AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #1 Del Skrevet 5 timer siden Jeg er 33 år gammel, 161 cm høy og har vært normalvektig (bmi 21-24) hele livet. Nå er jeg overvektig, BMI er 26,5. Målet i første omgang er å bli normalvektig igjen, altså få en BMI under 25. Grunnen vektoppgang er at jeg fikk et barn for 2,5 måneder siden. Jeg veier nå 69kg og går ikke ned i vekt. Driver med periodisk faste (16:8) og spiser kun 2 måltider per dag. Dette er typisk det jeg spiser i løpet av dagen: Alternativ 1: 1 rundstykke med smør og ost 1 glass melk alternativ 2: eggerøre av 3 egg og en brødskive middag: Alternativ a) 1 kyllingfilet, grønnsaker og 2 poteter/ 1 dl ukokt ris Alternativ b) 2 tacolefser med kyllingfilet og salat + 1 ss lettrømme og 1 ss tacosaus Alternativ c) 1 fiskefilet (laks/torsk) 2 poteter agurk/salat og lettrømme Alternativ d) 1 skål gryterett (kylling/lam/biff) 1 rundstykke Alternativ e) 1 dl ukokt ris + gryterett og salat Jeg spiser 2 frukt (klementin og eple ) utenom dette. Drikke er bare vann, svart kaffe og grønn te. En sjelden gang latte på kafé, men da har jeg droppet ett glass melk til frokosten. Til lørdagskosen har jeg spist 7-10 chipsflak eller 7-9 nonstop. Hva gjør jeg galt? Dette er bare 2 måltider om dagen og jeg går likevel ikke ned i vekt. Har holdt på slik i 2 uker nå, vekta har variert fra 68,9-69,3 kg. Jeg får ikke trent, fordi jeg har bekkenløsningsmerter, går en tur på 30 min hver dag (rolig gange med vogn). Føler ikke jeg kan spise noe mindre enn det jeg gjør nå, da hadde jeg sultet ihjel 😢Blir sulten mellom måltidene nå også, drikker da te og vann. Jeg har lavt stoffskifte, men det er godt regulær gjennom medisiner. Tok blodprøver for 1 uke sida og stoffskifte var helt normalt. Anonymkode: 0f91f...5ee Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #2 Del Skrevet 5 timer siden Det er bare 2,5 måned siden du fikk barn, dette er et stort stress for kroppen. Du har bekkenløsning fremdeles. Du har trolig nattevåk også? Ammer du? I så fall skal du ikke slanke deg. Det virker på meg som om du spiser for lite og får i deg altfor lite grønnsaker. Kroppen din trenger nok og riktig næring for å komme seg etter svangerskap og fødsel. Anonymkode: 4ac82...ddf 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #3 Del Skrevet 5 timer siden Du fødte for 2,5mnd siden og forventer at det etter 2uker skal vises at du går ned i vekt? Er vel der feilen ligger. Anonymkode: dfce0...5b4 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #4 Del Skrevet 5 timer siden Vel det enkle svare er at du ikke er i kalloriunderskudd. Bruker du my fitnesspall eller lignende og legger inn nøyaktig alt du spiser? Dvs veier alt du spiser? 2 uker er ikke så mye tid. Jeg går ned ca 1 kg i mnd hvis jeg er veldig nøye. Anonymkode: 80463...d93 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #5 Del Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er bare 2,5 måned siden du fikk barn, dette er et stort stress for kroppen. Du har bekkenløsning fremdeles. Du har trolig nattevåk også? Ammer du? I så fall skal du ikke slanke deg. Det virker på meg som om du spiser for lite og får i deg altfor lite grønnsaker. Kroppen din trenger nok og riktig næring for å komme seg etter svangerskap og fødsel. Anonymkode: 4ac82...ddf Jeg ammer ikke. Men er mye våken om nettene, døgnet rundt egentlig, da baby aldri sover og er «på meg» konstant. Anonymkode: 0f91f...5ee Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #6 Del Skrevet 5 timer siden Meg over, fikk ikke med meg at det var så kort tid siden du fødte. Jeg ville ha roer ned det slanke fokuset. Veie mat og telle kalorier er mye jobb. Dette kommer du til å ha mer overskudd til senere, tar lang tid å få kroppen tilbake i balanse etter fødsel Anonymkode: 80463...d93 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #7 Del Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Vel det enkle svare er at du ikke er i kalloriunderskudd. Bruker du my fitnesspall eller lignende og legger inn nøyaktig alt du spiser? Dvs veier alt du spiser? 2 uker er ikke så mye tid. Jeg går ned ca 1 kg i mnd hvis jeg er veldig nøye. Anonymkode: 80463...d93 Jeg vil ikke begynne å telle kalorier fordi jeg hsr dårlige erfaringer med det fra jeg var yngre. Ble helt besatt av det, og fikk ett anstrengt forhold til mat. Når det er sagt har jeg ganske god peiling på hva ulike matretter og produkter inneholder av kalorier. Det jeg spiser i løpet av en dag er minimum 1200 til maks 1500 kalorier. Anonymkode: 0f91f...5ee Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #8 Del Skrevet 5 timer siden Beste råd er å bli fornøyd med kroppen du har. Anonymkode: dfdd7...2d5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #9 Del Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg vil ikke begynne å telle kalorier fordi jeg hsr dårlige erfaringer med det fra jeg var yngre. Ble helt besatt av det, og fikk ett anstrengt forhold til mat. Når det er sagt har jeg ganske god peiling på hva ulike matretter og produkter inneholder av kalorier. Det jeg spiser i løpet av en dag er minimum 1200 til maks 1500 kalorier. Anonymkode: 0f91f...5ee Hmm, jeg synes det høres ut som du har veldig høye forventninger til deg selv nå. Graviditet, fødsel og lite søvn setter jo kroppen i totalt ubalanse. Å spise så lite som 1200 kcal nå høres fryktelig lite ut. Jeg tror du burde gi kroppen litt mer tid. Du kommer til å gå ned disse kiloene, du vet jo hvordan du gjør det, men spør deg selv om du skal presse kroppen til å gjøre det nå mens du er i den fasen av livet du er i nå. Anonymkode: 80463...d93 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #10 Del Skrevet 5 timer siden I alle dager. Kroppen din holder på fett slik at du skal klare amming, nattevåk og babytiden. Hos meg satt kiloene som støpt frem til jeg sluttet å amme da barnet var 2 år. Så gikk jeg ned 12 kg på 2,5 måned, helt uten å prøve. Anonymkode: d4f18...c74 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #11 Del Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (3 minutter siden): I alle dager. Kroppen din holder på fett slik at du skal klare amming, nattevåk og babytiden. Hos meg satt kiloene som støpt frem til jeg sluttet å amme da barnet var 2 år. Så gikk jeg ned 12 kg på 2,5 måned, helt uten å prøve. Anonymkode: d4f18...c74 Jeg ammer ikke. Anonymkode: 0f91f...5ee Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #12 Del Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg ammer ikke. Anonymkode: 0f91f...5ee Du har likevel hormoner i kroppen din som jobber mot deg. Selv om du ikke ammer, er jo det naturlige for kroppen din nå å spare på energien for å sikre deg og babyen din. Spis normalt sunt, vær så aktiv som du har mulighet og overskudd til, og nyt denne tiden ❤️ Så kan du heller begynne å tenke på vektnedgang om noen måneder, når kroppen din ikke lenger motarbeider deg. Anonymkode: d4f18...c74 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #13 Del Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Jeg ammer ikke. Men er mye våken om nettene, døgnet rundt egentlig, da baby aldri sover og er «på meg» konstant. Anonymkode: 0f91f...5ee Stress, mangel på søvn, mange nye krav i hverdagen - alt dette gjør at kroppen holder på det den har. Og når du spiser så lite som du gjør så blir stresset verre. Det er flott at du ønsker å ta vare på deg selv, men slik du nå holder på risikerer du å bryte ned kroppen din. Og da gjør du det veldig vanskelig for deg selv (og barnet) på sikt. For å være helt ærlig så virker det som om du har en spiseforstyrrelse eller er på vei til å utvikle en. Snakk med jordmor/helsesøster på helsestasjonen, eller legen din. Du stiller altfor høye krav til deg selv i øyeblikket. Nå er det barnet ditt som skal stå i hovedfokus. Søk hjelp slik at du ikke skaper problemer for deg selv! ❤️ Anonymkode: 4ac82...ddf 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #14 Del Skrevet 5 timer siden Det er sikkert ikke det du vil høre, men når babyen er 10 uker er ikke kroppen helt mottagelig for underskudd, enten man ammer eller ikke. Søvnunderskudd hjelper heller ikke. Fokuser på sunn spising med riktig næring, så kommer det til å gå seg litt til etter hvert. Du er rett og slett litt for tidlig ute Anonymkode: 67d13...335 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Epictetus Skrevet 3 timer siden #15 Del Skrevet 3 timer siden Stol på prosessen. Jeg teller og logger alle kalorier, og vet at jeg har ligget i bra underskudd jevnt i flere uker. Noen perioder står vekta stille. Men ingen klarer å flykte fra termodynamikkens lover i lengden. Så det er bare å puste med magen og fortsette å gjøre det riktig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå