Gå til innhold

Hjemme med syke store barn?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

På mandag ettermiddag ble 14-åringen dårlig med høy feber (39,5), hodepine og svimmelhet. I går hadde jeg fri og det er jeg glad for. Han hadde ikke så høy feber på morgenen men ved 15-tiden var den oppe i 40,7 og det syns jeg var litt skummelt. Han fikk Paracet ( det fikk han jevnlig fra mandag kveld pga hodepinen) men jeg ble ekstra bekymret når temperaturen var på høy. Den gikk heldigvis litt ned og ved leggetid var den på 39,9 før Paracet.

I natt var jeg oppe og sjekket han, da var tempen på 38,8 og det beroliget meg litt. Men jeg har grublet på det å la han være hjemme alene når han er så dårlig. Knapt spist, heldigvis drukket en del, men bare lagt apatisk i senga hele gårsdagen.

Jeg har vært usikker på hva jeg skulle gjøre i dag ift. jobb eller ikke.

I løpet av natten kom lillesøster inn og klagde på hodepine, vondt i øret og svimmelhet. Hun er 11, så jeg kan bruke sykt barn dag på henne, men hva om hun ikke hadde vært dårlig.

Hva hadde andre gjort?

Anonymkode: ca555...c1d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

På mandag ettermiddag ble 14-åringen dårlig med høy feber (39,5), hodepine og svimmelhet. I går hadde jeg fri og det er jeg glad for. Han hadde ikke så høy feber på morgenen men ved 15-tiden var den oppe i 40,7 og det syns jeg var litt skummelt. Han fikk Paracet ( det fikk han jevnlig fra mandag kveld pga hodepinen) men jeg ble ekstra bekymret når temperaturen var på høy. Den gikk heldigvis litt ned og ved leggetid var den på 39,9 før Paracet.

I natt var jeg oppe og sjekket han, da var tempen på 38,8 og det beroliget meg litt. Men jeg har grublet på det å la han være hjemme alene når han er så dårlig. Knapt spist, heldigvis drukket en del, men bare lagt apatisk i senga hele gårsdagen.

I løpet av natten kom lillesøster inn og klagde på hodepine, vondt i øret og svimmelhet. Hun er 11, så jeg kan bruke sykt barn dag på henne, men hva om hun ikke hadde vært dårlig.

Hva hadde andre gjort?

Fulgt magefølelsen.

Anonymkode: 6c275...542

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Lata som jeg var syk og tatt egenmelding 

Anonymkode: 4590c...7a1

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Siden du spør hva andre hadde gjort, så kan jeg bare si at om du hadde jobbet i kommunen så hadde du blitt hjemme. Alle mine kollegaer er hjemme støtt og stadig, og det er de samme folkene hver gang. De makser med syk hund-dag når alle egenmeldingene er oppbrukt. 

Anonymkode: d7281...043

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hva hadde andre gjort?

Det må du nesten diskutere med sjefen. Om du kan ta hjemmekontor, bruke avspasering, feriedag eller perm uten lønn. Evt ha løpende kontakt med 14-åringen på telefon gjennom dagen og dra hjem om situasjonen blir verre (ferie, avspasering, ulønnet perm resten av dagen). En 14-åring bør være i stand til å måle egen feber og ta paracet etter anvisning på pakningen x antall ganger i døgnet, og kunne klare seg hjemme med oppfølging på telefon. 
Men nå ble det jo ikke et problem, og sjansen for at hen blir såå syk igjen de nørmedte par år er liten. 

Anonymkode: 11dad...78d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville blitt hjemme hvis jeg var bekymret for barnet. Tatt perm uten lønn hvis det ikke gikk an å løse det på andre måter.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Rart samfunn og tid vi bor i. En tid vi er mer bekymra for hva samfunnet mener om sykefravær og lojalitet til kollegaene våre, framfor å være omsorgsfulle for barna våre, for familien vår, for flokken vår.

TS, hvis du er reelt bekymra og mener barnet ikke kan være aleine, bli hjemme. 

Anonymkode: 140b1...f8d

• Liker 5
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Barna mine har i utgangspunktet vært hjemme syke i flere år, også 11-åringen, eller kanskje har tatt en halv dag hjemme med henne innimellom. Selv er jeg også svært sjelden hjemme syk, så det er en litt uvant situasjon for meg.14-åringen er også svært sjelden syk, kan ikke huske sist, så det er sikkert derfor jeg ble bekymret.

Jeg har dessverre ikke mulighet for hjemmekontor, men jeg får dårlig samvittighet av å være hjemme også… Men i dag blir det nok det, evt. en halv dag dersom jeg ser at formen på barna er noen lunde ut over dagen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Siden du spør hva andre hadde gjort, så kan jeg bare si at om du hadde jobbet i kommunen så hadde du blitt hjemme. Alle mine kollegaer er hjemme støtt og stadig, og det er de samme folkene hver gang. De makser med syk hund-dag når alle egenmeldingene er oppbrukt. 

Surtrus.

Anonymkode: 07d9f...da9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Permisjon uten lønn.

Anonymkode: 26ead...480

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Hva er det for et merkelig svar 

Anonymkode: 64dcc...b8e

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hadde blitt hjemme 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hadde blitt hjemme 

Og hvem skal betale for det, da?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg er ansatt i kommunen. Her får vi ta permisjon uten lønn ved slike tilfeller.

Anonymkode: 2252a...950

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Personer med over 40 i feber skal ha tilsyn enten de er voksne eller barn. Det er min mening. 

Anonymkode: 985aa...ebe

• Liker 4
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Denne aldersgrensen er syk.

det var en jente som var 16 år som falt på mopeden, måtte operere og til slutt amputere og foreldre måtte ta det ulønnet før hun var jo over 12.

store barn kan og trenge støtte

Anonymkode: d6316...8dc

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Jeg hadde blitt hjemme, så hadde jeg, sammen med sjefen min, i ettertid funnet ut hvordan vi ordnet det meg avspasering, fri uten lønn el.

Anonymkode: 2e1cd...fff

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

det var en jente som var 16 år som falt på mopeden, måtte operere og til slutt amputere og foreldre måtte ta det ulønnet før hun var jo over 12.

Dersom tenåringen er på sykehus, får man pleiepenger. Det finnes ordninger når det er alvorlig sykdom i familien. Jeg hadde fri en uke med pleiepenger da 15-åringen var innlagt for en operasjon. 

Anonymkode: ac44a...225

• Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Fake news.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Personer med over 40 i feber skal ha tilsyn enten de er voksne eller barn. Det er min mening. 

Anonymkode: 985aa...ebe

Det er det jeg kjenner på også….

Nå var temperaturen hans 38,3, men det var jo der den lå i går på morgenen også.

Minsta har ikke feber ennå, og jobben maser om jeg kan komme iallfall deler av dagen… Jeg må se det litt an ut over formiddagen kjenner jeg…

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...