AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #101 Del Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Finnmark og diverse utkantkommuner er det nok verre. Det betyr ikke at tallene for Oslo er bra. Anonymkode: 63e08...d68 Så hva skal man kjempe for da? De som har det verst, eller de som har det relativt bra? Anonymkode: 183d2...635 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fjellglad Skrevet 5 timer siden #102 Del Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Så da skal vi forvente at alle enslige sykepleiere flytter ut av Oslo, eller dropper å flytte til Oslo, og så får helsevesenet i Oslo klare seg med de sykepleierne som er i et samboerskap? Jeg ler. Har du forresten hørt at det er sykepleiermangel? Anonymkode: a9cdd...397 Nå snakket jeg generelt, men siden du henger deg opp i sykepleiere: De må enten kjøpe sammen med noen, bo utenfor Oslo og pendle inn (som svært, svært, svært, svært mange andre gjør), leie bolig (som er vanlig i hele verden forøvrig), eller flytte til et sted med rimeligere boliger. 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #103 Del Skrevet 5 timer siden Epictetus skrev (1 time siden): Jeg klarte ikke kjøpe i Oslo med relativt god IT-lønn for 20 år siden, og valgte noe 30 minutter unna langs en godt trafikkert toglinje. Og hva koster det å kjøpe der i dag? Anonymkode: 63e08...d68 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #104 Del Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Så hva skal man kjempe for da? De som har det verst, eller de som har det relativt bra? Anonymkode: 183d2...635 I denne debatten skal vi kjemper for at det blir mulig å ooprettholde normale samfunnsfunksjoner i vår hovedstad. Anonymkode: 63e08...d68 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #105 Del Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): København har ikke lavere boligpriser sammenlignet med inntekt. Jo, det har de. Jeg bor i København selv og kjøpte et rekkehus i et område som tilsvarer Asker for 4.5 millioner norske kroner. Jeg kan også kjøpe en andelsbolig i samme område for under 2 millioner og de er fritt tilgjengelige. Hadde jeg faktisk bodd i Asker, så ville jeg fått ca 20% mindre i lønn og måtte betalt 7 millioner kroner for et rekkehus. Det ville vært helt umulig. Ja, det finnes andre byer som er enda verre enn Oslo som Milan i Italia. Men det finnes også byer som Houston som er 3 ganger billigere sammenlignet med lønn. Vi må ikke unnskylde oss med at det er like ille overalt, fordi det er ikke riktig. Anonymkode: 8fd7f...b9a 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #106 Del Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (7 minutter siden): I denne debatten skal vi kjemper for at det blir mulig å ooprettholde normale samfunnsfunksjoner i vår hovedstad. Anonymkode: 63e08...d68 Unnskyld, men nå måtte jeg le. Folk i resten av landet trenger også normale samfunnsfunksjoner. Var det et sjokk for deg? Mange nordpå benytter f.eks fritt sykehusvalg og tar operasjoner sørpå. Hvorfor? Fordi det er kortere ventetid der. Tror ikke Oslo har så mye å klage på 😉 Anonymkode: 183d2...635 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #107 Del Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Unnskyld, men nå måtte jeg le. Folk i resten av landet trenger også normale samfunnsfunksjoner. Var det et sjokk for deg? Mange nordpå benytter f.eks fritt sykehusvalg og tar operasjoner sørpå. Hvorfor? Fordi det er kortere ventetid der. Tror ikke Oslo har så mye å klage på 😉 Anonymkode: 183d2...635 Men hvorfor skal det i hver eneste debatt om utfordringer i Oslo, gjøres til en By VS Bygd-debatt? Er det dette evige mindreverdighetskomplekset som rir dere, slik at det aldri er mulig å ha en debatt om Oslo før dere kommer på banen med problemer i den lille bygda dere kommer fra? Er det ikke pinlig og alltid spille djevelens advokat hver eneste gang Oslo kommer på tale? Bare så det er sagt, jeg er kjempeglad i likhetsprinsippet vi har i Norge og er stolt over at vi er et av få land som i stor grad prioriterer å holde liv i bygdene våre med store subsidier og broer til millioner av kroner til 100 mann på en forblåst øy. Jeg er all for it! Det er nemlig én av de fine, egalitære tankene vi har klart å bevare her i landet. Men dere fra utkantstrøka gjør dere selv en bjørnetjeneste ved å komme på banen hver bidige gang utfordringer i Oslo kommer på tale og syter om "jammen hva med oss...". Jeg hadde blitt takknemlig om dere fra bygda også kunne vist litt solidaritet med utfordringene vi har i større byer også. Spesielt da selve hovedstaden hvor det selvsagt er ekstra viktig at ting fungerer tålelig bra. Og nei, det er ikke fordi vi er bortskjemte byborgere. Det er fordi vi utgjør en veldig stor del av befolkning kontra et tettsted i Troms at dette blir en ekstra viktig prioritering. Anonymkode: fce60...587 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #108 Del Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Men hvorfor skal det i hver eneste debatt om utfordringer i Oslo, gjøres til en By VS Bygd-debatt? Er det dette evige mindreverdighetskomplekset som rir dere, slik at det aldri er mulig å ha en debatt om Oslo før dere kommer på banen med problemer i den lille bygda dere kommer fra? Er det ikke pinlig og alltid spille djevelens advokat hver eneste gang Oslo kommer på tale? Bare så det er sagt, jeg er kjempeglad i likhetsprinsippet vi har i Norge og er stolt over at vi er et av få land som i stor grad prioriterer å holde liv i bygdene våre med store subsidier og broer til millioner av kroner til 100 mann på en forblåst øy. Jeg er all for it! Det er nemlig én av de fine, egalitære tankene vi har klart å bevare her i landet. Men dere fra utkantstrøka gjør dere selv en bjørnetjeneste ved å komme på banen hver bidige gang utfordringer i Oslo kommer på tale og syter om "jammen hva med oss...". Jeg hadde blitt takknemlig om dere fra bygda også kunne vist litt solidaritet med utfordringene vi har i større byer også. Spesielt da selve hovedstaden hvor det selvsagt er ekstra viktig at ting fungerer tålelig bra. Og nei, det er ikke fordi vi er bortskjemte byborgere. Det er fordi vi utgjør en veldig stor del av befolkning kontra et tettsted i Troms at dette blir en ekstra viktig prioritering. Anonymkode: fce60...587 Det blir en by versus bygd debatt fordi vi vet at dere ikke har så mye å klage på. Jeg har bodd 12 år i Oslo. Svært mange andre fra bygda bor en periode i Oslo i forbindelse med utdannelse f.eks. Derfor har vi kunnskap og erfaring både fra Oslo og bygda. Har du? Anonymkode: 183d2...635 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Epictetus Skrevet 4 timer siden #109 Del Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Og hva koster det å kjøpe der i dag? Anonymkode: 63e08...d68 Kjøpte det huset for ca 1.7, altså i 2006. Solgte samme huset i 2019 for ca 3. 124kvm, med hageflekk. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #110 Del Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det blir en by versus bygd debatt fordi vi vet at dere ikke har så mye å klage på. Jeg har bodd 12 år i Oslo. Svært mange andre fra bygda bor en periode i Oslo i forbindelse med utdannelse f.eks. Derfor har vi kunnskap og erfaring både fra Oslo og bygda. Har du? Anonymkode: 183d2...635 Hvis man ikke innser at man ikke kan sidestille utfordringer man har i byen med bygda, har vi alle et problem. Utfordringene ser annerledes og må løses annerledes. Skal man legge ned enhver diskusjon og forsøk på forbedring med "men på bygda.."-argumentasjon så kommer man ingen vei. Kanskje vi kan diskutere hvordan Oslo-borgere blir belastet med sinnssyke bompenge-utgifter bare for å handle på nærbutikken og at disse midlene blir brukt på utbedring av veier i utkantstrøk. Nei, selvsagt ikke. Jeg støtter gledelig bygda og distrikt-norge. Er bare møkklei alle sutrebidrag som kveler alle Oslo-diskusjoner med "jammen...hva med bygda? 😠 " Det er så smålig og navlebeskuende. Anonymkode: fce60...587 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #111 Del Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): https://sykepleien.no/2025/01/frykt-bemanningen-pa-norges-storste-akuttavdeling-liv-kan-ga-tapt?fbclid=IwZXh0bgNhZW0CMTEAAR2Vz6D4w5lo9SiHL6Jr9zih9Yf0CYB6oALDmYcxfwPDqBMcp1VSDtDYKC8_aem_czzVE9_oWJx68iJuHGJUGQ Kom nettopp over denne på Facebook. Flaks at det ikke er mangel på verken leger eller sykepleiere i Oslo da 🤣 Og ja; jeg ser det står pga. permisjoner og sykemeldinger. Men man trenger nok personell på jobb da og gitt! Anonymkode: a9cdd...397 Ja nettopp, og hvorfor blir folk sykemeldt mon tro? Anonymkode: 61f4c...9f7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Knirke Skrevet 4 timer siden #112 Del Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg vil si at det er en fordel for Oslo at de også har sykepleiere. Problemet er at det er for få boliger i Oslo. Det er for få påbegynte prosjekter, og det tar jo åresvis (og massse penger) bare for å komme i gang med et prosjekt. Anonymkode: 6bc29...f75 Men trenger Oslo så mange single sykepleiere? Det er jo det vi diskuterer her, folk som på død og liv vil kjøpe bolig alene i landets største pressområde. De fleste sykepleiere evner å finne seg en partner, akkurat som resten av befolkningen. AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hvis ingen sykepleiere bor i eller i ihvertfall rimelig reiseavstand til Oslo, må de legge ned sykehusene. Anonymkode: 63e08...d68 Selvfølgelig gjør de ikke det... 🙄. Det finnes alltid folk som vil bo i Oslo, det er jo derfor boligprisene er så høye. Du kommer aldri til å gå tom for sykepleiere som ønsker å bo i Oslo, akkurat som du aldri vil gå tom for butikkarbeidere, servitører og andre virkelig lavtlønnede som vil bo i Oslo. Vil man bo i Oslo, så får man det til. Jeg har bodd i Oslo selv da jeg var lavtlønnet, da bodde jeg i kollektiv. Å kjøpe leilighet, attpåtil alene, var aldri noe alternativ. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #113 Del Skrevet 4 timer siden Knirke skrev (2 minutter siden): Men trenger Oslo så mange single sykepleiere? Det er jo det vi diskuterer her, folk som på død og liv vil kjøpe bolig alene i landets største pressområde. De fleste sykepleiere evner å finne seg en partner, akkurat som resten av befolkningen. Selvfølgelig gjør de ikke det... 🙄. Det finnes alltid folk som vil bo i Oslo, det er jo derfor boligprisene er så høye. Du kommer aldri til å gå tom for sykepleiere som ønsker å bo i Oslo, akkurat som du aldri vil gå tom for butikkarbeidere, servitører og andre virkelig lavtlønnede som vil bo i Oslo. Vil man bo i Oslo, så får man det til. Jeg har bodd i Oslo selv da jeg var lavtlønnet, da bodde jeg i kollektiv. Å kjøpe leilighet, attpåtil alene, var aldri noe alternativ. Du skriver så mye rart. Anonymkode: 9d76d...d15 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #114 Del Skrevet 4 timer siden Knirke skrev (1 minutt siden): Men trenger Oslo så mange single sykepleiere? Det er jo det vi diskuterer her, folk som på død og liv vil kjøpe bolig alene i landets største pressområde. De fleste sykepleiere evner å finne seg en partner, akkurat som resten av befolkningen. Selvfølgelig gjør de ikke det... 🙄. Det finnes alltid folk som vil bo i Oslo, det er jo derfor boligprisene er så høye. Du kommer aldri til å gå tom for sykepleiere som ønsker å bo i Oslo, akkurat som du aldri vil gå tom for butikkarbeidere, servitører og andre virkelig lavtlønnede som vil bo i Oslo. Vil man bo i Oslo, så får man det til. Jeg har bodd i Oslo selv da jeg var lavtlønnet, da bodde jeg i kollektiv. Å kjøpe leilighet, attpåtil alene, var aldri noe alternativ. Kunne det falt deg inn at de SINGLE sykepleierne er fraskilt, enker ol med barn f eks som gjør det vanskelig å flytte på seg eller er det helt utenkelig for deg? Alle sykepleiere er ikke single folk under 30 Anonymkode: 61f4c...9f7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #115 Del Skrevet 4 timer siden Hade politikerne gjort det lettere for utbyggere så hadde alle hatt råd til bolig i byene. Det er for mye lover og regler som stopper det. Det er for dyrt. Ikke bare burde alle skatter og avgifter fjernes, staten burde subsidiere alle som bygger bolig. Anonymkode: 8d03d...35f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Knirke Skrevet 4 timer siden #116 Del Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Kunne det falt deg inn at de SINGLE sykepleierne er fraskilt, enker ol med barn f eks som gjør det vanskelig å flytte på seg eller er det helt utenkelig for deg? Alle sykepleiere er ikke single folk under 30 Anonymkode: 61f4c...9f7 Det som ikke er utenkelig for meg at man faktisk er nødt til å flytte dersom livssituasjonen tilsier det. Å ikke ha lyst til å flytte er noe annet. Ingen er immun mot at livet skjer, selv ikke i Oslo. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #117 Del Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Hvis man ikke innser at man ikke kan sidestille utfordringer man har i byen med bygda, har vi alle et problem. Utfordringene ser annerledes og må løses annerledes. Skal man legge ned enhver diskusjon og forsøk på forbedring med "men på bygda.."-argumentasjon så kommer man ingen vei. Kanskje vi kan diskutere hvordan Oslo-borgere blir belastet med sinnssyke bompenge-utgifter bare for å handle på nærbutikken og at disse midlene blir brukt på utbedring av veier i utkantstrøk. Nei, selvsagt ikke. Jeg støtter gledelig bygda og distrikt-norge. Er bare møkklei alle sutrebidrag som kveler alle Oslo-diskusjoner med "jammen...hva med bygda? 😠 " Det er så smålig og navlebeskuende. Anonymkode: fce60...587 I akkurat denne tråden kan jeg forstå hva du vil frem til siden den spesifikt handler om hovedstaden. Men en hver diskusjon som handler om boligpris og utfordringer med egenkapital, lån, leie etc. blir dreid til å handle om Oslo. Det er ikke så rart med tanke på hvor mange som bor der, har erfaring der fra, samt at det er dyreste området som også blir dekket nærmest i aviser og media. Men dette går begge veier, og er frustrerende for flere enn osloborgere. Anonymkode: 1a9db...fb7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #118 Del Skrevet 4 timer siden Olaug Olsen skrev (2 minutter siden): Det kan godt hende, Men om det plutselig fins masse folk i samfunnet som er velfungerende, jobber hardt, og likevel opplever at de aldri når opp, så kan det oppstå misnøye som får folk til å ta irrasjonelle politiske valg. Vi må derfor passe på at alle hardtarbeidende, normale mennesker har råd til å leve slik de ønsker, ellers ender vi opp med samfunnsproblemer, slik vi ser eksempler på andre steder i verden. Populisme, fascisme, systemforakt. Nurses for Trump?:-) Jeg tror at lønn og vilkår bør være en betraktning når man velger yrke. Når jeg var ung var beskjeden «gjør det du synes høres spennende ut». Men noen burde tilføye «som har en ok sjanse for å gi deg et liv du trives med». Noen jobber hardt med bilvask for presumptivt lav lønn. Det er kjipt for dem, men de gjør noe som mange kan gjøre, og kundene kan gjøre det selv om prisen blir for høy. Anonymkode: 82e18...d08 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #119 Del Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (2 timer siden): Unnskyld, hva? ? Anonymkode: 61f4c...9f7 Beklager, Diakonhjemmet tilbyr: »Diakonhjemmet har ansvaret for behandling av somatiske og psykiske lidelser, samt rusbehandling. Sykehuset har i tillegg regionsfunksjoner innen revmatologi og revmakirurgi.» Ingen av disse høres ut som spesielt akutte lidelser. Hvis man er bekymret for at Oslo-folk blir uten akutt-beredskap ved hjerteinnfarkt og bilulykker så antar jeg at Diakonhjemmet og mange av de ansatte kan rigges om til bruk på akutt sykdom og skade, og funksjoner som behandler gikt og rus kan flyttes ut av byen (hvor det er billigere for de ansatte å bo)? Anonymkode: 82e18...d08 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #120 Del Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (2 timer siden): Men herregud, da. Hvorfor i all verden skal man bare akseptere at "slik er det, og man gjør så godt man kan" bare fordi det er sånn andre streder? Hva med å ta en helhetsvurdering og kjempe for bedre forhold på alle fronter? Både i by og bygd? For både arbeidstakere og brukere av de forskjellige tjenestene vi har. Anonymkode: fce60...587 Når jeg får hjerteinfarkt så forventer jeg at jeg selv og helsepersonell gjør så godt vi kan ut fra forutsetningene der og da. Den som ikke gjør så godt han/hun kan i en slik situasjon er passe dum, inkompetent eller korrupt. Jeg forstår ikke helt hva du og andre etterspør. «Fysjameg, single sykepleiere har ikke råd til en leilighet på 40kvm i Oslo sentrum». Neivel. Da må man primært tjene mer, spare mer, finne seg en samboer/venn, pendle, bo og jobbe et annet sted da. Det finnes som nevnt noen faktorer samfunnet kan justere (fortetting bl.a.) men pristak er ikke noe å ønske seg. Anonymkode: 82e18...d08 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå