Gå til innhold

Hva har man på seg når man bare "stikker innom" rådhuset for å gifte seg?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kle dere slik dere hadde kledd dere om dere skulle på en date/ ut for å spise?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Tar det ikke over en måned å få godkjenning fra skatteetaten først? Eller har dere allerede søkt?

Anonymkode: 94367...31d

Det er kun om det må behandles manuelt. Kan det behandles automatisk skjer det umiddelbart. I verste fall utsetter vi det jo bare litt 😊

Anonymkode: 0f817...751

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi har vurdert det samme. Min aller første tanke var å bruke bunad, men jeg vurderer å lete etter en pen knelang kjole som kan pyntes både opp og ned, og brukes til mange ulike anledninger. 😃 I så fall lurer jeg selvsagt på om denne kjolen finnes. 😄

Anonymkode: 63fd2...996

Lenke til kommentar
Del på andre sider

carlberner1 skrev (2 timer siden):

Nemlig. Jeg så for meg et kryss på nettsidene til skatteetaten.no, men den gang ei: man må møte op til det jeg kaller skjennepreken. Vaffal foreløpig.

Skjennepreken? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det man står og går i ?

Endret av Maskinfører
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg hadde vanlige penklær (en hvit silketopp og et langt skjørt), mannen min hadde vanlig dress. Vi hadde ikle ringer (har fremdeles ikke ringer, vært gift i 10 år).

Anonymkode: 4539f...218

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis dere ikke skal ha gjester eller selskap eller gjøre noe ut av det, kan dere jo ha på akkurat hva dere vil. Noen jeg kjenner som giftet seg i stillhet la litt ekstra penger (siden de ikke hadde utgifter til bryllupsantrekk) i skikkelig turtøy, giftet seg i det og reiste rett på bryllupsreise til hytta på fjellet.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange tar fotografier ifm. en slik seremoni, så der har man nok en grunn til å kle seg noe penere enn vanlig.

Utover det anser jeg et ekteskap inngått på rådhuset som en formalitet grunnet skattefordeler eller andre årsaker, og mener folk kan gå i hva enn dem vil. Det er ikke et storslått bryllup med brudepiker i like kjoler og en flott, hvit brud.

Det er en sal på rådhuset (i vår kommune, i affal). En sal jeg dasser gjennom omtrent daglig. Jeg ville ikke tatt på meg "mitt beste" i den salen, i hvert fall ikke noe som helst som subber langs gulvet 😅

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maleficenta skrev (På 22.1.2025 den 13.53):

Skjennepreken? 

Ja: den der teksten som skal leses (lekses?) opp. "Selve vielsen tar ca 10 minutter, der vigsler leser det borgelige vigselsformularet". Aner ikke hva det er, høres ut som noe moraliserende, men jeg kan ta feil der også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeans og genser.

Anonymkode: b51ca...687

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
carlberner1 skrev (5 minutter siden):

Ja: den der teksten som skal leses (lekses?) opp. "Selve vielsen tar ca 10 minutter, der vigsler leser det borgelige vigselsformularet". Aner ikke hva det er, høres ut som noe moraliserende, men jeg kan ta feil der også :)

Form for borgerlig vigsel

Kjære brudepar

-Navnet på brudeparet

Dere har kommet hit i dag for å bli viet til ektepar.

Jeg vil minne dere om hvilken stor og viktig begivenhet det er når to mennesker velger å leve sammen i ekteskap.

Ved å inngå ekteskap, lover dere hverandre samhold og støtte i alle livets forhold, både i medgang og i motgang.

Men dere lover hverandre mer:

Ekteskapet innebærer at dere lover hverandre kjærlighet og troskap. Det å love hverandre kjærlighet for resten av livet, er det vanskeligste løfte vi kan gi et menneske. Det krever at dere setter dere høye mål for samlivet, og det krever deres oppriktige vilje til å strekke dere mot disse målene, i dag og i tiden som ligger foran. Det er dette dere lover hverandre her i dag.

Ved å inngå ekteskap, blir dere en enhet, men dere fortsetter også å være to selvstendige og likestilte mennesker. Det er ingen motsetning mellom kjærlighet og samhold på den ene siden, og frihet og selvstendighet på den andre. Kjærlighet er også å vise respekt for hverandre.

Det er en rett jeg har, men også en plikt som er pålagt meg etter loven, å legge dere to nå alvorlig på hjertet at dere skal leve etter det løftet som dere gir hverandre her.

Og nå:

(vigsleren sier til kvinnen i det heterofile paret/den yngste personen i det homofile eller lesbiske paret)

Jeg spør deg først (det fulle navnet på kvinnen eller den yngste personen)

Vil du ha (det fulle navnet på mannen eller den eldste personen i det homofile eller lesbiske paret), som står ved din side til din ektefelle?

(Når kvinnen eller den yngste personen i det homofile eller lesbiske paret har svart ja, sier vigsleren til mannen eller den eldste personen i det homofile eller lesbiske paret):

Så spør jeg deg, (det fulle navnet på mannen eller den eldste personen i det homofile eller det lesbiske paret):

Vil du ha (det fulle navnet på kvinnen eller den yngste personen i det homofile eller det lesbiske paret), som står ved din side til din ektefelle?

(Når mannen eller den eldste i det homofile paret eller det lesbiske paret har sagt ja sier vigsleren):

Siden dere nå – i vitners nærvær – har lovet hverandre å leve sammen i ekteskap, erklærer jeg dere med dette for å være rette ektefolk.

---

Vigsleren ønsker til lykke etter at vigselboken er undertegnet og ekteparet har fått vigselattesten.  https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1996-01-19-4263

Anonymkode: 08f2e...67f

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg (mannen i forholdet) har tenkt å ha dress og slips på rådhuset, og forloveden (kvinne) har tenkt hvit kjole. Ikke den aller mest ekstreme og oppdolla varianten, men helt klart pyntet. Selv om vi heller ikke skal gjøre noe stort ut av bryllupet i det hele tatt.

Så gjør selvfølgelig absolutt alle andre par nøyaktig som de vil. Jeg ville kanskje vært litt overrasket hvis noen dukket opp i hettegenser eller joggedress i eget bryllup, for meg er alt i landskapet fra halvpent til stivpyntet helt upåfallende. Så gjør det selvfølgelig heller ingenting som helst om noen vil gifte seg i pysj, for den saks skyld. Det er deres dag og deres markering, ikke min.

Anonymkode: 7165a...4a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 22.1.2025 den 10.38):

Ææ, så vanskelig! Forholdet vårt er jo veldig viktig for oss begge, men for min del  er der å gifte seg mer enn teit ting vi må gjennom for å få de rettighetene som gifte har 😂 Vi vet jo at vi vil ha hverandre resten av livet, gift eller ei. Jeg ser mest på det som noe kleint vi bare må gjennom.

Da tar dere på turklær, går innom der og så en tur i skogen. Kall det bryllupsreise og ta et morsomt bilde. 

Da har det vært litt gøy og samtidig ikke noe spesielt annet enn en tur i skogen. Eller noe i den dur..

Anonymkode: 7da8d...e7d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skal dere spise middag sammen etterpå? Da ville jeg kledd meg for den. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 22.1.2025 den 11.15):

Er det uvanlig å ikke ha giftering på plass? Vi skal jo ha det, men usikker på om vi rekker å skaffe det til 14. februar. 

Dere kan jo eventuelt kjøpe ringene nå og få de gravert etter bryllupet. Vi kjøpte ringer på Thune, og der var det gratis gravering inkludert i tre måneder etter kjøpsdato. Tipper det er ganske vanlig.

Ellers ville jeg gått i noe som jeg føler meg vel i hvis jeg var deg. Noe som gjør at du føler at du tar det litt på alvor, uten at du trenger å dolle deg opp. Om det er bunad, en penkjole du har fra før, skjørt og skjorte eller kanskje en litt dyr kjole du har hatt lyst på en stund men ikke følt at du kan ta deg råd til, spiller jo ikke noen rolle. Men lurt om du og mannen legger dere på omtrent samme nivå, da. Så ikke du kommer i jeans og han i dress. Det vil jo føles litt rart.

Anonymkode: 655be...76b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

carlberner1 skrev (20 timer siden):

Teksten er et hyggelig dikt. Lite oppleksing vil jeg si

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (På 23.1.2025 den 17.59):

Form for borgerlig vigsel

Kjære brudepar

-Navnet på brudeparet

Dere har kommet hit i dag for å bli viet til ektepar.

Jeg vil minne dere om hvilken stor [..]

Siden dere nå – i vitners nærvær – har lovet hverandre å leve sammen i ekteskap, erklærer jeg dere med dette for å være rette ektefolk. Anonymkode: 08f2e...67f

Greit nok. Men for folk som har levd sammen i 35 år virker det som en underlig lekse å komme med.

Maleficenta skrev (På 24.1.2025 den 14.12):

Teksten er et hyggelig dikt. Lite oppleksing vil jeg si

Det høres mer ..tja.. fornuftig ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hopper på dropin hos humanetisk forbund. Jeg kler meg i hvit kjole og han i dress. Barn samme. Så tar vi med fotograf så vi har bilder til senere. En stund for bare vår lille flokk. 

Ringer hadde to uker leveringstid så vi rekker det hos vår lokale forhandler. 

Anonymkode: 7d82a...65d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...