Lorieen Skrevet 3 timer siden #41 Del Skrevet 3 timer siden (endret) If you judge a fish by its ability to climb a tree… Sånne tester viser kun én ting: Hvordan barnet ditt presterte på akkurat denne testen, akkurat denne dagen. Det er for øvrig ikke et eneste barn i verden som noensinne har blitt smartere eller dummere (eller lengre eller tyngre) av å bli målt og veid. Endret 3 timer siden av Lorieen 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #42 Del Skrevet 3 timer siden Jeg fikk omsorgen for et barn med traumer. Av ulike årsaker ble barnet testet, og det endte med at han ble beskrevet som lettere psykisk utviklingshemmet. Jeg protesterte, pga barnets bakgrunn, og det ble lagt vekt på, så diagnosen ble ikke satt. Barne- og ungdomskolen gikk elendig, to år på vidergående også. Men da han ble lærling blomstret han. Er i dag en dyktig fagmann og fungerer helt normalt i privatlivet også. Har aldri testet seg etterpå. Anonymkode: 4f2e1...080 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #43 Del Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Gjenta testen om et år eller to. Imens ville jeg lagt mer vekt på det faktiske funksjonsnivået. Vårt barn scoret nedenfor normalområdet da han var 6 i forbindelse med skolestart. Fikk en diagnose (ikke PU, men forsinket utvikling). Testet igjen to år senere - nå er han innenfor normalområdet, faktisk over gjennomsnitt på enkelte områder. Diagnosen ble tatt bort. Han samarbeidet ikke spesielt godt på testen (har også annen diagnose, kanskje andre diagnoser), og er nok i realiteten over nivået han testet på. Læreren sier han er svært sterk faglig (bare han får tilrettelegging), så han har ikke lærevansker som sådan, og slett ikke PU. Han er en sterk leser, god til å stave, snakker engelsk, god i matte, kunnskapsrik. Men han har andre diagnoser som ikke går på evnenivå som gjør skole vanskelig. Jeg skjønner du reagerer, jeg reagerte også sterkt da det ble antydet at han hadde lærevansker og var utenfor normalnivået. PU var noe av det verste jeg kunne tenke meg, det var nok fordommene mine som snakket der. Men tester kan være feil, ting kan endre seg over tid, og det finnes verre diagnoser å leve med enn lett PU, har jeg skjønt etterpå. Men det er jo klart at ingen ønsker det for barnet sitt uansett. Anonymkode: ebcd2...096 Takk for din erfaringsdeling, det trenger jeg nå, godt å høre at det ble endret. Jeg tror mitt barn har vansker av helt andre grunner enn dette, blant annet mye utskifting og bråk i klassen. Barnet mitt begynte å lære med engang det ble ro. AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Er det mulig at folk kan tro at IQ-tester er en slags "fasit" på hvor smart man er??! Trodde ikke mine egne øyne.... Det første jeg lurte på angående denne spesifikke IQ-testen er hva slags oppgaver barnet fikk. Vet man ikke det så kan man nesten ikke si noe som helst. Noen barn har for eksempel aldri hørt om "X" (som det tilfeldigvis er et spørsmål om), mens et annet barn tilfeldigvis har hørt om det og dermed skårer topp. Veldig tilfeldig altså. I tillegg har man stress hos barnet, hvor foregikk testen, hvordan oppførte de voksne seg, hva ble sagt ...etc etc etc MASSE muligheter for å skåre lavt. Så en "IQ-test" trenger ikke si noe som helst. (Hva måler IQ-testen?? Spør man om det tro? Og vet de som utfører testen dette selv??) Man må i alle fall IKKE ta det som et bevis for noe som helst! Anonymkode: 36754...7f4 Var vist logiske tester, barnet var svært sjenert første del, turte nesten ikke å svare. Det er barnet mitt, sjenert ovenfor fremmede voksene, blir barnet trygg så er det ikke noe problem med å prate og fortelle. Jeg skal ta det til meg, det bare føltes så feil når de sa dette. Det passet liksom ikke. Klager jeg så kan vi jo ende opp uten ekstra timer og det vil vi jo heller ikke. Ts Anonymkode: 018e1...e6e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lili-S Skrevet 3 timer siden #44 Del Skrevet 3 timer siden Ppt kan ikke ta hensyn til om foreldrene blir «lei seg» eller ikke av et resultat. Barnet ditt har jo selvfølgelig alle sine gode kvaliteter uavhengig av kartleggingsresultater! Barnet ditt er vel henvist av en grunn? Se på resultatene som et slags svar og en mulighet til å kunne sette inn tiltak som er til hjelp. Mange foreldre tåler ikke å høre at det kan være noe «annerledes» med gullungen sin. Det gjør da ingenting! Trenger ikke å fortelle barnet dette i detalj. Det kan være mellom de voksne som jobber med å hjelpe barnet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #45 Del Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (3 timer siden): De sa at hun må kanskje realitetsorientere barnet for å få barnet inn i en utdannelse som barnet kan meste. Det jeg fikk ut av det at mitt barn kan ikke bli det som kanskje er drømmen for iq er for lav. Jeg synes kanskje det hadde vært bedre å ikke vite akkurat dette, det ble veldig vondt og helt feil. Jeg har aldri tenkt på lærevansker som lav iq, men at undervisningen og lærings gleden ikke er helt på plass. Nå var det liksom veldig fokus på at barnet mitt skal få mestringer på sitt nivå. Akkurat som det er så fryktelig dårlig enn alle andre, som minst av flere barn så er det dette barnet som får til mest og er mest selvstendig, men minst glad i skole. Jeg vet at dette er noe som ligger i meg, dypt i meg og noe jeg skal jobbe med, men det var veldig vondt og det kom mange tanker om fremtiden. Ts Anonymkode: 018e1...e6e Jeg kunne heller ikke bli det jeg drømte om om som barn: skuespiller. Ikke er jeg veldig vakker, og ikke kan jeg synge. Dessuten kan ikke alle som vil, bli skuespiller. Det er ikke nok jobber til det. Så at ditt barn kanskje ikke kan bli det som er drømmen, er faktisk normalt. Tenk bare på hvor mange som søker legestudiet kontra hvem som får plass. De fleste er sikkert veldig intelligente, men det betyr ikke at de alle får sine drømmer oppfylt. Vår oppgave som foreldre er ikke å beskytte barna mot skuffelser, men å lære dem å takle skuffelsene og finne alternativer. De fleste av oss får et godt liv på tross av at noen drømmer forblir drømmer. Anonymkode: 0f9e5...c79 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #46 Del Skrevet 2 timer siden Lili-S skrev (2 minutter siden): Ppt kan ikke ta hensyn til om foreldrene blir «lei seg» eller ikke av et resultat. Barnet ditt har jo selvfølgelig alle sine gode kvaliteter uavhengig av kartleggingsresultater! Barnet ditt er vel henvist av en grunn? Se på resultatene som et slags svar og en mulighet til å kunne sette inn tiltak som er til hjelp. Mange foreldre tåler ikke å høre at det kan være noe «annerledes» med gullungen sin. Det gjør da ingenting! Trenger ikke å fortelle barnet dette i detalj. Det kan være mellom de voksne som jobber med å hjelpe barnet. Klart barnet er henvist av en grunn, en grunn vi foreldre har varslet skolen om i noen år. Vi ønsker hjelp for å få riktig opplæring. Og nei så klart skal de ikke ta hensyn slik til foreldrene, men når man ikke kjenner igjen beskrivelsen av eget barn så er det jo noe som ikke stemmer? Vi kommer aldri til å fortelle barnet dette, det har ingenting for seg. AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg kunne heller ikke bli det jeg drømte om om som barn: skuespiller. Ikke er jeg veldig vakker, og ikke kan jeg synge. Dessuten kan ikke alle som vil, bli skuespiller. Det er ikke nok jobber til det. Så at ditt barn kanskje ikke kan bli det som er drømmen, er faktisk normalt. Tenk bare på hvor mange som søker legestudiet kontra hvem som får plass. De fleste er sikkert veldig intelligente, men det betyr ikke at de alle får sine drømmer oppfylt. Vår oppgave som foreldre er ikke å beskytte barna mot skuffelser, men å lære dem å takle skuffelsene og finne alternativer. De fleste av oss får et godt liv på tross av at noen drømmer forblir drømmer. Anonymkode: 0f9e5...c79 Kanskje litt forskjell på å bli skuespiller enn å få lov å få en vanlig utdannelse? Min sønn vil bli fotballproff, jeg har ikke knust drømmene hans, hvorfor skal man det? De oppdager virkeligheten selv en dag, og vil man virkelig noe så synes jeg man skal prøve. Går det ikke, nei da blir det plan b, c osv Med denne beskrivelsen som vi fikk i dag, vil vårt barn lære skuffelser uten at jeg som mor skal stå for de. Ts Anonymkode: 018e1...e6e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #47 Del Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (4 timer siden): Ppt mener det er et "rom" mellom innafor normalen og pu. Der var vist mitt barn. Takk for svar alle sammen. Dette er litt og i en verden jeg ikke er bevandret. Vi får se hvordan det går, håper på riktig hjelp. Så får vi ta tiden til hjelp. Bare reagerte veldig sterkt på dette, for jeg får det ikke til å stemme. Ts Anonymkode: 018e1...e6e Sønnen min fikk diagnosen lett pu. Var 1 år med utredning hos habiliteringstjenesten. Anonymkode: fb6d5...8e8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Istapp Skrevet 2 timer siden #48 Del Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (4 timer siden): Ppt mener det er et "rom" mellom innafor normalen og pu. Der var vist mitt barn. Takk for svar alle sammen. Dette er litt og i en verden jeg ikke er bevandret. Vi får se hvordan det går, håper på riktig hjelp. Så får vi ta tiden til hjelp. Bare reagerte veldig sterkt på dette, for jeg får det ikke til å stemme. Ts Anonymkode: 018e1...e6e En test alene (intelligens test) skal ikke vurderes uten å ta med en helhetlig vurdering av ferdigheter hos barnet (sosialt, hverdagskompetanse, egenpleie osv.) Be PPT foreta en bred kartlegging for å bekrefte resultatet på den ene testen og i tillegg får dere da bekreftelser eller avkreftelser på andre utfordringer (hvordan er språket? hvordan er ikke-språklig evne? hvordan presterer barnet når det ikke er presset på tid?) Skårer barnet bedre på andre tester kan den evnetesten som er tatt, vise samlet et svakere resultat grunnet at noen utfordringer/deltester der trekker ned totalresultatet. Det kan være like viktig å få innsikt i om profilen var jevn eller ujevn - formidlet PPT noe om dette? Jevnt lave resultater viser nok korrekte resultater, mens mer ujevn profil vil kunne bety at man ikke kan stole helt på testens totale resultat, det foreligger usikkerhet i testresultatene som ble oppnådd. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Istapp Skrevet 2 timer siden #49 Del Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg har to voksne barn med Asperger og ADHD . De fungerer bra og er i jobb . Men jeg skjønner ikke helt, hvorfor har PPT utredet barnet ditt? Det er jo BUP som står for det, og PPT hjelper og tilrettelegger i skolen etter vedtak fra BUP. Mulig at PPT kan ta en generell som viser noen utfordringer, og da henviser videre til BUP, men dette synes jeg var rart. Anonymkode: ef317...ada PPT gjennomfører flere kartlegginger og har stort sett bred og allsidig kompetanse til å kunne kartlegge. PPT er førstelinjetjenesten og skal kartlegge først. BUP er andrelinjetjeneste/spesialisthelsetjeneste og kan basere seg på den kartleggingen som er gjort lokalt sammen med sin egen kartlegging. Diagnoser er det BUP som stiller, men innenfor noen utfordringer som språk, lesing og matematikk er stort sett PPT dyktigere enn BUP, er min erfaring. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #50 Del Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (2 timer siden): Dette spurte jeg om, men pr nå var det ingen vits. Barnet var der barnet var og vi får timer for undervisning. Har ikke fått diagnose, men fått beskjed om at lærevansker er pga lav iq. Ts Anonymkode: 018e1...e6e Jeg hadde ikke godtatt at PPT stod for utredningen. Aldri i livet. Vil dere ikke ha en grundigere og mere korrekt utredning? Anonymkode: ef317...ada Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #51 Del Skrevet 2 timer siden Istapp skrev (2 minutter siden): PPT gjennomfører flere kartlegginger og har stort sett bred og allsidig kompetanse til å kunne kartlegge. PPT er førstelinjetjenesten og skal kartlegge først. BUP er andrelinjetjeneste/spesialisthelsetjeneste og kan basere seg på den kartleggingen som er gjort lokalt sammen med sin egen kartlegging. Diagnoser er det BUP som stiller, men innenfor noen utfordringer som språk, lesing og matematikk er stort sett PPT dyktigere enn BUP, er min erfaring. Kartlegge ja, men ikke utrede. En kan jo ikke på forhånd bestemme seg for hva undersøkelsen skal vise . De fleste som sliter på skolen med lærevansker har vansker med språk , lesing og matematikk fordi de ikke vet hva som gjør at de sliter. Jeg har hatt godt samarbeid med PPT, men de har aldri gitt seg ut for å være ansvarlig hele pakken. De er tilretteleggere for eleven og skolen Anonymkode: ef317...ada Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #52 Del Skrevet 2 timer siden Mitt barn fikk liknende svar på ABUP. Barnet var på denne tiden rundt 16, skikkelig trøblete. Hadde vært plaget/mobbet og så kommet i veldig tvilsom gjeng. Drev med hasj og småkriminelle aktiviteter. Han sier selv at under testene var han kun opptatt av å komme seg ut av rommet og bli ferdig. Han testet visst lavt på noe i testen. Ellers normal. Han ville aldri bli en leder eller noe sånt. Og hadde ikke ADHD. Han har alltid vært ekstremt aktiv, og nå som han er eldre har jeg ingen tvil om at han har nettopp adhd. Prater fort, ekstremt impulsivt, fryktelig snill med andre, men klarer ikke holde orden på seg selv (pusse tenner, penger, rommet). Han har hatt tiks hele oppveksten. Han tåler heller dårlig tilsnakk, men har lært seg å fjerne seg fra situasjonen. Veldig lojal. Svært arbeidsom. Diller alltid «febrilsk» med noe når vi prater (kaster mobilen rundt i hånda, plager lillebror, eller annet dill). Kunne sikkert bare fortsatt. Poenget er, hvis han har dårlig iq på et eller annet nivå, ok, men her er det mer som foregår. Han selv er også sikker på han har adhd, og alle vennene hans tror det… Disse legene kan virkelig ikke alt. Det er alt jeg har å si! Anonymkode: fa2e3...a91 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #53 Del Skrevet 1 time siden Den testen dere snakker om, er det WISC? Anonymkode: 16617...dd7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #54 Del Skrevet 1 time siden AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Den testen dere snakker om, er det WISC? Anonymkode: 16617...dd7 Ikke ts, men den tok min og den gikk på iq ja. Anonymkode: d3988...25e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå