Gå til innhold

Oi, det var en lang liste med medisiner håper du ikke bruker alle, sa farmasøyten

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Tull at jeg bruker mye? Bruker daglig 3 forskjellige astmamedisiner, så har jeg anfall medisiner i både aerosol og inhalasjon i forskjellige doser, og ikke minst til utstyr. 
Skulle virkelig ønske det ikke var slik. 
Så har jeg jo to forskjellige forebyggende for migrene, og 3-4 forskjellige triptaner . 
Så kommer allergi opp på dette. 
Ingen har kommentert tidligere, så jeg ble litt paff. Vet lista er lang, men tar jo ikke ut alle på engang heldigvis:) 

Ts

Anonymkode: a7644...489

Men hvorfor i alle dager bruker du 3-4 forskjellige triptaner?

Anonymkode: 00a31...198

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Men hvorfor i alle dager bruker du 3-4 forskjellige triptaner?

Anonymkode: 00a31...198

Det er ganske vanlig. Jeg har fått utskrevet fire ulike og de brukes til de forskjellige anfallene. Nevrolog som skrev ut. 

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

HJelpes som følg oppfører seg i denne tråden da, så utrolig ufine mot ts. Alltid morsomt med folk som tror de kan mer en legen.

Først til det du faktisk spør om; ja det var temmelig frekt og dumt sagt av farmasøyten. Farmasøyten burde være profesjonell nok til å ikke glippe ut kommentarer som ikke har noe for seg. 

Jeg har mild til moderat astma og har tre forskjellige inhalasjoner og en tablett. Så at en med alvorlig astma har mange flere er ikke så rart.

Jeg har 8 tabletter jeg tar daglig, i tillegg til inhalatorene. Sånn er det når man har kroniske sykdommer. Er fortsatt oppegående og i full jobb takket være medisinene. Så selv om noen her inne aldri har hørt om noen som tar flere medisiner hver dag så er det ikke dermed sagt at det er så uvanlig. 

Anonymkode: 3d5ff...4bb

Jeg også jobber takket være medisinene mine. Uten de hadde jeg vært 100% uføre. Tenker så heldig vi er som kan få hjelp. 
Godt å høre jeg ikke er unormal med astmamedisiner og takk for at du sier i fra ❤️

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Følte jeg måtte forsvare meg for medisin bruk. 
Farmasøyten hadde aldri sett så lang liste medisiner før. Jeg har 30 forskjellige medisiner 15 av de er for alvorlig astma, resten er for migrene og allergi. Er det virkelig så uvanlig? Ville trodde andre som var langt mer alvorlig syk en meg tok mer medisiner, prøver å ta minst mulig. Er det virkelig så ille? 🥺

30 medisiner er enormt mye og bør ha gjennomgang av en dyktig lege.

Noen kan nok helt garantert kuttes. Pg dertil bivirknknger. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du er jo ifølge deg selv ganske alvorlig syk. Det er uvanlig å være så alvorlig syk ja, og det er uvanlig å ha så mange medisiner. De fleste trenger ikke medisiner for å klare seg i hverdagen, det er vel ikke nyheter. 

Anonymkode: 13adb...5ee

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Jeg blir behandlet av spesialist ja, og med mange alvorlige anfall har jeg behov for både aerosol og  forstøver inhalasjon, ikke minst utstyr. 
Det er bedre at jeg får behandlet hjemme enn å må hentes av ambulanse. Som jeg skrev jeg har alvorlig form for astma. 
Trenger jeg ikke så mye allergi medisin? Vet du hvor mye, og vet du hva slags allergi jeg har? 
Jeg bruker 7 forskjellige medisiner om dagen, alt annet er til anfall og ved behov. 
Nei jeg synes ikke farmasøyter skal kommentere mengden medisiner noen bruker, de ser kun medisiner ikke sykdommen. 
Setter enormt pris på når de lærer meg opp i riktig bruk, informasjon om medisinen også om de ser noe som ikke er bra å ta sammen :) 

Ts

Farmasøyter er spesialister. De er viktige i systemet for å sikre trygg medisinbruk og håndtering. De fanger blant annet opp når en lege har gjort feil, eller evt når flere leger har gitt ulike medisiner og ingen leger har kontroll på totalen. Da er farmasøyten der og trekker i bremsen.

Farmasøyer er livsviktige og med en enorm kunnskap.

Anonymkode: c994e...c0f

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Farmasøyter er spesialister. De er viktige i systemet for å sikre trygg medisinbruk og håndtering. De fanger blant annet opp når en lege har gjort feil, eller evt når flere leger har gitt ulike medisiner og ingen leger har kontroll på totalen. Da er farmasøyten der og trekker i bremsen.

Farmasøyer er livsviktige og med en enorm kunnskap.

Farmasøyt er kjempe viktig, men en viktig detalj de vet ikke hva som feiler pasienten. 
De er ikke lege som kan si du trenger ikke de medisinene her, for det er for mange. 
Ts

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Oi… bekymret helsepersonell her.

Anonymkode: ad187...f4e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Farmasøyt er kjempe viktig, men en viktig detalj de vet ikke hva som feiler pasienten. 
De er ikke lege som kan si du trenger ikke de medisinene her, for det er for mange. 
Ts

En farmasøyt vet ikke alt, en lege vet ikke alt. En pasient vet ihvertfall ikke alt. Det er bra at farmasøyten stiller spørsmål, men er nok mer nyttig å snakke med legen enn med deg.

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du er jo ifølge deg selv ganske alvorlig syk. Det er uvanlig å være så alvorlig syk ja, og det er uvanlig å ha så mange medisiner. De fleste trenger ikke medisiner for å klare seg i hverdagen, det er vel ikke nyheter. 

Anonymkode: 13adb...5ee

Veldig mange trenger medisiner for å klare seg i hverdagen. Antallet reseptfrie legemidler som paracet, ibux, reisesyketabletter, allergitabletter osv. som blir solgt viser at en stor del av befolkningen bruker dette og mer enn en gang i måneden. Det er leger som har utredet og skrevet ut medisiner til TS, ikke TS som selvdiagnostiserer seg selv her.

Anonymkode: f3fe5...1ce

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Oi… bekymret helsepersonell her.

Anonymkode: ad187...f4e

Hvis du er bekymret helsepersonell så har du likevell bare et oi å komme med?

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Følte jeg måtte forsvare meg for medisin bruk. 
Farmasøyten hadde aldri sett så lang liste medisiner før. Jeg har 30 forskjellige medisiner 15 av de er for alvorlig astma, resten er for migrene og allergi. Er det virkelig så uvanlig? Ville trodde andre som var langt mer alvorlig syk en meg tok mer medisiner, prøver å ta minst mulig. Er det virkelig så ille? 🥺

15 for astma??

Jeg har 1. 😅

Anonymkode: 1093b...954

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I HI så tenkte jeg at du TS muligens overreagerte litt på en uheldig kommentar fra en farmasøyt. Etter å ha lest denne tråden forstår jeg godt at mennesker som deg, som har behov for en del medisiner blir slitne og reagerer når så mange føler for å komme med en pekefinger og bombardere dere med kommentarer. Spesielt når du er i en fortvilet situasjon hvor utfordringer med helsen gjør hverdagen vanskelig.

Jeg går på to typer medisiner daglig, mot høyt blodtrykk og epilepsi. I tillegg har jeg medisiner for smerte, angst og søvn som jeg som jeg tar etter behov. I perioder har jeg gått på antidepressiva. Jeg snakker skjeldent om dette til folk rundt meg, og denne tråden har gjort meg glad for at jeg ikke har gjort det heller.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

15 for astma??

Jeg har 1. 😅

Anonymkode: 1093b...954

Det er store forskjeller for astma!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Høres rart ut. Det er ikke alle leger dom er like gode på legemidler og hva man ksn kutte ut. 

De sm ofte bruker flest legemidler er nyrepasienter med multimorbifitet, men selv hos de burde det bære mulig å ta en opprydding. 

Anonymkode: 0e667...20a

Ønsker ikke å remse opp alt hun går på og hvorfor. Hun har gått til spesialister i tillegg og alle er enig i de medisinene hun går på. Hun har gått på dem i over 40 år. Og får jevn oppfølging. 

Anonymkode: eb81a...9c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Hannabanna skrev (1 time siden):

I HI så tenkte jeg at du TS muligens overreagerte litt på en uheldig kommentar fra en farmasøyt. Etter å ha lest denne tråden forstår jeg godt at mennesker som deg, som har behov for en del medisiner blir slitne og reagerer når så mange føler for å komme med en pekefinger og bombardere dere med kommentarer. Spesielt når du er i en fortvilet situasjon hvor utfordringer med helsen gjør hverdagen vanskelig.

Jeg går på to typer medisiner daglig, mot høyt blodtrykk og epilepsi. I tillegg har jeg medisiner for smerte, angst og søvn som jeg som jeg tar etter behov. I perioder har jeg gått på antidepressiva. Jeg snakker skjeldent om dette til folk rundt meg, og denne tråden har gjort meg glad for at jeg ikke har gjort det heller.

Jeg å går på medisiner fast. Er ikke noe jeg snakker om det heller. Folk har ikke noe med hva som plager meg. Kun min familie som vet hvilken tabletter jeg går på. Jeg tar 4 tabletter hver dag pluss noe jeg tar for magen og slim i halsen. Men de tar jeg ved behov. Mye pekefinger inn på kg.

Anonymkode: eb81a...9c6

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Det er skummelt å råde noen til å ikke bruke alle, som er indirekte det de gjør.

Burde heller sagt at det var mange, håper du har noen som følger deg opp og som ser at alle går overens med hverandre.

Du kan bruke interaksjoner.no og legge inn de medisinene du bruker samtidig, så ser du om noen ikke går sammen.

Anonymkode: db468...9c6

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er det du som sa du lager tulletråder for å sjekke om administratorene stenger deg ute?

Anonymkode: 1b968...39e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Skal jeg da ikke ta anfallsmedisin når jeg har anfall av migrene eller astma, eller skal jeg kutte forebyggende? 
Nei jeg får ikke en ny uten å slutte på en annen om den ikke virker. 
Jeg er veldig obs at jeg ikke bruker unødvendig. 
Å ha en lang liste betyr ikke at man tar alle på lista samtidig. 
Ts

Men hvorfor sa du ikke at du ikke bruker alle samtidig? Problem løst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Ja, helt ordrett. Og jeg hadde satt kjempe pris på om hun heller kunne informert om slik. 
Siden jeg har tre forskjellige som skriver ut medisiner så er det ikke så ofte de sjekker sånt. 
Jeg gjør det selv da. Tok kun ut 2 pakker anfallsmedisiner til migrene i dag. Det må jeg ha i skapet :) 

Ts

Hvis dette er sant, så høres det sykt uforsvarlig ut. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...