AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #61 Del Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Skjønner du fremdeles ikke at det handler om at det kan bli et samfunnsproblem? Det handler ikke om hva enslige sykepleiere VIL. Det handler om hva samfunnet TRENGER. Anonymkode: a9cdd...397 Det kommer aldri til å bli et samfunnsproblem, fordi vi har mer enn nok sykepleiere i Oslo. Flust av sykepleiere som allerede eier leilighet eller hus. De som roper høyest er de som ikke har kommet seg inn på markedet. Og sykepleiemangelen er derimot i de små byene, der ingen søker seg til. Så de kan flytte dit, og heller flytte tilbake når de har spart seg opp EK. Anonymkode: b8530...3b1 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #62 Del Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Skjønner du fremdeles ikke at det handler om at det kan bli et samfunnsproblem? Det handler ikke om hva enslige sykepleiere VIL. Det handler om hva samfunnet TRENGER. Anonymkode: a9cdd...397 Jeg kjøper ikke premisset. Jeg har vært på sykehuset Kalnes i Østfold og det gikk helt fint. Reisetiden dit er kortere enn det mange i bygdenorge uansett må leve med. Hvis Ahus f.eks må leve med halv bemanning fordi ingen vil jobbe der så vil skattebetalere og politikere ha grepet inn og bedret betingelsene lenge før det kunne skje? »Problemet» er vel at sykepleiere heller vil jobbe i Oslo med dyr og dårlig bolig, enn i distriktene? At de ikke liker å bo dyrt og dårlig er forståelig, men det er et DE problem, ikke OSS problem (om jeg har rett) Anonymkode: 82e18...d08 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #63 Del Skrevet 4 timer siden Knirke skrev (2 timer siden): Sykepleiere får jo jobb overalt, hvorfor i svarte skal alle bo i Oslo? Er ikke det rimelig opplagt? Vi har de største sykehusene her i Oslo. Vi er 100% avhengig av at disse ikke vil slite med å ansette nok helsepersonell slik at det skal gå rundt. Det blir lite attraktivt å ha en jobb både som lege, sykepleier eller rengjøringspersonell om man må bruke uanstendig lang tid på å komme seg inn på jobb. Og vi vet jo veldig godt hvor upålitelig kollektivtrafikken er inn/ut av Oslo (og ellers i landet). Så lenge vi ønsker å ha en fungerende infrastruktur i våre større byer, kan man ikke lukke øynene for at vi trenger folk fra alle samfunnslag innen rimelig rimelig avstand til egen jobb. Dette handler verken om bortskjemthet eller andre smålige årsaker, men om reelle, praktiske utfordringer. Anonymkode: fce60...587 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #64 Del Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Det kommer aldri til å bli et samfunnsproblem, fordi vi har mer enn nok sykepleiere i Oslo. Flust av sykepleiere som allerede eier leilighet eller hus. De som roper høyest er de som ikke har kommet seg inn på markedet. Og sykepleiemangelen er derimot i de små byene, der ingen søker seg til. Så de kan flytte dit, og heller flytte tilbake når de har spart seg opp EK. Anonymkode: b8530...3b1 Lol. Så du tror virkelig at sykepleiermangelen som foregår nå på landsbasis - og INTERNASJONALT - og som er spådd til å bli enda verre, ikke gjelder for Oslo om noen år? Hehehe.. Jaja. Anonymkode: a9cdd...397 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #65 Del Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg kjøper ikke premisset. Jeg har vært på sykehuset Kalnes i Østfold og det gikk helt fint. Reisetiden dit er kortere enn det mange i bygdenorge uansett må leve med. Hvis Ahus f.eks må leve med halv bemanning fordi ingen vil jobbe der så vil skattebetalere og politikere ha grepet inn og bedret betingelsene lenge før det kunne skje? »Problemet» er vel at sykepleiere heller vil jobbe i Oslo med dyr og dårlig bolig, enn i distriktene? At de ikke liker å bo dyrt og dårlig er forståelig, men det er et DE problem, ikke OSS problem (om jeg har rett) Anonymkode: 82e18...d08 Snork. Snakkes om 10 år når det nesten ikke er sykepleiere igjen her til lands. Anonymkode: a9cdd...397 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #66 Del Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Osloskolen er kjent på landsbasis for å nettopp ikke ha lærere i skolen, men stor andel ufaglærte vikarer. Anonymkode: 63e08...d68 https://www.utdanningsnytt.no/karl-oyvind-jordell-laerermangel-laererutdanning/laerermangelen-stiger-i-utkantene-hva-kan-gjores/428204 «grunnskolen er i skoleåret 2024/25 4,83 prosent av årsverkene utført av lærere som ikke oppfyller kompetansekravene …Lærermangelen er størst i nord» https://www.utdanningsnytt.no/gsi-kommune-kommuneokonomi/sjekk-din-kommune-her-er-det-flest-og-faerrest-ukvalifiserte-laerere/371237 Oslo lå i 2022 på 5.6% av undervisning gjort av ufaglærte som ikke er så langt over snittet og langt fra Lebesby med 36.8% Anonymkode: 82e18...d08 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #67 Del Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (52 minutter siden): Jeg jobber på sykehus, og jo, sykepleiere tjener godt. De har like lang utdanning som barnehageansatte men tjener mye mer fordi de har muligheten til jobbe natt, overtid og på røde dager. Ingen sammenligner advokater (5års utdanning) med sykepleiere. Anonymkode: f4a10...0f8 Er så lei av sånne kommentarer! Sykepleiere og barnehagelærere har nøyaktig den samme lønnsramma, de er sammen i forhandlinger og har den samme tarifffestede lønnen. Det finner man ut på et øyeblikk ved et raskt googlesøk. Selvfølgelig kan man tjene mer ved å jobbe mer, det gjelder ikke bare sykepleiere. Og selfølgelig skal man ha kompensasjon hvis man jobber ugunstig arbeidstid. Men det har ingen ting med grunnlønna å gjøre. Skulle ønske at sykepleieindeksen endret navn, for den har jo ingen ting med sykepleiere å gjøre. Den fører bare til mer hat på sykepleierne. Anonymkode: 082e5...f02 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #68 Del Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Snork. Anonymkode: a9cdd...397 Er du et voksent menneske med bachelorgrad i sykepleie, og lærte du å argumentere slik på skolebenken? Sitat Snakkes om 10 år når det nesten ikke er sykepleiere igjen her til lands. Hvis vi mister sykepleiere i hele landet så er det vel ikke boligprisene i Oslo som kan ta hele skylden? Anonymkode: 82e18...d08 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #69 Del Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (4 timer siden): En liten 1roms burde alle ha råd til å kjøpe sentralt i de største byene ja . Anonymkode: 96997...6a1 Enig. Jeg synes det er skummelt hvor dyrt det er blitt. Jeg ønsker ikke at mennesker som ikke har god råd skal presses ut av byene. Måtte selv bosette meg i Oslo fordi jeg ikke fikk meg jobb andre steder. Jada, folk kan bosette seg i superbillige boliger ute i gokk, men hva med arbeid da? Eller skal de liksom gå på NAV fordi de må bo ute i gokk hvor det knapt finnes arbeidsplasser? Anonymkode: 43ef9...6cd 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #70 Del Skrevet 4 timer siden Virrevirrevapp skrev (4 timer siden): Er vel ikke snakk om "sentrum" av Oslo, eller en gang sentrumsnære bydeler, men å få lån til leilighet noe som helst sted i Oslo (og andre store byer). Man må vel ofte kjøpe i nabobyene for å ha råd. Tja er ganske så dyrt i nabobyene også. Lillestrøm f.eks som har best togforbindelse til Oslo er bolig omtrent like dyrt som Oslo. Anonymkode: 9d60a...b84 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Olaug Olsen Skrevet 4 timer siden #71 Del Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (5 timer siden): Er jeg alene om å synes at dette er ganske udramatisk?: https://www.nrk.no/stor-oslo/sykepleierindeksen-2024_-vanskelig-a-kjope-seg-bolig-med-sykepleierlonn_-men-det-finnes-rad-1.17215719 Sykepleiere tjener selvfølgelig veldig godt, men her snakker vi om Norge sin by #1. I hvilke andre land kan enslige folk gå og kjøpe seg leilighet alene, attpåtil tidlig i karrieren? Anonymkode: 1d5dd...e30 Jeg er enslig og bor i hovedstaden. Hvorfor skulle jeg ikke unne andre å være like lykkelig som meg selv? Andre land? Vi skal vel være et spesielt egalitært land i Nord syns vi ikke? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Virrevirrevapp Skrevet 4 timer siden #72 Del Skrevet 4 timer siden (endret) AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Tja er ganske så dyrt i nabobyene også. Lillestrøm f.eks som har best togforbindelse til Oslo er bolig omtrent like dyrt som Oslo. Anonymkode: 9d60a...b84 Ja, problemet forflytter seg vel bare. Men det gjør vel i så fall poenget bare mer gyldig; om ansatte ikke en gang kan kjøpe i nabokommunene for å pendle. Endret 4 timer siden av Virrevirrevapp Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #73 Del Skrevet 4 timer siden fru Alving skrev (4 timer siden): Jeg synes og at dette er udramatisk. Vi er så bortskjemte i dette landet at det er skammelig. Bortskjemt fordi en person som har forfedre som har bodd i dette landet i tusenvis av år ønsker å ha et sted å bo???? Det eneste som er skammelig er holdningen din! Anonymkode: 9d76d...d15 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #74 Del Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Jeg kjøper ikke premisset. Jeg har vært på sykehuset Kalnes i Østfold og det gikk helt fint. Reisetiden dit er kortere enn det mange i bygdenorge uansett må leve med. Hvis Ahus f.eks må leve med halv bemanning fordi ingen vil jobbe der så vil skattebetalere og politikere ha grepet inn og bedret betingelsene lenge før det kunne skje? »Problemet» er vel at sykepleiere heller vil jobbe i Oslo med dyr og dårlig bolig, enn i distriktene? At de ikke liker å bo dyrt og dårlig er forståelig, men det er et DE problem, ikke OSS problem (om jeg har rett) Anonymkode: 82e18...d08 Oslo universitetssykehus har rundt 24 000 ansatte. Det såkalte «ikke OSS problem» kan jeg love deg blir ett «OSS problem» dersom enslige sykepleiere ikke lenger har råd til å jobbe på OUS som er fordelt på 5 sykehus. Over 50 prosent skiller seg, vi har ikke tall på samboere, men de er i hvert fall ikke lavere. Det er rimelig å anta at sykepleiere representerer den alminnelige statistikken for «vanlige borgere». Anonymkode: 61f4c...9f7 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #75 Del Skrevet 4 timer siden Olaug Olsen skrev (2 minutter siden): Jeg er enslig og bor i hovedstaden. Hvorfor skulle jeg ikke unne andre å være like lykkelig som meg selv? Andre land? Vi skal vel være et spesielt egalitært land i Nord syns vi ikke? Jeg er enig i at store forskjeller er problematisk. Jeg tror imidlertid at det er andre grupper som fortjener mer oppmerksomhet enn de som nesten kan kjøpe seg egen bolig i hovedstaden. Anonymkode: 82e18...d08 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #76 Del Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (22 minutter siden): »Problemet» er vel at sykepleiere heller vil jobbe i Oslo med dyr og dårlig bolig, enn i distriktene? At de ikke liker å bo dyrt og dårlig er forståelig, men det er et DE problem, ikke OSS problem (om jeg har rett) Anonymkode: 82e18...d08 Så hva gjør du om du havner på sykehuset og må opereres og det ikke er sykepleiere eller renholdere der? Tar lokal bedøvelse og hjelper kirurgen mens han/hun opererer deg? Og etterpå triller du deg selv inn på rommet, for å vaske det, for så å trille ned til butikken i ørska med smerter for å kjøpe mat? 🙄 Anonymkode: 9d76d...d15 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Epictetus Skrevet 4 timer siden #77 Del Skrevet 4 timer siden Jeg klarte ikke kjøpe i Oslo med relativt god IT-lønn for 20 år siden, og valgte noe 30 minutter unna langs en godt trafikkert toglinje. Jeg skjønner heller ikke denne forventningen om at alle skal kunne kjøpe innenfor ring 3. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #78 Del Skrevet 4 timer siden fru Alving skrev (5 timer siden): Jeg synes og at dette er udramatisk. Vi er så bortskjemte i dette landet at det er skammelig. Ingen sykepleiere uten solid arv ville ha råd til å kjøpe seg leilighet i London eller Stockholm eller Paris. Da er det å leie, bo i kollektiv, kjøpe sammen med noen eller flytte ut av sentrum. Og du synes det er greit? Selvfølgelig skal folk ha råd til å bo, og ha råd til egen bolig. Snart har ikke folk råd til noen av delene. Politikerne burde gjort noe for lenge siden. Spesielt i Oslo. Fikk sjokk når jeg ville flytte fra Bergen til Oslo. 🤯 Anonymkode: a7078...2a8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pippi Lotta Skrevet 4 timer siden #79 Del Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (4 timer siden): Ulevold? Really? Norges største traumesykehus og du tror det skrives slik? Anonymkode: 61f4c...9f7 Beklager om jeg spør dumt nå, men hvorfor skule størelsen på sykehuse ha noe å si for min dysleksi? 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #80 Del Skrevet 4 timer siden Pippi Lotta skrev (Akkurat nå): Beklager om jeg spør dumt nå, men hvorfor skule størelsen på sykehuse ha noe å si for min dysleksi? Det er en hersketeknikk. 🤮 Anonymkode: a7078...2a8 2 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå