Gå til innhold

Er det slik at jeg er dømt til å gå sulten resten av livet?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Nei, selvfølgelig spiser jeg ikke KUN ren mat, det er det ingen med normal lønn som har råd til. Men jeg spiser lite brød, for eksempel. En typisk morgen er havregrøt med bær og en kopp te. Så er det lunsj - salat med kylling, for eksempel. Til middag er det fisk/kjøtt, potet og grønnsaker. Kveldsmat er noe lett, som yoghurt. Totalt kalorikonsum per dag på rundt 1100-1200 kcal. Trening 4 ganger i uka, 1 time per gang. Styrke og kondisjon.

Anonymkode: 7459b...9ce

Du er kjempeflink! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

2 kg brokkoli? Da får jeg heller være feit, altså.

Poenget er at du kan spise deg stappmett uten å bli feit hvis du velger riktig. 

Anonymkode: bcedd...52c

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

De sier at styrketrening øker forbrenning, men jeg har ikke merket denne effekten hos meg. 

Har du prøvd å spise ca vanlig mengde mat, trent hardt, og sjekka om vektoppgangen er fett eller båe fett og muskelmasse? Vekt seier lite om kroppssamansettinga di. Enkelte vil måtte finne seg i vektoppgang for å få ein grei mengde muskler før evnt ny vektnedgang med ny, høgare forbrenning. Moderat auke i muskelmasse vil ha mykje å seie over tid. Om du t.d. legg på deg 1kg muskelmasse, vil du kanskje sjå at forbrenninga di går pittelitt opp. Over tid vil dette absolutt gje utslag, sjølv om enkelte er disponert til å brenne meir enn andre. Om du er kronisk oppteken av talet på vekta og absolutt brånekter å gå opp i vekt sjølv om mykje av det er muskelmasse kan eg nærmast garantere deg livslang kamp mot kiloene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Poenget er at du kan spise deg stappmett uten å bli feit hvis du velger riktig. 

Anonymkode: bcedd...52c

Jeg blir ikke stappmett av masse grønnsaker, uansett hvor mye jeg spiser. Spiser jeg to hele agurker, for eksempel, så er jeg like sulten etterpå.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
aazy skrev (1 minutt siden):

Har du prøvd å spise ca vanlig mengde mat, trent hardt, og sjekka om vektoppgangen er fett eller båe fett og muskelmasse? Vekt seier lite om kroppssamansettinga di. Enkelte vil måtte finne seg i vektoppgang for å få ein grei mengde muskler før evnt ny vektnedgang med ny, høgare forbrenning. Moderat auke i muskelmasse vil ha mykje å seie over tid. Om du t.d. legg på deg 1kg muskelmasse, vil du kanskje sjå at forbrenninga di går pittelitt opp. Over tid vil dette absolutt gje utslag, sjølv om enkelte er disponert til å brenne meir enn andre. Om du er kronisk oppteken av talet på vekta og absolutt brånekter å gå opp i vekt sjølv om mykje av det er muskelmasse kan eg nærmast garantere deg livslang kamp mot kiloene. 

Jeg nekter selvfølgelig å gå enda mer opp i vekt når jeg allerede er en del overvektig. Det er ikke sunt. Trene hardt med styrke når man ikke har trent hardt fra før, er vel heller ikke anbefalt? Jeg fikk anbefalt gradvis økning av treningsbelastningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Jeg nekter selvfølgelig å gå enda mer opp i vekt når jeg allerede er en del overvektig. Det er ikke sunt. Trene hardt med styrke når man ikke har trent hardt fra før, er vel heller ikke anbefalt? Jeg fikk anbefalt gradvis økning av treningsbelastningen.

Når det gjelder styrketrening kommer den gradvise opptreningen helt naturlig, siden fokus i starten er riktige teknikker. Da må ikke vektene være for tunge.

Ellers har jeg personlig stor tro på å redusere UP-mat. Det er både irriterende og provoserende at det er så vanskelig som det er, for «alt» er jo UP nå, og det er dessverre ingen krav til merking. Jeg tror nok at forbrukermakten OG mer forskning etterhvert vil tvinge matmyndighetene til å regulere ultraprossesering og merking av det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Svigerinna mi er tjukk og eter som en fugl, dessuten er ho slankeoperert. Så jeg tror på at en kan spise smuler og fortsatt være overvektig.  Jeg synes det er rart da, denna kroppen 😅😔

Anonymkode: 7a571...d79

Jeg hadde noe rart med hormonene mine en stund siden, og etter en fødsel ordnet det seg. Spiste og gjorde samme ting som før (jeg har allerede en ganske standardisert måte jeg spiser og trener på), men mistet ca 10 kg fett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Naturlegvis er det hensiktsmessig med gradvis opptrapping. Ein vil måtte trene seg opp til å i det heile kunne trene med høg belasting. Er du fersk vil all trening med nokolunde intensitet vere «hardt», så meinte ikkje at du med ein gong skal gå inn for 500kg knebøy. Kor overvektig snakker vi? Det skal i utgangspunktet gå fint å spise vedlikehald, altså ikkje underskot, og få «bytta ut» litt fett med muskelmasse om du har eit ålreit treningsopplegg. Du vil kunne sjå stor forskjell på kroppen sjølv om vekta står stille.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har ikke møtt en eneste kvinne i den alderen du er i som sier at de kan spise masse uten å legge på seg. De fleste føler at de legger fort på seg og må passe vekten. Sånn er det dessverre å bli eldre. 

Enten godta at man ikke kan spise seg mett til alle måltider eller godta at man har ekstra fett på kroppen. 

Anonymkode: 4c28e...75c

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Hva er ekstremt lav forbrenning? Jeg er lav og liten kvinne. Spiser jeg for mye går jeg opp i vekt, ja. Sånn er det med alle.

Anonymkode: bce3c...75d

Ikke her. Jeg spiser ferdigpizza 2 ganger i uka, stort usunne middager ellers. Spesielt i helgene. Alltid brus (riktignok sukkerfri) til middag. Sjokolade hver kveld og ca 10 halvlitere med øl hver helg, samt chips fredag og lørdag. Noen ganger chips i ukedagene også.

Jeg ligger stabilt på 70/71 kilo og er 175 cm høy. Trener absolutt ingenting på vinterstid, men løper om våren/sommeren/høsten. I speilet ser jeg en slank kropp, til og med litt markerte magemuskler.

Skjønner egentlig ikke at det går an. Det er rart hvor forskjellige vi er. Jeg må jo ha en latterlig høy forbrenning, selv om jeg er i slutten av 30-årene.

Endret av Nowayback
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er det ikke bedre å faste noen dager enn å føle på sult HELE tiden? 

Anonymkode: 029d0...22a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ikke spis frøoljer (som feks. Rapsolje), ikke spis lettprodukter- for å minimere fett i produktet har de puttet inn andre stoffer og det blir mer ultraprossesert. Feil mat kan lettere gi metabolsk syndrom/ lettere gjøre at man legger på seg. I bla.USA puttes frøoljer i alt mulig, og masse andre stoffer som gjør at man legger på seg. Dyr fores med mais etc istedetfor gress/ andre ting og dyrene vokser altfor raskt. Og det er nok en del av årsaken til så mange er overvektige i USA. Bruk ren olivenolje, ordentlig smør, ikke kunstig søtning. Men selvfølgelig ikke masse sukker heller. Bake brød hjemme. 

Anonymkode: acf6e...63e

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ikke spis frøoljer (som feks. Rapsolje), ikke spis lettprodukter- for å minimere fett i produktet har de puttet inn andre stoffer og det blir mer ultraprossesert. Feil mat kan lettere gi metabolsk syndrom/ lettere gjøre at man legger på seg. I bla.USA puttes frøoljer i alt mulig, og masse andre stoffer som gjør at man legger på seg. Dyr fores med mais etc istedetfor gress/ andre ting og dyrene vokser altfor raskt. Og det er nok en del av årsaken til så mange er overvektige i USA. Bruk ren olivenolje, ordentlig smør, ikke kunstig søtning. Men selvfølgelig ikke masse sukker heller. Bake brød hjemme. 

Anonymkode: acf6e...63e

Alt du sier her er helt riktig. Synd at ingen hører på deg. Men det er ikke så rart, siden "ekspertene" som profileres i mediene sier det motsatte. 

Hvorfor er det sånn, tror du? 

Anonymkode: 5060a...0d5

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Nå har du vel avvist samtlige råd og tips du har fått her inne, så da er kanskje neste skritt og snakke med en profesjonell… eller være sulten resten av livet.

Anonymkode: 0ee6c...f3c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Hva er ekstremt lav forbrenning? Jeg er lav og liten kvinne. Spiser jeg for mye går jeg opp i vekt, ja. Sånn er det med alle.

Anonymkode: bce3c...75d

Noen har likevel høyere forbrenning enn andre. Og ekstremt ulike kropper og kroppsbygning.

Anonymkode: 0de3e...d34

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Om du er som meg så ja. Jeg har ingen sykdommer, men har slitt med spising og vekt hele livet. Jeg har BMI på 25,6 (har hatt BMI på 40) og for å i det hele tatt holde vekta må jeg være litt sulten konstant. For å gå ned må jeg nesten la være å spise. Da må det være kanskje fire knekkebrød om dagen, pluss en mager suppe til middag. Som er grunnen til at jeg sliter med å komme meg ned på normalvekt, med en travel hverdag i full jobb og alene med barn er det vanskelig å svime rundt og være skrubbsulten og dermed også ganske ufokusert og slapp. 

Anonymkode: fd155...82a

Jeg har ikke peiling på slanking (annet enn at om jeg vil ned noen kilo, så spiser jeg litt mer sunt, og selvsagt mindre) men jeg reagerer på at du går og er sulten hele tiden, men det ser ikke ut til at du spiser frukt?

Kan ikke skjønne annet enn at om du er sulten, så kan du spise en banan, eller annen frukt, altså noe sunt som også er mettende. Jeg hadde blitt desperat om jeg kun skulle leve på knekkebrød og supper! Kok poteter, stek kyllingfilet eller indrefilet til, og en god salat. Det er magert.

Anonymkode: e70ae...bfe

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
Nowayback skrev (3 timer siden):

Ikke her. Jeg spiser ferdigpizza 2 ganger i uka, stort usunne middager ellers. Spesielt i helgene. Alltid brus (riktignok sukkerfri) til middag. Sjokolade hver kveld og ca 10 halvlitere med øl hver helg, samt chips fredag og lørdag. Noen ganger chips i ukedagene også.

Jeg ligger stabilt på 70/71 kilo og er 175 cm høy. Trener absolutt ingenting på vinterstid, men løper om våren/sommeren/høsten. I speilet ser jeg en slank kropp, til og med litt markerte magemuskler.

Skjønner egentlig ikke at det går an. Det er rart hvor forskjellige vi er. Jeg må jo ha en latterlig høy forbrenning, selv om jeg er i slutten av 30-årene.

Nettopp. Ting endrer seg i overgangsalder. Gled deg. 

Anonymkode: 4c28e...75c

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Irak skrev (15 timer siden):

Forbrenningen din er som en vedovn. Fyller du på jevnt og trutt med ved så brenner det regelmessig. 

Fyller du på mye på engang så får du en skikkelig oppsving.

Sånn kan kroppen og være. Bare for å gi et annet bilde på det. Vi har alle en glød i oss. 

Den der analogien bruker de på overvektsklinikken også. Den kjenner jeg meg overhodet ikke igjen i.

Ovnen min går, den brenner uten å trenge konstant fyring. Få måltider er det som fungerer på meg. Som ts legger jeg ekstremt lett på meg. 1500 kcal så går det rett på hofta. Og om jeg da skal fordele dette utover mange måltider, da blir jeg alltid sulten! Ett knekkebrød her og der, det er som å ta en slurk med vann etter et løp. Funker ikke. 

Siden jeg ikke er sulten på morgen, hvordan skal jeg spise da? Jeg er et b-menneske på alle mulige måter. To måltider, kanskje ett lite mellom disse som en frukt eller tilsvarende er mer enn nok for min del. Det er faktisk i det meste laget, for jeg holder vekten. Jeg skal ned.. 

Kroppene våre er skrudd sammen veldig forskjellig. 

Anonymkode: 10e9d...819

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ts blander du sult med noe annet? Jeg ser du skriver at du craver salat. Crawings er gjerne på søtt fett og salt og ikke sylt. Hvis du bare må spise noe hele tiden uansett hva så kanskje det handler om stress eller håndtere følelser og ikke sult?

Anonymkode: 12bdb...f85

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Den der analogien bruker de på overvektsklinikken også. Den kjenner jeg meg overhodet ikke igjen i.

Ovnen min går, den brenner uten å trenge konstant fyring. Få måltider er det som fungerer på meg. Som ts legger jeg ekstremt lett på meg. 1500 kcal så går det rett på hofta. Og om jeg da skal fordele dette utover mange måltider, da blir jeg alltid sulten! Ett knekkebrød her og der, det er som å ta en slurk med vann etter et løp. Funker ikke. 

Siden jeg ikke er sulten på morgen, hvordan skal jeg spise da? Jeg er et b-menneske på alle mulige måter. To måltider, kanskje ett lite mellom disse som en frukt eller tilsvarende er mer enn nok for min del. Det er faktisk i det meste laget, for jeg holder vekten. Jeg skal ned.. 

Kroppene våre er skrudd sammen veldig forskjellig. 

Anonymkode: 10e9d...819

Nå er ikke jeg noen ekspert. Jeg er ernæringskokk og er veldig opptatt av næring til kroppen. For meg virker det veldig lite med 1500 kcal...

Jeg har selv levd på slik mengde mat og det fungerte en periode...Gikk masse ned i vekt. Jeg følte meg ikke noe bra i den perioden. Jeg har troa på at det er viktigere å fokusere på næring framfor tæring, og en sterk kropp. Det er det som er mitt fokus. 

Anonymkode: 6c5fe...ab6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...