AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #1 Del Skrevet 5 timer siden Det er fullstendig uforsvarlig at pasienter skal få krangle seg til sykemeldinger som legen mener ikke bør skrives ut. https://www.nrk.no/mr/sjukefraver_-trym-viktor-jaang-bjorn-hansen-i-ulsteinvik-meiner-fastlegar-for-lett-gir-sjukmelding-1.17198682 Her trengs det en grunndig oppgang i systemet. Og i moralen i folkehelsen. Anonymkode: 39246...605 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #2 Del Skrevet 4 timer siden Det er vel pasientene som må skjerpe seg, men legene må tørre å sette grenser og krav. Forstår godt at de er redde for sitt omdømme. Anonymkode: 45f87...cb0 10 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Honey Dew Skrevet 4 timer siden #3 Del Skrevet 4 timer siden Nei, det er pasientene som bør skjerpe seg. 6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #4 Del Skrevet 3 timer siden Allment kjent og mye av grunnen til at sykelønnsdebatten går høyt. Dette må strammes inn kraftig. Anonymkode: acb1c...768 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #5 Del Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det er fullstendig uforsvarlig at pasienter skal få krangle seg til sykemeldinger som legen mener ikke bør skrives ut. https://www.nrk.no/mr/sjukefraver_-trym-viktor-jaang-bjorn-hansen-i-ulsteinvik-meiner-fastlegar-for-lett-gir-sjukmelding-1.17198682 Her trengs det en grunndig oppgang i systemet. Og i moralen i folkehelsen. Anonymkode: 39246...605 Altså… Du velger å legge stor vekt på hva en 27 år gammel mann uten livserfaring mener? Det blir latterlig enkelt å si at man løser problemet med syke mennesker ved å nekte å sykemelde dem. Isteden bør man kanskje tenke litt mer helhetlig, bli flinkere til å tilpasse jobb, ha flere effektive verktøy man kan bruke (f.eks. ved psykisk sykdom, isteden for at man skal vente på en psykolog i ett år eller mer) og ha fokus på nærvær, ikke fravær. For eksempel. Denne debatten skuffer meg. Anonymkode: 53e5d...661 1 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Baktus2024 Skrevet 3 timer siden #6 Del Skrevet 3 timer siden Her er option skulk og skurk...men hva sier det om samfunnets krav til oss og hva vi egentlig ønsker å leve... ? Når blir presset for høyt , når daler livskvaliteten ? Kollektivismen har ikke journalene til alle i landet ? Gapestokken for tur... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #7 Del Skrevet 3 timer siden Det er veldig vanskelig i mange tilfeller for legen å vite om pasienten lyver eller ikke om smerter og når de sier de ikke klarer å jobbe…. Men - når legene sykmelder for mange uker av gangen for en influensa eller kink i nakken, da er det noe som skurrer! Anonymkode: 7775c...63a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gregarious Skrevet 3 timer siden #8 Del Skrevet 3 timer siden Man står i praksis overfor et valg mellom to onder. Enten sykmelder man flere som aldri burde vært sykmeldt, eller så ender man opp med at noen som burde vært sykmeldt, ikke blir det. Jeg frykter dessverre at det siste alternativet vil bli konsekvensen for å unngå en kollaps av hele ordningen. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #9 Del Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Men - når legene sykmelder for mange uker av gangen for en influensa eller kink i nakken, da er det noe som skurrer! Anonymkode: 7775c...63a Men er det leger som gjøre dette? Anonymkode: 9fec0...ce6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #10 Del Skrevet 2 timer siden "Mye av skylda". Joda. Flere ting må vel som vanlig skje samtidig. Få av løsningene inkluderer at enkeltmennesker "må skjerpe seg", men klart gradert sykmeldinger kan hjelpe. Krever også mer samarbeid. Trenger også et større ansvar på leder. Leder må ha rom til å etablere en holdning om tilrettelegging og tiltak blant ansatte og opptre på en måte som skaper tillit som gjør at de benytter seg av det. Arbeidsplassen kan som oftest gjøre ganske mye for en ansatt, samt ha møte med ansatt og lege. Er egentlig krav til arbeidsgiver at oppfølging av sykmeldt iht. tilrettelegging skal starte raskt. Leder før lege kan være en slags holdning. Nå er det ofte motsatt. Og altfor mange går til lege fordi sykdom og arbeid liksom ikke hører sammen i hodet. Det er ikke enkeltmenneskers skyld. Det er en slags kulturell tankefeil. Anonymkode: 5c570...986 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #11 Del Skrevet 2 timer siden Deler av problemet er fastlegeordningen hvor man selv kan velge hvem man vil ha til lege. Det kan gjøre det lukrativt for leger å være snille med sykemeldingene for å få flere pasienter og dermed mer penger. Så kan man sikkert si at det å kunne velge lege selv har større fordeler enn ulemper. Men en av ulempene er at legene får økonomisk incentiv til å gi sykemelding lett. Sier ikke at alle fastleger gjør dette. Men en del leger gjør dette og de som er svært opptatt av å få sykemelding finner ofte ut av hvilke fastleger som lettest gir sykemelding. Anonymkode: 91644...a24 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #12 Del Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Deler av problemet er fastlegeordningen hvor man selv kan velge hvem man vil ha til lege. Det kan gjøre det lukrativt for leger å være snille med sykemeldingene for å få flere pasienter og dermed mer penger. Så kan man sikkert si at det å kunne velge lege selv har større fordeler enn ulemper. Men en av ulempene er at legene får økonomisk incentiv til å gi sykemelding lett. Sier ikke at alle fastleger gjør dette. Men en del leger gjør dette og de som er svært opptatt av å få sykemelding finner ofte ut av hvilke fastleger som lettest gir sykemelding. Anonymkode: 91644...a24 Veldig mange steder har man ikke den muligheten, for ingen andre leger i kommunen har ledig plass på listen. Når det er sagt har jeg aldri hatt et problem med å få sykemelding når jeg har følt behov, selv for psykiske plager. Har savnet en god diskusjon med fastlegen om hva som er riktig løsning og det virker innimellom som at sykemelding er det letteste for fastlegen. Anonymkode: ce9c6...41c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 39 minutter siden #13 Del Skrevet 39 minutter siden Jeg snakket faktisk litt med fastlegen min om dette sist hun ville sykmelde meg. Jeg ville ikke, hun sa jo at hun kunne ikke tvinge, men det var hennes klare anbefaling. Jeg sa at jeg ville på jobb, hun sa at det ikke var DET det handlet om - og siden jeg har vært mellomleder i mange, mange år, så måtte jeg protestere litt og si at det hender jo at det faktisk handler om det. Da humret hun litt og sa at joda, det måtte hun innrømme. Så at det forekommer, det er nok absolutt reellt. Jeg tenker jo at pasientene bør skjerpe seg litt, men samtidig tenker jeg at fastlegene kan være flinke til å komme med alternativer, foreslå løsninger osv som ikke innebærer kun sykemelding, eller 100% sykemelding. Og samtidig stille litt krav, selv om pasienten møtes med varme, forståelse og åpenhet. Men å være fastlege er ikke en dans på roser det heller, de skal finne opp kruttet til x antall pasienter i timen fem dager i uka, så jeg skjønner jo at de også kan ha dårlige dager og innimellom gå for enkleste løsning. Anonymkode: e0974...e80 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 36 minutter siden #14 Del Skrevet 36 minutter siden AnonymBruker skrev (5 timer siden): Det er fullstendig uforsvarlig at pasienter skal få krangle seg til sykemeldinger som legen mener ikke bør skrives ut. https://www.nrk.no/mr/sjukefraver_-trym-viktor-jaang-bjorn-hansen-i-ulsteinvik-meiner-fastlegar-for-lett-gir-sjukmelding-1.17198682 Her trengs det en grunndig oppgang i systemet. Og i moralen i folkehelsen. Anonymkode: 39246...605 Ja vi trenger kun leger ala fastlegen jeg byttet vekkifra som mente det kun var psykosomatiske smerter jeg hadde (Hadde flere prolapser bla) Anonymkode: b6b22...91a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 34 minutter siden #15 Del Skrevet 34 minutter siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Deler av problemet er fastlegeordningen hvor man selv kan velge hvem man vil ha til lege. Det kan gjøre det lukrativt for leger å være snille med sykemeldingene for å få flere pasienter og dermed mer penger. Så kan man sikkert si at det å kunne velge lege selv har større fordeler enn ulemper. Men en av ulempene er at legene får økonomisk incentiv til å gi sykemelding lett. Sier ikke at alle fastleger gjør dette. Men en del leger gjør dette og de som er svært opptatt av å få sykemelding finner ofte ut av hvilke fastleger som lettest gir sykemelding. Anonymkode: 91644...a24 Vel tok meg nesten 3 år å få byttet lege så nei det er ikke lett Anonymkode: b6b22...91a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 32 minutter siden #16 Del Skrevet 32 minutter siden Fastlegene bør settes krav til fra holdet over. Da blir de lettere for de å sette grenser uten å måtte stå der å ta 100% personlig skyld. Rating og vurdering av leger på nett bør bli heftig regulert da det bare er sykemelding- og diagnosejegere som legger inn noe der, og de vurderer etter om de får det de vil og ikke etter om legen faktisk ville gi god og riktig hjelp. Samme med uføretrygd. Vi trenger at disse "syke" ikke kan kjøre utmattelsesmetoden for å få slippe å jobbe. Kommer aldri over da en lege jeg kjenner fortalte at de ofte gir opp til slutt og bare velsigner uføresøknaden. Anonymkode: c0ebd...9a2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31 minutter siden #17 Del Skrevet 31 minutter siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Veldig mange steder har man ikke den muligheten, for ingen andre leger i kommunen har ledig plass på listen. Når det er sagt har jeg aldri hatt et problem med å få sykemelding når jeg har følt behov, selv for psykiske plager. Har savnet en god diskusjon med fastlegen om hva som er riktig løsning og det virker innimellom som at sykemelding er det letteste for fastlegen. Anonymkode: ce9c6...41c Jeg har heller ikke slitt med å få sykemelding. For noen år siden så slet jeg psykisk og da fikk jeg tilbud om sykemelding. Men jeg takket nei, siden det å gå hjemme hele dagen ikke var godt for psyken min. Jeg trengte å ha arbeidsoppgaver for å redusere de negative tankene og jeg trente å sosialisere meg med de på jobben. Etter jeg sa jeg ville jobbe så sa fastlegen at det virket som en lur løsning. Slik jeg har forstått det så er det anbefalte å jobbe i hvert fall delvis når man er psykisk syk. Men legene gir som oftest full sykemelding, i stedet for gradert. Åpenbart finnes det noen som er så psykisk syke at de ikke kan jobbe. Men de fleste som sliter psykisk er ikke helt lammet. Anonymkode: 91644...a24 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29 minutter siden #18 Del Skrevet 29 minutter siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Deler av problemet er fastlegeordningen hvor man selv kan velge hvem man vil ha til lege. Det kan gjøre det lukrativt for leger å være snille med sykemeldingene for å få flere pasienter og dermed mer penger. Så kan man sikkert si at det å kunne velge lege selv har større fordeler enn ulemper. Men en av ulempene er at legene får økonomisk incentiv til å gi sykemelding lett. Sier ikke at alle fastleger gjør dette. Men en del leger gjør dette og de som er svært opptatt av å få sykemelding finner ofte ut av hvilke fastleger som lettest gir sykemelding. Anonymkode: 91644...a24 Vet ikke hvor du bor hvis du tenker det er enkelt å bytte fastlege. En kollega har stått i tre år på venteliste for å få fastlege i den kommunen hun faktisk bor i nå. Og det er ikke mange år siden det var et betydelig antall som sto uten fastlege her i Bergen. Nå finnes det noen ledige leger, men det er ikke mange, og ikke er det mulig å vite om akkurat de legene med ledige plasser er «snille» med sykemeldinger eller ei. Anonymkode: 217ee...2e2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25 minutter siden #19 Del Skrevet 25 minutter siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Deler av problemet er fastlegeordningen hvor man selv kan velge hvem man vil ha til lege. Det kan gjøre det lukrativt for leger å være snille med sykemeldingene for å få flere pasienter og dermed mer penger. Så kan man sikkert si at det å kunne velge lege selv har større fordeler enn ulemper. Men en av ulempene er at legene får økonomisk incentiv til å gi sykemelding lett. Sier ikke at alle fastleger gjør dette. Men en del leger gjør dette og de som er svært opptatt av å få sykemelding finner ofte ut av hvilke fastleger som lettest gir sykemelding. Anonymkode: 91644...a24 Veldig få leger som sliter med å ikke ha fulle lister, de fleste har derimot ventelister. Så det har nok lite å si akkurat det. Anonymkode: 287f9...66b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24 minutter siden #20 Del Skrevet 24 minutter siden AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg har heller ikke slitt med å få sykemelding. For noen år siden så slet jeg psykisk og da fikk jeg tilbud om sykemelding. Men jeg takket nei, siden det å gå hjemme hele dagen ikke var godt for psyken min. Jeg trengte å ha arbeidsoppgaver for å redusere de negative tankene og jeg trente å sosialisere meg med de på jobben. Etter jeg sa jeg ville jobbe så sa fastlegen at det virket som en lur løsning. Slik jeg har forstått det så er det anbefalte å jobbe i hvert fall delvis når man er psykisk syk. Men legene gir som oftest full sykemelding, i stedet for gradert. Åpenbart finnes det noen som er så psykisk syke at de ikke kan jobbe. Men de fleste som sliter psykisk er ikke helt lammet. Anonymkode: 91644...a24 De behøver jo ikke å være helt lammet som psykisk syke, men en del arbeidsplasser har ikke mulighet for å tilrettelegge i særlig grad og det finnes ikke alternative arbeidsoppgaver. Husker jeg selv tenkte at dersom jeg hadde hatt en kontorjobb helt uten pasientkontakt, kunne jeg kanskje ha jobbet noe da jeg ble sykemeldt med depresjon og utbrenthet. Men i min jobb var det uaktuelt å ha en behandler i jobb som var ukonsentrert og som plutselig kunne få panikkanfall eller begynne å gråte. Anonymkode: 217ee...2e2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå