Gå til innhold

Husker dere kjærlighet og nærhet fra foreldre i oppveksten?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Som overskriften antyder lurer jeg på om det er normalt å huske den kjærligheten og nærheten man fikk av foreldre som liten? 

Har selv opplevd en barndom uten mye ubetinget kjærlighet og en varm morsfigur, men nå i voksen alder og med egne barn som får kos, klemmer og «jeg er glad i deg» flere ganger daglig, lurer jeg på om det virkelig ikke var noe form for nærhet i min oppvekst eller om jeg på en eller annen måte har glemt det..

Har ikke et eneste minne av at jeg satt inntil min mor, satt på fanget, fikk en klem, lå inntil i senga når jeg skulle sove eller trøst når jeg var lei meg. Men jeg vet ikke hvor mye av det man vanligvis husker i voksen alder, så ønsker å høre andres minner på området❤️

Anonymkode: 50ea1...3c0

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Tror ikke det var så mye klemming og jeg er glad i deg i min barndom.  Moren min er ikke helt typen.  Men jeg husker veldig godt at jeg alltid har tenkt at hun vil gjøre alt for meg. 

Så husker jeg f.eks netter med voksesmerter hvor moren min varmet og strøyk meg for at det skulle bli bedre.  Eller netter jeg la meg i senga til mamma og pappa når jeg var litt redd.  Så husker absolutt mye.  

Anonymkode: 5dbee...e13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er vokst opp med en fraværende far, har ikke kontakt i dag. Min mor har til dags dato aldri sagt hun elsker meg, til mitt barn sier jeg dette daglig. Jeg har ikke et nært og godt forhold til min mor i dag, ønsker det motsatte med mine barn, derfor er det koselig når de spør om jeg kan ligge ved siden av de før de sovner, vi forteller hverandre at vi elsker hverandre, sitte og slappe av på sofaen en hel søndag og kose seg med film. Min mor var alltid sliten eller stresset, så jeg husker veldig lite av kos, klemming, møte mine følelser etc.

Anonymkode: 1eb25...e9f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kos, klemming og "jeg er glad i deg" eksisterte ikke hjemme hos oss. Vokste opp på 80- og 90-tallet. Jeg husker den ene gangen min mor var syk, og hun hadde garden litt nede, så vi lekte litt med dukkene mine (dvs kledde av og på dem). Mitt lykkeligste minne fra barndommen, og ett av få gode minner. Ellers var det en helt klar vegg mellom voksne og barn, og man hadde ikke kjærlige interaksjoner på tvers av generasjonene.

Anonymkode: 8c025...0ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Som overskriften antyder lurer jeg på om det er normalt å huske den kjærligheten og nærheten man fikk av foreldre som liten? 

Har selv opplevd en barndom uten mye ubetinget kjærlighet og en varm morsfigur, men nå i voksen alder og med egne barn som får kos, klemmer og «jeg er glad i deg» flere ganger daglig, lurer jeg på om det virkelig ikke var noe form for nærhet i min oppvekst eller om jeg på en eller annen måte har glemt det..

Har ikke et eneste minne av at jeg satt inntil min mor, satt på fanget, fikk en klem, lå inntil i senga når jeg skulle sove eller trøst når jeg var lei meg. Men jeg vet ikke hvor mye av det man vanligvis husker i voksen alder, så ønsker å høre andres minner på området❤️

Anonymkode: 50ea1...3c0

Jeg kan heller ikke huske så mye kos og nærhet i barndommen, bortsett fra når mamma ville jeg skulle sitte i ro. Da satt hun meg på fanget og kammet håret mitt. 

Selv er jeg veldig bevisste på det. Barna mine får alltid en klem før de går ut døra om jeg er hjemme og før de legger seg. Noen ganger klemmer vi spontant om vi er veldig glade.

Vi har også hatt mye egentid med å drikke te, se tv og massere hverandre. Massasje gjør at kroppen slapper av. Det er viktig. 

Jeg synes kos og nærhet er viktig med de jeg elsker og er glad i. På deres premisser. Det er jeg nøye på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Min pappa jobbet mye og var veldig sliten når han var hjemme. Men jeg husker at han leste eventyr og fortalte om sin egen barndom. Og at vi tøyset sammen. Og at han alltid sa -«Ja» for eksempel når jeg ville overnatte hos venner. 

Mamma var opptatt av at jeg skulle oppføre meg. Følte ikke at det var den ubetingede kjærligheten men at jeg skulle tilpasse meg. Jeg var nok ikke bare en enkel unge heller skal sies. Og det er en slags kjærlighet i å ønske og gjøre alt for at sitt barn skal bli likt av andre. Hun lot seg gjerne begeistre når jeg hadde laget noe til henne i barnehagen og slikt. 

Jeg hadde også en bestemor som ikke var en slik som baker og smiler dagen lang. Litt streng og bestemt. Men om man var snill og grei så fikk man bli med til bakeriet, eller komme innom på en skive og melk. Når bestemor passet var det omtrent som Albert og pappa. Da  gjemte jeg meg og fant på noe tull, mens hun leste avisen og merket ingenting. 

I dag er alt på barns premisser. Før i tiden gav de voksne det de ønsket og hadde lyst til selv og man var ofte glad bare for å få være sammen med dem på det de ville. Det er min erfaring. 

Det var ikke vanlig å snakke om følelser men det ligger kjærlighet i handlingene.

Anonymkode: 3294a...556

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, det husker jeg, jeg var aldri i tvil om deres kjærlighet til oss barna. Det var klemmer og "jeg er glad i deg", kjælenavn og velmente formaninger. Det var ikke spesielt høylytt eller offentlig, men det var litt pinlig likevel. 

Jeg tror det har bidratt til at jeg er en trygg person. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har aldri hørt "jeg elsker deg" eller "jeg er glad i deg" fra mine foreldre. Veldig lite nærhet, verken fysisk eller emosjonelt. Det gjør at forholdet mitt til dem i dag er veldig grunt. 

Anonymkode: 50541...2e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke så mange konkrete minner, annet enn at mamma hviska "Jeg elsker deg" eller "jeg er glad i deg" til meg når jeg hadde lagt meg om kvelden, vi er ikke en familie som klemmer og koser så mye, men jeg tror ikke noen av oss har vært i tvil om at foreldrene våre ville gjort hva som helst for oss. Det var mye kjærlighet, omtanke og omsorg i hjemmet vårt, selv om det ikke var så mye klemming. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelig å svare på. Jeg husker nok mer det vonde. De sa aldri at de var glade i meg, og egentlig synes jeg ikke de viste det heller. Men jeg tror jeg hadde husket det om jeg hadde fått en klem f.eks.  

Anonymkode: 578fb...42e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...