Anonym6789 Skrevet 22. januar #21 Del Skrevet 22. januar Tror dette er utrolig varierende. Vi er kjempefornøyd med vår kommunale barnehage. De voksne gir et så godt mattilbud de klarer, til tross for minimalt budsjett. Utrolig omsorgsfulle, strukturerte og kreative voksne, lite sykefravær. De flere ansatte har jobbet i barnehagen i 20-30 år. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. januar #22 Del Skrevet 22. januar Vi har vår i kommunal og er kjempefornøyd med den barnehagen:) Det beste er å dra på åpen dag til de barnehagene som er i nærheten av deg. Spør litt om ansattsituasjonen og se på lokaler og uteområder. Anonymkode: 9913b...be0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. januar #23 Del Skrevet 22. januar AnonymBruker skrev (7 timer siden): Jeg har jobbet i både offentlige og private barnehager, og hadde aldri sent barnet mitt i en privat. Dårlig utdannede medarbeidere, lite pedagogisk oppfølging, få voksne, dårlige lokaler (ofte i en gammel villa el.). Opplevde de offentlige som ekstremt mye ryddigere (på alle måter), medarbeiderne som bedre utdannet og langt mer kompetente, samt oppfølgningen fra ledelsen og kommunen langt tettere og mer profesjonell. Anonymkode: 51a8a...62f I kommunen jeg bor i er det tre barnehager som blir trukket fram som de beste. To private og en kommunale. Den kommunale blir lagt ned fordi kommunen skal spare penger(hvis den ikke er redda uten at jeg har fått det med meg). Dette har jeg hørt fra «sladder» og kollegaer på barne-og ungdomsarbeiderlinja på vgs som samarbeidet tett med barnehagene med prosjekter og praksis oppfølging. En av dem har også jobbet i den ene(der mine barn går). Barna mine sin barnehage(privat) har gode lokaler, et fantastisk uteområde og er mye på tur. Ligger på gjennomsnittet for kommunen på antall pedagoger og på antall fagarbeidere. De har et tett samarbeid med kommunen og ppt om frivillig jevnlig observasjon og oppfølging for å avdekke om det er områder de kan forbedre seg på. Daglig leder(styrer) er tilstede i den daglige driften og kjenner barna, og er opptatt av å gi alle de ansatte, fra ufaglært til pedagog, faglig påfyll(det har jeg hørt fra han som jobba der). Alle tre barnehagene holder til i bygg bygget for barnehagedrift. De private har eiere lokalt, ikke noen av de store kjedene. De dårlige erfaringene med barnehage jeg har hørt om i min kommune kommer fra en kommunal. Jeg tviler ikke på din erfaring, men jeg ville ikke vært så kategorisk! Anonymkode: 8be3e...ef5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. januar #24 Del Skrevet 22. januar AnonymBruker skrev (8 timer siden): Har hatt begge deler. Privat skiller seg suverent ut i innhold, omsorg og tilbud. Kommunalt er nesten bare oppbevaring. Prisen er lik. Anonymkode: c3d1f...f08 Min erfaring også. Private barnehager og skoler blir dømt nord og ned av særlig Ap og SV, men sannheten er at private aktører klarer å tilby noe langt bedre enn de offentlige. Både mer innhold og flere ansatte og mer oppfølging av den enkelte. Eldste her valgte privat vgs og fikk bl a en mentor, dvs en lærer som fulgte henne ekstra opp gjennom hele skoleåret som hun kunne kontakte når hun ville (uten at hun misbrukte dette). Mentoren oppsøkte henne på skolen hver dag og sendte melding i ferier med spørsmål om hun hadde det bra. Ikke utelukkende skolefokusert. Det var ekstremt stor forskjell fra de andre barna, hvor lærerne på vgs ofte er inne i et fag og knapt nok husker hva elevene heter. Anonymkode: aaa59...953 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. januar #25 Del Skrevet 22. januar Privat kan ha høyere pris for kostpenger (noen har egen kokk). Ikke noen regel at de har bedre og dyrere mat, men kan være. Kan også være mer dugnad. Kan være mer "sær", ulike typer pedagogikk, mer religion eller annet. Viktig: Lavere terskel for å bli oppsagt. Er kun en privat bhg i kommunen, og den virker helt vanlig, dvs som en gjennomsnittlig kommunal bhg, så langt fra sikkert at du merker forskjell. Anonymkode: e6325...c59 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. januar #26 Del Skrevet 22. januar Jeg kan legge til at jeg tror det er mye mer givende å ta en titt på den aktuelle bhg, snakke med folk som har hatt barn der, og -om bhg tillater det - dra på besøk, enn å tenke på om den er kommunal eller privat. Anonymkode: e6325...c59 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. januar #27 Del Skrevet 22. januar AnonymBruker skrev (4 timer siden): Min erfaring også. Private barnehager og skoler blir dømt nord og ned av særlig Ap og SV, men sannheten er at private aktører klarer å tilby noe langt bedre enn de offentlige. Både mer innhold og flere ansatte og mer oppfølging av den enkelte. Eldste her valgte privat vgs og fikk bl a en mentor, dvs en lærer som fulgte henne ekstra opp gjennom hele skoleåret som hun kunne kontakte når hun ville (uten at hun misbrukte dette). Mentoren oppsøkte henne på skolen hver dag og sendte melding i ferier med spørsmål om hun hadde det bra. Ikke utelukkende skolefokusert. Det var ekstremt stor forskjell fra de andre barna, hvor lærerne på vgs ofte er inne i et fag og knapt nok husker hva elevene heter. Anonymkode: aaa59...953 Du kan jo ikke sammenlikne privat barnehage med privat vgs. Privat vgs koster jo penger og man får kanskje det man betaler for og fordi de tar kostpenger av elevene har de mer penger å bruke på ting til elevene (som mentor). Det er ikke en slik garanti at en privat barnehage er bedre enn kommunal, det er mer likheter feks i bemanning og det kan være dårlige private og dårlige kommunale. Alle utenom noen få spesialbarnehager går jo under samme barnehageopptak. Du kommer ikke inn på privat vgs via vanlig opptak og går der gratis. Ingen jeg kjenner som har barna i private barnehager her i Oslo har noe bedre uteområder eller mer voksentetthet for eksempel enn vi har å vår kommunale. Alle de private her nesten er kjeder og de fleste er profittbaserte (FUS, Espira) Er vel noen Kanvas de tror jeg kan være litt bedre i noen tilfeller pga de styres ideelt såvidt jeg har skjønt og alle penger skal tilbake til barnehagene for å gjøre dem bedre. Mens feks Espira og FUS tar ut profitt. Anonymkode: 9913b...be0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. januar #28 Del Skrevet 22. januar Man bør også tenke på arbeidsvilkårene til de ansatte. I kommunale barnehager får de ansatte lønn etter tarriff. De har hovedavtaler. I en del private barnehager blir fagarbeidere lønnet som assistenter, Pedagoger jobber på minstelønn, og noen frittstående barnehager nekter sine ansatte tariffavtaler. Synes foreldre det er greit at de som ivaretar barna deres sine behov, jobber på dårlige vilkår? Anonymkode: c8e58...2ee 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. januar #29 Del Skrevet 22. januar AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Man bør også tenke på arbeidsvilkårene til de ansatte. I kommunale barnehager får de ansatte lønn etter tarriff. De har hovedavtaler. I en del private barnehager blir fagarbeidere lønnet som assistenter, Pedagoger jobber på minstelønn, og noen frittstående barnehager nekter sine ansatte tariffavtaler. Synes foreldre det er greit at de som ivaretar barna deres sine behov, jobber på dårlige vilkår? Anonymkode: c8e58...2ee Jeg synes ikke det. Er egentlig veldig imot at barnehager skal styres av private i det hele tatt og mener alle burde vært kommunale (med mye mer penger). Det er dessverre flest private kjeder her vi bor så søkte på noen av dem også selv om det bød meg imot for måtte tenke litt på den praktiske hverdagslogistikken også ikke kun på idealisme, men veldig glad vi kom inn på den kommunale vi går i, kjempefin barnehage. Anonymkode: 9913b...be0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar #30 Del Skrevet 23. januar AnonymBruker skrev (11 timer siden): Man bør også tenke på arbeidsvilkårene til de ansatte. I kommunale barnehager får de ansatte lønn etter tarriff. De har hovedavtaler. I en del private barnehager blir fagarbeidere lønnet som assistenter, Pedagoger jobber på minstelønn, og noen frittstående barnehager nekter sine ansatte tariffavtaler. Synes foreldre det er greit at de som ivaretar barna deres sine behov, jobber på dårlige vilkår? Anonymkode: c8e58...2ee Dette er bullshit. Anonymkode: aaa59...953 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar #31 Del Skrevet 23. januar Vi byttet til en kommunal bhg etter ett år i privat bhg. Tenkte ikke så mye over at den vi byttet til var kommunal, men fikk et veldig mye bedre inntrykk når vi besøkte den enn det vi hadde av den private. Utenifra virket den private helt fantastisk, men vi erfarte raskt at det var alt for mange barn på en alt for dårlig/liten ombygd låve. De var også helt ukritisk til å ta inn flere barn da de ville ha mer tilskudd. Hverdagen bar preg av kaos og rot. Hadde flere møter med styrer om bekymringene våre men møtte veldig liten forståelse. Virket mye mer opptatt av hvordan de fremsto utad enn hvordan de som faktisk gikk i bhg hadde det. Så vi er ekstremt fornøyd med byttet til kommunal! Anonymkode: d6842...98d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar #32 Del Skrevet 23. januar Jeg har inntrykk av at det stort sett er bedre og sunnere mat i de private, da de får lov å ta litt mer i kostpenger. Ernæring er viktig for meg, så en offentlig barnehage med kjøpekneip, margarin, fettredusert melk, ultraprosessert pålegg, pasta med ketchup eller toro-suppe hadde vært helt uaktuelt. Anonymkode: e3940...250 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar #33 Del Skrevet 23. januar Et lite triks jeg har lært meg når det gjelder barnehager er å følge med på stillingsutlysninger en periode før man skal velge barnehage. Er det hyppig ledige stillinger i en barnehage tyder det på ustabilt personale, enten fordi det er mange som går ut i permisjoner, eller fordi personalet mistrives på jobb. Her må man selvfølgelig ta hensyn til størrelsen på barnehagen. En annen ting man kan se på stillingsannonsene er om en barnehage konsekvent søker etter «assistent/medarbeider» istedenfor barne- og ungdomsarbeider. Det opplever jeg som et rødt flagg. Spør også gjerne barnehagen hvor mange av de ansatte som er faste ansatte, og hvor mange som er i vikariat, og om de har faste vikarer. Ellers foretrekker jeg mindre barnehager (rundt 50 barn) over store (150+). I mine barns barnehage var de rundt 50 barn, hvilket betydde at alle kjente alle, og alle de voksne kjente alle barna. Det gjorde avdelingsbytter lettere, avdelingene kunne samarbeide under sykdom osv. Jeg foretrekker også at barnehagen har flere «inndelinger» enn småbarn og storbarn, gjerne tre forskjellige nivå. Da blir det bedre flyt i barnegruppen. Også er det viktig for meg at de er mye ute. Anonymkode: 61808...390 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar #34 Del Skrevet 23. januar Har hatt barna i begge deler. Privat: Små avdelinger med 10 barn i hver, aldersblandet. Var helt utrolig bra, alle barn ble sett, og de store tok hensyn til de små. Som om de var storesøsken i en familie. De ansatte hadde jobbet der i maaange år, og ble der når de først ble ansatt. Ulempen var alle dugnadene. Snømåking og strøing en uke hver om vinteren, vasking av bygg to ganger i året, og snekring og maling av ute-apparater etc. Offentlig: Fungerte veldig fint på småbarnsavdeling, men når barna ble større var det altfor mange barn per voksen. Det var rett og slett ikke forsvarlig... Fordelen der igjen var at det var så mange barn der (den private bhg var mye mindre), og barna kjente hverandre allerede før skolen startet. Jenta mi som gikk hele løpet i privat barnehage måtte bruke tid på å komme inn i "gjengen" da hun startet i første klasse. Matpenger var likt, og vi fikk like lite igjen for pengene (en dag med varmmat i uka, ellers brød og knekkebrød til lunsj, og man måtte ha med matpakke til frokost og ettermiddagsmat selv). Anonymkode: 5bc1b...488 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar #35 Del Skrevet 23. januar AnonymBruker skrev (8 timer siden): Dette er bullshit. Anonymkode: aaa59...953 På ingen måte bullshit. Det er realitet. Gjennom mitt yrke er jeg innom både private og kommunale barnehager og ser det ukentlig. Anonymkode: c8e58...2ee Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar #36 Del Skrevet 23. januar Tidligere kunne private ta mer betalt, og dermed ha mulighet til å gi et bedre tilbud, men de kunne også spare, ha færre ansatte og ta ut mer i overskudd. De varierte veldig. Nå er alt (både pris og voksentetthet) mye strengere regulert, så det er ikke så stor forskjell på private og kommunale barnehager mer. Det blir mer tilfeldig hva slags miljø de har utviklet i den enkelte barnehagen. Vi hadde forresten kommunal, og var godt fornøyd med det. Den var ikke så flashy, men de hadde ekstra språkpedagoger og var gode til å plukke opp de barna som slet med et eller annet. Anonymkode: 6ce1d...ec6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar #37 Del Skrevet 23. januar Vår barnehage var i utgangspunktet privat, men gikk over til å bli kommunal i forfjor. Det har jo hele tiden vært et politisk mål å knuse alt av privat drift. Før kunne vi selv velge hvilke 3 uker barna skulle ha ferie. Nå blir vi tvunget til å ta ut tre uker i fellesferien da barnehagen har lukket akkurat da. Dette gjør at det er svindyrt å dra på ferie, da det må reises midt i fellesferien. Da barnehagen ble kommunal var det dessuten flere ansatte som ble tvunget til å slutte fordi de ikke hadde formell utdanning. Dette var kjempeflinke folk, og mange av dem hadde jobbet med barn i 20+ år. I istedenfor å hjelpe disse til å få tatt fagbrev gjennom en fleksibel ordnet ga kommunen dem altså sparken. Noen av de har på eget initiativ tatt utdanning og kommet tilbake i stillingene. Men det sier jo litt om kommunen, nå i disse tider der barnehagene sårt mangler ansatte. Nå I høst og vinter har både foreldre og ansatte i barnehagen i flere måneder forsøkt å få lys i noen lyktestolper rundt barnehagen som ikke lyser. Dette har kommunen enda ikke fått fikset. Selv om dette er et område som også brukes av mange skolebarn. Så jeg var mer fornøyd med den private barnehagen ja. De hadde også et utmerket samarbeid med den lokale kirken. Etter at barnehagen ble kommunal er det blitt mindre av det. Et kjedelig og tørt kommunalt opplegg der man nesten ikke skal snakke om jul, påske osv..Men veldig fornøyd med de ansatte og fasilitetene. Anonymkode: c6dde...807 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar #38 Del Skrevet 23. januar AnonymBruker skrev (2 timer siden): Vår barnehage var i utgangspunktet privat, men gikk over til å bli kommunal i forfjor. Det har jo hele tiden vært et politisk mål å knuse alt av privat drift. Før kunne vi selv velge hvilke 3 uker barna skulle ha ferie. Nå blir vi tvunget til å ta ut tre uker i fellesferien da barnehagen har lukket akkurat da. Dette gjør at det er svindyrt å dra på ferie, da det må reises midt i fellesferien. Da barnehagen ble kommunal var det dessuten flere ansatte som ble tvunget til å slutte fordi de ikke hadde formell utdanning. Dette var kjempeflinke folk, og mange av dem hadde jobbet med barn i 20+ år. I istedenfor å hjelpe disse til å få tatt fagbrev gjennom en fleksibel ordnet ga kommunen dem altså sparken. Noen av de har på eget initiativ tatt utdanning og kommet tilbake i stillingene. Men det sier jo litt om kommunen, nå i disse tider der barnehagene sårt mangler ansatte. Nå I høst og vinter har både foreldre og ansatte i barnehagen i flere måneder forsøkt å få lys i noen lyktestolper rundt barnehagen som ikke lyser. Dette har kommunen enda ikke fått fikset. Selv om dette er et område som også brukes av mange skolebarn. Så jeg var mer fornøyd med den private barnehagen ja. De hadde også et utmerket samarbeid med den lokale kirken. Etter at barnehagen ble kommunal er det blitt mindre av det. Et kjedelig og tørt kommunalt opplegg der man nesten ikke skal snakke om jul, påske osv..Men veldig fornøyd med de ansatte og fasilitetene. Anonymkode: c6dde...807 Alle jeg kjenner som har barn i private barnehager sier de har mer stengt enn vår kommunale. Vår er stengt kun fellesferie og røde dager, og i fellesferien er det sommerbarnehage i en barnehage i bydelen for de som trenger. Mange private jeg hører om er stengt minst like lenge på sommeren + ofte sorte dager i påske og jul også. At den pleide å ha bedre samarbeid med den lokale kirken... Altså herlighet, om du vil være kristen får du være det på fritiden det er da ikke noe barnehagen skal drive med! Anonymkode: 9913b...be0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. januar #39 Del Skrevet 24. januar AnonymBruker skrev (10 timer siden): Alle jeg kjenner som har barn i private barnehager sier de har mer stengt enn vår kommunale. Vår er stengt kun fellesferie og røde dager, og i fellesferien er det sommerbarnehage i en barnehage i bydelen for de som trenger. Mange private jeg hører om er stengt minst like lenge på sommeren + ofte sorte dager i påske og jul også. At den pleide å ha bedre samarbeid med den lokale kirken... Altså herlighet, om du vil være kristen får du være det på fritiden det er da ikke noe barnehagen skal drive med! Anonymkode: 9913b...be0 I kommunen jeg bor er det flest private barnehager. Alle de kommunale følger samme plan med stengt i fellesferien, mens de private jeg vet om har ca halvparten stengt i fellesferien og romjula og ca halvparten åpent hele året bortsett fra røde dager og planleggingsdager. Søsteren min er barnehagelærer og har jobbet i mange barnehager i flere byer, nå jobber hun i kommunal barnehage for første gang, og det er første gang det er snakk om sommerstengt barnehage(med tilbud om sommerbarnehage i en annen barnehage i bydelen). Jeg ser av kommentaren mine her at jeg virker veldig pro privat. Jeg er egentlig for at tilbud innen oppvekst og helse skal være offentlige, og jeg vet at private kan gi dårlige forhold for ansatte, men det er ikke sånn at alt er bedre med de kommunale. Mange private barnehager gjør mye bra for barn og ansatte og som forelder ser jeg at barnehagen til mine barn er veldig opptatt av å gi et godt pedagogisk tilbud og har et tett samarbeid med kommunen og ppt. Min erfaring er at man må oppsøke barnehagene og stole på magefølelsen. Vi stod mellom to barnehager(begge private, begge ganske store), og vi lot magefølelsen bestemme etter besøk. I ettertid har jeg hørt om mye som ikke fungerer i den andre barnehagen, og flere har byttet til vår. Anonymkode: 8be3e...ef5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Uanonym bruker Skrevet 24. januar #40 Del Skrevet 24. januar issoras skrev (På 22.1.2025 den 7.27): Det finnes gode og dårlige barnehager både blant private og kommunale, så et generelt svar vil ikke hjelpe deg noe som helst. Min erfaring er at det aller, aller viktigste er stabil bemanning som trives sammen på jobb. Akkurat det har lite med privat vs offentlig å gjøre, og det er også vanskelig å styre. Det skal ikke mer enn noen langtidssyke til så sliter arbeidsmiljøet også. Vi har vært heldige og har hatt stabil, god bemanning de 9 årene vi har hatt barn i barnehage, de samme menneskene hele tiden og de er helt fantastiske. ❤️ Men noen av avdelingene sliter mye mer. Så noen ganger skal man bare over gangen før forholdene ikke er like gode... Veldig enig i dette. Flinke ansatte som trives på jobb er det aller, aller viktigste. Om barnehagen er privat eller kommunal da, har ikke noe å si. Det kan være bra og dårlig begge steder. Jeg har hatt ungene i en kommunal barnehage jeg var veldig fornøyd med, fordi de ansatte var så flinke, engasjerte og hyggelige. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå