AnonymBruker Skrevet 23. januar #161 Del Skrevet 23. januar fru Alving skrev (På 22.1.2025 den 10.08): Oslo vil alltid ha bedre tilgang til arbeidskraft enn resten av landet, så vi trenger ikke bekymre oss mest for hovedstaden. Da følger du dårlig med. Det som er veldig lett i Oslo er og få jobb, fordi det er arbeidsmangel. Og det at nettopp helsearbeidere rømmer har det gått inflasjon i. og det, altså arbeidsmarkedet , henger jo selvfølgelig sammen med boligprisene, ikke minst leieprisene som gjør det vanskelig og spare. Så hvordan få flere til Oslo for og jobbe er jo den egentlige utfordringen , ikke alle flytter landet også lager vi en ny hovedstad på landet og ser om det går bedre denne gangen. Anonymkode: 5a7fc...f02 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar #162 Del Skrevet 23. januar Knirke skrev (På 22.1.2025 den 11.19): Sykepleiere får jo jobb overalt, hvorfor i svarte skal alle bo i Oslo? Det er jo et godt spørsmål, som har ført til krise med mangel på sykepleiere i Oslo de siste årene . Anonymkode: 5a7fc...f02 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Knirke Skrevet 23. januar #163 Del Skrevet 23. januar AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Det er jo et godt spørsmål, som har ført til krise med mangel på sykepleiere i Oslo de siste årene . Anonymkode: 5a7fc...f02 Er det ikke mangel på sykepleiere overalt? På dette forumet legges det ut minst en tråd om dagen av utslitte sykepleiere som ønsker seg ny jobb. Jeg tror ikke hovedproblemet deres er boligprisene, for å si det sånn. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar #164 Del Skrevet 23. januar Det irriterer meg ganske heftig at journalister stadig blander inn sykepleiernes lønn inn når denne statstikken presenterer. Yrkesgruppen er valgt bare fordi det representerer en "god norsk lønn" - altså en lønn et stykke over snittet. Den er ikke veldig konjunkturavhengig og den er dessuten ganske lik over hele landet. Derfor har de valgt denne yrkesgruppen - de kunne sikkert like gjerne valgt lærere eller kommunale saksbehandlere med bachelor eller lignende. Dog, de siste tjener kanskje litt mindre enn sykepleiere. Dessuten får sykepleiere som regel mer omtanke enn lærere.... .. men poenget med statistikke er altså å vise hva folk "god lønn pluss" klarer å kjøpe av boliger i et gitt område. Som trådstarter sier - det er vel få hovedsteder i Europa der en enslig offenltig ansatt med litt over middels lønn kan kjøpe egen lelighet. Samtidig kan man jo glede seg over at sykepleiere og andre med tilsvarende lønn faktisk har tilgang på en god del leiligheter uten for Oslo og et par andre byer. Det er ikke mye å klage over... .. det er da faktisk verre at det finnes en haug med yrkesgrupper som daglig jobber i Oslo som tjener 200.000 kroner mindre enn sykepleiere. De har virkelig ikke mulighet til å kjøpe seg bolig sentralt i Oslo - kanskje ikke en gang om de er to uten barn. Anonymkode: 0983c...e3f 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar #165 Del Skrevet 23. januar colasolo skrev (På 22.1.2025 den 11.26): Helt enig med deg! Og, saken hadde vært interessant om journalisten kunne vise til når sist sykepleiere har kunnet kjøpe alene? Virker i artikkelen som om det har vært vanlig. Min mor på 80 år, hadde aldri råd til å kjøpe noe alene den tiden hun jobbet som sykepleier for 25 år siden! Hvordan? Jeg har bodd i Oslo i 50 år, har foreldre på din mors alder og hele familien og stort nettverk her. Sist jeg kjenner sykepleier som kjøpte alene er ca 10 år siden , men skulle gjerne sett tall på når det sist var en selvfølge for alle. For det har det vært! . Før årtusenskiftet kunne alle med fast ansettelse kjøpe ( også deltid ) og var man ikke i jobb fikk man husbanklån og tilskudd. Alle, absolutt alle alenemødre på din mors alder som hadde barn jeg vokste opp med eide. Og mange var i deltid, og uutdannet. Jeg jobbet deltid i butikk når jeg flyttet hjemmefra og kjøpte meg selvsagt leilighet alene. Alt annet var idioti, og leie var og kaste penger ut av vinduet så det måtte vi ikke finne på fikk vi beskjed om som unge voksne av foreldre på din mors alder. det hadde vært interessant om journalisten lagde en artikkel om din mor, hvis det du skriver er tilfelle. Anonymkode: 5a7fc...f02 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar #166 Del Skrevet 23. januar fjellglad skrev (På 22.1.2025 den 13.22): Jeg anser det ikke som et stort problem at en enslig med gjennomsnittsinntekt ikke får kjøpt bolig i de mest populære områdene i landet. Dette er helt normalt i stort sett alle land, er det viktig for en å kjøpe så får en flytte til et sted med boligpriser som en greier med, også flytte til/kjøpe i Oslo når man har mulighet til det. Det er ingen menneskerett å bo i Oslo. Er så dumt det « menneskerett « maset. det er ihvertfal ikke lenger en « menneskerett « og få god pleie om man blir syk og bor i Oslo , det er sikkert. Begynner og bli en del utfordringer i takt med at alle unge arbeidere jages. Anonymkode: 5a7fc...f02 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
colasolo Skrevet 23. januar #167 Del Skrevet 23. januar AnonymBruker skrev (48 minutter siden): Hvordan? Jeg har bodd i Oslo i 50 år, har foreldre på din mors alder og hele familien og stort nettverk her. Sist jeg kjenner sykepleier som kjøpte alene er ca 10 år siden , men skulle gjerne sett tall på når det sist var en selvfølge for alle. For det har det vært! . Før årtusenskiftet kunne alle med fast ansettelse kjøpe ( også deltid ) og var man ikke i jobb fikk man husbanklån og tilskudd. Alle, absolutt alle alenemødre på din mors alder som hadde barn jeg vokste opp med eide. Og mange var i deltid, og uutdannet. Jeg jobbet deltid i butikk når jeg flyttet hjemmefra og kjøpte meg selvsagt leilighet alene. Alt annet var idioti, og leie var og kaste penger ut av vinduet så det måtte vi ikke finne på fikk vi beskjed om som unge voksne av foreldre på din mors alder. det hadde vært interessant om journalisten lagde en artikkel om din mor, hvis det du skriver er tilfelle. Anonymkode: 5a7fc...f02 Hei. Artikkelen gjelder ikke min mor. Jeg gjentar det hun har sagt til meg, og som jeg har tatt for rett. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar #168 Del Skrevet 23. januar Knirke skrev (1 time siden): Er det ikke mangel på sykepleiere overalt? På dette forumet legges det ut minst en tråd om dagen av utslitte sykepleiere som ønsker seg ny jobb. Jeg tror ikke hovedproblemet deres er boligprisene, for å si det sånn. Jo, det er sånn overalt. Vi har et nasjonalt problem. Jeg kjenner dog Oslo best. boligprisene er jo relevant når sykepleiere anbefales og flytte ut av Oslo. 4 av mine venninner er utdannet sykepleiere, men de byttet yrke heller enn og flytte. Det er jo helt krise på sykehusene her nå. Vært mye som pårørende og hjelper til. det er 2 ting, sykepleier lønningene må opp for og rekreuttere flere, men boligmarked i Oslo må også bedres for og holde på arbeidere i alle yrker. Og be alle som ikke har årslønn på over en million om og flytte blir et problem. Anonymkode: 5a7fc...f02 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar #169 Del Skrevet 23. januar colasolo skrev (19 minutter siden): Hei. Artikkelen gjelder ikke min mor. Jeg gjentar det hun har sagt til meg, og som jeg har tatt for rett. Jeg skjønner jo at artikkelen ikke handler om din mor. Hun hadde jo mulighet til og kjøpe seg bolig for et par årslønner med feriepenger som egenkapital og få skatteavdrag på alt av renter, men ville ikke av en eller annen grunn. Artikkelen handler om boligmarkedet for sykepleiere i dag. Anonymkode: 5a7fc...f02 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Knirke Skrevet 23. januar #170 Del Skrevet 23. januar AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Jo, det er sånn overalt. Vi har et nasjonalt problem. Jeg kjenner dog Oslo best. boligprisene er jo relevant når sykepleiere anbefales og flytte ut av Oslo. 4 av mine venninner er utdannet sykepleiere, men de byttet yrke heller enn og flytte. Det er jo helt krise på sykehusene her nå. Vært mye som pårørende og hjelper til. det er 2 ting, sykepleier lønningene må opp for og rekreuttere flere, men boligmarked i Oslo må også bedres for og holde på arbeidere i alle yrker. Og be alle som ikke har årslønn på over en million om og flytte blir et problem. Anonymkode: 5a7fc...f02 Sykepleierindeksen er jo bare et tall som reflekterer en gjennomsnittlig inntekt. Det kan jo ikke gjøres forskjell på boligprisene for sykepleiere og andre yrkesgrupper. Da må jo i så fall sykehusene stille med billige utleieleiligheter, men det er jo ingen som er interessert i å leie, alle vil eie. 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar #171 Del Skrevet 23. januar Knirke skrev (2 minutter siden): Sykepleierindeksen er jo bare et tall som reflekterer en gjennomsnittlig inntekt. Det kan jo ikke gjøres forskjell på boligprisene for sykepleiere og andre yrkesgrupper. Da må jo i så fall sykehusene stille med billige utleieleiligheter, men det er jo ingen som er interessert i å leie, alle vil eie. Er ikke alle som vil eie, men de fleste - på sikt. Dersom det hadde kommet billige utleieboliger for etterspurte yrkesgrupper tror jeg nok det hadde vært ganske populært, i alle fall for en del yngre. Anonymkode: 4a40d...1f6 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar #172 Del Skrevet 23. januar AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Jo, det er sånn overalt. Vi har et nasjonalt problem. Jeg kjenner dog Oslo best. boligprisene er jo relevant når sykepleiere anbefales og flytte ut av Oslo. 4 av mine venninner er utdannet sykepleiere, men de byttet yrke heller enn og flytte. Det er jo helt krise på sykehusene her nå. Vært mye som pårørende og hjelper til. det er 2 ting, sykepleier lønningene må opp for og rekreuttere flere, men boligmarked i Oslo må også bedres for og holde på arbeidere i alle yrker. Og be alle som ikke har årslønn på over en million om og flytte blir et problem. Anonymkode: 5a7fc...f02 Hvis sykepleiere rømmer fra yrket i hele landet så er det vel mye som taler for at billigere boliger i Oslo ikke vil løse problemet? Videre så vil billigere boliger i Oslo - om de er generelt tilgjengelig - også kjøpes av kunstnere, aksjemeglere, hestetrenere, arbeidsledige m.m. Mao er det å sponse alle Osloboliger med 250.000 en særdeles dyr måte å få flere sykepleiere til byen. Dessuten vil man lokke sykepleiere og andre bort fra andre regioner. Anonymkode: 82e18...d08 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar #173 Del Skrevet 23. januar Knirke skrev (1 time siden): Sykepleierindeksen er jo bare et tall som reflekterer en gjennomsnittlig inntekt. Det kan jo ikke gjøres forskjell på boligprisene for sykepleiere og andre yrkesgrupper. Da må jo i så fall sykehusene stille med billige utleieleiligheter, men det er jo ingen som er interessert i å leie, alle vil eie. Før stilte jo sykehusene med billige utleieleiligheter til sykepleiere. Og leie billig for og spare eller for og bo på et sted for et oppdrag er jo aktuelt. Nei, alle ville eie før også og det var en selvfølgelighet egentlig , men man hadde sosiale løsninger som ga bedre muligheter. Og leie for og f.eks. bo i Oslo et par år og jobbe som sykepleier der var jo lettere når ikke 60- 70% av lønnen gikk til leie, da kunne man sette av penger til og kjøpe der en skulle slå seg ned. Uansett eies leilighetene nå av private millionærer. nei, man kan ikke gjøre forskjell på boligprisene for sykepleiere og andre yrkesgrupper. Man kan derimot gjøre mye annet for et mer rettferdig boligmarked. Det har jo blitt gjort tidligere , med stor suksess? Det er derfor våre generasjonar i Oslo , også med lavere lønn enn sykepleiere sitter her som mangemillionærer i dag. Ikke fordi det var forskjell på boligprisene, men det ble bygget, vi fikk lån, og å leie til vi fikk kjøpe var en kortere, rimeligere og tryggere prosess. Ja, billige utleieleiligheter i gåavstand til jobb var en fin ting for rekruttering og for hjelp til og spare. Kortsiktig var det selvsagt økonomisk lurt av kommunen og selge til høystbydende på det spinnville markedet. Det er fortsatt ikke for sent og snu. Oslo mangler ikke tomt. Bare og sette i gang og bygge selv uten dyre private entreprenører som skal bygge « populært « for rike. hele Grorudalen hadde vært ubebodd mark i dag med dagens politikk. De kunne jo bare be folk flytte ut av byen eller bo oppå hverandre i kollektiv den gang og. I stedet bygde de billige leiligheter som skulle selges for en arbeiderlønn. Pussig opplegg. Anonymkode: 5a7fc...f02 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar #174 Del Skrevet 23. januar AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hvis sykepleiere rømmer fra yrket i hele landet så er det vel mye som taler for at billigere boliger i Oslo ikke vil løse problemet? Videre så vil billigere boliger i Oslo - om de er generelt tilgjengelig - også kjøpes av kunstnere, aksjemeglere, hestetrenere, arbeidsledige m.m. Mao er det å sponse alle Osloboliger med 250.000 en særdeles dyr måte å få flere sykepleiere til byen. Dessuten vil man lokke sykepleiere og andre bort fra andre regioner. Anonymkode: 82e18...d08 Det er egentlig 2 ulike diskusjoner. Sykepleiere og andre helsearbeidere må opp i lønn nasjonalt for bedre rekruttering og for og holde folk i yrkene. Det må bli nok både i Oslo og andre regioner. Oslo trenger flere boliger. Sykepleiere og andre med tilsvarende lønn eller lavere må bli styrket på boligmarkedet for og stoppe de enorme sosiale økningene. Ja, arbeidsledige , hestetrenere , kunstnere skal også få bo. Og aksjemeglere. Aksjemeglere kan også få kjøpe rimelige boliger, men ikke for og leie ut for profitt. Anonymkode: 5a7fc...f02 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar #175 Del Skrevet 23. januar AnonymBruker skrev (2 timer siden): Er ikke alle som vil eie, men de fleste - på sikt. Dersom det hadde kommet billige utleieboliger for etterspurte yrkesgrupper tror jeg nok det hadde vært ganske populært, i alle fall for en del yngre. Anonymkode: 4a40d...1f6 Ja selvsagt. Og før hadde vi jo nettopp dette! Det nærmeste vi har nå er vel studentboliger som er litt rimeligere enn markedspris, men det er jo alt for få av disse også. samtidig står blokker med kommunale leiligheter tomme fordi kommunen ikke har råd til og pusse de opp til en standard bl.a. brannvesenet godkjenner 🤦♀️ Anonymkode: 5a7fc...f02 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar #176 Del Skrevet 23. januar AnonymBruker skrev (På 22.1.2025 den 14.18): Enig. Jeg synes det er skummelt hvor dyrt det er blitt. Jeg ønsker ikke at mennesker som ikke har god råd skal presses ut av byene. Måtte selv bosette meg i Oslo fordi jeg ikke fikk meg jobb andre steder. Jada, folk kan bosette seg i superbillige boliger ute i gokk, men hva med arbeid da? Eller skal de liksom gå på NAV fordi de må bo ute i gokk hvor det knapt finnes arbeidsplasser? Anonymkode: 43ef9...6cd Nå vet jeg selvfølgelig ikke hvilken utdannings- og yrkesbakgrunn du har, men generelt er det stor mangel på arbeidskraft i "gokk". Altså i mange mindre kommuner, men også i enkelte landsdeler. AnonymBruker skrev (På 22.1.2025 den 16.26): Men hvorfor skal det i hver eneste debatt om utfordringer i Oslo, gjøres til en By VS Bygd-debatt? Er det dette evige mindreverdighetskomplekset som rir dere, slik at det aldri er mulig å ha en debatt om Oslo før dere kommer på banen med problemer i den lille bygda dere kommer fra? Er det ikke pinlig og alltid spille djevelens advokat hver eneste gang Oslo kommer på tale? Bare så det er sagt, jeg er kjempeglad i likhetsprinsippet vi har i Norge og er stolt over at vi er et av få land som i stor grad prioriterer å holde liv i bygdene våre med store subsidier og broer til millioner av kroner til 100 mann på en forblåst øy. Jeg er all for it! Det er nemlig én av de fine, egalitære tankene vi har klart å bevare her i landet. Men dere fra utkantstrøka gjør dere selv en bjørnetjeneste ved å komme på banen hver bidige gang utfordringer i Oslo kommer på tale og syter om "jammen hva med oss...". Jeg hadde blitt takknemlig om dere fra bygda også kunne vist litt solidaritet med utfordringene vi har i større byer også. Spesielt da selve hovedstaden hvor det selvsagt er ekstra viktig at ting fungerer tålelig bra. Og nei, det er ikke fordi vi er bortskjemte byborgere. Det er fordi vi utgjør en veldig stor del av befolkning kontra et tettsted i Troms at dette blir en ekstra viktig prioritering. Anonymkode: fce60...587 Herregud så mange fordommer du klarte å samle i et innlegg. Anonymkode: 92202...346 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar #177 Del Skrevet 23. januar I-landsproblem. Alle kan ikke ha råd tii å eie i Oslo. I andre land er det helt normalt å leie. Anonymkode: d22de...5b5 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar #178 Del Skrevet 23. januar På Sørlandet kan man kjøpe et stort hus til 3 millioner uten problemer. Så en liten fis av en leilighet i Oslo bør gå. Men ville aldri bodd sånn. Anonymkode: a1c87...513 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar #179 Del Skrevet 23. januar AnonymBruker skrev (4 timer siden): Oslo trenger flere boliger. Sykepleiere og andre med tilsvarende lønn eller lavere må bli styrket på boligmarkedet for og stoppe de enorme sosiale økningene. Ja, arbeidsledige , hestetrenere , kunstnere skal også få bo. Og aksjemeglere. Anonymkode: 5a7fc...f02 Hvor skal du bygge disse boligene? Marka? nesodden? Høyblokker? Anonymkode: 82e18...d08 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
000VF000 Skrevet 23. januar #180 Del Skrevet 23. januar AnonymBruker skrev (På 22.1.2025 den 9.18): Er jeg alene om å synes at dette er ganske udramatisk?: https://www.nrk.no/stor-oslo/sykepleierindeksen-2024_-vanskelig-a-kjope-seg-bolig-med-sykepleierlonn_-men-det-finnes-rad-1.17215719 Sykepleiere tjener selvfølgelig veldig godt, men her snakker vi om Norge sin by #1. I hvilke andre land kan enslige folk gå og kjøpe seg leilighet alene, attpåtil tidlig i karrieren? Anonymkode: 1d5dd...e30 Hvem bryr seg om andre land? Dette er Norge. Alle burde ha som egeninteresse at sykepleiere har råd til å bo der de jobber. Innlegget ditt vitner om mangel på visdom, og empati. 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå