AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #1 Del Skrevet 8 timer siden Mitt barn har lærevansker, og blitt utredet av ppt. De har tatt en iq test, fikk vondt i magen bare av få beskjed om dette. Det var under vanskelig omstendigheter, jeg lå på sykehus (jeg mamma) Barnet skårer lavt på iq, men ikke så langt ned som lettere psykisk utviklingshemming. Jeg klarer ikke å se dette da barnet vårt lærer fort om det er lagt tilrette for dette. Jeg var enig at vi hadde behov for en utredning, men sitter litt med sjokk av at testene viser dette. Har dere opplevd at testene er feil? Får vondt av barnet mitt, tenker da på fremtiden. Søsken som er vanvittig god på skolen, så får man et slikt "stempel" Anonymkode: 018e1...e6e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sirah Skrevet 8 timer siden #2 Del Skrevet 8 timer siden Det at barnet ditt har lav IQ betyr jo overhodet ikke at barnet ikke får et godt liv TS ❤️ Det betyr kanskje at barnet aldri vil bli rakettforsker, men det er vel strengt tatt ikke alle som trenger å bli det heller. Det finnes mange der ute som ikke er kandidater for Mensa, men som lever skikkelig gode liv likevel ❤️ Dette trenger heller ikke å være en negativ ting for barnet. Nå har man svart på hvitt at barnet kanskje ikke lærer best på den tradisjonelle måten og nå får kanskje barnet hjelp og veiledning til å kunne lære slik akkurat ditt barn lærer best. Dette går helt fint! 4 7 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #3 Del Skrevet 7 timer siden Hvor gammel er barnet? Min hadde store språkvansker og lite språkforståelse. Hun skjønte ikke hva kjøkkenbenk var før hun var 10 år, enda jeg brukte dette uttrykket ofte. ( for eksempel: Det står på kjøkkenbenken. Hun skjønte ikke hva kjøkkenbenk var og hun klarte ikke huske enda jeg viste henne det hver dag) Hun fremstod som sur og tverr, men dette var fordi hun ikke forstod når andre pratet til henne. Var skikkelig vanskelig periode. Hun startet på skolen uten å kunne snakke særlig. Vi ble fulgt opp av ppt men syns ikke akkurat vi fikk veldig hjelp. Ikke noe som hjalp særlig. Men da hun var 10 ble hun henvist til BUP. Her ble det fart på sakene. Hun fikk adhd diagnosen. Jeg hadde ikke trodd hun skulle ha det, og da hun startet på medikamenter løsnet det veldig. Språket kom skikkelig, hun forstod matte, hun kunne reflektere, hun husket ting og hun fikk struktur på livet. PPT har trukket seg ut, og hun har ikke lengre individuell opplæringsplan i noen fag. Hun er helt på snitt i klassen og litt over i engelsk. Nå blir hun 13, og fikk medikamenter når hun var 10.5. Så det finns absolutt sjans for at det blir bedre i fremtiden, testen sier jo bare noe om hvordan det er her og nå. God klem til deg. Anonymkode: d3988...25e 1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #4 Del Skrevet 7 timer siden Du skriver jo at barnet lærer fort om det blir tilrettelagt for dette. Allerede der har du jo forstått at ungen ikke er et geni. Jeg tror ikke slike tester viser feil. Jeg tror at siden det er påvist lærevansker, er det veldig lurt å følge opp det dere får tilbud om av videre oppfølging. Det er for at barnet ditt skal få hjelp om det trenger det. Det betyr ikke at du har en dum unge og at han vil få et vanskelig liv. Anonymkode: 25eba...c91 10 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #5 Del Skrevet 7 timer siden Sirah skrev (17 minutter siden): Det at barnet ditt har lav IQ betyr jo overhodet ikke at barnet ikke får et godt liv TS ❤️ Det betyr kanskje at barnet aldri vil bli rakettforsker, men det er vel strengt tatt ikke alle som trenger å bli det heller. Det finnes mange der ute som ikke er kandidater for Mensa, men som lever skikkelig gode liv likevel ❤️ Dette trenger heller ikke å være en negativ ting for barnet. Nå har man svart på hvitt at barnet kanskje ikke lærer best på den tradisjonelle måten og nå får kanskje barnet hjelp og veiledning til å kunne lære slik akkurat ditt barn lærer best. Dette går helt fint! Ja, barnet får nok det. Likevel det blir tøffe tk, drømmer barnet om å bli noe som betyr lang studie så blir det tøft. Det at barnet mitt må hele tiden føle seg annerledes vil sette spor, noe det har gjort allerede. AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hvor gammel er barnet? Min hadde store språkvansker og lite språkforståelse. Hun skjønte ikke hva kjøkkenbenk var før hun var 10 år, enda jeg brukte dette uttrykket ofte. ( for eksempel: Det står på kjøkkenbenken. Hun skjønte ikke hva kjøkkenbenk var og hun klarte ikke huske enda jeg viste henne det hver dag) Hun fremstod som sur og tverr, men dette var fordi hun ikke forstod når andre pratet til henne. Var skikkelig vanskelig periode. Hun startet på skolen uten å kunne snakke særlig. Vi ble fulgt opp av ppt men syns ikke akkurat vi fikk veldig hjelp. Ikke noe som hjalp særlig. Men da hun var 10 ble hun henvist til BUP. Her ble det fart på sakene. Hun fikk adhd diagnosen. Jeg hadde ikke trodd hun skulle ha det, og da hun startet på medikamenter løsnet det veldig. Språket kom skikkelig, hun forstod matte, hun kunne reflektere, hun husket ting og hun fikk struktur på livet. PPT har trukket seg ut, og hun har ikke lengre individuell opplæringsplan i noen fag. Hun er helt på snitt i klassen og litt over i engelsk. Nå blir hun 13, og fikk medikamenter når hun var 10.5. Så det finns absolutt sjans for at det blir bedre i fremtiden, testen sier jo bare noe om hvordan det er her og nå. God klem til deg. Anonymkode: d3988...25e 10 år, det kunne tenkes at en henvisning til bup for utredning av adhd kunne være aktuelt nå. Men barnet skåret ikke "høyt" nok på den undersøkelsen. Takk til deg❤️ AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Du skriver jo at barnet lærer fort om det blir tilrettelagt for dette. Allerede der har du jo forstått at ungen ikke er et geni. Jeg tror ikke slike tester viser feil. Jeg tror at siden det er påvist lærevansker, er det veldig lurt å følge opp det dere får tilbud om av videre oppfølging. Det er for at barnet ditt skal få hjelp om det trenger det. Det betyr ikke at du har en dum unge og at han vil få et vanskelig liv. Anonymkode: 25eba...c91 Håper du forstår at jeg har tenkt barnet er geni og det er langt mellom geni og helt vanlig Lærevansker barnet helt klart, og det er vi som har vært på skolen for å få hjelp. Det var likevel vondt å få svaret. Ts Anonymkode: 018e1...e6e 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #6 Del Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (2 timer siden): Mitt barn har lærevansker, og blitt utredet av ppt. De har tatt en iq test, fikk vondt i magen bare av få beskjed om dette. Det var under vanskelig omstendigheter, jeg lå på sykehus (jeg mamma) Barnet skårer lavt på iq, men ikke så langt ned som lettere psykisk utviklingshemming. Jeg klarer ikke å se dette da barnet vårt lærer fort om det er lagt tilrette for dette. Jeg var enig at vi hadde behov for en utredning, men sitter litt med sjokk av at testene viser dette. Har dere opplevd at testene er feil? Får vondt av barnet mitt, tenker da på fremtiden. Søsken som er vanvittig god på skolen, så får man et slikt "stempel" Anonymkode: 018e1...e6e Anbefaler deg å sette deg grundig inn i medical medium, Anthony Williams. Ikke døm før du har satt deg grundig inn i det, følg han på insta. Har brukt 15 mnd på å observere, studere og teste ut rådene hans. Det fungerer❤️ Anonymkode: a5cde...6e4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #7 Del Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Anbefaler deg å sette deg grundig inn i medical medium, Anthony Williams. Ikke døm før du har satt deg grundig inn i det, følg han på insta. Har brukt 15 mnd på å observere, studere og teste ut rådene hans. Det fungerer❤️ Anonymkode: a5cde...6e4 Disippelen til han som får åpenbaringer fra engler er tilbake igjen ser jeg... TS, ville definitivt satt deg grundig inn i det. Alle som påstår erkeenglene snakker til deg er hvertfall jeg litt skeptisk til. Anonymkode: 7548b...fc4 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #8 Del Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (3 timer siden): Du skriver jo at barnet lærer fort om det blir tilrettelagt for dette. Allerede der har du jo forstått at ungen ikke er et geni. Jeg tror ikke slike tester viser feil. Jeg tror at siden det er påvist lærevansker, er det veldig lurt å følge opp det dere får tilbud om av videre oppfølging. Det er for at barnet ditt skal få hjelp om det trenger det. Det betyr ikke at du har en dum unge og at han vil få et vanskelig liv. Anonymkode: 25eba...c91 Selvsagt kan de vise feil. De er faktisk svært sårbare for feil. Barnets form den dagen, om barnet opplever seg stresset og utrygg kan spille inn i stor grad. Jeg fungerer f.eks svært dårlig under stress, det samme gjør mange barn. Om en mann/kvinne jeg ikke kjente plutselig satt ovenfor meg å testet meg i logisk tenkningsoppgaver over tid hadde jeg uten tvil scoret langt lavere enn om jeg gjorde samme oppgaver i fred og ro. Er jo en rekke eksempler på at barn har blitt feildiagnostisert med PU. Flere har blitt stemplet for livet og underprestert i åresvis pga. for stor tillit til en enkel test. Anonymkode: 1a5aa...eb2 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
monican94 Skrevet 4 timer siden #9 Del Skrevet 4 timer siden ❤️ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #10 Del Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (3 timer siden): Mitt barn har lærevansker, og blitt utredet av ppt. De har tatt en iq test, fikk vondt i magen bare av få beskjed om dette. Det var under vanskelig omstendigheter, jeg lå på sykehus (jeg mamma) Barnet skårer lavt på iq, men ikke så langt ned som lettere psykisk utviklingshemming. Jeg klarer ikke å se dette da barnet vårt lærer fort om det er lagt tilrette for dette. Jeg var enig at vi hadde behov for en utredning, men sitter litt med sjokk av at testene viser dette. Har dere opplevd at testene er feil? Får vondt av barnet mitt, tenker da på fremtiden. Søsken som er vanvittig god på skolen, så får man et slikt "stempel" Anonymkode: 018e1...e6e Hei! Hvor gammelt er barnet? Det samme skjedde med oss, den ^%€# iq testen følte jeg stemplet barnet. Kjente ikke igjen beskrivelsene. Hun var kun 5 år og hadde litt språkvansker. Vi avsluttet mer testing. Husk, det er dere som eier saken. Hun fikk litt hjelp til hun begynte på skolen. Da løsnet alt og hun er idag en fullt oppegående 11 åring. Hun var rett og slett bare umoden. Anonymkode: 2dc20...a99 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #11 Del Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Selvsagt kan de vise feil. De er faktisk svært sårbare for feil. Barnets form den dagen, om barnet opplever seg stresset og utrygg kan spille inn i stor grad. Jeg fungerer f.eks svært dårlig under stress, det samme gjør mange barn. Om en mann/kvinne jeg ikke kjente plutselig satt ovenfor meg å testet meg i logisk tenkningsoppgaver over tid hadde jeg uten tvil scoret langt lavere enn om jeg gjorde samme oppgaver i fred og ro. Er jo en rekke eksempler på at barn har blitt feildiagnostisert med PU. Flere har blitt stemplet for livet og underprestert i åresvis pga. for stor tillit til en enkel test. Anonymkode: 1a5aa...eb2 Helt enig! Disse testene går ofte på tid. Stakkars unger som får dette presset over seg. Er helt imot iq tester på barn! Anonymkode: 2dc20...a99 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #12 Del Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Helt enig! Disse testene går ofte på tid. Stakkars unger som får dette presset over seg. Er helt imot iq tester på barn! Anonymkode: 2dc20...a99 Hvorfor helt i mot? Anonymkode: 25dcb...11d 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #13 Del Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Helt enig! Disse testene går ofte på tid. Stakkars unger som får dette presset over seg. Er helt imot iq tester på barn! Anonymkode: 2dc20...a99 Det er litt av poenget at det skal gå på tid. Man må måle prosesseringshastigheten. Det sier delvis noen om hvor høy iq man har. Anonymkode: 5711f...23a 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
solsolsol Skrevet 4 timer siden #14 Del Skrevet 4 timer siden En av mine eldste ble også testet som lite barn og endte helt i andre enden av skalaen, ble skolehater, og endte opp med å få fagbrev på tilrettelagt måte (i bedrift), er i dag veldig lykkelig i jobb sammen med ungene som måtte sitte på grupperom hele barneskolen for å lære noe som helst. Folk flest har ikke veldig høy iq, å være litt over eller litt under normalen har jeg alltid tenkt at må være det beste. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #15 Del Skrevet 4 timer siden Sirah skrev (3 timer siden): Det at barnet ditt har lav IQ betyr jo overhodet ikke at barnet ikke får et godt liv TS ❤️ Det betyr kanskje at barnet aldri vil bli rakettforsker, men det er vel strengt tatt ikke alle som trenger å bli det heller. Det finnes mange der ute som ikke er kandidater for Mensa, men som lever skikkelig gode liv likevel ❤️ Dette trenger heller ikke å være en negativ ting for barnet. Nå har man svart på hvitt at barnet kanskje ikke lærer best på den tradisjonelle måten og nå får kanskje barnet hjelp og veiledning til å kunne lære slik akkurat ditt barn lærer best. Dette går helt fint! Men man vet ikke om barnet HAR lav iq. Man vet at barnet har prestert dårlig på en test. Og intet mer - eller mindre. Det er allment kjent at prestasjoner påvirkes av en mengde faktorer som er helt uavhengige av evne. Vilje til prestasjon, feks, er en enormt viktig faktor. Vet barnet konsekvensene av å underprestere? Eller kan det ha grunn til å tro det er til dets fordel å underprestere? Er barnet i form psykisk og fysisk? Er barnet trygg eller er det stresset oppskaket, redd etc? Om noen hadde tatt mitt barn til side og gitt det en diagnose basert på en eneste test? Da ville jeg begynt å bla i lovverket. Og så ville jeg ringt en jurist. Og så ville ting blitt vrient. Og jeg vil si at jeg er et rasjonelt, nedpå menneske det er enkelt å ha med å gjøre. Men bevist inkompetanse i møte med barn? Der går grensa for hva jeg synes er ålreit. Velger en person å stå i jobben opp mot barn tross inkompetanse? Da er det til min - og samfunnets - fordel å gjøre at det valget gjør så vondt at vedkommende ombestemmer seg og velger et nytt yrke. Anonymkode: 6b206...a59 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #16 Del Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Selvsagt kan de vise feil. De er faktisk svært sårbare for feil. Barnets form den dagen, om barnet opplever seg stresset og utrygg kan spille inn i stor grad. Jeg fungerer f.eks svært dårlig under stress, det samme gjør mange barn. Om en mann/kvinne jeg ikke kjente plutselig satt ovenfor meg å testet meg i logisk tenkningsoppgaver over tid hadde jeg uten tvil scoret langt lavere enn om jeg gjorde samme oppgaver i fred og ro. Er jo en rekke eksempler på at barn har blitt feildiagnostisert med PU. Flere har blitt stemplet for livet og underprestert i åresvis pga. for stor tillit til en enkel test. Anonymkode: 1a5aa...eb2 Støtter denne disse testene tas under en lav sko i bup-systemet.. Anonymkode: 0a9d6...a27 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #17 Del Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (4 timer siden): Mitt barn har lærevansker, og blitt utredet av ppt. De har tatt en iq test, fikk vondt i magen bare av få beskjed om dette. Det var under vanskelig omstendigheter, jeg lå på sykehus (jeg mamma) Barnet skårer lavt på iq, men ikke så langt ned som lettere psykisk utviklingshemming. Jeg klarer ikke å se dette da barnet vårt lærer fort om det er lagt tilrette for dette. Jeg var enig at vi hadde behov for en utredning, men sitter litt med sjokk av at testene viser dette. Har dere opplevd at testene er feil? Får vondt av barnet mitt, tenker da på fremtiden. Søsken som er vanvittig god på skolen, så får man et slikt "stempel" Anonymkode: 018e1...e6e Dette betyr jo normal iq. Lavt, ja, men innenfor «normalen.» Hadde det vært unormalt lavt ville de kalt det lettere psykisk utviklingshemning. Anonymkode: 1f8fa...a49 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #18 Del Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Dette betyr jo normal iq. Lavt, ja, men innenfor «normalen.» Hadde det vært unormalt lavt ville de kalt det lettere psykisk utviklingshemning. Anonymkode: 1f8fa...a49 Ppt mener det er et "rom" mellom innafor normalen og pu. Der var vist mitt barn. Takk for svar alle sammen. Dette er litt og i en verden jeg ikke er bevandret. Vi får se hvordan det går, håper på riktig hjelp. Så får vi ta tiden til hjelp. Bare reagerte veldig sterkt på dette, for jeg får det ikke til å stemme. Ts Anonymkode: 018e1...e6e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #19 Del Skrevet 3 timer siden Jeg ville ikke lagt så mye lit til en test alene. Fordelen med å score dårlig på tester og få diagnoser er at det er det man må ha for å få hjelp i systemet i dag. Hele systemet er pill råttent. Man må liksom stemple barnet som feilvare fordi de ikke passer perfekt inn i den boksen de har laget. Barna mine er ingen av de diagnosene de har fått tildelt, men det var nødvendig for at skolen skulle gi de den hjelpen de har krav på. Hva som står på ett papir er ikke så viktig. Ikke egentlig. Med mindre du skal ha en forsikring… så pass på å ha den på forhånd. Anonymkode: 82bdd...07b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #20 Del Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (4 timer siden): Ja, barnet får nok det. Likevel det blir tøffe tk, drømmer barnet om å bli noe som betyr lang studie så blir det tøft. Det at barnet mitt må hele tiden føle seg annerledes vil sette spor, noe det har gjort allerede. Anonymkode: 018e1...e6e Det er jo ikke dermed sagt at det hele tiden må føle seg annerledes og at det vil sette spor? Synes du ser veldig negativt på det... At man har en ting som (kanskje) er annerledes betyr ikke nødvendigvis så mye. Man er mer enn bare en ting! Anonymkode: c16d9...b5c 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå