Gå til innhold

Ble så lei meg etter møte med ppt, kan de ta feil?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Om det ikke var psykiater eller psykolog virker det uproft.  Det er mye som skal tas hensyn til. Først og fremst overrasket over at de ikke startet med å teste dysleksi før IQ. Helt motsatt av hvordan de opererer her. 

Anonymkode: 78861...a59

Jeg selv ble overrasket over dette, men så spurte jeg det var det meningen å kartlegge alt. Det ble derimot ikke en test til så tester ikke denne testen på dysleksi så har barnet ikke blitt testet. 
Ts

Anonymkode: 018e1...e6e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Og denne verden liker jeg. Vi kan ikke kun ha teoretiker eller kun praktikere. Dette lærer jeg også barna mine, jeg har to som ikke er så veldig praktisk anlagt. Og det er nok slik at dette barnet er nok mer lik meg som praktiker. Og det er ikke noe galt med det, og innerst inne vet jeg at det vil gå veldig bra til slutt. Det ble veldig vondt bare. Jeg tror dette kommer av at jeg har følt meg dum gjennom hele livet pga skole vansker, nå sa de rett ut at det er pga lav iq hos mitt barn. Aldri testet min, men i voksen alder så tok jeg opp fag. Det viser seg at jeg var ikke dum. Likevel det sitter i ryggmargen, og nå er jeg nok redd for at barnet mitt skal føle seg slik jeg gjorde som barn. Vi kommer ikke til å si dette til barnet, og vi skal gjøre alt for at barnet kommer seg gjennom skolen uten slike følelser. Takk for gode ord❤️ 

Ts

Anonymkode: 018e1...e6e

Dysleksi er arvelig og har ingenting med IQ å gjøre. Mange sylskarpe folk med dysleksi i arbeidslivet og via studier jeg har truffet. Heldigvis er skolen lagt opp bedre nå. Flere får ekstra tid på eksamen og div hjelpemidler. To i familien med sterk dysleksi har fått et nytt liv etter de lærte via dataprogrammet som blir gitt til dyslektikere. Masse steder å få hjelp nå.

Anonymkode: 78861...a59

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Lili-S skrev (10 timer siden):

Ppt kan ikke ta hensyn til om foreldrene blir «lei seg» eller ikke av et resultat. Barnet ditt har jo selvfølgelig alle sine gode kvaliteter uavhengig av kartleggingsresultater! 

Barnet ditt er vel henvist av en grunn? Se på resultatene som et slags svar og en mulighet til å kunne sette inn tiltak som er til hjelp.

Mange foreldre tåler ikke å høre at det kan være noe «annerledes» med gullungen sin. Det gjør da ingenting! 

Trenger ikke å fortelle barnet dette i detalj. Det kan være mellom de voksne som jobber med å hjelpe barnet. 

Eksempel på holdninga til de som jobber der.. 

Anonymkode: 49b60...941

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg selv ble overrasket over dette, men så spurte jeg det var det meningen å kartlegge alt. Det ble derimot ikke en test til så tester ikke denne testen på dysleksi så har barnet ikke blitt testet. 
Ts

Anonymkode: 018e1...e6e

Hva slags utdannelse hadde de som testet barnet da? Her hadde jeg gått igang med egne undersøkelser, det er ikke så vanskelig å sjekke om noen har dysleksi. Har så mange i familien at jeg ser det med en gang om folk har det. 

Anonymkode: 78861...a59

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

IQ er jo ikke statisk. Dette kan endre seg. Ikke sett noe merkelapp på han, ikke grav deg ned i bekymringer. Ta hensyn til hvordan han lærer best, og ikke hør på «fagoersoner» bare fordi. Ta i mot hjelpen som gir mening. 
 

Anonymkode: ddfdb...b54

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tenker at du kjenner ungen din. Kan hun sitte lenge med noe hvis hun er interessert? For eksempel Lego eller ulike TV-spill? Liker hun å bli lest for eller er interessert i naturen? 
Det er lite kunnskap om nevrodivergens i skolen, og også ppt. De ser på testen og tenker at det er evnene. Kan du ikke lese, da er det liksom lesevansker. Men så må man grave litt dypere. Kanskje det ikke er lesevansker, men at vanskeligheten med å lese henger sammen med noe annet. Jeg tenkte også adhd da jeg leste dette. Lese- og skrivevansker er svært vanlig ved adhd. Barnet får rett og slett ikke til å konsentrere seg. Og det gjelder det meste, egentlig. Så jeg ville tenkt meg godt om før jeg tenkte lav iq. Ville i alle fall sett an om ungen ellers er ganske smart og kreativ, om en vimsete og rastløs. Se også på matinntak, søvn, sosial forståelse m.m. 

Anonymkode: c14a2...673

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Dysleksi er arvelig og har ingenting med IQ å gjøre. Mange sylskarpe folk med dysleksi i arbeidslivet og via studier jeg har truffet. Heldigvis er skolen lagt opp bedre nå. Flere får ekstra tid på eksamen og div hjelpemidler. To i familien med sterk dysleksi har fått et nytt liv etter de lærte via dataprogrammet som blir gitt til dyslektikere. Masse steder å få hjelp nå.

Anonymkode: 78861...a59

Ja, dette fant jeg ut i voksen verden. Det virker bare ikke som de har testet for dette om ikke wisc testen kartlegger dette da? 
Ts

Anonymkode: 018e1...e6e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hva slags utdannelse hadde de som testet barnet da? Her hadde jeg gått igang med egne undersøkelser, det er ikke så vanskelig å sjekke om noen har dysleksi. Har så mange i familien at jeg ser det med en gang om folk har det. 

Anonymkode: 78861...a59

Jeg er faktisk usikker, jeg har tenkt at alle som jobber det å blir satt på en slik sak er utdannet til det. Det var kanskje naivt? 
Ts

Anonymkode: 018e1...e6e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Barnet ble henvist pga mistanke om dysleksi og ikke mistanke om lav iq. 

Det ble henvist til en dysleksiutredning som ikke ble foretatt? Fremfor å teste for dysleksi møter barnet ditt en ansatt som verken var psykiater eller psykolog, til å kartlegge intelligens. Med et barn som er så sjenert at det nesten ikke tør snakke med testpersonen. Det er å be om å få et elendig resultat. 

 

Anonymkode: 78861...a59

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men forstå funksjonen til PPT og BUP da! 
Når et barn sliter med utviklingsforstyrrelser eller lærevansker så må en sørge for utredningen blir grundig. 

Anonymkode: ef317...ada

Ja, BUP utreder primært psykiske vansker i men ppt utreder faglige vansker. Her er det primært snakk om faglige vansker og ppt er helt riktig instans. 

Anonymkode: 1f8fa...a49

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

IQ er jo ikke statisk. Dette kan endre seg. Ikke sett noe merkelapp på han, ikke grav deg ned i bekymringer. Ta hensyn til hvordan han lærer best, og ikke hør på «fagoersoner» bare fordi. Ta i mot hjelpen som gir mening. 
 

Anonymkode: ddfdb...b54

Det er det jeg og mannen har landet på, vi er glad for hjelpen barnet får. Så tar vi det fra der, så velger vi å stole på skolen. Det er hode og hjertet mitt som virkelig ble helt knust når de sa dette. 
 

 

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg tenker at du kjenner ungen din. Kan hun sitte lenge med noe hvis hun er interessert? For eksempel Lego eller ulike TV-spill? Liker hun å bli lest for eller er interessert i naturen? 
Det er lite kunnskap om nevrodivergens i skolen, og også ppt. De ser på testen og tenker at det er evnene. Kan du ikke lese, da er det liksom lesevansker. Men så må man grave litt dypere. Kanskje det ikke er lesevansker, men at vanskeligheten med å lese henger sammen med noe annet. Jeg tenkte også adhd da jeg leste dette. Lese- og skrivevansker er svært vanlig ved adhd. Barnet får rett og slett ikke til å konsentrere seg. Og det gjelder det meste, egentlig. Så jeg ville tenkt meg godt om før jeg tenkte lav iq. Ville i alle fall sett an om ungen ellers er ganske smart og kreativ, om en vimsete og rastløs. Se også på matinntak, søvn, sosial forståelse m.m. 

Anonymkode: c14a2...673

Barnet kan sitte å spille lenge, elsker å bli lest for så det har vi alltid gjort, leser også ganske greit selv nå. Har slitt med å komme ditt, litt treg er vel riktig å si. 
Du beskriver mye av barnet mitt her :) 

Ts

Anonymkode: 018e1...e6e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ja, dette fant jeg ut i voksen verden. Det virker bare ikke som de har testet for dette om ikke wisc testen kartlegger dette da? 
Ts

Anonymkode: 018e1...e6e

WISC test er for det meste visuell. Geometri, puslespill, null nsda med dysleksitesting å gjøre. Det er en ren intelligenstest. Som egentlig er ganske smal, da den ikke dekker mange former for intelligens. 

Du har krav på å få utredning av dysleksi og det kan du gå videre med. 

Anonymkode: 78861...a59

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det ble henvist til en dysleksiutredning som ikke ble foretatt? Fremfor å teste for dysleksi møter barnet ditt en ansatt som verken var psykiater eller psykolog, til å kartlegge intelligens. Med et barn som er så sjenert at det nesten ikke tør snakke med testpersonen. Det er å be om å få et elendig resultat. 

 

Anonymkode: 78861...a59

Ja, skjønner vi har vært naive her. Jeg trodde kanskje denne testen kartlegger også dysleksi.

Ts

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ja, BUP utreder primært psykiske vansker i men ppt utreder faglige vansker. Her er det primært snakk om faglige vansker og ppt er helt riktig instans. 

Anonymkode: 1f8fa...a49

Ja, det er først og fremst det. Vi er som vi er, dette barnet er det størst utfordringer med hjemme også. Informerte om dette i møte med ppt første gang. Lærer som har nettopp tatt over klassen når henvisningen ble gjort. Denne læreren er vi veldig fornøyd med, likevel barnet har kanskje ikke helt turt å vise hvem jeg er. 
Ts

Anonymkode: 018e1...e6e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

WISC test er for det meste visuell. Geometri, puslespill, null nsda med dysleksitesting å gjøre. Det er en ren intelligenstest. Som egentlig er ganske smal, da den ikke dekker mange former for intelligens. 

Du har krav på å få utredning av dysleksi og det kan du gå videre med. 

Anonymkode: 78861...a59

Kanskje vi skal gjøre det. Skal snakke litt mer lærer, å høre litt hva hun tenker. For jeg opplever dette veldig feil, men samtidig fornøyd med at barnet nå får gjennomsnittlig 1 time om dagen med ekstra undervisning.  Ts

Anonymkode: 018e1...e6e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

De sa at hun må kanskje realitetsorientere barnet for å få barnet inn i en utdannelse som barnet kan meste. Det jeg fikk ut av det at mitt barn kan ikke bli det som kanskje er drømmen for iq er for lav. 
Jeg synes kanskje det hadde vært bedre å ikke vite akkurat dette, det ble veldig vondt og helt feil. Jeg har aldri tenkt på lærevansker som lav iq, men at undervisningen og lærings gleden ikke er helt på plass. Nå var det liksom veldig fokus på at barnet mitt skal få mestringer på sitt nivå. Akkurat som det er så fryktelig dårlig enn alle andre, som minst av flere barn så er det dette barnet som får til mest og er mest selvstendig, men minst glad i skole. 
Jeg vet at dette er noe som ligger i meg, dypt i meg og noe jeg skal jobbe med, men det var veldig vondt og det kom mange tanker om fremtiden.

Ts

Anonymkode: 018e1...e6e

Jeg tenker du bør insistere på en utredning for adhd. Jeg har adhd og angst. Før diagnosen tok jeg iq-test. Scoret høyt. Dette var en god dag der jeg klarte å fokusere. Tok igjen noen år senere på en dårlig dag der jeg var ukonsentrert og scoret lavt. Ikke undervurder betydningen av konsentrasjonsvansker! Begge mine diagnoser gjør det umulig å være fullt tilstede i kjedelige oppgaver dersom jeg har en dårlig dag, eller hvis jeg har mye angst, men det sier ingenting om intelligensen min. 
 

Foreldrene mine gikk i hele oppveksten min og kalte med tilbakestående og at jeg burde hoppe et skoletrinn tilbake. Jeg trodde jeg hadde PU i hele oppveksten.  Men jeg hadde ikke det. Har i dag høyere utdannelse i et kreativt yrke jeg drømte om. 

Anonymkode: 0a3b9...b0f

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Kanskje vi skal gjøre det. Skal snakke litt mer lærer, å høre litt hva hun tenker. For jeg opplever dette veldig feil, men samtidig fornøyd med at barnet nå får gjennomsnittlig 1 time om dagen med ekstra undervisning.  Ts

Anonymkode: 018e1...e6e

De hadde noen tester før henvisningen da, som skolen gjorde? Men det var for å få faglig tyngde for at de skulle utrede videre. Aner ikke om det var de testene de kanskje bruker? 
Jeg forstår at jeg nok har vært veldig naiv å stolt på at ting gjøres riktig. 
Samtidig er jeg glad for vi har fått timer, har man krav på det ved dysleksi? 
Ts 

Anonymkode: 018e1...e6e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Ja, BUP utreder primært psykiske vansker i men ppt utreder faglige vansker. Her er det primært snakk om faglige vansker og ppt er helt riktig instans. 

Anonymkode: 1f8fa...a49

Nei. Det kan være en start. Men faglige vansker skyldes ofte noe underliggende. Da kan ppt-sin vurdering være et vedlegg for å be bup undersøke saken videre. 

Anonymkode: c14a2...673

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Eksempel på holdninga til de som jobber der.. 

Anonymkode: 49b60...941

Skal da de som jobber med dette vegre seg for å informere at barn skårer under normalen i tilfelle foresatte blir lei seg? 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det ble henvist til en dysleksiutredning som ikke ble foretatt? Fremfor å teste for dysleksi møter barnet ditt en ansatt som verken var psykiater eller psykolog, til å kartlegge intelligens. Med et barn som er så sjenert at det nesten ikke tør snakke med testpersonen. Det er å be om å få et elendig resultat. 

 

Anonymkode: 78861...a59

Man kan henvise både «snevert» ved å si at man kun ønsker er dysleksitest, og man kan henvise «bredt» ved å ha lesevansker som problemstilling, men utrede/kartlegge flere ting - både ved LOGOS, WISC etc. Det er ofte lurt å henvise bredt, slik at man kan få undersøkt flere ting. Vet ikke hva som stod i denne henvisningen? Var det kun dysleksi-test, eller utrede lese/lærevansker? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det ble henvist til en dysleksiutredning som ikke ble foretatt? Fremfor å teste for dysleksi møter barnet ditt en ansatt som verken var psykiater eller psykolog, til å kartlegge intelligens. Med et barn som er så sjenert at det nesten ikke tør snakke med testpersonen. Det er å be om å få et elendig resultat. 

 

Anonymkode: 78861...a59

Det jobber psykologer i ppt, og man trenger ikke være psykiater for å være Wisc sertifisert. Å ta Wisc når man tester for dysleksi er lurt, men det bør tas flere tester. 

Anonymkode: 1f8fa...a49

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...