AnonymBruker Skrevet 22. januar #1 Del Skrevet 22. januar Jeg er sykepleierstudent i praksis og lurer på hva grensen for brudd på taushetsplikt er. Jeg er livredd for å bryte taushetsplikt, og går med angst for å gjøre noe feil. Foreldrene mine spør jo meg hvordan det går i praksis, hva jeg har fått gjort osv., og jeg har fortalt om div. caser og prosedyrer jeg har fått vært med på, men angrer meg alltid etterpå da jeg blir så redd for at jeg på noen måte har brutt taushetsplikten. Jeg sier aldri kjønn, alder, diagnoser, osv. om pasientene, så jeg vet med sikkerhet at de aldri kan bli gjenkjent. Jeg forteller kun om ting som jeg synes at har vært spennende og lærerikt, som f.eks. at jeg har fått møtt en pasient som f.eks. hadde den og den målingen på det og det, og at jeg da fikk være med på det og det videre. Trenger jeg å bekymre meg? Jeg er så engasjer i faget og er så glad når jeg får vært med på noe nytt eller lært noe nytt, så da synes jeg det er så fint å kunne prate om det. Anonymkode: 2f076...dee 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. januar #2 Del Skrevet 22. januar Det høres helt innafor ut 😊 Det viktigste er jo nettopp å ikke oppgi info som kan identifisere pasientene. Supert at du er så engasjert! Anonymkode: 4bf1f...09d 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Makavelli Skrevet 22. januar #3 Del Skrevet 22. januar AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg er sykepleierstudent i praksis og lurer på hva grensen for brudd på taushetsplikt er. Jeg er livredd for å bryte taushetsplikt, og går med angst for å gjøre noe feil. Foreldrene mine spør jo meg hvordan det går i praksis, hva jeg har fått gjort osv., og jeg har fortalt om div. caser og prosedyrer jeg har fått vært med på, men angrer meg alltid etterpå da jeg blir så redd for at jeg på noen måte har brutt taushetsplikten. Jeg sier aldri kjønn, alder, diagnoser, osv. om pasientene, så jeg vet med sikkerhet at de aldri kan bli gjenkjent. Jeg forteller kun om ting som jeg synes at har vært spennende og lærerikt, som f.eks. at jeg har fått møtt en pasient som f.eks. hadde den og den målingen på det og det, og at jeg da fikk være med på det og det videre. Trenger jeg å bekymre meg? Jeg er så engasjer i faget og er så glad når jeg får vært med på noe nytt eller lært noe nytt, så da synes jeg det er så fint å kunne prate om det. Anonymkode: 2f076...dee Har du ikke praksisveileder som kan hjelpe deg med å forstå grensegangene? 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. januar #4 Del Skrevet 24. januar Mitt beste tips, spør på praksisplassen eller skolen! ♥️ be om at de forklarer det slik at du holder deg innenfor det som er lov. Det virker som om du har forstått det godt men som leder i helsevesenet ville jeg satt stor pris på at noen spurte fremfor å være usikre eller redde ! 👏 Anonymkode: 3e65e...9fd 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. januar #5 Del Skrevet 25. januar Helsepersonells taushetsplikt - Helsedirektoratet Anonymkode: 258da...ae3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. januar #6 Del Skrevet 25. januar Det beste er å ikke si noe frem til du er trygg nok på hva som er ok og hva som er brudd på taushetsplikten. Verden kan være forbausende liten og plutselig så er det sagt noe som er gjenkjenbart. Anonymkode: 5a115...915 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. januar #7 Del Skrevet 25. januar Taushetsplikten blir helt selvfølgelig med erfaring. Også fordi de fleste etterhvert har mindre behov eller lyst til å snakke om jobben. Men jeg tenker at man med de aller nærmeste også må kunne stole på at de hjelper med å holde tett om informasjonen. Og da tenker jeg på uskyldig informasjon om at du feks var med på en nødsituasjon. Mannen min forstår hvis en pasient av meg begynner å snakke med meg, fordi jeg ikke presenterer pasienten eller mannen min slik jeg vanligvis ville gjort. Da spør heller ikke mannen min spørsmål til min pasient, slik han nok ellers ville gjort. Han spør altså ikke spørsmål som 'hvor kjenner dere hverandre fra?'. Vi har snakket om hva han bør gjøre i slike scenarioer. Så du kan snakke med dine nærmeste om taushetsplikten og hva det innebærer. Anonymkode: 82b2c...042 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå