen «psykiske vansker «?

Anonymkode: ef317...ada

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Lese og skrivevansker = lav IQ (bortsett fra dysleksi). 

Det kalles bare ikke det lenger. Hvis barnet ditt har lese og skrivevansker betyr det at hen er svak kognitiv. 

Veldig mange er det og fungerer godt, og det merkes ikke i det daglige. 

Anonymkode: b7acc...0af

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Lese og skrivevansker = lav IQ (bortsett fra dysleksi). 

Det kalles bare ikke det lenger. Hvis barnet ditt har lese og skrivevansker betyr det at hen er svak kognitiv. 

Veldig mange er det og fungerer godt, og det merkes ikke i det daglige. 

Anonymkode: b7acc...0af

Burde kanskje bli tester for dysleksi først, med tanke på at jeg har det. Og nei lese og skrivevansker kan være mye annet enn lav iq. 
Ts

Anonymkode: 018e1...e6e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

BUP utreder ADHD sist jeg sjekket. 
PPT tester de vanligste lærevanskene som f.eks. dysleksi o.l.  Hva legger du i benevnelsen «psykiske vansker «?

Psykiske vansker som rammer barn, angst, depresjon, barneskidsofreni etc. ja de utreder ADHD, men dette barnet er jo ikke mistenkt for det, det var dysleksi som var mistanken, så hvorfor plutselig adhd? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Psykiske vansker som rammer barn, angst, depresjon, barneskidsofreni etc. ja de utreder ADHD, men dette barnet er jo ikke mistenkt for det, det var dysleksi som var mistanken, så hvorfor plutselig adhd? 

Det finnes jo andre diagnoser som ikke handler om angst og elendighet isolert sett!  
Autisme , tourettes f.eks.? Autisme er jo enn utviklingsforstyrrelser. 
Angst , depresjon kan jo være tilleggssymptomer på noe annet også ikke sant ? 
En med dysleksi kan også være deprimert og få angst pga utfordringen i seg selv.  
Tror du har googlet rett og slett siden du svarer sånn. 
Hvis du hadde lest grundigere så hadde du fått med deg at TS har flere med ADHD i familien .  
Det er vel vanlig at en har en mistanke eller ide om hva som være problemet , men pga ren , naturlig uvitenhet så åpner ikke en ikke for andre ting /diagnoser.  
I min tid med mine barn så ba jeg om en bred og grundig utredning sånn at en ikke gjorde feil eller overså noe.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Klart barnet er henvist av en grunn, en grunn vi foreldre har varslet skolen om i noen år. Vi ønsker hjelp for å få riktig opplæring. Og nei så klart skal de ikke ta hensyn slik til foreldrene, men når man ikke kjenner igjen beskrivelsen av eget barn så er det jo noe som ikke stemmer? 
Vi kommer aldri til å fortelle barnet dette, det har ingenting for seg. 

Kanskje litt forskjell på å bli skuespiller enn å få lov å få en vanlig utdannelse? 
Min sønn vil bli fotballproff, jeg har ikke knust drømmene hans, hvorfor skal man det? 
De oppdager virkeligheten selv en dag, og vil man virkelig noe så synes jeg man skal prøve. Går det ikke, nei da blir det plan b, c osv

Med denne beskrivelsen som vi fikk i dag, vil vårt barn lære skuffelser uten at jeg som mor skal stå for de. 
Ts

Men hva tenker du på som en "vanlig" utdannelse, og hvorfor er du så sikker på at ditt barn ikke kan få det? Lavere sjikt av normalområdet betyr ikke at alt er utenfor rekkevidde, hvis det i det hele tatt stemmer. Vi vet jo heller ikke om ditt batn ønsker å ta en krevende utdanning når den tid kommer. Hvis det ikke stemmer at barnet har litt lav iq, såkan ingen stoppe det fra å ta en utdanning (det kan de jo ikke uansett, så lenge man kommer inn på en utdanning). For meg virker det som at det handler mer om dine ambisjoner og drømmer en  om barnets. Og selvfølgelig skal ikke vi foreldre være dtømmeknusere. Men vi skal heller ikke lyve for barna våre og fortelle dem at de kan bli omtrent hva de vil, for det kan de fleste ikke. Jeg er forresten helt enig med deg i at dere ikke skal si til barnet at det har en iq i nedre del av normalområdet. Det tror jeg ikke vil gjøre noe godt. 

Anonymkode: 0f9e5...c79

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

13,6 prosent av befolkningen i Norge har i mellom 70 og 85, altså lav normal. Tipper det er der barnet ditt ligger?:) De fleste her klarer seg jo veldig fint! Ikke alle skal bli kirurger 

Anonymkode: 1d0c2...202

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Ja, BUP utreder primært psykiske vansker i men ppt utreder faglige vansker. Her er det primært snakk om faglige vansker og ppt er helt riktig instans. 

Dette.

Hilsen noen som har master i spesped.

Anonymkode: 455a7...55f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Men hva tenker du på som en "vanlig" utdannelse, og hvorfor er du så sikker på at ditt barn ikke kan få det? Lavere sjikt av normalområdet betyr ikke at alt er utenfor rekkevidde, hvis det i det hele tatt stemmer. Vi vet jo heller ikke om ditt batn ønsker å ta en krevende utdanning når den tid kommer. Hvis det ikke stemmer at barnet har litt lav iq, såkan ingen stoppe det fra å ta en utdanning (det kan de jo ikke uansett, så lenge man kommer inn på en utdanning). For meg virker det som at det handler mer om dine ambisjoner og drømmer en  om barnets. Og selvfølgelig skal ikke vi foreldre være dtømmeknusere. Men vi skal heller ikke lyve for barna våre og fortelle dem at de kan bli omtrent hva de vil, for det kan de fleste ikke. Jeg er forresten helt enig med deg i at dere ikke skal si til barnet at det har en iq i nedre del av normalområdet. Det tror jeg ikke vil gjøre noe godt. 

Anonymkode: 0f9e5...c79

Jeg har ingen andre ambisjoner for mine barn enn at de finner seg en jobb og få lagd seg et godt liv. Samtidig lever jeg i denne verden der man ikke får jobb uten utdannelse i dag. 
Så er det slik at karakterene til ungdommene i dag er høye, når jeg allerede får beskjed om at jeg må realitetsorientert barnet allerede nå. Så blir man engstelig for fremtiden.
Drømmer er viktig, og jeg trenger ikke å fortelle barnet at det kan du ikke. Det finner de ut av seg selv :) 

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

13,6 prosent av befolkningen i Norge har i mellom 70 og 85, altså lav normal. Tipper det er der barnet ditt ligger?:) De fleste her klarer seg jo veldig fint! Ikke alle skal bli kirurger 

Nei, ligger visst under der. Og det er det jeg ikke klarer å forstå. 
Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Nei, ligger visst under der. Og det er det jeg ikke klarer å forstå. 
Ts

Under 70 er jo psykisk utviklingshemmet? 

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Under 70 er jo psykisk utviklingshemmet? 

Nei, de mente det var et rom mellom det og normal. Jeg spurte flere ganger, for det ble forklart så "dramatisk".  Det var ikke pu og det var utenfor normalområdet. Det jeg ikke forstår heller. 
Dette stemmer ikke, men etter samtaler med mannen så lar vi det stå. Vi har fått enormt godt med timer til spes ped, så vi tar de. Så tar vi test i overgang mellom barneskole og Ungdomskole igjen. 
Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Men dere har ikke fortalt ungen om resultatet på iq-testen? 

Det er jo ikke sikkert at selve resultatet har noe å si for barnets egen selvoppfatning om hen ikke vet hva resultatet ble. Kan jo være greit å teste igjen senere. Akkurat nå hjelper resultatet med å få bedre hjelp på skolen, og det er jo det viktigste akkurat nå. 

Ellers har jeg snart levd i 40 år og jeg har enda til gode at noen har spurt meg hva jeg har i iq, det dukker ikke så ofte opp i samtaler. 

Anonymkode: 59879...c42

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Under 70 regnes som pu. 

Med mindre det er snakk om fødselsskade, traumer el høres det egentlig ganske usannsynlig ut at en med under 70 har søsken med åpenbart veldig høy iq. Søsken har som regel ganske lik iq, selv om det selvfølgelig kan være forskjeller, spesielt om det er stor forskjell på mor og far (eller oppvekstmiljø).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er en tøff beskjed å få - vi fikk også samme resultat uten utdyping om hva dette ville si. Dette skjedde ca på samme alder som din.  Nå har poden blitt ungdomsskoleelev, og har iop i norsk, matte Og engelsk. Han har fritak fra karakter i matte og sidemål, og har et snitt på 3,5. vet hva han skal bli, og gleder seg til yrkesfag (hørte at matten var lettere der). Veien er kanskje litt mer kronglete enn for et barn som er innenfor A4-boksen, men like fullt får han forhåpentlig et fullverdig liv med familie og jobb. Gå veien i lag med ham, og ikke ta sorgene på forskudd!

ps: han har to søsken som er svært skoleflinke, og han har alltid sammenlignet seg med dem. Vi har hele tiden trygget ham på at så lenge han gjør sitt beste, er det godt nok. Har også gitt beskjed til skolen hvor viktig å det er å tilrettelegge lekser, og har ofte sagt at nok er nok når vi ser leksene er uoverkommelige for ham. 

Anonymkode: 27d27...6a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er en tøff beskjed å få - vi fikk også samme resultat uten utdyping om hva dette ville si. Dette skjedde ca på samme alder som din.  Nå har poden blitt ungdomsskoleelev, og har iop i norsk, matte Og engelsk. Han har fritak fra karakter i matte og sidemål, og har et snitt på 3,5. vet hva han skal bli, og gleder seg til yrkesfag (hørte at matten var lettere der). Veien er kanskje litt mer kronglete enn for et barn som er innenfor A4-boksen, men like fullt får han forhåpentlig et fullverdig liv med familie og jobb. Gå veien i lag med ham, og ikke ta sorgene på forskudd!

ps: han har to søsken som er svært skoleflinke, og han har alltid sammenlignet seg med dem. Vi har hele tiden trygget ham på at så lenge han gjør sitt beste, er det godt nok. Har også gitt beskjed til skolen hvor viktig å det er å tilrettelegge lekser, og har ofte sagt at nok er nok når vi ser leksene er uoverkommelige for ham. 

Og til deg som svarte ovenfor - tydeligvis kan søsken bli veldig ulike. Vi har to som er skapt for høyere utdanning, og en som ikke er det (tilleggsdiagnose språkvansker og dysleksi). Vi vet ikke hva dette kommer av. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Men dere har ikke fortalt ungen om resultatet på iq-testen? 

Det er jo ikke sikkert at selve resultatet har noe å si for barnets egen selvoppfatning om hen ikke vet hva resultatet ble. Kan jo være greit å teste igjen senere. Akkurat nå hjelper resultatet med å få bedre hjelp på skolen, og det er jo det viktigste akkurat nå. 

Ellers har jeg snart levd i 40 år og jeg har enda til gode at noen har spurt meg hva jeg har i iq, det dukker ikke så ofte opp i samtaler. 

Anonymkode: 59879...c42

Nei, så klart ikke. Ikke stemmer dette heller, men barnet får hjelp og det er så klart viktigst. 

solsolsol skrev (19 minutter siden):

Under 70 regnes som pu. 

Med mindre det er snakk om fødselsskade, traumer el høres det egentlig ganske usannsynlig ut at en med under 70 har søsken med åpenbart veldig høy iq. Søsken har som regel ganske lik iq, selv om det selvfølgelig kan være forskjeller, spesielt om det er stor forskjell på mor og far (eller oppvekstmiljø).

Fikk ikke tall, men jeg spurte om dette for det har jo jeg hørt også. Men det var ikke pu. 
Dette stemmer heller ikke, det er jeg 100% sikker på. Har vært mange uheldige omstendigheter rundt vårt barn på skolen, og barnet er veldig sjenert. Hatet å ta den testen. 
Tror jeg og far er ganske like, aldri tatt en iq test da. Jeg har et barn som er vanvittig skoleflink, leste  seg da barnet var 5 og får nå tilpasset undervisning for å ikke kjede seg ihjel. Er jo da litt spesielt å ha en som da er helt motsatt. 
Nå har jeg landet litt, latt det synke og tenker vi tar dette opp igjen senere. Tror vi lett får støtte for det :) 

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Høres veldig likt som oss med våre barn. Vanskelig da å være annerledes. Synes også snittet var ganske så bra til å ha vansker jeg da, jeg hadde mye lavere snitt. Jeg fikk vite hvorfor i voksenalder.

Alle er jo ikke best teoretisk, og det er nok ikke vårt barn heller. Vi trenger også praktikere ❤️

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dette.

Hilsen noen som har master i spesped.

Anonymkode: 455a7...55f

Spiller ingen rolle .
 Ikke alle som er innom BUP er der fordi angst og depresjon har sendt dem dit. 
Det var en veldig snever konklusjon 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Istapp skrev (20 timer siden):

PPT gjennomfører flere kartlegginger og har stort sett bred og allsidig kompetanse til å kunne kartlegge. PPT er førstelinjetjenesten og skal kartlegge først. BUP er andrelinjetjeneste/spesialisthelsetjeneste og kan basere seg på den kartleggingen som er gjort lokalt sammen med sin egen kartlegging. Diagnoser er det BUP som stiller, men innenfor noen utfordringer som språk, lesing og matematikk er stort sett PPT dyktigere enn BUP, er min erfaring.

Nei. PPT er på ingen måte førstelinje for BUP. 
PPTs mandat er knyttet opp mot opplæring. BUP er helse. 

Anonymkode: 4d3bc...d4d

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Om det ikke var psykiater eller psykolog virker det uproft.  Det er mye som skal tas hensyn til. Først og fremst overrasket over at de ikke startet med å teste dysleksi før IQ. Helt motsatt av hvordan de opererer her. 

Anonymkode: 78861...a59

En psykiater kan ikke ta Wisc tester. Psykologer og pedagoger med master retning pedagogisk psykologisk rådgivning. Jeg er selv pedagog og jobber i BUP og er kvalifisert til å ta wisc testene. 

Anonymkode: 27336...188

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...