AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #1 Del Skrevet 6 timer siden Har en sønn som er aktiv innen fotball og reiser på cup hvert år, de siste 3 årene har dette vært cuper som er langt borte og krever reiser med overnattinger for både barn og foreldre. Klubben vår krever at ungdommen følges av foresatte eller at vi ordner at de passes av andres foreldre, trenere tar ikke ansvar for ungene. Noe som er helt innafor. Vi har de siste 2 årene reist på dana cup, som blir veldig dyrt. Far har alltid en unnskyldning for å ikke være med. Så jeg står med hele regningen selv, unntatt cupavgift og litt lommepenger. Cupavgiften er ofte lav grunnet dugnad gjennom året. Men det er jo ikke dette som koster penger for meg, det er kjøreturen ned, ferge, overnatting for meg osv. Er det innafor å be far dekke halvparten av dette siden han aldri er med selv? Han har en årslønn som er det dobbelte av min og jeg vet han har mulighet til å reise, han styrer sin jobbhverdag selv. For ikke å snakke om at sønnen vår hvert år er skuffet over at far ikke gidder. Når sønnen vår spør svarer han avvikende om hvorfor han ikke kan bli med. Men jeg syns det er grådig urettferdig at jeg skal sitte igjen med hele denne utgiften år etter år. Anonymkode: 57eb5...372 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #2 Del Skrevet 5 timer siden Går ut ifra at dere er skilt? Hva er samværsprosenten? Betaler han bidrag? Anonymkode: 15793...05c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #3 Del Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Går ut ifra at dere er skilt? Hva er samværsprosenten? Betaler han bidrag? Anonymkode: 15793...05c Slike store utgifter kommer gjerne utenfor hva det er meningen bidraget skal dekke og er vanlig å spleise på. Ts, jeg hadde spurt om han kan betale halvparten ja, eller delta selv. Du kan ikke tvinge han, men jeg hadde definitivt spurt. Anonymkode: 9307c...b30 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #4 Del Skrevet 5 timer siden Jeg hadde bedt han om å enten bli med selv, finne noen andre foreldre som kan ta ansvaret for barnet den uken, eller betalt halvparten for deg slik at du kan (bruke dine feriedager) og bli med sønnen deres. Anonymkode: 24ccc...d2d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #5 Del Skrevet 5 timer siden Si det er hans tur i år, du har vært med to år på rad. Slikt bytter man på. Ikke la ham komme unna! Hvordan kommuniserer dere ellers, har du fortalt det du tenker til han - skikkelig? Anonymkode: 77365...d49 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #6 Del Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Slike store utgifter kommer gjerne utenfor hva det er meningen bidraget skal dekke og er vanlig å spleise på. Ts, jeg hadde spurt om han kan betale halvparten ja, eller delta selv. Du kan ikke tvinge han, men jeg hadde definitivt spurt. Anonymkode: 9307c...b30 Det sympatiske er selvsagt at han betaler halvparten (eller deltar). Men hvis de først har en vanskelig dialog og han setter seg på bakbena, så er det ikke mye å få gjort med det. Fritidsaktiviteter faller under det bidragsposten dekker, kun konfirmasjon og tannregulering er holdt utenfor. TS har ikke engang nevnt at de er skilt, og det er jo litt relevant hvordan både samarbeidet og det økonomiske er løst her. Anonymkode: 15793...05c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #7 Del Skrevet 5 timer siden Vi er skilt ja og sønnen vår er i utgangspunktet hos far annenhver helg, men det blir av og til sjeldnere pga far avlyser grunnet jobbreise eller at sønnen vår heller vil være hos meg. Far er veldig flink til å stille opp på fotballen her hjemme, ser stort sett alle kampene. Hva far betaler i bidrag er ikke så relevant, for disse utgiftene faller uansett utenfor. Han betaler halvparten av det turen koster for sønnen vår og lommepenger, for det er ikke daglige levekostnader ol. Men laget til sønnen min gjør mye dugnad gjennom året, så selve cupen er ikke så dyr. Samt at sønnen min tjener egne penger ved å jobbe som dommer i klubben, så han får ikke så mye lommepenger av meg og far. Utgiften er for den voksne som reiser ned. Det hadde vært helt greit om vi tok hvert vårt år og betalt alt selv, men dette blir 4 år på rad jeg skal reise og ta hele regningen selv. Anonymkode: 57eb5...372 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #8 Del Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det sympatiske er selvsagt at han betaler halvparten (eller deltar). Men hvis de først har en vanskelig dialog og han setter seg på bakbena, så er det ikke mye å få gjort med det. Fritidsaktiviteter faller under det bidragsposten dekker, kun konfirmasjon og tannregulering er holdt utenfor. TS har ikke engang nevnt at de er skilt, og det er jo litt relevant hvordan både samarbeidet og det økonomiske er løst her. Anonymkode: 15793...05c Fritidsaktiviteter som typisk medlemskontingenten og treningsavgift/utstyr ja. Det er ikke tenkt at bidraget skal dekke høye utgifter som f.eks cup med reise og overnatting. Viktig å nevne, i tilfelle noen bidragspliktige der ute argumenter med at bidrag skal dekke slike kostnader som fort er mange tusen. Noen fritidsaktiviteter er også svært kostbare sammenlignet med med andre, både i avgift og utstyr. Så må man selvfølgelig vurdere om man kan stå med regningen selv dersom ikke den andre forelderen bidrar, uavhengig av om man er skilt eller ikke. Anonymkode: 9307c...b30 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #9 Del Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Fritidsaktiviteter som typisk medlemskontingenten og treningsavgift/utstyr ja. Det er ikke tenkt at bidraget skal dekke høye utgifter som f.eks cup med reise og overnatting. Viktig å nevne, i tilfelle noen bidragspliktige der ute argumenter med at bidrag skal dekke slike kostnader som fort er mange tusen. Noen fritidsaktiviteter er også svært kostbare sammenlignet med med andre, både i avgift og utstyr. Så må man selvfølgelig vurdere om man kan stå med regningen selv dersom ikke den andre forelderen bidrar, uavhengig av om man er skilt eller ikke. Anonymkode: 9307c...b30 Jeg mener at det eneste som er definert som unntatt bidraget er tannregulering og konfirmasjon (per NAV). Det er selvsagt ikke spesifikt definert at bidrag skal dekke cuper, men det er heller ikke definert at det er noe som skal splittes utenom. Så man har ikke rett på at han betaler halvparten. Dette sjekket jeg forøvrig i relasjon til min egen ex. Man får ikke dekket inn at fritidsaktivitetene er dyre (vår datter gikk på tennis). Det sees på som et eget valg. Anonymkode: 15793...05c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #10 Del Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Jeg mener at det eneste som er definert som unntatt bidraget er tannregulering og konfirmasjon (per NAV). Det er selvsagt ikke spesifikt definert at bidrag skal dekke cuper, men det er heller ikke definert at det er noe som skal splittes utenom. Så man har ikke rett på at han betaler halvparten. Dette sjekket jeg forøvrig i relasjon til min egen ex. Man får ikke dekket inn at fritidsaktivitetene er dyre (vår datter gikk på tennis). Det sees på som et eget valg. Anonymkode: 15793...05c Nei, men nå var det jo du som spurte om han betalte bidrag. Og om han betaler bidrag eller ei har derfor ingenting å si i forhold til denne problemstillingen. Som jeg også skriver får man ikke dekket inn dyre fritidsaktiviteter og man kan ikke kreve spleising, men spørre (da med utgangspunkt i at dette ikke faller innenfor hva det er meningen at bidraget skal dekke). Anonymkode: 9307c...b30 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå