Gå til innhold

Privat VS Kommunal barnehage? Hva er forskjellen og fordel/ulempe?

Teardrop

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

På ingen måte bullshit. Det er realitet. 
Gjennom mitt yrke er jeg innom både private og kommunale barnehager og ser det ukentlig. 

Anonymkode: c8e58...2ee

Da må det være spesielt i akkurat din kommune, sånn er det ikke her. I vår kommune er det mange barnehager, både private og offentlige. De private leverer på alle områder, uavhengig av eier; større voksentetthet, bedre opplegg, oftere varmmat, fornøyde foresatte. Samtlige ansatte jeg kjenner fra de offentlige barnehagene har søkt seg over til de private. Mens det i den offentlige barnehagen jeg kjenner best, er det ekstrem turn over.

At private barnehager driver med overskudd er et sunnhetstegn og ikke negativt. De får til bedre ting sammenliknet med de offentlige barnehagene som attpåtil ikke klarer selve driften og stadig går med underskudd. 

Anonymkode: aaa59...953

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
Teardrop skrev (På 22.1.2025 den 0.51):

Kan noen forklare meg forskjellen?
Har fnnet en barnehage som ligger bra til geografisk, men den er privat. Da tenker jeg det er svindyrt, men prisen er den samme som kommunal.
Så hva er forkjellene? og er det ene bedre enn det andre?

Har hatt mine i både privat og kommunal…

Forskjeller for oss var den private hadde lite sykefravær! Eieren var opptatt av å tjene penger, og heldigvis for det!! For de evnet å se hvor sluket var, så de ansatte FLERE FASTE 100% ansatte og en kokk og satt opp lønnen dems..

De tapte en del penger det første året, men stå i valget, og følgende år så løste det seg, de ansatte var ikke lenger utslitte, de ble lite syke, og fikk mulighet til å planlegge…🙂

Barna gikk på svømming, de hadde egen buss, og mange utflukter og aktiviteter..

Men mest av alt, de ansatte var fantastiske, uthvilte, tilstedet, god tid til barna og foreldre❤️❤️

De kommunale hadde ikke den muligheten..

De ansatte var gode der og, men de var underbemannet og slitne😔

Private barnehager og eierene kan det sies mye om, men vi var heldig med vår.. Selvom eierene ville tjene penger, så gjorde de det ikke på bekostning av de ansatte og barna… 

De skjønte at kostnaden ved å ikke ta vare på ansatte og barn, var større❤️

Den barnehagen er populær for å si det sånn😅 Ventelistenen er uvirkelige!!

Venninnen min hadde barna i en privat barnehage i Stavanger, og der var visst helt grusomt😬 Stor misnøye blandt de ansatte, mye sykdom, og alt for mange barn😔 Så de byttet til en kommunal, og var super fornøyd.. 

Så som flere sier her, så er det ikke alltid sånn at privat er best…

Min erfaring er at det viktigste i en barnehage er god ledelse ❤️

Anonymkode: 37200...223

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har hatt barn i både privat og kommunal barnehage, og vil si at den private var litt bedre, men det er fordi den hadde helt andre forutsetninger.

Den private barnehagen vi hadde barnet i, var en gårdsbarnehage med masse dyr barna var med og stelte hver dag (minigris, pygmégeiter, kaniner, shetlandsponnier, hund og katt). I tillegg var den drevet av en familie (mor og hennes datter i 20-årene) der moren hadde mange år erfaring fra barnehage og datteren var utdannet barnehagepedagog, og aller viktigst - siden det var en liten privatbarnehage og lå på gården til eier så var det en liten barnehage med bare rundt 10 plasser (husker ikke helt nøyaktig). Helt perfekt egentlig!

Men så måtte vi flytte og havnet i en kommunal barnehage, og jeg har virkelig ikke noe vondt å si om den heller altså! Det er en kjempegod barnehage, bare uten "det lille ekstra". Dyktige ansatte med relevant utdanning som har jobbet der i mange år, lite fravær og omtrent null vikarbruk, barnehagen har flotte utearealer og store innearealer (blant annet en gymsal), de har en tilgrensende skog der de går tur flere ganger i uka,  Barnehagen har 2 avdelinger med ca 10-15 barn hver, i hvert sitt bygg, så den er absolutt ikke "stor" den heller. Og ungene mine stortrives! Så det er ikke krise at de ikke har geiter å stelle, eller at de ikke får bli med i stallen... 

Anonymkode: f7fbe...779

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...