AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #1 Del Skrevet 5 timer siden Foreldrene mine behandler meg som et barn. Dette gjør de på grunn av Asperger diagnosen min, det har de sagt. Nå har jeg snakket med dem og sagt at jeg krever at de slutter å behandle meg som et barn og begynner å behandle meg som en voksen siden jeg tross alt snart er 30. Pappa ble rasende og sa det ikke var aktuelt og mamma begynte å gråte og sa at det ikke føles riktig å begynne å behandle meg som en voksen. Jeg skjønner ikke problemet. Jeg lever et helt vanlig liv med jobb og økonomi som jeg styrer selv, og jeg bor i en egen leilighet. Jeg oppfører meg ikke som et barn en gang. Jeg skjønner ikke hvorfor de mener at diagnosen i seg selv er nok til å behandle meg som et barn. De tar ofte over styringen når de er her og de syns jeg ikke er ok. Det er det slutt på nå. Regner med det er kontrollbehov dette her handler om og at de er redde for å miste kontrollen over meg. Jeg sa at de må slutte med dette ellers så må jeg faktisk ta litt avstand fra dem en stund. Fikk høre at sånn sier jeg ikke til dem 🙄 Flere med samme diagnose her som opplever noe av det samme? Og for de som mener dette er troll. Det er desverre ikke det. Anonymkode: 27352...0f3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rotemor Skrevet 4 timer siden #2 Del Skrevet 4 timer siden Det høres ut som en ganske vanlig konflikt foreldre og barn har i en utbryterfase. Alle parter må venne seg til forandring. Helt normalt med unntak av at du har vært voksen lengre enn de fleste andre. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #3 Del Skrevet 4 timer siden absolutt ikke greit. hadde litt samme problem med mine bare med adhd, jeg er gift, bor i en annen by og har jobb. eneste som funket var å ta avstand. spess når de ikke hører på hva du sier, om du ikke lar dine grenser bli sutte først så lar du de trakke på deg som en dørmatte. ikke del mer enn du må, snakk kun med de om "normale temaer" (hvordan det går med dem, ting som skjer på jobb osvosv) hvis de styrer samtalen i en annen retning bytt tema tilbake eller si at det vil du ikke snakke om. dette er supervanskelig og alle situasjoner er forskjellige og du må gjøre det du føler er rett Anonymkode: 889d5...dc6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #4 Del Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Foreldrene mine behandler meg som et barn. Dette gjør de på grunn av Asperger diagnosen min, det har de sagt. Nå har jeg snakket med dem og sagt at jeg krever at de slutter å behandle meg som et barn og begynner å behandle meg som en voksen siden jeg tross alt snart er 30. Pappa ble rasende og sa det ikke var aktuelt og mamma begynte å gråte og sa at det ikke føles riktig å begynne å behandle meg som en voksen. Jeg skjønner ikke problemet. Jeg lever et helt vanlig liv med jobb og økonomi som jeg styrer selv, og jeg bor i en egen leilighet. Jeg oppfører meg ikke som et barn en gang. Jeg skjønner ikke hvorfor de mener at diagnosen i seg selv er nok til å behandle meg som et barn. De tar ofte over styringen når de er her og de syns jeg ikke er ok. Det er det slutt på nå. Regner med det er kontrollbehov dette her handler om og at de er redde for å miste kontrollen over meg. Jeg sa at de må slutte med dette ellers så må jeg faktisk ta litt avstand fra dem en stund. Fikk høre at sånn sier jeg ikke til dem 🙄 Flere med samme diagnose her som opplever noe av det samme? Og for de som mener dette er troll. Det er desverre ikke det. Anonymkode: 27352...0f3 Høres sykt ut😳 Jeg har utdanning, god jobb, bor alene med barna mine i egen leilighet. Tenk om mine foreldre skulle behandle meg som et barn bare pga audhd-diagnosen min😳🫣 Du har sagt hva som skjer om de ikke slutter å behandle deg slik, og det virker ikke som det gikk inn… Så da må du ta avstand en stund. Vis at du mener det! Anonymkode: bbabd...c94 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #5 Del Skrevet 3 timer siden Finnes det ikke en Asperger-forening eller noe slikt som kan hjelpe deg med dette? Sikkert ikke et ukjent fenomen, og kanskje finnes det noen som kan megle/snakke med foreldrene dine. Anonymkode: b14bc...59c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #6 Del Skrevet 2 timer siden Rotemor skrev (2 timer siden): Det høres ut som en ganske vanlig konflikt foreldre og barn har i en utbryterfase. Alle parter må venne seg til forandring. Helt normalt med unntak av at du har vært voksen lengre enn de fleste andre. Helt normalt??? Nei det er ikke normalt. Ikke uvanlig kanskje, men ikke normalt. Anonymkode: 27ec0...e01 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #7 Del Skrevet 2 timer siden På hvilken måte behandler de deg som et barn? Sliter du feks med hygiene som mange aspier gjør? Anonymkode: 8b168...201 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #8 Del Skrevet 2 timer siden Tror litt avstand høres ut som en god ide. Da får de selv sett at du klarer deg finfint uten deres innblanding. Anonymkode: 1b722...b46 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29 minutter siden #9 Del Skrevet 29 minutter siden Jeg er mor til en jente på 12 med aspergers, og jeg håper virkelig hun vil klare seg like bra som deg når hun blir voksen! Det er fantastisk å ha klart seg med jobb, bo selvstendig osv! Tenker på to ting her: 1. Min datter synes at jeg detaljstyrer livet hennes men det eneste jeg forlanger av henne er at hun spiser, og vasker seg. Hun kan bli enormt rasende når jeg påpeker at det er middag, for eksempel. Men her kommer jo også tenåringshormonene inn... Så det KAN være at foreldrene dine gjør en del ting i beste mening som du ikke har tenkt på. Men ut ifra det du skriver, tror jeg egentlig at det er hos dem problemet ligger, ikke hos deg. Kanskje de ikke har klart å venne seg til tanken på at du har blitt voksen, og tror de må passe på deg like mye som før? 2: Autisme er arvelig. Kan det være at noen (din far?) også har aspergers, og har et kontrollbehov og en rigiditet som går utover deg nå? Anonymkode: 17ed8...3aa 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Meowmere Skrevet 20 minutter siden #10 Del Skrevet 20 minutter siden Behandle de som barn tilbake. Snakk til de som om de var tre år. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
xQueenKx Skrevet 15 minutter siden #11 Del Skrevet 15 minutter siden Hei! Jeg har lite erfaring med Asperger, men jeg vet hvert fall at det er ulike grader av det? Jeg får inntrykk av at du fungerer godt, og at du klarer deg fint. Jeg har venner som har Asperger, og de har hus, barn, jobb osv. Klarer seg veldig fint. Uansett hvordan funksjonsnivået ditt hadde vært, så er du 30. Så lenge du ikke er umyndiggjort, har de ingenting med å behandle deg som et barn. Hva er det de vil kontrollere så fælt da? Når det er sagt, jeg begynner å pushe 40, jeg er nevrotypisk og jeg eier hus, har barn og har styr på livet mitt. Mine foreldre behandler meg fortsatt som et barn innimellom, de sier det er vanskelig å gi slipp på kontrollen. Kanskje det er dette som er greia for dine foreldre også? Særlig hvis du har hatt og har spesielle behov? De må uansett innse at du er et voksent individ og at du må få leve livet ditt som et voksent menneske. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå