Gå til innhold

Når er det best å skaffe seg hund?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Når så dere det riktige tidspunktet å skaffe hund på? Og er det fair å skaffe seg hund hvis man bor alene?
(mtp tid, økonomi, jobb, alder osv)

Anonymkode: 9fbd9...924

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis du med "når" mener når på året, så er sommervalper ofte lettere enn vintervalper. Det er lettere å slå sammen med å ta ut ferie, det er mildere i været og dermed lettere for valpen å være ute mer og det er mer folk ute og ting som skjer som gjør at det er lettere med sosialisering og miljøtrening.

Du kan skaffe deg hund om du bor alene, men du må finne en ordning på hvor valpen skal være hvis du må tilbake på jobb før valpen klarer å være hjemme alene en hel arbeidsdag. Du blir også mer bundet om kveldene og helgene for hunden bør ikke være alene enda mer etter den har vært helt alene en hel arbeidsdag hver dag.

Ang. tid og økonomi så må du ha nok av begge deler til å gi hunden det den trenger fysisk, helsemessig og mentalt. Dette vil jo variere etter hvilken hund/rase du får deg. Anbefaler forsikring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Når så dere det riktige tidspunktet å skaffe hund på? Og er det fair å skaffe seg hund hvis man bor alene?

Aldri! 

Anonymkode: bec3d...6c6

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis du ønsker deg en "baby" som aldri blir voksen, og som du må passe på, stelle, mate, trene og lufte flere ganger hver dag de neste 15 årene, og du i tillegg har gode muligheter for "barnevakt" når du skal bort, da kan du skaffe deg bikkje når som helst.

Om du synes dette virker litt styrete, bør du aldri skaffe deg bikkje.

Anonymkode: 6b801...2c5

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Hvis du ønsker deg en "baby" som aldri blir voksen, og som du må passe på, stelle, mate, trene og lufte flere ganger hver dag de neste 15 årene, og du i tillegg har gode muligheter for "barnevakt" når du skal bort, da kan du skaffe deg bikkje når som helst.

Enig i denne!

Dette har du sikkert hørt før, men du blir utrolig bundet når du har hund. Du er også helt avgjørende å velge riktig rase, husk å tenke over hva du kan tilby hunden, ikke hva hunden kan tilby deg.

Og for all del, ikke kjøp deg brukshund hvis du bare vil ha en hund som nøyer seg med en liten luftetur og sover hele dagen, da er det heller typiske Selskapshunder du skal se etter. Jeg mener dog at alle hunder burde få sin daglig dose stimuli (minst en litt lengre tur og litt hjernetrim) hver dag, uansett rase. 

Jeg kjøpte min border collie fordi jeg hadde et stort ønske om å lære mer om atferd og trening og evt konkurrere. Valget falt på border collie pga hvor lettlært og samarbeidsvillig den er. Men læringskurven har vært bratt, og selv om jeg har passet en border collie mye i oppveksten, så var det noe annet å eie en helt egen valp. Livet med brukshund er og blir en livsstil.

Jeg kjøpte min hund når jeg var sykemeldt pga angst og depresjon. Jeg var i tillegg samboer i et ulykkelig forhold, var mye alene og hadde flyttet langt vekk fra venner og familie. På bakgrunn av det jeg skrev over og at ønske om egen hund hadde vært sterkt i mange år, så valgte jeg å kjøpe hund da. Kanskje ikke det beste utgangspunktet i forhold til situasjonen jeg var i, men, hunden ble som barnet mitt.

Jeg flyttet til hjemstedet mitt igjen, fikk meg egen leilighet og jobb, og hunden lærte seg å være alene hjemme mens jeg var på jobb. Når jeg kommer hjem går vi en lang tur og trener triks og div lydighet. Vi er også på kurs 2 ganger i uka og skal begynne på agility til våren.

De fleste ville nok aldri ha kjøpt seg hund i min situasjon, men jeg er sjeleglad for at jeg gjorde det. Jeg er aldri ensom hjemme, jeg kommer meg ut av huset, jeg får enorm glede og mestring når jeg trener med hunden. For meg som har angst, så har det også vært helt fantastisk å kunne ha samtaler med helt fremmende folk på tur, fordi vi begge har interesse for hund.

Jeg bruker nok ca 2 timer på aktivisering av hunden hver dag, ofte må det litt mer til. Jeg synes hundekurs har vært gull verdt, og vil anbefale det til alle som skaffer seg hund. Jeg betaler 2500 kr for hundekurs som inkluderer 8 kurskvelder, 2 ganger i uka. Jeg kjøper fôr av høy kvalitet og bruker ca 1500-2000 kr i mnd på det, så er det forbruksvarer som halsbånd, sele, bånd osv, her går det kanskje 200-500 kr i mnd. Så må man huske forsikring og evt uforutsette veterinærutgifter.

Så velg hunderase etter hva du kan tilby og vær sikker på at du har tid og mulighet til å trene hund før og etter jobb. Brukshunder (border collie, engelsk setter, Malinois, schæfer, husky osv) trengs å brukes til det de er avlet for eller i en type sport for å trives. Selskapshunder (Bichon frise, fransk Bulldog, pomeranian, Golden retriever osv) trenger også trening for å trives, men er mindre krevende enn brukshunder. Hundehold er hva du gjør det til økonomisk sett, du kan kjøpe både billig og dyrt utstyr og mat. Jeg er nok over gjennomsnittet hundeinteressert, så jeg setter hunden øverst og bruker mer penger og tid på den enn meg selv. 

Bare ikke gjør som naboen min å kjøp deg hund for å forlate den hjemme hele dagen og gå 500 meter på tur med den mens du glaner på telefonen. Denne hunden er kraftig understimulert og bjeffer og utagerer hele dagen som følge av dette. Dette er et eksempel på folk som aldri skulle hatt hund og ikke kan tilby den det den trenger. 

Uansett, så håper jeg du fikk litt innsikt i det å eie hund😊 masse lykke til!

Anonymkode: 55f98...317

• Liker 1
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når barna er store nok til å gå tur med den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Lurer jo litt på om du har satt deg inn hva det vil kreves av deg å ha valp. I den tiden er det allerede noen det bikker helt over for..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
PITTY skrev (1 time siden):

Lurer jo litt på om du har satt deg inn hva det vil kreves av deg å ha valp. I den tiden er det allerede noen det bikker helt over for..

Vet akkurat hva det innebærer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Enig i denne!

Dette har du sikkert hørt før, men du blir utrolig bundet når du har hund. Du er også helt avgjørende å velge riktig rase, husk å tenke over hva du kan tilby hunden, ikke hva hunden kan tilby deg.

Og for all del, ikke kjøp deg brukshund hvis du bare vil ha en hund som nøyer seg med en liten luftetur og sover hele dagen, da er det heller typiske Selskapshunder du skal se etter. Jeg mener dog at alle hunder burde få sin daglig dose stimuli (minst en litt lengre tur og litt hjernetrim) hver dag, uansett rase. 

Jeg kjøpte min border collie fordi jeg hadde et stort ønske om å lære mer om atferd og trening og evt konkurrere. Valget falt på border collie pga hvor lettlært og samarbeidsvillig den er. Men læringskurven har vært bratt, og selv om jeg har passet en border collie mye i oppveksten, så var det noe annet å eie en helt egen valp. Livet med brukshund er og blir en livsstil.

Jeg kjøpte min hund når jeg var sykemeldt pga angst og depresjon. Jeg var i tillegg samboer i et ulykkelig forhold, var mye alene og hadde flyttet langt vekk fra venner og familie. På bakgrunn av det jeg skrev over og at ønske om egen hund hadde vært sterkt i mange år, så valgte jeg å kjøpe hund da. Kanskje ikke det beste utgangspunktet i forhold til situasjonen jeg var i, men, hunden ble som barnet mitt.

Jeg flyttet til hjemstedet mitt igjen, fikk meg egen leilighet og jobb, og hunden lærte seg å være alene hjemme mens jeg var på jobb. Når jeg kommer hjem går vi en lang tur og trener triks og div lydighet. Vi er også på kurs 2 ganger i uka og skal begynne på agility til våren.

De fleste ville nok aldri ha kjøpt seg hund i min situasjon, men jeg er sjeleglad for at jeg gjorde det. Jeg er aldri ensom hjemme, jeg kommer meg ut av huset, jeg får enorm glede og mestring når jeg trener med hunden. For meg som har angst, så har det også vært helt fantastisk å kunne ha samtaler med helt fremmende folk på tur, fordi vi begge har interesse for hund.

Jeg bruker nok ca 2 timer på aktivisering av hunden hver dag, ofte må det litt mer til. Jeg synes hundekurs har vært gull verdt, og vil anbefale det til alle som skaffer seg hund. Jeg betaler 2500 kr for hundekurs som inkluderer 8 kurskvelder, 2 ganger i uka. Jeg kjøper fôr av høy kvalitet og bruker ca 1500-2000 kr i mnd på det, så er det forbruksvarer som halsbånd, sele, bånd osv, her går det kanskje 200-500 kr i mnd. Så må man huske forsikring og evt uforutsette veterinærutgifter.

Så velg hunderase etter hva du kan tilby og vær sikker på at du har tid og mulighet til å trene hund før og etter jobb. Brukshunder (border collie, engelsk setter, Malinois, schæfer, husky osv) trengs å brukes til det de er avlet for eller i en type sport for å trives. Selskapshunder (Bichon frise, fransk Bulldog, pomeranian, Golden retriever osv) trenger også trening for å trives, men er mindre krevende enn brukshunder. Hundehold er hva du gjør det til økonomisk sett, du kan kjøpe både billig og dyrt utstyr og mat. Jeg er nok over gjennomsnittet hundeinteressert, så jeg setter hunden øverst og bruker mer penger og tid på den enn meg selv. 

Bare ikke gjør som naboen min å kjøp deg hund for å forlate den hjemme hele dagen og gå 500 meter på tur med den mens du glaner på telefonen. Denne hunden er kraftig understimulert og bjeffer og utagerer hele dagen som følge av dette. Dette er et eksempel på folk som aldri skulle hatt hund og ikke kan tilby den det den trenger. 

Uansett, så håper jeg du fikk litt innsikt i det å eie hund😊 masse lykke til!

Tusen takk for utfyllende svar! Jeg har nemlig lyst på hund om noen år men vet ikke hvilket tidspunkt i livet mitt som ville passet godt nok! Jeg har desverre også en slik nabo. Sitter ute hele dagen, understimulert, ikke dressert i det hele tatt (kan såvidt ''sitt'') og kommer den seg løs bruker de hele dagen på å få tak i den igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Tusen takk for utfyllende svar! Jeg har nemlig lyst på hund om noen år men vet ikke hvilket tidspunkt i livet mitt som ville passet godt nok! Jeg har desverre også en slik nabo. Sitter ute hele dagen, understimulert, ikke dressert i det hele tatt (kan såvidt ''sitt'') og kommer den seg løs bruker de hele dagen på å få tak i den igjen.

Bare koselig å hjelpe😊 Om du kjøper valp, så ville jeg lagt en plan på om du kan være hjemme med den til du ser den har blitt husrein og klarer å være alene hjemme uten problemer. Dette bruker hundene ulik tid på, men som oftest er det rundt 2 mnd du må beregne.

Evt må du ha med valpen på jobb, eller ha den i bilen (om det er grei temperatur ute) og se til den ganske ofte. Det blir uhell inne i starten uansett, da hunden ikke har funnet sin måte å si ifra at den må ut og at det tar 2 sek fra den sier ifra til den gjør fra seg😅

Så ville jeg lest meg opp litt på ulike fôr og prisene på disse. Det er selvfølgelig litt vanskelig før du faktisk får hunden, men det gir deg en liten pekepinn. Ville samtidig sett litt på prisene på utstyr, forsikring osv og satt opp et ca budsjett. Du får kjøpt veldig mye utstyr brukt på finn.no o.l, men vær litt obs på slitasje på halsbånd og bånd. 

Så, du kan i teorien planlegge å skaffe deg en hund når du vet du har mulighet til å ta deg lang ferie fra jobb. Men, du må samtidig være helt sikker på at du har tiden til å trene hunden osv (samt økonomi) hele tiden i 10 år pluss. Det er jo mye som kan skje med oss mennesker i løpet av hundens leveår som gjør oss ute av stand til å ta vare på den. Men skulle man tenkt på det, så kunne jo ingen skaffet seg hund.

Hvilke raser er det du vurderer?😊

Hehe, ja er dessverre en del av de menneskene som absolutt ikke skulle hatt hund. Hundemammaen i meg har egt lyst til å melde naboene mine til mattilsynet. Men så lenge hunden har mat, vann og ly, så er det dessverre lite de gjør😕 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Enig i den. Og selvsagt at du har svært god økonomi. Min hund koster meg i snitt ca 3-4000 i mnd. Et pengesluk! 

Anonymkode: 08601...7c2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Med barn, mann og helst et halvt år fri..

Anonymkode: 13b47...57a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for krenkende utsagn.

Matas, mod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes ikke det er så stor forskjell på å få valp om vinteren eller om sommeren. Men hadde nok valgt sommeren fordi det er lettest for å være lengre ute for valpen uten å fryse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har hund alene. Ja, det er mye jobb. Ja, jeg er bundet. Men det er jo en livsstil, og mye av mitt sosiale liv skjer i hundeklubben og blant venner med hund. Og så har jeg en lettpasset hund, så det er gjerne ikke noe stort problem å få pass når jeg trenger det (men jeg har sjelden lyst til å gjøre noe uten ham :P )

Man må absolutt ha en god plan for valpetida. Jeg fikk i tillegg problemer med separasjonsangst, så selv den beste planen jeg hadde feilet. Jeg har imidlertid funnet gode løsninger med pass, hund med i bil (jeg har bil med noe som ligner "dog mode" fra Tesla, pluss sensor i bilen som varsler om for lav/for høy temperatur), og så ble egentlig ikke dette noe problem heller. Heldigvis liker han seg i bilen og slapper godt av der, og hjemme alene-treninga kan dermed tas over laang tid. Han er blitt mye bedre, men er ikke hjemme en hel arbeidsdag enda. 

Anonymkode: a06c2...72f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...