Gå til innhold

Er det slik at jeg er dømt til å gå sulten resten av livet?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Jeg blir ikke stappmett av masse grønnsaker, uansett hvor mye jeg spiser. Spiser jeg to hele agurker, for eksempel, så er jeg like sulten etterpå.

Anonymkode: 7459b...9ce

Det er forskjell på den faktiske sultfølelsen og den man tror man kjenner på fordi man mentalt bruker det å spise som en form for medisin for å dempe andre greier TS. OG det er ingen som sier du skal spise to agurker heller enn å spise et godt sammensatt måltid av rene produkter, men om du ikke gidder så skjønner jeg ikke poenget med tråden din? Hva er det du ønsker deg, en kjapp løsning eller et bare vær feit det er best? 

Anonymkode: 39c82...97b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 22.1.2025 den 7.40):

På grunn av sykdom har jeg ekstremt lav forbrenning. Hvis jeg ligger på moderat matinntak og trener, så går jeg opp i vekt, eventuelt vekta står stille. For å gå ned, må jeg rett og slett sulte. Da går vekta VELDIG sakte, men ned. Jeg har målt min basalforbrenning, og den er virkelig lav. 

Er det slik at jeg må finne meg i å være tjukk eller sulte resten av livet? De sier at styrketrening øker forbrenning, men jeg har ikke merket denne effekten hos meg. 

Det må vel komme an på HVA du spiser/drikker? Når jeg faster drikker jeg vann med kullsyre. Null kalorier, masse metthetsfølelse. Jeg blir også veldig mett av feks appelsiner. Mett, leeeenge. På få kalorier. Så dømt til å gå sulten var jo et veldig pessimistisk utsagn… du må bare finne det som gjør deg mett med få kalorier? Tviler på at du legger på deg om du er aktiv, trener og spiser bare frukt og grønt… selv om du spiser deg mett

Anonymkode: e04e8...da8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvor høy er du? Jeg på mine 160 kan ikke gå over 1400 (stillesittende jobb) mdd mindre jeg trener mye 

Anonymkode: 7ea5c...216

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Nettopp. Ting endrer seg i overgangsalder. Gled deg. 

Anonymkode: 4c28e...75c

Når den tid eventuelt kommer, bare endrer jeg på vanene mine🙂

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Nå er ikke jeg noen ekspert. Jeg er ernæringskokk og er veldig opptatt av næring til kroppen. For meg virker det veldig lite med 1500 kcal...

Jeg har selv levd på slik mengde mat og det fungerte en periode...Gikk masse ned i vekt. Jeg følte meg ikke noe bra i den perioden. Jeg har troa på at det er viktigere å fokusere på næring framfor tæring, og en sterk kropp. Det er det som er mitt fokus. 

Anonymkode: 6c5fe...ab6

Det er ikke mye, men sånn er det for meg. At du går ned på det, fint for deg. Skulle ønske det samme gjaldt her. 

Det eneste jeg fikk beskjed om å endre fra ernæringsfysiologen, var å ta skyr i stedet for yoghurt… Det var det det var å gå på liksom… Det er god næring i det jeg spiser. 

Kroppen min har skavanker i form av sykdom, det må jeg tilpasse meg etter. 

Anonymkode: 10e9d...819

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Nå er ikke jeg noen ekspert. Jeg er ernæringskokk og er veldig opptatt av næring til kroppen. For meg virker det veldig lite med 1500 kcal...

Jeg har selv levd på slik mengde mat og det fungerte en periode...Gikk masse ned i vekt. Jeg følte meg ikke noe bra i den perioden. Jeg har troa på at det er viktigere å fokusere på næring framfor tæring, og en sterk kropp. Det er det som er mitt fokus. 

Anonymkode: 6c5fe...ab6

Er ernæring bare kalorier? 

Anonymkode: 5060a...0d5

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Nei, bare to år 

Anonymkode: ddf9c...7f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Jeg blir ikke stappmett av masse grønnsaker, uansett hvor mye jeg spiser. Spiser jeg to hele agurker, for eksempel, så er jeg like sulten etterpå.

Du må spise grønnsaker med fiber, og da er agurk og isbergsalat de to som inneholder minst. Agurk inneholder 98% vann og det blir du ikke mett av. Broccoli derimot... 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Nowayback skrev (14 timer siden):

Ikke her. Jeg spiser ferdigpizza 2 ganger i uka, stort usunne middager ellers. Spesielt i helgene. Alltid brus (riktignok sukkerfri) til middag. Sjokolade hver kveld og ca 10 halvlitere med øl hver helg, samt chips fredag og lørdag. Noen ganger chips i ukedagene også.

Jeg ligger stabilt på 70/71 kilo og er 175 cm høy. Trener absolutt ingenting på vinterstid, men løper om våren/sommeren/høsten. I speilet ser jeg en slank kropp, til og med litt markerte magemuskler.

Skjønner egentlig ikke at det går an. Det er rart hvor forskjellige vi er. Jeg må jo ha en latterlig høy forbrenning, selv om jeg er i slutten av 30-årene.

Det du nevner er ikke sunt, men du sier heller ikke hva du ellers spiser på en dag. Hvis det er fint lite trenger du ikke gå i overskudd av kalorier, men sunn innvendig er du ikke. 

Jeg er lik deg TS. Jeg slanket meg til min målvekt for 5 år siden ved å registrere alt jeg spiste og holde det under 1200 kalorier hver dag. 14-1600 på lørdager og unntak for selskaper/ spise ute der jeg ikke styrte ingredienser. Å holde den vekten er nær umulig, jeg må da aldri over 1500 kalorier, unntatt etter helt spesielt aktive dager. Må konstant tenke på hva jeg spiser og det blir man lei av! Nå var nesten all vekten kommet tilbake, og denne gang var fordelingen ikke slik den pleide. Jeg fikk plutselig mer mage og hadde sååå lite krefter. Er til vanlig i grei form. Det viste seg å være tidlig overgangsalder her også, og maten jeg gikk ned 1-1,5 kg i uken på for 5 år siden går jeg nå ned 2-300 gram i uken på 🙈 Da har jeg fortsatt unnet meg valgfri middag lørdagen og smågodt/ litt chips, men i stor grad kuttet ut større frokoster. Vi er egentlig veldig glade i å lage oss god frokost i helgene siden vi ikke spiser det i uken. Nå lager jeg til mannen og spiser en brøkdel selv. Sånt er det trist å leve i lengden altså, men jeg må visst det. 

Jeg har funnet noen triks som bidrar til å holde meg mer mett. Jeg har (av travelhet) kuttet frokosten. Nå er jeg vant til det og er ikke sulten før rundt 10. Da spiser jeg grønnsaker jeg har kuttet opp. Synes cherrytomater metter mer enn f.eks agurk, så har en del av dem. Spiser 3 knekkebrød i lunsjen, og prøver da å ha mye proteiner på. Du kan kanskje øke mengden kylling litt i salaten din, eller tilsette et kokt egg f.eks? Til middag lager jeg helt normal mat, men spiser vi burger f,eks, så er den hjemmelaget av karbonadedeig og jeg spiser kun underdelen på brødet. Supplerer heller med noen potetbåter på siden enn hele brødet. Spiser mest kylling egentlig, så ikke noe å hente på magrere kjøtt her heller. Begrenser mengden karbohydrater, men spiser "alt" for å ikke bli sprø. Kjører bare på med rikelig grønnsaker til. Spiser lunsj ca 12, spiser middag mellom 17-18 og spiser da ikke mer mat. Unner meg en liten sjokoladebit til kaffe etter middag for å fjerne evnt sug, men stopper på 1-2 ruter. Spiser ikke kvelds, om vi har noe så er det oppskjært frukt. Hvis jeg ikke vil ha knekkebrød i lunsjen er favoritten min cottage cheese med frosne blåbær (som tines selvfølgelig), frosne mangobiter og litt sukkerfritt syltetøy. tar på litt frø og kjerner for mer fiber som også metter. 

Jeg tror det som "redder" meg og gir den lille vektnedgangen jeg kjemper meg til er at jeg kuttet antall måltid. Skulle jeg spist frokost eller kvelds ville det veltet lasset og i beste fall latt meg holde meg på nåværende vekt uten oppgang, men jeg hadde ikke gått ned i det hele tatt. 

Anonymkode: 4f6ce...d55

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du nevner er ikke sunt, men du sier heller ikke hva du ellers spiser på en dag. Hvis det er fint lite trenger du ikke gå i overskudd av kalorier, men sunn innvendig er du ikke. 

Jeg er lik deg TS. Jeg slanket meg til min målvekt for 5 år siden ved å registrere alt jeg spiste og holde det under 1200 kalorier hver dag. 14-1600 på lørdager og unntak for selskaper/ spise ute der jeg ikke styrte ingredienser. Å holde den vekten er nær umulig, jeg må da aldri over 1500 kalorier, unntatt etter helt spesielt aktive dager. Må konstant tenke på hva jeg spiser og det blir man lei av! Nå var nesten all vekten kommet tilbake, og denne gang var fordelingen ikke slik den pleide. Jeg fikk plutselig mer mage og hadde sååå lite krefter. Er til vanlig i grei form. Det viste seg å være tidlig overgangsalder her også, og maten jeg gikk ned 1-1,5 kg i uken på for 5 år siden går jeg nå ned 2-300 gram i uken på 🙈 Da har jeg fortsatt unnet meg valgfri middag lørdagen og smågodt/ litt chips, men i stor grad kuttet ut større frokoster. Vi er egentlig veldig glade i å lage oss god frokost i helgene siden vi ikke spiser det i uken. Nå lager jeg til mannen og spiser en brøkdel selv. Sånt er det trist å leve i lengden altså, men jeg må visst det. 

Jeg har funnet noen triks som bidrar til å holde meg mer mett. Jeg har (av travelhet) kuttet frokosten. Nå er jeg vant til det og er ikke sulten før rundt 10. Da spiser jeg grønnsaker jeg har kuttet opp. Synes cherrytomater metter mer enn f.eks agurk, så har en del av dem. Spiser 3 knekkebrød i lunsjen, og prøver da å ha mye proteiner på. Du kan kanskje øke mengden kylling litt i salaten din, eller tilsette et kokt egg f.eks? Til middag lager jeg helt normal mat, men spiser vi burger f,eks, så er den hjemmelaget av karbonadedeig og jeg spiser kun underdelen på brødet. Supplerer heller med noen potetbåter på siden enn hele brødet. Spiser mest kylling egentlig, så ikke noe å hente på magrere kjøtt her heller. Begrenser mengden karbohydrater, men spiser "alt" for å ikke bli sprø. Kjører bare på med rikelig grønnsaker til. Spiser lunsj ca 12, spiser middag mellom 17-18 og spiser da ikke mer mat. Unner meg en liten sjokoladebit til kaffe etter middag for å fjerne evnt sug, men stopper på 1-2 ruter. Spiser ikke kvelds, om vi har noe så er det oppskjært frukt. Hvis jeg ikke vil ha knekkebrød i lunsjen er favoritten min cottage cheese med frosne blåbær (som tines selvfølgelig), frosne mangobiter og litt sukkerfritt syltetøy. tar på litt frø og kjerner for mer fiber som også metter. 

Jeg tror det som "redder" meg og gir den lille vektnedgangen jeg kjemper meg til er at jeg kuttet antall måltid. Skulle jeg spist frokost eller kvelds ville det veltet lasset og i beste fall latt meg holde meg på nåværende vekt uten oppgang, men jeg hadde ikke gått ned i det hele tatt. 

Anonymkode: 4f6ce...d55

Hver gang jeg har vært til legen har alle prøver vært fine. Normalt blodtrykk, kolesterol etc. Hadde jeg vært usunn innvendig hadde det vist seg på blodprøvene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Jeg har ikke peiling på slanking (annet enn at om jeg vil ned noen kilo, så spiser jeg litt mer sunt, og selvsagt mindre) men jeg reagerer på at du går og er sulten hele tiden, men det ser ikke ut til at du spiser frukt?

Kan ikke skjønne annet enn at om du er sulten, så kan du spise en banan, eller annen frukt, altså noe sunt som også er mettende. Jeg hadde blitt desperat om jeg kun skulle leve på knekkebrød og supper! Kok poteter, stek kyllingfilet eller indrefilet til, og en god salat. Det er magert.

Anonymkode: e70ae...bfe

Joda, jeg tar et eple eller en banan innimellom. Eller en gulrot, det spiser jeg en del av. Men kjøtt raser jeg opp i vekt av 😅

Anonymkode: fd155...82a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Nowayback skrev (5 timer siden):

Hver gang jeg har vært til legen har alle prøver vært fine. Normalt blodtrykk, kolesterol etc. Hadde jeg vært usunn innvendig hadde det vist seg på blodprøvene.

Nei.

Blodprøver forteller bare hvordan det står til i blodet. Leger mener at innholdet i blodet speiler innholdet i resten av kroppen, men det kan umulig stemme. 

Nivået av kalsium i blodet reguleres for eksempel av hormoner, nettopp fordi det er kritisk at kalsiumnivået er stabilt. Hvis ikke, dør vi. Derfor hentes det ut kalsium fra skjelettet for å holde nivået i blodet stabilt. Og da får vi osteoporose, selv om blodprøven viser at kalsiumnivået i blodet er perfekt. 

Og så har vi autokrine hormoner. Det er hormoner som hver enkelt celle produserer inni seg selv, uten at det påvirker nivåene i blodet det aller minste. Progesteron og kalsitriol er eksempel på autokrine hormoner, der nivåene som måles i blodrt sier null og niks om eventuell mangel.

Mineraler likedan. Kroppen skal normalt ha 25 gram magnesium på lager for å fungere optimalt. Bare 1% av dette magnesiumet sirkulerer i blodet. Det er ikke mulig å måle magnesiummangel i blodprøver.

Leger ser bort fra mineralnivåene og autokrine hormoner. Hvis det ikke kan måles i blodprøver, ser legene ganske enkelt bort fra det. Og da er det forferdelig mye leger ser bort fra! 

Det er ikke så rart, for medisinstudiet handler om hvilke legemidler som virker mot hvilke symptomer. Årsakene til sykdommer lærer leger forbløffende lite om. Da måte de ha studert biokjemi, og det er ikke en del av medisinstudiet. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Nei.

Blodprøver forteller bare hvordan det står til i blodet. Leger mener at innholdet i blodet speiler innholdet i resten av kroppen, men det kan umulig stemme. 

Jeg stoler merkelig nok mer på legene enn deg.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Irak skrev (På 22.1.2025 den 7.48):

Jeg har det også slik. Huleboerkropp har jeg. Kroppen min er ekspert i å lagre fett. Dette henger sammen med metabolismen. Jeg har lest endel om det og prøvd endel forskjellig.

Det som fungerte for meg var en kombinasjon av kondisjon og styrketrening. 

Begynte å løpe tre km. Så styrketrening.

Økte til fem km. Så styrketrening. 

Så økte jeg løpemengden sakte men sikkert til 7 og 8 km. Stoppet på 10 km. 

Løp tre mil i uka. Mandag, onsdag og fredag. Da fikk jeg enorm høy forbrenning og kunne spise det jeg ville omtrent 😂

Kombinerte det med påfølgende styrketrening før jeg reiste på jobb. 

Jeg er ikke så opptatt av kondisjon lenger. Kommer heller til å gå meg turer og fokusere på å bli sterk i kroppen. Spise frukt og grønnsaker. Gjøre det som gjør kroppen godt. Det tror jeg er viktig. 

Opplevde omtrent det samme men brukte spinning/Sykling og ikke løping. Enormt med forskjell enn bare å bruke styrketrening. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fighter83 skrev (Akkurat nå):

Opplevde omtrent det samme men brukte spinning/Sykling og ikke løping. Enormt med forskjell enn bare å bruke styrketrening. 

Det er det. Tror det er bra med en kombinasjon av anaerob og aerob trening. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Min erfaring fra vektnedgang er at styrketrening øker sultfølelsen mer enn det jeg forbrenner på økta. Samtidig er det greit å trene styrke mens man går ned slik at man ikke mister for mye muskler.

Da jeg startet så tok jeg først tak i maten og holdt meg i kaloriunderskudd. Begynte ikke å trene før jeg følte at jeg hadde kontroll på kostholdet, og ikke gikk rundt og hadde lyst på alt mulig hele tiden.

Tror det er ganske normalt å føle seg sulten i starten ved vektnedgang, for man kutter jo i ganske mange kalorier. Det sies vel at det tar ca 21 dager å lage nye vaner, så man må bare stå i det. Jeg sier ikke at det er lett etter 21 dager, men det blir lettere.

Jeg er ikke fan av å ha "ja"-mat og "nei"-mat, men jeg var i en så ond spiral med overspising av godteri og snacks på kveldstid at jeg bare måtte kutte det helt i en periode. Det ble en slags sukkeravvenning, også introduserte jeg litt på "kosedager" senere.

Nå spiser jeg for å vedlikeholde, og føler ikke at jeg sulter. Det er ikke for alle, men jeg holder meg jevnere i humør og sultfølelse ved å kun spise lunsj og middag. Da spiser jeg store, mettende porsjoner, og får ikke sultfølelse i mellom dette.

Anonymkode: 4b3af...1c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Min erfaring fra vektnedgang er at styrketrening øker sultfølelsen mer enn det jeg forbrenner på økta. Samtidig er det greit å trene styrke mens man går ned slik at man ikke mister for mye muskler.

Da jeg startet så tok jeg først tak i maten og holdt meg i kaloriunderskudd. Begynte ikke å trene før jeg følte at jeg hadde kontroll på kostholdet, og ikke gikk rundt og hadde lyst på alt mulig hele tiden.

Tror det er ganske normalt å føle seg sulten i starten ved vektnedgang, for man kutter jo i ganske mange kalorier. Det sies vel at det tar ca 21 dager å lage nye vaner, så man må bare stå i det. Jeg sier ikke at det er lett etter 21 dager, men det blir lettere.

Jeg er ikke fan av å ha "ja"-mat og "nei"-mat, men jeg var i en så ond spiral med overspising av godteri og snacks på kveldstid at jeg bare måtte kutte det helt i en periode. Det ble en slags sukkeravvenning, også introduserte jeg litt på "kosedager" senere.

Nå spiser jeg for å vedlikeholde, og føler ikke at jeg sulter. Det er ikke for alle, men jeg holder meg jevnere i humør og sultfølelse ved å kun spise lunsj og middag. Da spiser jeg store, mettende porsjoner, og får ikke sultfølelse i mellom dette.

Jeg slanket meg for 13 år siden, er fortsatt sulten 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 23.1.2025 den 0.56):

Nå har du vel avvist samtlige råd og tips du har fått her inne, så da er kanskje neste skritt og snakke med en profesjonell… eller være sulten resten av livet.

Anonymkode: 0ee6c...f3c

Er det rart? Denne tråden er ganske full av ræva råd. Fascinerende! 

Ser noen anbefaler styrketrening for økt muskelmasse og forbrenning but I hate to break it to you - effekten er ganske liten da også. Det vil sannsynligvis ikke hjelpe på sultfølelsen heller fordi energibruken ved trening i seg selv vil medføre sult. 

Ett kilo ekstra muskelmasse øker forbrenningen med ca 12 kalorier per døgn... Det vil neppe hjelpe ts med å bli mett. 😂

Beste rådet ts har fått, og som hun har sagt hun skal se nærmere på, er å spise mer protein. Dette er nyttig fordi protein metter mer, og det krever noe mer energi for kroppen å forbrenne. 

Ellers er jeg også tilhenger av å akseptere at man er litt tjukk. Livet er urettferdig, så lenge man spiser relativt sunt ville jeg heller vært tjukk og mett enn slank og sulten. 

Anonymkode: 2f1d8...0b4

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg kan si hva JEG gjør for å holde meg slank. Kvinne i 40-årene. Jeg holder meg i aktivitet. Styrke 2-3 ganger i uka, kardio (løping eller sykling) 3-4 ganger i uka. Dette gjør at jeg kan spise meg mett hver dag og fortsatt være normalvektig. Kan til og med drikke vin hver helg om jeg vil, og spise godteri.

Anonymkode: 06c7d...8d7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 24.1.2025 den 17.03):

Jeg slanket meg for 13 år siden, er fortsatt sulten 😄

Hvordan vil du beskrive det da?

Hvis du spiser nok til å holde på vekten, verken mer eller mindre, så burde jo ikke magen føles tom. Hva man spiser har jo også mye å si, og jeg merker at det å spise mye proteiner og ha gode fettkilder i maten min hjelper med å holde meg mett lenge.

Det hender hodet vil ha noe annet, og kan prøve å lure meg til at jeg er så sulten at jeg må ha en bolle liksom, men det er jo ikke å være sulten. Det sitter kun i hodet, og er et sug etter noe usunt. Helt normalt, men ikke ordentlig sult.

Jeg unner meg usunne ting også altså, men i hverdagen merker jeg at det å trykke inn noe usunt gjør at jeg havner litt ut av balanse og f.eks blir sulten fortere eller får lyst på mer. Alle har det kanskje ikke sånn, men siden jeg bare spiser mellom 11.30-18.00 så er jeg avhengig av at det jeg spiser er riktig for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...