Gå til innhold

Er det normalt å forvente at en enslig person skal ha råd til å kjøpe bolig i sentrum av hovedstaden vår?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg er helt enig med deg. Folk i andre deler av landet forventes å være flyttbare, så jeg skjønner ikke at det skal være så mye verre for folk fra Oslo. 
Det mest provoserende med sykepleierindeksen for meg, er navnet. Nesten så jeg lurer på om NSF har bestukket dem for å kalle dem det. 🤣 For det ser ut til at de fleste ikke skjønner at yrkesgruppa ikke ble valgt fordi den er lavtlønnet, men nettopp fordi de IKKE er det. Sykepleiere har en normalt god inntekt. 

Anonymkode: d0d18...730

Folk fra Oslo er da flyttbare. Finnes jo knapt ingen oslofolk igjen, blir jo jaget ut av byen vår med prisene. Sto vel ingenting om og være oslofolk , er da mye dialekter på sykepleiere og andre arbeidsfolk i Oslo som er her fordi de har fått jobb her, og da trenger og bo. 

Anonymkode: 5a7fc...f02

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Folk fra Oslo er da flyttbare. Finnes jo knapt ingen oslofolk igjen, blir jo jaget ut av byen vår med prisene. Sto vel ingenting om og være oslofolk , er da mye dialekter på sykepleiere og andre arbeidsfolk i Oslo som er her fordi de har fått jobb her, og da trenger og bo. 

De virker ikke særlig flyttbare akkurat, når de sutrer over at de ikke vil flytte bort fra familien sin og alle de kjenner. Men vi som er fra andre deler av landets kan visst gjøre det uten at venner og familie er en problemstilling…

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Delvis. I Oslo er maksprisen for lav til og leie leilighet på den åpne markedet alene. Den er høyere i Oslo enn f.eks. Lofoten, men det hjelper ingenting om en ikke får leid til under markedspris privat. Så hva er du prøver og oppnå med dine innlegg ? At 9500 til leie i måneden er med på og dra opp prisene i Oslo når det ikke finnes en leilighet/ hybel på finn til under 12000? Bare tull. 

https://www.finn.no/realestate/lettings/ad.html?finnkode=80432442&ci=12

Nå får du gi deg.

Husk også at mange har barn, og får da 7000-8000 per barn + at de får økt husleiekomponent.

Forestill deg at 5000 sosialhjelpsmottakere og 5000 studenter flyttet ut av Oslo. Da ville det blitt en del leiligheter tilgjengelig på markedet. Da ville prisene gått ned, alt annet likt.

Endret av Vaffelhunden
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Jeg er helt enig med deg. Folk i andre deler av landet forventes å være flyttbare, så jeg skjønner ikke at det skal være så mye verre for folk fra Oslo. 
Det mest provoserende med sykepleierindeksen for meg, er navnet. Nesten så jeg lurer på om NSF har bestukket dem for å kalle dem det. 🤣 For det ser ut til at de fleste ikke skjønner at yrkesgruppa ikke ble valgt fordi den er lavtlønnet, men nettopp fordi de IKKE er det. Sykepleiere har en normalt god inntekt. 

Tja, jeg vet ikke jeg, tilbys det ikke støtte og subsidier, avskrevet studielån og gratis barnehageplasser til folk som vil bo i utkantene?  For at de som allerede bor der skal slippe å flytte.

Anonymkode: 48680...9d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Vaffelhunden skrev (17 timer siden):

Nå får du gi deg.

Husk også at mange har barn, og får da 7000-8000 per barn + at de får økt husleiekomponent.

Forestill deg at 5000 sosialhjelpsmottakere og 5000 studenter flyttet ut av Oslo. Da ville det blitt en del leiligheter tilgjengelig på markedet. Da ville prisene gått ned, alt annet likt.

Riktig. Hadde man tvangsbosatt flyktninger, samt flyttet skolene ut av byen så hadde mye vært gjort.

Hvorfor skal studenter bo i Oslo egentlig? Må jo være mye mer økonomisk om de bodde på Hønefoss fks.

Anonymkode: dda4f...d9d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 24.1.2025 den 23.16):

De virker ikke særlig flyttbare akkurat, når de sutrer over at de ikke vil flytte bort fra familien sin og alle de kjenner. Men vi som er fra andre deler av landets kan visst gjøre det uten at venner og familie er en problemstilling…

De fleste jeg kjenner i Oslo fra andre steder av landet har familie og venner fra hjemstedet sitt her og. I tillegg reiser de « hjem « i helger og ferier. Ikke så lett om man forlater Oslo og sette opp hytte her og dra på ferie til, i tillegg har vi gjerne ikke store hus i familien i Oslo. 
eks jeg bodde i en mindre by i Norge i 2 år. Det var spennende det. Kjente ingen, men ble jo kjent med folk. Når jeg reiste « hjem « bodde jeg på hotell. Nå har jeg en kollega/ venninne fra den byen jeg bodde i som er innflytter i Oslo. Broren hennes og to av barndomsvenne hennes bor også i Oslo. Og når hun reiser hjem har hun både hytta si og foreldrenes hus utenfor byen. 

jeg mener at osloborgere er veldig flyttbare allikevel, selv har nesten alt av familie og venner flyttet i ulike retninger. Så sånn sett har jeg mindre og miste om jeg flytter herfra nå. Jeg skjønner allikevel at det for alle ikke bare og flytte, spesielt om man er i småbarnsalder. 

de fleste som flytter fra andre steder og til Oslo gjør det høyest frivillig. For storbyspenning , studier , jobbmuligheter. For mange er også tanken midlertidig, selvom man ender med og slå seg ned for godt. Fordi man trives og har råd. Og bli « tvunget « til og forlate hjemstedet for godt fordi man ikke har råd til og bo der føles sårere for mange, selvom mange også fint skaper et nytt liv og ny « hjemby». 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Vaffelhunden skrev (På 25.1.2025 den 7.40):

Nå får du gi deg.

Det øker med antall barn ja. Vet om en familie på 6 som har fått innvilga husleie nok til 2 roms på 50 kvm , så der bor de i familiekøyesenger på 1 soverom 🙈 

jeg er enig i at hvis 10 000 flytter fra sine leiligheter så blir det 10 000 ledige leiligheter, og det ville roa markedet. Du fokuserer på grupper som primært ikke bor i egne leiligheter og som ikke er med på og presse opp prisene i utgangspunktet. Hvis disse gruppene hadde flyttet hadde det blitt noen ledige leiligheter, samt studenthybler, hospits plasser og kollektiv. Det hadde jo for såvidt hjulpet på hospits og studenthybel mangelen, men det blir litt en annen diskusjon. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Det øker med antall barn ja. Vet om en familie på 6 som har fått innvilga husleie nok til 2 roms på 50 kvm , så der bor de i familiekøyesenger på 1 soverom 🙈 

jeg er enig i at hvis 10 000 flytter fra sine leiligheter så blir det 10 000 ledige leiligheter, og det ville roa markedet. Du fokuserer på grupper som primært ikke bor i egne leiligheter og som ikke er med på og presse opp prisene i utgangspunktet. Hvis disse gruppene hadde flyttet hadde det blitt noen ledige leiligheter, samt studenthybler, hospits plasser og kollektiv. Det hadde jo for såvidt hjulpet på hospits og studenthybel mangelen, men det blir litt en annen diskusjon. 

Etterspørsel etter leieboliger øker boligprisene, fordi det blir mer lønnsomt å kjøpe utleieboliger. Det har lite å si for boligprisene om folk kjøper boliger for å bo der selv, eller leie dem ut.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Vaffelhunden skrev (På 24.1.2025 den 17.59):

Jeg påpekte to grunner til høye boligpriser/leiepriser i Oslo. At du følte behov for å diskutere dette videre får du ta på din egen kappe.

Synes du det er bra at sosialhjelpsmottakere bor i/ flytter til Norges dyreste by, når ytelsen er utformet slik at de får mer penger jo høyere leieprisene i kommunen er?

At folk flytter til Oslo og andre storbyer for å studere fag på universitet med lav samfunnsøkonomisk nytteverdi er jo et stort samfunnsproblem.

Begge disse gruppene kunne hatt godt av trekke ut i distriktene for å bidra der, heller enn å bo i Oslo og drive opp leieprisene for de som har vettuge grunner til å bo der.

Studenter og innvandrere er en del av samfunnet. Du omtaler de som om de ikke er det. Hva med at vi heller sier at det er dyrt i Oslo fordi det bor bortskjemte sosser med sosiopati der, som hele tiden klager på folk som er trygdede, som heller tiden skylder på innvandrere, og som hele tiden skylder på studenter? 

Anonymkode: da3ec...e15

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hadde vi hatt studentbyer utenom oslo, så hadde det løst mye, I en del andre land har man studentbyer som tiltrekker seg de beste studentene samt et fagmiljø av akademikere. her i Norge er det Oslo(UIO) Bergen (NHH+ Universtitetet) og Trondheim(NTNU)

Det hadde og vært bedre og regeringskvartalet hadde vært lagt utenom oslo sentrum.

Vi kunne ha laget et nytt sentrum i nærheten av Gardermoen Eidsvoll hvor vi samlet universitetsmiljøet og politisk miljø så kunne heller de som ikke ønsket å bo der av personale pendle fra Oslo og studentene + de som etableret seg der slapp å reise.

Anonymkode: 31766...b1e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 24.1.2025 den 15.07):

...Behandling av overvekt, kjønnsdysfori, leddgikt og lignende tror jeg ikke at vi trenger å lokalisere i Oslo sentrum. Jeg kan godt ta toget til Østfold hvis jeg trenger slik helsehjelp.

Anonymkode: 82e18...d08

Det er forhåpentligvis behandling for mye av dette i Østfold også - for de som bor i Østfold. Eller mente du at Østfold plutselig skal serve halve Oslo også? 

Anonymkode: 63e08...d68

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Vaffelhunden skrev (20 minutter siden):

Etterspørsel etter leieboliger øker boligprisene, fordi det blir mer lønnsomt å kjøpe utleieboliger. Det har lite å si for boligprisene om folk kjøper boliger for å bo der selv, eller leie dem ut.

Jo, det har mye og si. Førstegangskjøpere i budkrig mot en som driver utleie? De går så høyt de kan, og ender opp med og leie av dem de tapte budkrigen mot. Det er møkk både for prisene og sosial dumping. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det er forhåpentligvis behandling for mye av dette i Østfold også - for de som bor i Østfold. Eller mente du at Østfold plutselig skal serve halve Oslo også? 

Tydeligvis. For og minske arbeidskraften i Oslo. Får folk til og flytte til Østfold for og jobbe der  isteden. Vil sikkert ikke ha noe og si for boligprisene i Østfold da. 
får starte med og bygge nytt uni sykehus i Østfold. Hvem tar regninga? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Studenter og innvandrere er en del av samfunnet. Du omtaler de som om de ikke er det. Hva med at vi heller sier at det er dyrt i Oslo fordi det bor bortskjemte sosser med sosiopati der, som hele tiden klager på folk som er trygdede, som heller tiden skylder på innvandrere, og som hele tiden skylder på studenter? 

😁👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

får starte med og bygge nytt uni sykehus i Østfold. Hvem tar regninga? 

Er allerede stort, forskende sykehus i Østfold.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg ser ingen grunn til at ikke-akutte offentlige tjenester på død og liv må lokaliseres i Oslo sentrum. Når i tillegg de ansatte klager over at det er for dyrt å bo i nærheten så må det da gi god mening å putte gikt-behandling et par togstopp ut av bykjernen.

Hvilket fylke som eier arealet burde være irrelevant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Jo, det har mye og si. Førstegangskjøpere i budkrig mot en som driver utleie? De går så høyt de kan, og ender opp med og leie av dem de tapte budkrigen mot. Det er møkk både for prisene og sosial dumping. 

Hvorfor er det sosial dumping? Utleiere er ikke glad i å kaste gode penger etter dårlige. Nå selger mange av dem unna leiligheter fordi det ikke er lønnsomhet i utleie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Det er dyrt å bo i Oslo pga summen av dem som ønsker å bo der - fattig og rik.

Den som har mange millioner har i utgangspunktet frihet til å bo der man vil.

Den som ber fellesskapet om penger for å overleve (inklusive meg selv som student) står samfunnet friere til å stille motkrav til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innlegget jeg siterte insinuerte at økt antall leietakere ikke øker boligprisene fordi de ikke byr på dem selv. Så ditt innlegg blir litt på siden. Men for øvrig enig i at det hadde vært bedre om flere eide bolig, heller enn å leie av andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takinova skrev (På 22.1.2025 den 9.38):

Du sammenligner Oslo med London og Paris?

Hvor er bortskjemtheten i å ønske seg en plass å bo?

Ingen sier det

men det er kanskje bortskjemthet å ønske å eie midt i smørøyet av hovedstaden.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...