Gå til innhold

Oi, det var en lang liste med medisiner håper du ikke bruker alle, sa farmasøyten

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du skrev 15 og forsvarer med 4.

Som astmatiker har jeg to inhalatorer og astmamedisin i tablettform. Alle vet at man må ha anfallsmedisiner liggende. Men ingen har hørt om 15 forskjellige medisiner DAGLIG til astma. 

Anonymkode: f54c8...253

Har du tungt for det eller?

Fire av de FEMTEN reseptene et forbruksmateriale.

Hun har ulike styrker på ventoline til forstøverapparat. I tillegg saltvann osv. Selvfølgelig er det mulig. 

Anonymkode: 6781d...04f

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Tull at jeg bruker mye? Bruker daglig 3 forskjellige astmamedisiner, så har jeg anfall medisiner i både aerosol og inhalasjon i forskjellige doser, og ikke minst til utstyr. 
Skulle virkelig ønske det ikke var slik. 
Så har jeg jo to forskjellige forebyggende for migrene, og 3-4 forskjellige triptaner . 
Så kommer allergi opp på dette. 
Ingen har kommentert tidligere, så jeg ble litt paff. Vet lista er lang, men tar jo ikke ut alle på engang heldigvis:) 

Ts

Anonymkode: a7644...489

Hvorfor har du 3-4 forskjellige triptaner? Bør man ikke finne ut hvilken som funker best, og holde seg til den? Spør fordi jeg lurer oppriktig, har selv migrene, og jeg har prøvd ut en og en triptan i slengen. Når jeg får resept på ny triptan, så avsluttes resepten på den forrige triptanen.

Anonymkode: 010e3...4c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Du skrev 15 og forsvarer med 4.

Som astmatiker har jeg to inhalatorer og astmamedisin i tablettform. Alle vet at man må ha anfallsmedisiner liggende. Men ingen har hørt om 15 forskjellige medisiner DAGLIG til astma. 

Anonymkode: f54c8...253

Hvor skrev jeg at jeg bruker alle disse medisinene daglig? 
Jeg skrev medisinlisten min som farmasøyten ser er lang, ikke at det brukes hver dag. 

Er det sånn at her inne på kg har vi helt sluttet å lese? 
Nå blir det så enormt mange som leser og tolker alt i alle retninger. Tråden får leve videre uten meg, når man om igjen og om igjen må svare på innlegg som helt tydelig ikke har blitt lest så går jeg videre :) 

Ts

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvorfor har du 3-4 forskjellige triptaner? Bør man ikke finne ut hvilken som funker best, og holde seg til den? Spør fordi jeg lurer oppriktig, har selv migrene, og jeg har prøvd ut en og en triptan i slengen. Når jeg får resept på ny triptan, så avsluttes resepten på den forrige triptanen.

Anonymkode: 010e3...4c8

Fordi jeg har ulike anfall, og noen ganger fungerer ikke noen (som nå fortiden) andre er hurtigvirkende, en som bruker lang tid på å virke. Den brukes når jeg vet at dette trigger migrenen men må komme meg gjennom den. F.eks konsert med barn. 
Injeksjon om anfallet er fryktelig hardt, og nesespray om jeg kaster opp mye. 
Jeg har dett liggende, ikke noe som bruker hver dag. Ligger på vanlig (når forebyggende har god effekt) på 3/4 dager med triptan. 
Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en eldre klient en gang som brukte nærmere 40 forskjellige medisiner. Og hun sa til meg at det var ett enormt styr å holde orden på både klokkeslett og måltider til medisinene. 

Da jeg fikk gått litt i dybden på det,så viste det seg at hver gang en pille ikke virket, så sa legen: "ja,men da prøver vi dette" (han skrev ut resept på noe annet) . Men den stakkars eldre damen hadde ikke fått beskjed om å da slutte med de andre. Så hun endte etter noen år opp med med en miks av piller som også gav bivirkninger på andre måter.  Bivirkninger som hun fikk andre piller for. 

Jeg glemmer aldri dette. Det er helt utrolig at det går an. Så jeg tok tak i problemet hennes. Og hun ble frisk etter å ha vært hos meg noen ganger. Men det var ikke takket være legen for å si det slik.. 😵‍💫

Jeg ser heller ingen grunn til at du skal ha så mange medikamenter. Ikke med mindre du har blitt utsatt for noe tilsvarende som i mitt eksempel. 

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
nettvenninnen skrev (1 minutt siden):

Jeg hadde en eldre klient en gang som brukte nærmere 40 forskjellige medisiner. Og hun sa til meg at det var ett enormt styr å holde orden på både klokkeslett og måltider til medisinene. 

Da jeg fikk gått litt i dybden på det,så viste det seg at hver gang en pille ikke virket, så sa legen: "ja,men da prøver vi dette" (han skrev ut resept på noe annet) . Men den stakkars eldre damen hadde ikke fått beskjed om å da slutte med de andre. Så hun endte etter noen år opp med med en miks av piller som også gav bivirkninger på andre måter.  Bivirkninger som hun fikk andre piller for. 

Jeg glemmer aldri dette. Det er helt utrolig at det går an. Så jeg tok tak i problemet hennes. Og hun ble frisk etter å ha vært hos meg noen ganger. Men det var ikke takket være legen for å si det slik.. 😵‍💫

Jeg ser heller ingen grunn til at du skal ha så mange medikamenter. Ikke med mindre du har blitt utsatt for noe tilsvarende som i mitt eksempel. 

Skal jeg da ikke ta anfallsmedisin når jeg har anfall av migrene eller astma, eller skal jeg kutte forebyggende? 
Nei jeg får ikke en ny uten å slutte på en annen om den ikke virker. 
Jeg er veldig obs at jeg ikke bruker unødvendig. 
Å ha en lang liste betyr ikke at man tar alle på lista samtidig. 
Ts

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Skal jeg da ikke ta anfallsmedisin når jeg har anfall av migrene eller astma, eller skal jeg kutte forebyggende? 

Hvem sa noe om det? Ville bare hjelpe,slik at du kunne reflektere om noe av dette hadde skjedd deg 🙂

Synd det ikke finnes medikamenter mot kverulering og  "vranglås".  

Endret av nettvenninnen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg talte gjennom mine egne resepter på Helsenorge nå bare for morro skyld. Jeg har 34 forskjellige resepter på medisiner der inne. 5 av reseptene var samme medisin på forskjellige doser fordi jeg regulerer opp og ned ved behov. Noen gamle som jeg ikke bruker lenger. 6 av dem var migrenerelaterte medisiner. To av dem var forebyggende (bruker ikke lenger), 2 av dem var triptaner og 2 av dem er langtidsvirkende medisiner mot migrene. Jeg, som ts, har mye oppfølging av spesialister for mitt sykdomsbilde og veldig nøye oppfølging av medisinene jeg går på. 

Jeg har aldri fått kommentar fra apoteket på reseptlisten min, men der har vært flinke å gi beskjed hvis det er interaksjoner ol. 

Anonymkode: 9656e...98d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
nettvenninnen skrev (Akkurat nå):

Hvem sa noe om det? Ville bare hjelpe,slik at du kunne reflektere om noe av dette hadde skjedd deg 🙂

Synd det ikke finnes medikamenter mot vranglås. 

Jeg blir i vranglås når man leser denne tråden. 
Jeg beklager om du mente det hyggelig, har vært få innlegg som har vært hyggelige med gode svar. 
Jeg har mye anfallsmedisiner pga jeg har alvorlig astma (dessverre) jeg skal straks legges inn på lungeavdelingen i oslo for å få bedre utredning å finne ut hvorfor jeg ikke har så god utbytte av de forebyggende. Jeg må nå ha såpass i skapet hjemme for det er bedre enn å bruke legevakt og ambulanse. 
Migrene har jeg en del forskjellige anfall, de brukes ikke hver dag. Siden anfallene mine er som det er har jeg til forskjellig bruk. Dette er selvfølgelig noe legen (nevrolog) har bestemt. 
Jeg har vært godt utredet på rikshospitalet.
Jeg bruker ikke disse fast, jeg har også hatt en gjennomgang med legen etter min forespørsel for lista er lang 

Ts 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg talte gjennom mine egne resepter på Helsenorge nå bare for morro skyld. Jeg har 34 forskjellige resepter på medisiner der inne. 5 av reseptene var samme medisin på forskjellige doser fordi jeg regulerer opp og ned ved behov. Noen gamle som jeg ikke bruker lenger. 6 av dem var migrenerelaterte medisiner. To av dem var forebyggende (bruker ikke lenger), 2 av dem var triptaner og 2 av dem er langtidsvirkende medisiner mot migrene. Jeg, som ts, har mye oppfølging av spesialister for mitt sykdomsbilde og veldig nøye oppfølging av medisinene jeg går på. 

Jeg har aldri fått kommentar fra apoteket på reseptlisten min, men der har vært flinke å gi beskjed hvis det er interaksjoner ol. 

Anonymkode: 9656e...98d

Trist at du er syk også, men må si takk for støtten 🥰

Jeg er trygg på bruken min, målet er jo enda mindre. Likevel lista kommer alltid til å være lang :) 

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
nettvenninnen skrev (9 minutter siden):

Synd det ikke finnes medikamenter mot kverulering og  "vranglås".  

Du skrev "Jeg ser heller ingen grunn til at du skal ha så mange medikamenter. Ikke med mindre du har blitt utsatt for noe tilsvarende som i mitt eksempel".

Det er jo noget spesielt å si når du ikke har sett journal, epikriser, hvilke medisiner det faktisk dreier seg om, dosering og i hvilken sammenheng det er tiltenk at de skal/bør/kan taes. 

Du skriver at du ikke ser NOEN grunn. Veldig sært.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg blir i vranglås når man leser denne tråden. 
Jeg beklager om du mente det hyggelig, har vært få innlegg som har vært hyggelige med gode svar. 
Jeg har mye anfallsmedisiner pga jeg har alvorlig astma (dessverre) jeg skal straks legges inn på lungeavdelingen i oslo for å få bedre utredning å finne ut hvorfor jeg ikke har så god utbytte av de forebyggende. Jeg må nå ha såpass i skapet hjemme for det er bedre enn å bruke legevakt og ambulanse. 
Migrene har jeg en del forskjellige anfall, de brukes ikke hver dag. Siden anfallene mine er som det er har jeg til forskjellig bruk. Dette er selvfølgelig noe legen (nevrolog) har bestemt. 
Jeg har vært godt utredet på rikshospitalet.
Jeg bruker ikke disse fast, jeg har også hatt en gjennomgang med legen etter min forespørsel for lista er lang 

Ts 

Anbefaler ett lengre opphold på Granheim lungesykehus. Der får du helhetlig behandling og kost - losji.

Først etter 40 år fikk jeg noen som forstod at det ikke var tull at min medisin ikke virket. Legen trodde ikke på meg. Og han tok aldri bryet med å finne alternativer. Min lungekapasitet var på kun 70 prosent da jeg kom til lungesykehuset.  

Nå i dag er kapasiteten på hundre prosent. Og jeg er i tilegg medisinfri (med mindre jeg ikke får en infeksjon ) så jeg kan ikke takke lungesykehuset nok 🙂

Endret av nettvenninnen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skrev "Jeg ser heller ingen grunn til at du skal ha så mange medikamenter. Ikke med mindre du har blitt utsatt for noe tilsvarende som i mitt eksempel".

Det er jo noget spesielt å si når du ikke har sett journal, epikriser, hvilke medisiner det faktisk dreier seg om, dosering og i hvilken sammenheng det er tiltenk at de skal/bør/kan taes. 

Du skriver at du ikke ser NOEN grunn. Veldig sært.

På'n igjen? Vet du hva? Jeg tror jeg bare slutter å bry meg. Lykke til videre. 

Endret av nettvenninnen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Tar ikke i nærheten av 30 daglig nei, men lista er lang. Ang astmaen er det prøvd mye, det har vært ambulanse turer, sitte i forstøver mange ganger om dagen, kronisk tett. Astmaen er alvorlig og jeg skal legges inn for skikkelig utredning pga medisinene ikke virker optimalt.  Det tenker jeg er unødvendig informasjon til farmasøyten. 
Fastlege skal jo ha det, men det stoler jeg ikke helt på. Så jeg sjekker alltid opp ved bytte av medisin. 
Ts

Hvilkne allergi og astma greier har du på resept? 

Anonymkode: 6b15a...04b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
nettvenninnen skrev (4 minutter siden):

På'n igjen? Vet du hva? Jeg tror jeg bare slutter å bry meg. Lykke til videre. 

Dette var ikke meg ts 

Takk for tips om sykehus :) 

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Dette var ikke meg ts 

Takk for tips om sykehus :) 

Ts

🙂 Bare hyggelig. Lover deg at du kan få mye hjelp der. Og forhåpentligvis ender du opp som meg (når det gjelder astma) der du kan ha ett liv med langt mindre medisiner. Du kommer til å elske lungesykehuset hvis legen henviser deg dit. Fantastisk mat har de også 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Glemte å si at det er rehabilitering du bør henvises for. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med alvorlig ukontrollert astma og mange eksaserbasjoner i løpet av et år, skulle du ha vært vurdert for biologisk medisin for lenge siden. Be om en time til lungelegen og sjekk om du har brukt de medisinene som man må ha prøvd for å tilfredstille kravet for å få feks Nucala injeksjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Ulven skrev (1 time siden):

Med alvorlig ukontrollert astma og mange eksaserbasjoner i løpet av et år, skulle du ha vært vurdert for biologisk medisin for lenge siden. Be om en time til lungelegen og sjekk om du har brukt de medisinene som man må ha prøvd for å tilfredstille kravet for å få feks Nucala injeksjoner.

Skal det nå, skal legges inn for skikkelig utredning av lungene. Har stått i kø siden sommer :) 

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

HJelpes som følg oppfører seg i denne tråden da, så utrolig ufine mot ts. Alltid morsomt med folk som tror de kan mer en legen.

Først til det du faktisk spør om; ja det var temmelig frekt og dumt sagt av farmasøyten. Farmasøyten burde være profesjonell nok til å ikke glippe ut kommentarer som ikke har noe for seg. 

Jeg har mild til moderat astma og har tre forskjellige inhalasjoner og en tablett. Så at en med alvorlig astma har mange flere er ikke så rart.

Jeg har 8 tabletter jeg tar daglig, i tillegg til inhalatorene. Sånn er det når man har kroniske sykdommer. Er fortsatt oppegående og i full jobb takket være medisinene. Så selv om noen her inne aldri har hørt om noen som tar flere medisiner hver dag så er det ikke dermed sagt at det er så uvanlig. 

Anonymkode: 3d5ff...4bb

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...