Gå til innhold

Sirkus Trump 🤡

Perine

Anbefalte innlegg

Blått skrev (3 timer siden):

Jeg tenker på Cæsar og Romerriket når jeg leser om Trump. 

Spent på hva som blir konsekvensene av tollen nå og kanskje amerikanerne begynner å oppfatte at dette vil få konsekvenser for dem? 

Tror Cæsar hadde blitt svært fornærmet over å bli nevnt i samme åndedrag som Trump. 

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

jabx skrev (19 timer siden):

Nei, det er bare repugnikanere som bevisst går inn for å få folk drept.

De blå? Du mener demokratene? Nei, det er repugnikanerne igjen. Irak, Afghanistan, osv.

Tja, det var demokratisk administrasjon som startet Vietnam-Krigen; som bombet Jugoslavia i filler; som ødela Libya, Og som fyrte opp under Ukraina og Syria. 

Det er nok av skyld på begge sider. De som tror det er noen særlig forskjell på en Trump-Regjerning og Biden lever i Schibsted og WEF sitt ekkokammer.

Endret av AdonisFFM
  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PeeWee skrev (18 timer siden):

Jeg rett og slett vi burde la Russland få mye av viljen sin i Ukraina, og raskt søke samarbeid med dem. Saken er at vi har lite å tilføre USA men faktisk ganske mye å tilføre Russland. Vi vet masse om amerikanske våpen, vi er bedre utviklet enn dem teknologisk også videre. Vi trenger egentlig bare noe som kan nuke eventuelle fiender som kommer for å "ta oss", og det kan Russland fikse minst like bra som USA. 

Personlig tror jeg en løs Nordisk føderasjon med felles utenrikspolitikk og valuta hadde vært den bete metode å bevare Nordisk arbeidsrett, velferd og uavhengig bestemmelse. 

Jeg er enig med hensyn til Russland, men det er samtidig viktig at vi bevarer vår egen autonomi (eller tar den tilbake kanskje mer presist). 

Egalitarianismen og tillits-samfunnet med en klassisk sosialistisk modell ser jeg ikke kan fungere mange andre steder enn Norden, iallfall ikke i dag. 

Når det gjelder Trump sine siste utspill (toll og refokus mot Asia og Americas)  har jeg et inntrykk av at det er mer desperasjon og panikk nå enn tidligere. Til tross for at han har hatt en stor valgseier, så er det mye som tyder på at det er flere og flere som nå "oppdager" det økonomiske uføret USA er i.  Dette uføret er noe som har foregått iallfall i 50 år. 

Jeg vet ikke om du har noensinne sett noe av Chomsky, men hans tidligere analyser fra 90, 2000 og 2010 ser nå ut til å økende slå inn.   

Det som nå skjer med USA vi nok få både Kanada og Mexico i kne oå mange måter, men vil spille over på EU og selv om Trump "vinner" kan jeg ikke se et økonomisk vendepunkt for landet. 

Men om tollsater og lav skatt blir den "nye normalen" er vi på nytt farvann i moderne tid. Trump drømmer visst om 1895, men det er uvisst om økonomiske modeller fra den tiden kan revitaliseres og brukes i dag. 

Dette er vel slutten på postmodernismen, om den ikke var ferdig allerede i 2008. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Clefable skrev (3 timer siden):

Jeg skjønner virkelig ikke hva han tenker med denne tollen mot Canada. De har vært så nære allierte og handelspartnere, at dette virkelig er en utrolig dårlig idé.

Nå er selv de sindige kanadierne sinna. Det er godt gjort. Handelsavtalen mellom Canada, Mexico og USA ble reforhandlet under Trumps forrige presidentperiode, nå bryter han den. 

De ville ikke bli en del av USA slik Trump foreslo. Nå blir det toll. Hvem kunne trodd Trump ikke taklet avvisning? 

Jeg leste et sted at: «Toll is the hammer, everything is a nail», altså at Trump ser toll som er virkemiddel for all politikk. 

Vi har allerede sett dette når han insisterte på å stue folk sammen i militærfly og sende de ut av landet. Colombia ønsket mer human behandling og vanlige fly, men det kom ikke på tale. Å bruke militærfly var visst også fire ganger så dyrt. Det var visst viktigere å være fæl mot disse folka enn å spare penger likevel. 

For Norges del, vi vil nok bli forsøkt tvunget til å kjøpe amerikanske fregatter, selv om de franske er bedre på papiret. 

Endret av A new man
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Handelskrig er vel i nyere tid noe vi ikke har mer erfaringsnivå på.

En kan vel kanskje på en måte si at alle sanksjonene imot Russland var ledd i økonomisk krigføring, men det ser jo ikke ut til å ha virket i det hele tatt og har skadet den Europeiske økonomien betraktelig i den grad at mange i Tyskland snakker om å gjenåpne NordStream.

Hva vil USA gjøre om Kanada reduserer olje og gass eksport til USA? Mest nærliggende er det å tro at Europa ikke engang lenger vil få LNG fra USA.  

Sanksjoner er jo noe som USA er helt hekta på og det helt uavhengig av hvem som sitter som president. Jeg har også merket meg at demokratene ikke er særlig vokale i å opponere imot den nye handelskrigen imot Mexico, Kanada og Kina. Hvis USA også legger toll på varer fra EU blir det jo interessant å se om det er noen reell politisk opposisjon.  

De t er helt usikkert hvordan dette vil slå ut. Uansett, som en hovedregel vil jo den som har handelsoverskudd tape mest på en slik konflikt. Dette er vel litt mer usikkert med hensyn til USA, som jo bare kan trykke opp mer dollar, så lenge de har dollar-hegemoniet. 

Til slutt, en handelsbarriere fra USA imot Eu vil jo også svekke argument om at Eu er så utrolig hjelpsomt for Norge. Tvert imot har Norge veldig godt overtak på EU om det kom til problemer. Vi kan også selge olje&gass til andre steder. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

A new man skrev (4 timer siden):

Altså, USA trenger ikke noe av hva Canada kan tilby, men de må bli med i USA? 

IMG_4323.png

Amerikanerne har stemt på en komplett faens gal mann. Det var null problem å se dette på forhånd, så det er ingen unnskyldninger her.

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AdonisFFM skrev (13 timer siden):

For det aller første. Russland er ikke svaret på noe som helst. Putin og hans regime er mye mye verre enn Trump. Ingenting kan ordnes med Russlands hjelp, enhver handling som hjelper Russland svekker vår sikkerhet. Russerne ser på oss som fienden, de handler med oss for å få inntekter, men alt handler om å undergrave oss. De kutter kabler, forsøker å hacke, spionerer mv. Nå har vi prøvd i 20 år, men det blir bare verre. 

Sanksjonene mot Russland virker, de omgås en del, men nå når man har fått mer grep om skyggeflåten, så har det blitt fart i sakene. 

De offisielle tallene (Rosstat)  en årlig inflasjon på 9,51%, ROMIR mener den er dobbelt så høy. 
Rentene satt av sentralbanken er 21%, huslån tilbys til 23% rente. GDP er på 2012 nivå? Mer om status i russisk økonomi her: 

https://foreignpolicy.com/2024/10/28/russia-economy-spending-sanctions-budget-war-ukraine/

2,2 T USD. I 2025 skal de bruke 6,3% på forsvar. 145 milliarder USD har de visst tenkt å bruke i Russland. Prosentregningen stemmer ikke helt, men det er er jo rundt der? 

Det nyeste fra Sirkus Trump er at de nå vil kreve at EU og andre NATO-land bruker 3,5 % av GDP på forsvar. Da selvfølgelig i kjøp av amerikanske våpen? 
Resten av NATO ( EU -  4 ikke medlemmer+ Norge og Tyrkia) har et samlet GDP på ca 21,0 T USD. 

EDIT: Jeg glemte Canada her, tallet skal være 2,33 T USD høyere. 

3.5% av dette er mye penger, veldig mye mer enn Russland bruker. 735 milliarder USD. Rest-NATO trenger ikke bruke så mye mer enn Russland. Rest-NATO burde lage en Europa hær og den vil kunne holde unna for Russland og vel så det. 

Dette er jo USA som trenger hjelp for å holde følge med Kina. De er mindre enn rest-NATO, med sitt GDP på 19,2 T GDP.  

Pipen bør ha en annen lyd, tenker jeg. Vi har ikke en veldig spent sikkerhetspolitisk situasjon med Kina. 

USA er større enn hele resten av NATO samlet med sine  30,3 T USD. De har tenkt å bruke 849 milliarder til forsvar i 2025. 2,8%? Å kreve mer av andre er fjernt? 

Det virker på meg som Trump og gjengen bare er ute etter beskyttelsespenger som hvilken som helst mafia  

Jeg har brukt IMF current prices 2025 tall her. 

Endret av A new man
  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ltfutt skrev (21 minutter siden):

Amerikanerne har stemt på en komplett faens gal mann. Det var null problem å se dette på forhånd, så det er ingen unnskyldninger her.

Ja og han følger opp slik. «Det blir dyrt for dere, men det er et offer jeg er villig til å gi». 54b779dc-989d-4cd9-9c02-2e43599b0830.thumb.png.370802b1f152824d4c3ff015e1363aee.png

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

A new man skrev (25 minutter siden):

For det aller første. Russland er ikke svaret på noe som helst. Putin og hans regime er mye mye verre enn Trump. Ingenting kan ordnes med Russlands hjelp, enhver handling som hjelper Russland svekker vår sikkerhet. Russerne ser på oss som fienden, de handler med oss for å få inntekter, men alt handler om å undergrave oss. De kutter kabler, forsøker å hacke, spionerer mv. Nå har vi prøvd i 20 år, men det blir bare verre. 

Sanksjonene mot Russland virker, de omgås en del, men nå når man har fått mer grep om skyggeflåten, så har det blitt fart i sakene. 

Unnskyld meg, hvem kutter kabler, sier du? Det finnes ingen som helst beviser for at Russland kutter kabler, derimot finnes det plenty som tilsier at USA gjør det.

Sanksjonene not Russland virker først og fremst ved at Europa svekkes.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

A new man skrev (47 minutter siden):

Ja og han følger opp slik. «Det blir dyrt for dere, men det er et offer jeg er villig til å gi». 54b779dc-989d-4cd9-9c02-2e43599b0830.thumb.png.370802b1f152824d4c3ff015e1363aee.png

Hvordan kan vi rippe off amerika? Vi har alle underlagt oss dollarhegemonien, som gir amerika en enorm fordel.

Endret av ltfutt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjokoladepenge skrev (27 minutter siden):

derimot finnes det plenty som tilsier at USA gjør det.

Det her skulle jeg gjerne sett kilder på. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å ta Russland først. Det er INGEN tegn på at Russland sliter økonomisk. I kjøpekraftsparitet (en mye mer presis måte å måle land sin økonomi på og SPESIELT om de er koplet av fra Dollarverdenen) er nå den Russiske økonomien like bak Japan som er Nr 5. 

2024 IMF kjøpekraftsparitet (PPP in trillion USD):

1.                          Kina:    35.86  

2.                           USA:     28.78

3  EU (minus Norden):     24.90

4.                          India:      14.59 

5.                         Japan:         6.72

6.                       Russland:     5.47

----------------------------------------------

15.                 Hele Norden:     2.02

*Med mindre Trump sin nye økonomiske strategi (høy toll/massive skattekutt og store kutt i offentlige utgifter)  blir en MASSIV suksess (Noe jeg tviler på), vil Kina ØKE sinn PPP mer enn USA. 

*Gapet imellom India og Eu vil nok krympe mer, spesielt hvis USA kutter ned på forsyninger av LNG til eget forbruk, noe som KAN skje om Kanada begrenser leveranse til USA. 

*Det er sannsynlig at Russland sin økonomi vil fortsette å vokse i forhold til Japan. Det er fortsatt veldig vanskelig å måle inflasjon i Russland og spesielt med analyser fra Vesten som er like propagandistiske som Russland sin egen. Men det økende antall Russiske turister både i Asia og Tyrkia (for eksempel) tyder ikke på noen økonomisk fall, tvert imot. 

Det vi ser i de topp 6 landene med hensyn til KjKrPa er at vi har 3 BRICS nasjoner og tre USA&vasaller (EU og Japan) listet der. Dette er en interessant kamp for å opprettholde dollarveldet.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

2024 (IMF nominal BNP i trilloner USD)

1.                           USA:     29.17

2.                           Kina:    18.67

3. EU (minus Norden);    17.58

4.                         Japan:      4.07

5.                          India:      3.89

6.                              UK:      3.59

--------------------

9.                    Russland:      2.18

10.                     Norden:     1.90

*USA sin BNP kommer nok til å være størst lenge og så lenge landet kan bare trykke opp så mye penger de vil og selge gjeld så vil BNP-modellen fungere sånn. Dette er også grunnen til den store forskjellen de har i KjKrPa/BNP

*Eu sin økonomi avhenger i stor grad av Wall Street og Amerikansk gjeldsmodell og det samme med Norden. Det er sannsynlig at Eu vil klare å holde seg høyt oppe med hensyn til BNP-modellen og kanskje tilogmed PASSERE Kina, med mindre det blir enda større problemer, som kan skje og spesielt om energimarkedet blir forverret. 

*Kina er ikke lenger den største utenlandske investor i USA, den "æren" har gått til Japan. 

*India er kanskje den BRICS-nasjonen som fortsatt klarer å spille mest på BNP-scenen og PP samtidig. Problemet og utfordringen til India er at deres store andel av en fattig befolkning neppe kan løftes mye opp på nivå med Kina uten en betraktelig omlegging av den Økonomiske modellen. Dette virker også å skje sakte men sikkert. Landet har bedret sin tinærming til Kina, noe som kan på sikt få ned forsvarsutgiftene og SPESIELT om Pakistan og Bangladesh kommer bedre overens med India og blir med i BRICS. 

*UK sin økonomi klarer å holde seg på topp 6. En ser hvor mye EU tapte på Brexit, befolkningen i UK tatt i betraktning. De sliter dog fortsatt mye. Forholdet imellom BNP/PPP har økt, noe som er et tidlig tegn på separasjon fra dollar-økonomien, men (spesielt) Trump har jo jobbet for en handelsavtale med UK. Hvis han legger tollbarrierer på EU og lar UK slippe vil nok deres BNP vokse, iallfall dette året. 

*En ser at Russland fortsatt har en relativt lavere posisjon med hensyn til BNP, men separasjonen imellom BNP og KjKrPa er betraktelig. 

*Mange er overasket over at et samlet Norden har en BNP som putter dem inn som 10. største økonomi i verden. Det er en kombinasjon av veldig liten befolkning og fortsatt høyt BNP per innbygger, naturressurser og god industri (Sverige). En kan jo begynne å tenke litt over dette når en ser at Norden har en tilnærmet lik BNP som Russland med 1/% av befolkningen. Men når det gjelder KjKrPa er tallet mindre imponerende selv om også der er Norden høyt i verden. 

Forskjellene i Kjøpekraftsparitet/BNP er tilnærmet null i USA og Norden, noe som viser hvor tett integrert Norden er med USA-økonomien. Dette er noe folk flest intuitivt forstår, men det er nok også en ØKONOMISK forklaring på den tette integrasjonen imellom disse to blokkene. 

Forskjellen i UK har bare et 10% avvik, så de er også fortsatt tett integrert med USA. 

Med Eu er det nesten et gap med en faktor på 0.45. Som vil si at kjåpekraftspariteten er 45% større enn BNP. Dette viser nok mer enn noe annet EU sin fortsatt spredte integrasjon med USA-økonomien. En kan tenke seg Nederland og Tyskland på en side og Hellas eller Romania på den andre. Hvis Eu en dag skulle absorbere et framtidig Rest-Ukraina vil dt nok øke dette gapet og spesielt hvis USA ikke hjelper til med gjenoppbyggingsutgifter, noe som er lite trolig om de dumper landet. 

Til slutt: Forholdtallet i Russland er 2.5,som vil si at landet har 250% større kjøpekraftsparitet enn Brutto Nasjonalprodukt. BRICS landene svinger typisk fra 1.5 (UAE) til 7.20 (!!)  (Nigeria), noe som delvis forklarer hvordan forholdet imellom USA og Nigeria har blitt svekket betraktelig over de siste årene. For Nigeria er det nesten selvmord å knytte seg tettere til dollaren. Spesielt med råvareressursene de innehar er de VELDIG takknemlige ovenfor Kina som jobbet hardt for å hjelpe dem inn i BRICS til tross for at mange var skeptiske. 

Dette er fritt oversatt og tolket fra BRICS-rapporter undertegnede har lest fra geoøkonomiske tolkere og skribenter, hovedsakelig i Asia. 

Kanskje sulle jeg lagt denne inn under BRICS-tråden, men hovedpoenget mitt her var å understreke HVORFOR Trump har valgt den temmelig spektakulære/spekulative veien med tollsatser, skattelettelser og kutt i offentlige utgifter. Han vil neppe lykkes med dette med mindre han kan overtale vasallene til å absorbere mye av byrden, som en vel slett ikke skal avvise som en mulighet. 

Grønland har min sympati for å søke om uavhengighet fra Danmark, men de skal tenke seg om både to og tre ganger før de knytter seg tettere til USA: Spesielt siden opptil 40% av deres BNP er generert i pengestøtte fra Danmark og det er uvisst hvordan de vil tjene på å selge ut råvareområder for utvinning, som kan ta mange mange år før det gir inntekter i form av skatter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

ltfutt skrev (28 minutter siden):

Hvordan kan vi rippe off amerika? Vi har alle underlagt oss dollarhegemonien, som gir amerika en enorm fordel.

Det er helt umulig med mindre vi får en annen politisk styring i Norge som vil ha suverenitet og frihet fra EU som sin hovedsak. Så lenge vi er underlagt EU i den grad vi er og vi ser hvordan de underlegger seg USA, så er det nok helt umulig. 

Vi har enorme naturressurser som vi FINT kunne brukt til å skape oss utmerkede handelsavtaler med hvem som helst. 

Det er for eksempel bare tulll og tøv at vi ikke "får solgt laksen vår om EU sier nei". Kina hadde kjøpt rubbel og bit, både det Asiatiske og Afrikanske markedet er i stor vekst. 

Et uavhengig Norden og framtidig BRICS-medlem hadde berget Norge og vi ville stått sterkt som egen uavhengig blokk.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ltfutt skrev (27 minutter siden):

Ja de har en klar fordel der. Jeg vet ikke hvor mye de føler seg truet av Pund, Euro eller Yuan. 
Trump mener (tror jeg) at handelsunderskuddet er problemet. Det er tyveri og subsidier i hans øyne. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AdonisFFM skrev (5 minutter siden):

Det er INGEN tegn på at Russland sliter økonomisk. I

De låser inn smørpakker i butikkene. Tråden handler om Trump. Disse dataene som du åpenbart brant inne med passer i en tråd om Russland, eller Brick som du skrev.. Skyhøye renter og skyhøy inflasjon sier meg alt jeg trenger å vite.

Russia talks, Russia lies. vi har skjønt det nå. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
A new man skrev (1 minutt siden):

Ja de har en klar fordel der. Jeg vet ikke hvor mye de føler seg truet av Pund, Euro eller Yuan. 
Trump mener (tror jeg) at handelsunderskuddet er problemet. Det er tyveri og subsidier i hans øyne. 

Handelsunderskuddet har USA seg selv å takke for. Det var vel under Bill Clinton dette for alvor kom ut av balanse og siden har det jo bare blitt verre og verre. 

I bunn og grunn gjorde vel Vietnamkrigen at USA hadde vært teknisk konkurs om de ikke vraket gullstandarden og la om til dollarhegemonisk tyranni.   Alle "ekspertene" i vesten er helt østers om dette. Journalistene i Schibsted vet vel knapt hvem som er medlemsland om så det. Og ikke noe rart, for de har vel knapt lov å skrive om det. Det er liksom best å te dette slik at det psykologiske delen av markedet ikke får smaken..

Kjæresten min i Thailand har nå hatt vekst med sin egen lille business for 6. året på rad. Hele Bangkok og Jomtien/Pattaya yrer nå av Russere, Kinesere og Indere, som dominerer mer og mer.   Enkelte dager på noen av øyene er det nå mulig å gå en hel dag iblant turister uten å høre neveverdig Engelsktalende unntatt som Lingua franca imellom Indere og Kinesere, for eksempel. 

Ting er i endring og jeg tror Trump begynner å innse at han nok må lese seg opp litt på Gorbatschev istedenfor å tro at han blir nye Ronald Reagan. 

Folk som innbiller seg at alle disse problemene vi har nå er på grunn av "Trump" har ikke forstått noe mer enn MAGA-folka som tror at vegetarianere er pushovers...

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AdonisFFM skrev (9 minutter siden):

Det er for eksempel bare tulll og tøv at vi ikke "får solgt laksen vår om EU sier nei". Kina hadde kjøpt rubbel og bit, både det Asiatiske og Afrikanske markedet er i stor vekst. 

Har du ikke fulgt med på Brexit eller? Der har de konservative feilet spektakulært på samme tanke, knakende gode handelsavtaler med Australia og New Zeeland, fortsatt har de tapt flere % i GDP. Hvorfor det? Jo man handler med dine nærmeste. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

A new man skrev (7 minutter siden):

De låser inn smørpakker i butikkene. Tråden handler om Trump. Disse dataene som du åpenbart brant inne med passer i en tråd om Russland, eller Brick som du skrev.. Skyhøye renter og skyhøy inflasjon sier meg alt jeg trenger å vite.

Russia talks, Russia lies. vi har skjønt det nå. 

JA, jeg ser du ORkER ikke å sette deg inn i noenting som ikke passer ditt bilde av verden. Her er det nok "OrangeManBAD" og "Putler" for alt det gjelder. 

Jeg prøvde å forklare hvorfor inflasjon neppe er det store problemet i BRICS-økonomier, men du har nok ikke lest det tenker jeg. I det hele tatt ser det jo ut som du ikke har så veldig mye å komme med da, borsett fra mer av det samme. 

Men, som sagt, hverken du, Trump eller for den saks skyld EU ser ut til å ville prøve å stille spørsmålet om det kan være flere ting som foregår.

Endret av AdonisFFM
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

A new man skrev (Akkurat nå):

Har du ikke fulgt med på Brexit eller? Der har de konservative feilet spektakulært på samme tanke, knakende gode handelsavtaler med Australia og New Zeeland, fortsatt har de tapt flere % i GDP. Hvorfor det? Jo man handler med dine nærmeste. 

De "konservative" hadde vel neppe fått Brexit uten at arbeiderklassen dro lasset for dem. At UK sliter er liksom grunnet Brexit? Ja da skulle jo alt være bare fryd og gammen i EU da. 

Man FORETREKKER å handle med sine nærmeste, men når en får ubalanserte forhold hvor de svake gir seg, da vil de smarte søke andre steder. Nå har jeg som sagt lite tro på at Trump kan fikse noe stort i USA, men at en handelsavtale med UK vil bedre situasjonen LITT for begge er vel utvilsomt fakta og spesielt om Trump setter toll på EU-produkter. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...