Gå til innhold

Forelder som bryter arbeidsrelatert taushetsplikt

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Faren min jobber som ufaglært innen psykiatrien. Han har det man kan omtale som en lemfeldig omgang med taushetsplikten. Han forteller om historier fra jobb der han deler ALT for mye informasjon, slik at det er gjenkjennbart dersom det skulle være at man kjenner til at en person mottar behandling på det stedet. Han sier aldri navn, men det er mye informasjon som tilsier koblingsfare.

Jeg har selv streng taushetsplikt på jobb, så jeg vet hva det går i. Til forskjell fra ham har jeg utdannelse i faget mitt. Jeg har forsøkt å si til ham mange ganger at "nå deler du vel mye om denne pasienten", men det går liksom ikke inn. Seriøse tips til hva jeg kan gjøre?

Anonymkode: 0012e...eed

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Alle mennesker har behov for å ventilere i blant, spesielt om arbeidshverdagen. Så lenge han ikke nevner navn så bryter han ikke taushetsplikten. Han kan godt få en påminnelse om det at han bør spare detaljer som er gjenkjennelig, men når det er sagt å har jo du også taushetsplikt. Så sikkert fint for han å snakke med noen. Utdannelse er ikke alt, livserfaring derimot. 

Anonymkode: 69732...a67

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvorfor er utdanningen relevant? Alle forstår hva taushetsplikt innebærer. 

Anonymkode: e9791...09c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Alle mennesker har behov for å ventilere i blant, spesielt om arbeidshverdagen. Så lenge han ikke nevner navn så bryter han ikke taushetsplikten. Han kan godt få en påminnelse om det at han bør spare detaljer som er gjenkjennelig, men når det er sagt å har jo du også taushetsplikt. Så sikkert fint for han å snakke med noen. Utdannelse er ikke alt, livserfaring derimot. 

Jo, man bryter taushetsplikten når man gir informasjon som gjør personen gjenkjenbar, selvom man ikke nevner navn. Taushetsplikt er stort og omfavner mye mer enn å bare si navnet til personen. 

Anonymkode: e66f6...311

• Liker 8
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Faren min jobber som ufaglært innen psykiatrien. Han har det man kan omtale som en lemfeldig omgang med taushetsplikten. Han forteller om historier fra jobb der han deler ALT for mye informasjon, slik at det er gjenkjennbart dersom det skulle være at man kjenner til at en person mottar behandling på det stedet. Han sier aldri navn, men det er mye informasjon som tilsier koblingsfare.

Jeg har selv streng taushetsplikt på jobb, så jeg vet hva det går i. Til forskjell fra ham har jeg utdannelse i faget mitt. Jeg har forsøkt å si til ham mange ganger at "nå deler du vel mye om denne pasienten", men det går liksom ikke inn. Seriøse tips til hva jeg kan gjøre?

Du mener mennesker med utdannelse er flinkere til å være tro med taushetsplikten? 

Anonymkode: 5d2c3...97f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Forklar ham hvorfor det han gjør, er problematisk. Ta utgangspunkt i at det kan skade pasientene og skape mistillit til helsevesenet. Vær tydelig på at taushetsplikten gjelder all informasjon som kan identifisere en pasient, selv om navn ikke nevnes.

Hvis det er mulig, vis hvordan informasjonen han deler, kan kobles til bestemte personer. Dette kan hjelpe ham å forstå konsekvensene av handlingene hans.

Taushetsplikten er lovpålagt gjennom helsepersonelloven (§ 21), som også gjelder for ufaglærte i helsetjenesten. Å bryte denne kan få alvorlige konsekvenser, både juridisk og yrkesmessig.

Anonymkode: 61919...f0d

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Forklar ham hvorfor det han gjør, er problematisk. Ta utgangspunkt i at det kan skade pasientene og skape mistillit til helsevesenet. Vær tydelig på at taushetsplikten gjelder all informasjon som kan identifisere en pasient, selv om navn ikke nevnes.

Hvis det er mulig, vis hvordan informasjonen han deler, kan kobles til bestemte personer. Dette kan hjelpe ham å forstå konsekvensene av handlingene hans.

Taushetsplikten er lovpålagt gjennom helsepersonelloven (§ 21), som også gjelder for ufaglærte i helsetjenesten. Å bryte denne kan få alvorlige konsekvenser, både juridisk og yrkesmessig.

Anonymkode: 61919...f0d

Er det så vanskelig å forstå at enkelte individer i det ganske land ikke klarer å holde på hemmeligheter eller å ikke spre taushetsbelagt informasjon? 

Om du har relevant utdannelse eller ikke spiller ingen rolle. Enkelte nærer på slik snakk, tar du det i fra de så tar du også fra de gleden av å føle seg inkludert. 

Å bedrive slik misforstått barneoppdragelse til voksne mennesker fører ikke til noe.

Anonymkode: 5d2c3...97f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

I stede for å si nå deler du litt vel mye om pasienten, så kan du si nå bryter du taushetsplikten din, det er ikke greit. 

Anonymkode: c3621...0ca

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det kommer veldig an på hva du mener er gjenkjennbare opplysninger. 
Kom gjerne med et par eksempler.

Anonymkode: b79cd...36e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ventilere gjør man til kolleger. Om man ikke har et arbeidsmiljø der ventilering er mulig, så får man finne andre måter å bearbeide arbeidshverdagen på. 

TS: Kjenner til typen. Noen skal også briske seg og få fram hvor utrolig mye ansvar de har for utrolig vanskelige folk, og fortelle anekdoter der de framstår på en bra måte og andre - inkludert pasienter og brukere - blir gjort til latter og hånet. Det er absolutt ikke ok i kombinasjon med gjenkjennbarhet. 

Til dere som antyder at TS er hånlig fordi hun nevner utdanningsnivå, så er det ikke noe med at ufaglærte ikke fatter taushetsplikt. Men faglærte og folk med faglig formalkompetanse har gjerne lært seg kunnskap og holdninger, inkludert etiske sider ved profesjon og yrkesutøvelse, som man rett og slett ikke har gått gjennom som ufaglært. Så kan man alltids diskutere hvorvidt læring gjennom arbeid kan tilsvare det samme på disse områdene. Det kan det vel, men en utdanning er vel ofte et godt tegn, også når det gjelder kompetanse på dette området. 

Anonymkode: 29b0e...e59

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg har forsøkt å si til ham mange ganger at "nå deler du vel mye om denne pasienten", men det går liksom ikke inn. Seriøse tips til hva jeg kan gjøre?

Bruk fagtyngden din og vis til lover og regler han bryter. "Nå deler du vel mye" liksom.

Anonymkode: d1a6a...082

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Tydelig at du ikke er utdannet helsepersonell. Les deg opp på Taushetsplikten. Denne mannen bryter den, og hadde mistet jobben på flekken hadde informasjonen til TS blitt kjent. 

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jo, man bryter taushetsplikten når man gir informasjon som gjør personen gjenkjenbar, selvom man ikke nevner navn. Taushetsplikt er stort og omfavner mye mer enn å bare si navnet til personen. 

Anonymkode: e66f6...311

Dermed også setningen om en påmindelse som gjør en person gjenkjennbar. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg tror det er utopisk og naivt å forvente at mennesker med taushetsplikt ikke letter på trykket innenfor hjemmets fire vegger innimellom. 

Anonymkode: 951ad...f4f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Natu skrev (9 minutter siden):

Tydelig at du ikke er utdannet helsepersonell. Les deg opp på Taushetsplikten. Denne mannen bryter den, og hadde mistet jobben på flekken hadde informasjonen til TS blitt kjent. 

Tydelig at du ikke er en menneskekjenner. Folk snakker, gjerne med familie eller partner. Det skjer. Men han godt spare detaljer på ting som er gjenkjennbare, det nevnte jeg også. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ts har ikke taushetsplikt hva angår ting hennes far forteller ts på privaten, nei.

Ts: du har antagelig alt bedt han holde munn? Da tar du det opp et trinn, og sier i klartekst at han kan - og bør - forvente at du når som helst tar opptak av det han sier om jobben og leverer det til hans leder. Og så får du gjennomføre, om han ikke klarer holde kjeft.

Anonymkode: 492d3...e92

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ts har ikke taushetsplikt hva angår ting hennes far forteller ts på privaten, nei.

Ts: du har antagelig alt bedt han holde munn? Da tar du det opp et trinn, og sier i klartekst at han kan - og bør - forvente at du når som helst tar opptak av det han sier om jobben og leverer det til hans leder. Og så får du gjennomføre, om han ikke klarer holde kjeft.

Anonymkode: 492d3...e92

Unnskyld meg men det er helt sykt å gjøre 😂

Anonymkode: 951ad...f4f

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Deler han disse historiene fra jobb med flere enn deg/folk utenfor familien? 

Anonymkode: 6c5fe...ef4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Deler han disse historiene fra jobb med flere enn deg/folk utenfor familien? 

Anonymkode: 6c5fe...ef4

Skulle akkurat til å spørre om det samme. Det er ganske vesentlig. 

Anonymkode: 1acf1...cc2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Hvorfor er utdanningen relevant? Alle forstår hva taushetsplikt innebærer. 

Anonymkode: e9791...09c

Alle gjør åpenbart ikke det.

Anonymkode: f805a...434

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...