Gå til innhold

Er det normalt å forvente at en enslig person skal ha råd til å kjøpe bolig i sentrum av hovedstaden vår?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Jeg er enig i at store forskjeller er problematisk.

Jeg tror imidlertid at det er andre grupper som fortjener mer oppmerksomhet enn de som nesten kan kjøpe seg egen bolig i hovedstaden.

Anonymkode: 82e18...d08

Det kan godt hende, Men om det plutselig fins masse folk i samfunnet som er velfungerende, jobber hardt, og likevel opplever at de aldri når opp, så kan det oppstå misnøye som får folk til å ta irrasjonelle politiske valg. Vi må derfor passe på at alle hardtarbeidende, normale mennesker har råd til å leve slik de ønsker, ellers ender vi opp med samfunnsproblemer, slik vi ser eksempler på andre steder i verden. Populisme, fascisme, systemforakt.

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Så hva gjør du om du havner på sykehuset og må opereres og det ikke er sykepleiere eller renholdere der? Tar lokal bedøvelse og hjelper kirurgen mens han/hun opererer deg? Og etterpå triller du deg selv inn på rommet, for å vaske det, for så å trille ned til butikken i ørska med smerter for å kjøpe mat?

🙄

Anonymkode: 9d76d...d15

1. Som nevnt er dette hverdagen mange steder i landet. Man gjør så godt man kan. Gjør en triage og behandle de verste casene først

2. Hvis alt helsepersonell i Oslo slutter på likt så vil det bli veldig vanskelig. Hvis 1% slutter i år og 2% neste år så har man litt tid på seg til å reagere

3. Så lenge vi har en revmatologisk klinikk i sentrum så synes det som om argumentet om for lite folk til akutt behandling er svakt?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Er ikke det rimelig opplagt? Vi har de største sykehusene her i Oslo. Vi er 100% avhengig av at disse ikke vil slite med å ansette nok helsepersonell slik at det skal gå rundt. Det blir lite attraktivt å ha en jobb både som lege, sykepleier eller rengjøringspersonell om man må bruke uanstendig lang tid på å komme seg inn på jobb. Og vi vet jo veldig godt hvor upålitelig kollektivtrafikken er inn/ut av Oslo (og ellers i landet).

Så lenge vi ønsker å ha en fungerende infrastruktur i våre større byer, kan man ikke lukke øynene for at vi trenger folk fra alle samfunnslag innen rimelig rimelig avstand til egen jobb. Dette handler verken om bortskjemthet eller andre smålige årsaker, men om reelle, praktiske utfordringer. 

Anonymkode: fce60...587

Har du noen dokumentasjon på at det er Oslo som har størst sykepleiermangel i Norge? Ble nysgjerrig på det 🙂. Vet at Nord-Norge periodevis har hatt høy legemangel, men kan ikke huske å ha sett noe dokumentasjon vedr sykepleiere.

Anonymkode: 183d2...635

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er ikke en menskerettighet og eie sin bustad... går fint og leie f.ex

Det er ikke en menskerettighet og bu i storstad/hovedstad. Flytt til andre steder el pendle som alle andre

Anonymkode: bb285...42f

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Pippi Lotta skrev (8 minutter siden):

Beklager om jeg spør dumt nå, men hvorfor skule størelsen på sykehuse ha noe å si for min dysleksi? 

Ja, du spør dumt. Alle vet at det ikke er noe som heter Ulevold. Dysleksi eller ei. Vi bor i et lite land og det er helt normalt å vite navnet på det største sykehuset i landet vårt. Det er faktisk mulig og ganske så enkelt å sjekke hvordan landets største sykehus skrives dersom man er usikker…, hvis man vil bli tatt på alvor i en diskusjon vel og merke. 

Anonymkode: 61f4c...9f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

1. Som nevnt er dette hverdagen mange steder i landet. Man gjør så godt man kan. Gjør en triage og behandle de verste casene først

2. Hvis alt helsepersonell i Oslo slutter på likt så vil det bli veldig vanskelig. Hvis 1% slutter i år og 2% neste år så har man litt tid på seg til å reagere

3. Så lenge vi har en revmatologisk klinikk i sentrum så synes det som om argumentet om for lite folk til akutt behandling er svakt?

Unnskyld, hva? ?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Har du noen dokumentasjon på at det er Oslo som har størst sykepleiermangel i Norge? Ble nysgjerrig på det 🙂. Vet at Nord-Norge periodevis har hatt høy legemangel, men kan ikke huske å ha sett noe dokumentasjon vedr sykepleiere.

Dette handler mindre om sykepleiere, og mer om muligheten for at folk av alle samfunnslag behøves i en stor by om ting skal fungere tilfredsstillende. Negative konsekvenser av at kun mangemillionærer er de eneste som har råd til å bo i Oslo vil kunne slå ut på mange flere områder enn bare på sykehus. 

Jeg oppfatter det som en typisk, norsk smålig misunnelse når folk angriper sykepleiere fordi de blir brukt som eksempel i slike saker. Det handler ikke om sykepleier. Det handler om det store bildet. Hvordan ønsker vi å ha det? Kanskje gated communities for de hvite og rike som i USA. Ah, det hadde vært noe!

• Liker 2
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Ja, du spør dumt. Alle vet at det ikke er noe som heter Ulevold. Dysleksi eller ei. Vi bor i et lite land og det er helt normalt å vite navnet på det største sykehuset i landet vårt. Det er faktisk mulig og ganske så enkelt å sjekke hvordan landets største sykehus skrives dersom man er usikker…, hvis man vil bli tatt på alvor i en diskusjon vel og merke. 

For et grusomt svar å gi noen med alvorlig dysleksi. Hva vet du om hva det kostet henne å skrive noen linjer i et diskusjonsforum? Det var ikke vanskelig å forstå hva hun mente. Dessuten, så bør du forstå at navn på sykehus og andre institusjoner ikke alltid er så interessant for folk som bor langt unna. I hvertfall ikke skrivemåten. Oslo er ikke akkurat verdens navle for oss som bor 200 mil unna.  

• Liker 5
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Helt uenig. Det går helt fint å forstå hva Pippi Lotta skriver, forstå at dysleksi kan være en faktor, og forstå det er både avsporing, meningsløst og dårlig diskusjonskikk å henge seg opp i stavingen av det største sykehuset i landet vårt. 

Anonymkode: 1a9db...fb7

• Liker 10
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

For et grusomt svar å gi noen med alvorlig dysleksi. Hva vet du om hva det kostet henne å skrive noen linjer i et diskusjonsforum? Det var ikke vanskelig å forstå hva hun mente. Dessuten, så bør du forstå at navn på sykehus og andre institusjoner ikke alltid er så interessant for folk som bor langt unna. I hvertfall ikke skrivemåten. Oslo er ikke akkurat verdens navle for oss som bor 200 mil unna.  

Deg om det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Helt uenig. Det går helt fint å forstå hva Pippi Lotta skriver, forstå at dysleksi kan være en faktor, og forstå det er både avsporing, meningsløst og dårlig diskusjonskikk å henge seg opp i stavingen av det største sykehuset i landet vårt. 

Anonymkode: 1a9db...fb7

Deg om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Det er ikke en menskerettighet og bu i storstad/hovedstad. Flytt til andre steder el pendle som alle andre

Hver gang noen kommer trekkende med dette forbanna forslitte "det er ikke en menneskerett.." så vet jeg det sitter en mindre kompetent person på andre siden av skjermen som ikke gidder ta ett skritt tilbake å se det hele bildet, men bare lar smålige instinkter som misunnelse og mistro få fritt spillerom.

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvordan har det seg at Oslo er full av muslimer? 

Anonymkode: 3a6b9...cd8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Men herregud, da. Hvorfor i all verden skal man bare akseptere at "slik er det, og man gjør så godt man kan" bare fordi det er sånn andre streder? Hva med å ta en helhetsvurdering og kjempe for bedre forhold på alle fronter? Både i by og bygd? For både arbeidstakere og brukere av de forskjellige tjenestene vi har.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

🙄

Spar oss for det elendige menneskerettighetsargumentet!

Det er et helt meningsløst og komplett idiotisk argument.

Tenk hvis noen hadde gravd dype hull i veien der du går til jobb og du ramler ned i et og brekker ryggen.

Du vil klage, men får høre at "det er ingen menneskerett å slippe å ha hull i veien. Dette må du bare godta. Det er ingen menneskerettighet å gå den veien du valgte".

Hadde du virkelig godtatt et slikt svar?

Anonymkode: 9d76d...d15

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

https://sykepleien.no/2025/01/frykt-bemanningen-pa-norges-storste-akuttavdeling-liv-kan-ga-tapt?fbclid=IwZXh0bgNhZW0CMTEAAR2Vz6D4w5lo9SiHL6Jr9zih9Yf0CYB6oALDmYcxfwPDqBMcp1VSDtDYKC8_aem_czzVE9_oWJx68iJuHGJUGQ

Kom nettopp over denne på Facebook. Flaks at det ikke er mangel på verken leger eller sykepleiere i Oslo da 🤣 Og ja; jeg ser det står pga. permisjoner og sykemeldinger. Men man trenger nok personell på jobb da og gitt!

Anonymkode: a9cdd...397

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Jeg har kommet dit at jeg ønsker å kjøpe enebolig og har begynt å se etter bolig i Bergen og omegn. Jeg skulle kjøpe hus med sjøen, enten med egen brygge eller flott utsikt. Mere landlig. Ikke Bergen sentrum, fordi det ønsker jeg ikke. Og der er det vel bare leiligheter, men jeg er ikke interessert i å bo i sentrum med gater og asfalt. Jeg liker det grønt og fint. Ihvertfall så forandret planen seg og jeg har nå begynt å se på bolig i Oslo. For det samme der må jeg ut med ca 50 000 000 kr. Og da er huset til og med eldre og ikke helt i smak, og med sjøen var vanskelig. Jeg vil at alle skal forstå at i Oslo så må man være ufattelig rik for å bo. Om jeg hadde måttet ut 10 000 000 kr i Bergen så hadde det vært en kjempesum. Men 50 000 000 kr er så hinsides at alle som vil ha hus i Oslo må være ufattelig rik. Hvis dere i Oslo har blitt vant med dette så blir jeg lei meg. Hvem skal eie i Oslo da, bare milliardærene????? Huset for 50 000 000 i Oslo ville forresten kanskje kostet 7 000 000 kr på min hjemplass.

Anonymkode: a7078...2a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Deg om det.

Må alle dyslektikere vite hvordan Nationaltheatret skrives også? Vet ikke om du er sykepleier, men empati og forståelse kan du ingenting om 🙃. Håper du ikke er sykepleier. Vet du forresten navnet på alle sykehus i Norge? Eller er du en sånn fra Oslo som bryr seg null om resten av dette landet, og har dårlige kunnskaper om ditt eget land? Hva kan du f.eks om avstander i Norge? Jeg tror helsetilbudet i Finnmark er adskillig dårligere enn i Oslo. Der er det to sykehus i et fylke med enorme avstander.

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

https://www.utdanningsnytt.no/karl-oyvind-jordell-laerermangel-laererutdanning/laerermangelen-stiger-i-utkantene-hva-kan-gjores/428204
«grunnskolen er i skoleåret 2024/25 4,83 prosent av årsverkene utført av lærere som ikke oppfyller kompetansekravene

Lærermangelen er størst i nord»

https://www.utdanningsnytt.no/gsi-kommune-kommuneokonomi/sjekk-din-kommune-her-er-det-flest-og-faerrest-ukvalifiserte-laerere/371237
Oslo lå i 2022 på 5.6% av undervisning gjort av ufaglærte som ikke er så langt over snittet og langt fra Lebesby med 36.8%

Finnmark og diverse utkantkommuner er det nok verre. Det betyr ikke at tallene for Oslo er bra. 

Anonymkode: 63e08...d68

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Hvordan har det seg at Oslo er full av muslimer? 

Anonymkode: 3a6b9...cd8

Som er sykepleiere og eier egen bolig? Eller hva mener du? 

Anonymkode: 63e08...d68

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...