AnonymBruker Skrevet 23. januar #141 Del Skrevet 23. januar AnonymBruker skrev (På 22.1.2025 den 9.18): Er jeg alene om å synes at dette er ganske udramatisk?: https://www.nrk.no/stor-oslo/sykepleierindeksen-2024_-vanskelig-a-kjope-seg-bolig-med-sykepleierlonn_-men-det-finnes-rad-1.17215719 Sykepleiere tjener selvfølgelig veldig godt, men her snakker vi om Norge sin by #1. I hvilke andre land kan enslige folk gå og kjøpe seg leilighet alene, attpåtil tidlig i karrieren? Anonymkode: 1d5dd...e30 Må vi alltid sammenligne med andre land? Kan vi ikke holde oss i Norge. Vi hadde en politikk hvor en arbeiderlønn skulle holde til og kjøpe egen bolig. Ingen arbeider skulle stå med lua i hånda og leie. Hun er ikke arbeiderklasse heller, men har tatt seg en utdannelse. For besteforeldrene hennes var det en selvfølge og kjøpe leilighet? Sannsynligvis foreldrene hennes også, selvom politikken endret seg på 80- tallet. Sitter pensjonister og klager over dagens unge, som ikke har egen bolig og er gjeldsfrie i god til før de fyller 30, sånn som alle andre. Du er nok ikke alene, men ja jeg synes det er jævlig at en sykepleier i full jobb ikke kan få kjøpt seg bolig. « nye Norge « suger, og klasseforskjellene er snart tilbake på mellomkrigstidnivå. så har vi Oslodebatten. Nei, klart bare milliardærer skal bo i Oslo i fremtiden, hva skal vi med sykepleiere på landets største sykehus? Det er jo ikke snakk om at det er behov for flere sykepleiere i Oslo eller noe? Jag dem ut. tipper rådet om og flytte langt ut i « gokk « allerede har kommet i tråden selvom jeg ikke har lest gjennom alt er det ofte løsningen her . Ingen i jobb, alle i gokk. Anonymkode: 5a7fc...f02 5 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar #142 Del Skrevet 23. januar Hvorfor bygge nye sykehus og et nytt regjeringskvartal så sentralt som man gjør, når det hadde løst mye å bygge dette utenfor Oslo. Ja, litt i "gokk". Da kan folk som ikke er så opptatt av å bo innenfor ring 1, faktisk bo greit og ha brukbar pendleravstand til jobb. Bygg store parkeringsanlegg under bakken og parkeringshus over, så kan alle som vil kjøre til jobb og offentlige tjenester gjøre det. De som ønsker å bo sentralt i Oslo kan fortsatt pendle med tog og kollektivtrafikk når det en gang i fremtiden blir brukbart. Anonymkode: 4143b...b38 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar #143 Del Skrevet 23. januar Nei, du har nok rett, vi får bare legge ned sykehusene i Oslo. Med en gang folk begynner å dø av småsaker vil jo også boligprisene gå ned, så dette er vinn-vinn. Anonymkode: ea662...3ed Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar #144 Del Skrevet 23. januar fru Alving skrev (På 22.1.2025 den 9.33): Jeg synes og at dette er udramatisk. Vi er så bortskjemte i dette landet at det er skammelig. Ingen sykepleiere uten solid arv ville ha råd til å kjøpe seg leilighet i London eller Stockholm eller Paris. Da er det å leie, bo i kollektiv, kjøpe sammen med noen eller flytte ut av sentrum. Vi er så bortskjemte i dette landet ja. For meg var det en selvfølge og kjøpe meg leilighet i Oslo når jeg begynte og jobbe. Som det var for foreldrene mine, som det var for besteforeldrene mine og alle andre i våre generasjoner. Så har vi tjent enorme summer på prisveksten, til hodebry for neste generasjon. Så sitter vi her da , og spytter på dagens unge. Sykepleier i Oslo, som vi trenger så sårt, som skal ta vare på oss når vi blir syke gamle. Så forventer hun og bo også? Sånn som oss? Nei, ærlig talt . Bortskjemt . Hun har jo hverken bygget landet eller funnet oljen , hun er bare til for og betale regninga etter festen vi hadde. ja, det er vanligere og leie i mange andre land, de har ikke hatt den boligpolitikken vi har hatt, og sånn det er nå har de ofte bedre leieavtaler .og sammenligne med andre land blir så dumt. Anonymkode: 5a7fc...f02 3 1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar #145 Del Skrevet 23. januar AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Nei, du har nok rett, vi får bare legge ned sykehusene i Oslo. Med en gang folk begynner å dø av småsaker vil jo også boligprisene gå ned, så dette er vinn-vinn. Anonymkode: ea662...3ed Det er bare susking. Jeg har 2 timer kjørevei til nærmeste sykehus. Det inkluderer ferje. Helikopter funger greit og det kan det gjøre i Oslo også, må bare ha noen plattformer her og der. Det ene trenger ikke utelukke det andre. Kan ha mindre sykehus med akuttmottak i "sentrum". Men det er en tapt debatt. Dere får bare styre Anonymkode: 4143b...b38 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar #146 Del Skrevet 23. januar Jeg tror mange folk utenfor Oslo, og spesielt folk som ikke har noe med helsevesenet å gjøre - hverken forstår hvorfor disse sykehusene ligger der de gjør, eller hvordan det er kostnadsmessig å bo i Oslo. Ikke minst hvorfor man bor i Oslo. Disse sykehusene (Ullevål, Rikshospitalet, Aker og Radiumhospitalet) er massive helseinstitusjoner, med spesialistkompetanse som ofte ikke finnes annet sted. Man kan ikke bare legge disse sykehusene langt unna hverandre, ute i gokk. Det sendes kritisk syke pasienter mellom dem, og fagmiljøene må bestå, og være sterke. For å kunne gi god behandling til disse pasientene, så kreves svært kompetent personell. En sykepleier med få års arbeidserfaring vil i mange tilfeller ikke være kompetent nok til å dekke opp dette kompetansekravet. Å si at man har nok sykepleiere i Oslo er en sannhet med modifikasjoner - og det er også en grunn til hvorfor man behøver å bevare erfarent helsepersonell sentralt i Oslo. Selv bor jeg 12 minutter å kjøre unna min jobb på et lokalt sykehus i Oslo. Med kollektivtransport tar det ofte 45 minutter til 1t. Skal jeg kjøre til jobb koster det meg nærmere 200kr dagen. Det er ikke holdbart. Anonymkode: 6d84c...152 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar #147 Del Skrevet 23. januar AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det er bare susking. Jeg har 2 timer kjørevei til nærmeste sykehus. Det inkluderer ferje. Helikopter funger greit og det kan det gjøre i Oslo også, må bare ha noen plattformer her og der. Det ene trenger ikke utelukke det andre. Kan ha mindre sykehus med akuttmottak i "sentrum". Men det er en tapt debatt. Dere får bare styre Anonymkode: 4143b...b38 Jeg tror du misforstår hva de store sykehusene i Oslo gjør. Det er ikke det samme som lokalsykehusene. Anonymkode: 6d84c...152 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar #148 Del Skrevet 23. januar fru Alving skrev (På 22.1.2025 den 9.41): Alle trenger et sted å bo og må du kjøpe så se i nabokommuner eller i andre områder av landet. Nabokommunene har hatt prisstigning som matcher og det en sparer går gjerne bort i reise. jaaaa… vi løser problemet med mangel på sykepleiere i Oslo med og be dem flyttet til andre områder av landet . Smart. Anonymkode: 5a7fc...f02 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar #149 Del Skrevet 23. januar Ja, og nei. Det burde vært det, for sånn som det er i dag fører til gentrifisering og et veldig homogent miljø kun for par med høy inntekt og/eller formue evt ved adekvat inntekt. Hvem syns det er alright? Hvordan blir byen da? Anonymkode: 8c7e1...46b 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar #150 Del Skrevet 23. januar AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Det er bare susking. Jeg har 2 timer kjørevei til nærmeste sykehus. Det inkluderer ferje. Helikopter funger greit og det kan det gjøre i Oslo også, må bare ha noen plattformer her og der. Det ene trenger ikke utelukke det andre. Kan ha mindre sykehus med akuttmottak i "sentrum". Men det er en tapt debatt. Dere får bare styre Anonymkode: 4143b...b38 Hva mener du egentlig? Ja, helikopter fungerer greit i Oslo , luften over ullevall virker tidvis mer travel enn på gardermoen. Er ideen og ha et lite akuttmottak i Oslo og bygge et nytt helikopter sykehus et par timer unna? Anonymkode: 5a7fc...f02 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fru Alving Skrevet 23. januar #151 Del Skrevet 23. januar AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Vi er så bortskjemte i dette landet ja. For meg var det en selvfølge og kjøpe meg leilighet i Oslo når jeg begynte og jobbe. Som det var for foreldrene mine, som det var for besteforeldrene mine og alle andre i våre generasjoner. Så har vi tjent enorme summer på prisveksten, til hodebry for neste generasjon. Så sitter vi her da , og spytter på dagens unge. Sykepleier i Oslo, som vi trenger så sårt, som skal ta vare på oss når vi blir syke gamle. Så forventer hun og bo også? Sånn som oss? Nei, ærlig talt . Bortskjemt . Hun har jo hverken bygget landet eller funnet oljen , hun er bare til for og betale regninga etter festen vi hadde. ja, det er vanligere og leie i mange andre land, de har ikke hatt den boligpolitikken vi har hatt, og sånn det er nå har de ofte bedre leieavtaler .og sammenligne med andre land blir så dumt. Anonymkode: 5a7fc...f02 Situasjonen i dag er endret fra din egen og dine foreldre sin. Og for å snakke om mine foreldre så hadde aldri min egen mor hatt råd til å kjøpe bolig som ung og nyutdannet enslig sykepleier heller. Og helt enig i at vi har en annen boligpolitikk enn for eksempel danmark. Det er mulig å gjøre noe med dette. Det er mulig å kjøpe bolig også for unge i dag, de fleste kommer seg inn på boligmarkedet gitt litt tid. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar #152 Del Skrevet 23. januar AnonymBruker skrev (På 22.1.2025 den 9.45): Man kan ikke forvente å kunne kjøpe bolig innenfor ring 3 i hovedstaden. Jeg klarte heller ikke å kjøpe bolig alene i Oslo med dårlig sekretærlønn på starten av 90-tallet. Men måten man må gjøre det på er vel å starte med en bitteliten leilighet mens man sparer inn på alt og legger seg opp penger. Altså ikke bruker penger på noe som helst unødvendig. Jeg tror Norge kommer til å bli likt andre land etterhvert. Dvs at det blir mer vanlig å leie bolig. Trenger ikke å se lenger enn til Danmark. Anonymkode: 183d2...635 Det høres jævlig rart ut . Når Jeg var 19 på begynnelsen av 90- tallet og jobbet 40% i butikk ved siden av studiene jeg begynte på når jeg flyttet hjemmefra , og kjøpte meg selvsagt leilighet som alle andre med inntekt. I Oslo. ja, det blir mer vanlig og leie her dessverre. Vi skal inn i en ny tid med større klasseforskjeller og mye fattigdom. Anonymkode: 5a7fc...f02 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Makavelli Skrevet 23. januar #153 Del Skrevet 23. januar AnonymBruker skrev (På 22.1.2025 den 9.40): Sykepleiere tjener veldig godt?! Hva i all verden snakker du om? Det er en grunn til at det heter sykepleierindeksen og ikke advokatindeksen. Anonymkode: 61f4c...9f7 Sett opp mot at sykepleierutdanningen er en bachelorgrad, og ikke en mastergrad (+ to års relevant praksis) som kreves for advokater, så tjener de godt. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar #154 Del Skrevet 23. januar fru Alving skrev (På 22.1.2025 den 9.52): Vi sliter med å få nok helsepersonell og da særlig i utkantstrøk. Det er der problemet virkelig er og der kan du og få billige boliger. Oslo kan rekruttere i bøtter og lass fra utdanningsinstitusjonene og vil alltid ha mye bedre tilgang på arbeidskraft (også innen helse) enn alle andre steder i Norge Oslo har et kjempeproblem med at sykepleiere sier opp. Det er så mangel nå at det nærmest er pårørende som gjør jobben, og de som prøver blir utslitte, syke og sier opp. Jeg har vært mye på sykehus som pårørende de siste årene, og ALLE jeg kjenner som er sykepleiere i Oslo har sagt opp. Jo da, vi har mangel på helsepersonell over hele fjøla så lønningene må opp og arbeidsforholdene bli bedre nasjonalt, men og jage flere vekk fra Oslo hjelper lite. I mange situasjoner vil du bli fraktet fra disse utkantstrøkene og til Oslo når du er syk, så man kan starte med og ruste opp der det er viktigst , for folk flest. Også for alvorlig syke i utkantstrøk .. altså Oslo. Anonymkode: 5a7fc...f02 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar #155 Del Skrevet 23. januar AnonymBruker skrev (23 timer siden): 1. Som nevnt er dette hverdagen mange steder i landet. Man gjør så godt man kan. Gjør en triage og behandle de verste casene først 2. Hvis alt helsepersonell i Oslo slutter på likt så vil det bli veldig vanskelig. Hvis 1% slutter i år og 2% neste år så har man litt tid på seg til å reagere 3. Så lenge vi har en revmatologisk klinikk i sentrum så synes det som om argumentet om for lite folk til akutt behandling er svakt? Anonymkode: 82e18...d08 De har sluttet gradvis, helt siden covid, spesielt på Ullevål. Denne debatten handler om hvordan vi skal reagere på det. Det åpenbare svaret er at vi må bygge flere boliger, både til eie og stabil leie. Men akkurat i Oslo er mange i mot det, handler om alt fra markagrense til grådighet fra de som allerede eier bolig. Anonymkode: ea662...3ed 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar #156 Del Skrevet 23. januar AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Hva mener du egentlig? Ja, helikopter fungerer greit i Oslo , luften over ullevall virker tidvis mer travel enn på gardermoen. Er ideen og ha et lite akuttmottak i Oslo og bygge et nytt helikopter sykehus et par timer unna? Anonymkode: 5a7fc...f02 Ja, poenget var at det måtte være bedre å bygge slike ting utenfor byen. Et godt stykke utenfor for å få plass til infrastruktur og ny bebyggelse. Da kan også infrastrukturen overdimmensjoneres. Ved å ha flere spesialistfunksjoner utenfor byen vil det bli færre som MÅ bo nært byen og som da kan bo rimeligere utenfor, hvis de ønsker det. Poenget var vel også at akuttilbudet ikke nødvendigvis trenger å bli dårligere ved å flytte ut en del av sykehusfunksjonene som samles litt vel sentralt i hovedstaden. Utredning og behandling i forbindelse med kreft er kanskje et slikt eksempel. Sammen med nytt regjeringskvartal og kanskje andre offentlige bygg som trenger plass og som det er fordel ligger høvelig sentralt. Gardermoen blir jo da et viktig punkt, at det er mulig å reise enkelt og kjapt dit. Men det er out of question. Regjeringskvartalet bygges jo på det dummeste stedet med de teiteste konsekvensene. Målet må jo være å legge mindre press på Oslo som har utfordringer med trafikkavikling og kommunikasjonene med omkringliggende byer. Vi trenger ikke brenne penger heller, selv om vi har mye av det på statlige hender. Ser vi til Finland og deres nye regjeringskvartal så koster det veldig mye mindre enn 50-60 milliarder. Husker ikke prislappen på stående fot, men de bygger selvfølgelig ikke midt i sentrum. Anonymkode: 4143b...b38 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar #157 Del Skrevet 23. januar AnonymBruker skrev (På 22.1.2025 den 9.44): De er alle hovedsteder og en bolig i sentrum av hovedsteder i land i Europa, har de færreste enslige råd til. Anonymkode: 68106...dbf Oslo er verdens største hovedstad. Vi bruker bare en bitte liten del. Så vi har ganske gode muligheter . Før ble det bygget ut, så tok kapitlasmien over. Hadde dette vært på 70- tallet så hadde staten / kommunen bygget boliger på tomt de allerede eide, og solgt dem til kostpris til nyutdannede sykepleiere. I stedet er det overtatt av investorer som skal bygge flotte bygg i vannkanten de vet de kan tjene store penger på. vi kan sammenligne med andre land i Europa og ønske og bli blant det verste . Vi var best i klassen i mange tiår, men det falt vist ikke i smak. Så ja, la oss bli som andre hovedsteder i Europa. De fleste av oss med stemmerett har jo fått være med moroa, så er jo bare gøy og se på dagens unge arbeidskraft som går i knestående bare på og forsøke og spare til et sted og bo. Anonymkode: 5a7fc...f02 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar #158 Del Skrevet 23. januar Vi får prøve å være løsningsorienterte da 🙂. Sykepleiere kan neppe få mye høyere lønn enn andre som har en bachelor. Oslo kan f.eks skaffe svenske sykepleiere. Det har vi masse av på UNN. Oslo kan bygge et digert hybelbygg for sykepleiere. Billig husleie under utdannelse og de første 10 årene i jobb. God mulighet til å spare. Oslo kan bygge sykehus helt i utkanten mot grensene til nabokommuner. Gjerne med noen blokker med leiligheter på området. Og hybelbygg som nevnt ovenfor Foreldre må slutte å kjøpe boliger til sine voksne barn. Det presser opp prisene. Og gjøre det lite lønnsomt å eie mer enn en bolig i hovedstaden. Få bort boligspekulanter. Akseptere at det litt særnorske med å eie bolig kanskje må endres. Bygge fine områder med utleieboliger som f.eks i Danmark. Flere forslag? Anonymkode: 183d2...635 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fru Alving Skrevet 23. januar #159 Del Skrevet 23. januar AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Oslo har et kjempeproblem med at sykepleiere sier opp. Det er så mangel nå at det nærmest er pårørende som gjør jobben, og de som prøver blir utslitte, syke og sier opp. Jeg har vært mye på sykehus som pårørende de siste årene, og ALLE jeg kjenner som er sykepleiere i Oslo har sagt opp. Jo da, vi har mangel på helsepersonell over hele fjøla så lønningene må opp og arbeidsforholdene bli bedre nasjonalt, men og jage flere vekk fra Oslo hjelper lite. I mange situasjoner vil du bli fraktet fra disse utkantstrøkene og til Oslo når du er syk, så man kan starte med og ruste opp der det er viktigst , for folk flest. Også for alvorlig syke i utkantstrøk .. altså Oslo. Anonymkode: 5a7fc...f02 Det at pårørende gjør jobben som du sier gjelder faktisk overalt, og det vil bli mer og mer vanlig at pårørende og friske eldre tar over en del oppgaver i fremtiden. kanskje vi må gjøre noe med markagrensa, eller lage rimelige utleiekompleks beregnet på ansatte i helsesektoren eller mer spissede boligselskaper hvor man kan kjøpe seg inn typ leie til eie. Jeg er ikke uenig i at det er et samfunnsproblem at unge ikke kommer seg inn på boligmarkedet men jeg er nok noe uenig i premisset at dette må være i oslo. Gjennomtrekk og oppsigelser i helsevesenet er et utrykk for at mange har lett for å få seg annen jobb også, ikke kun misnøye. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar #160 Del Skrevet 23. januar AnonymBruker skrev (5 minutter siden): r jo bare gøy og se på dagens unge arbeidskraft som går i knestående bare på og forsøke og spare til et sted og bo. Tidene forandrer seg og det er faktisk gode muligheter for å ta høyere utdannelse eller et attraktivt fagbrev, kjøpe bolig og spare penger. Spørsmålet er mer hvor man tenker å gjøre dette. Landet vårt er jo stort i geografisk utstrekning, så det er god plass og mange ledige, rimelige bygg med fiberbredbånd og kort og uproblematisk reisevei til jobb, barnehage og skole. Men det er mulig man må være villig til å flytte på seg, og det gjør jo veldig mange (riktignok til de større byene). Er man i arbeide og tjener en god gjennomsnittlig lønn så er det gode muligheter i de mindre byene og i skjørtekantene av dem. Er man ufør eller alderspensjonist finnes det enda rimeligere alternativer i utkantstrøk med fiberbredbånd og vakker natur. Ingen grunn til å bo seg i hjel eller se så mørkt på det. Anonymkode: 4143b...b38 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå