AnonymBruker Skrevet 22. januar #61 Del Skrevet 22. januar AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Ja, det er veldig mye, aldri hørt om noen som bruker så mange medisiner. Apotekeren gjorde jobben sin ved å gjøre deg oppmerksom på hennes syn. Du kan vurdere å få en annen lege til å gå gjennom medisinene med deg. Alle medisiner som har en virkning har også bivirkninger. Bivirkninger kan også komme brått. Anonymkode: c5a4c...dda Aldri hørt om? Bare ta en tur på et vanlig sykehjem eller gjennomsnittlig bruker som mottar hjemmesykepleie😂 Anonymkode: ea357...d75 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. januar #62 Del Skrevet 22. januar AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg aner ikke om ts troller, men barnet mitt har astma og siden hen er så liten må vi ha ekstra brukerutstyr for å få gitt medisinen. Dette utstyret står på reseptlisten til barnet på helsenorge under resepter. Anonymkode: 6781d...04f Hun mener vi må skrive forbruksmateriell om jeg skriver brukerutstyr så troller jeg. Men da får hun bare tro jeg er et troll, det lever jeg godt med Ts Anonymkode: a7644...489 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. januar #63 Del Skrevet 22. januar AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Aldri hørt om? Bare ta en tur på et vanlig sykehjem eller gjennomsnittlig bruker som mottar hjemmesykepleie😂 Anonymkode: ea357...d75 Var det jeg tenkte også, mamma hadde mye mer når hun ble kreftsyk. Så at dette er så uvanlig ble jeg litt paff her. Ts Anonymkode: a7644...489 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pingvinen Skrevet 22. januar #64 Del Skrevet 22. januar 30 forskjellige medisiner er veldig mye ja. Jobbet i helsevesenet i over 30 år og har svært sjelden møtt på en pasient som bruker så mye. Har legen regelmessig gjennomgang av dine legemidler? Det er viktig for det er ikke bra å bruke mye legemidler. Går ut over lever og nyrer. Øker risiko for magesår. Og andre bivirkninger. Møtt mange med astma, men aldri noen som bruker så mye. De på apoteket skal jo informere om bivirkninger og skader av medisiner 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. januar #65 Del Skrevet 22. januar AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Takk, jeg ante ikke at medisiner var så ømtålige evne her på kg. Jeg skulle gjerne brukt mye mindre. Og jeg bruker jo ikke 30 forskjellige hver dag. Takk for forsvaret, setter kjempe pris på dere som svarer på en skikkelig måte. Ts Anonymkode: a7644...489 Ikke meg du svarer; Jeg har tre medisiner jeg tar daglig pluss anfallsmedisin (astma). Videre har jeg småbarn og på et år kan det bli mange legebesøk som resulterer i at de kaster medisiner etter meg. På et tidspunkt hadde jeg i tillegg resept på sterke smertestillende (som jeg aldri tok ut da jeg blir dårlig av dem), noe antibiotika jeg kunne hente ut hvis det ikke ble bedring, øyedråper mot øyekatar, to ulike typer nesespray, to kremer/salver, noe mot hemoroider (kunne kjøpt uten resept, men lege skrev resept), allergiøyedråper. Jeg er relativt ung. Dette var da resepter som lå inne, enten med reit. eller som jeg ikke hadde hatt behov for. At medisinlista kan bli lang, det skjer! Men det er jo sant at det sikkert ikke er bra om man tar alle de medisinene du hrmar resept på, samtidig. Anonymkode: 6781d...04f 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. januar #66 Del Skrevet 22. januar AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Var det jeg tenkte også, mamma hadde mye mer når hun ble kreftsyk. Så at dette er så uvanlig ble jeg litt paff her. Ts Anonymkode: a7644...489 Med faste medisiner+tilskudd(på resept) har jeg 10 faste+2 ved behov+resept på 4 ulike forbruksmateriell, næring m.m. Regelmessig gjennomgang og vurdering. Anonymkode: ea357...d75 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pingvinen Skrevet 22. januar #67 Del Skrevet 22. januar AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Aldri hørt om? Bare ta en tur på et vanlig sykehjem eller gjennomsnittlig bruker som mottar hjemmesykepleie😂 Anonymkode: ea357...d75 Jeg jobber på sykehjem, og har jobbet over 30 år i hjemmesykepleien, sykehjem og psykiatrien. Svært sjelden jeg har møtt noen som bruker så mye. Hos oss har de vel gjennomsnittlig 4-5 forskjellige legemidler. Noen ingen og en som har 12 forskjellige Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. januar #68 Del Skrevet 22. januar AnonymBruker skrev (2 minutter siden): 15 for astma? Jeg jobber på intensiv, og har aldri vært borti 15 medisiner for astma.. Anonymkode: 4a417...439 Så du har aldri vært bort i Ventolin i aerosol og til forstøver (forstøver da i forskjellige doser) Atrovent i aerosol og forstøver, aldri vært bort i forebyggende som brukes hver dag, ikke vært bort i forbruksmateriell bare det er jo 4 resepter, ikke prednisolone mot astma. Jeg skal ikke forsvare meg mer her i denne tråden, men at helsepersonell ikke vet at astmatikere også må han anfallsmedisiner liggende. Jeg har vært mye på sykehus, sykepleierene og legen der har heldigvis visst dette Ts Anonymkode: a7644...489 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. januar #69 Del Skrevet 22. januar AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Så du har aldri vært bort i Ventolin i aerosol og til forstøver (forstøver da i forskjellige doser) Atrovent i aerosol og forstøver, aldri vært bort i forebyggende som brukes hver dag, ikke vært bort i forbruksmateriell bare det er jo 4 resepter, ikke prednisolone mot astma. Jeg skal ikke forsvare meg mer her i denne tråden, men at helsepersonell ikke vet at astmatikere også må han anfallsmedisiner liggende. Jeg har vært mye på sykehus, sykepleierene og legen der har heldigvis visst dette Ts Anonymkode: a7644...489 Og fortsatt ramser du ikke opp 15… Anonymkode: 4a417...439 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. januar #70 Del Skrevet 22. januar AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Og fortsatt ramser du ikke opp 15… Anonymkode: 4a417...439 Jo det gjør jeg. Som jeg skrev har flere forskjellige styrker på forstøver. Jeg bruker 3 faste hver dag, har 4 resepter for materiell, har da 4 forskjellige til forstøver, pluss saltvann, har prednisolone, har også en tablett som tas daglig til asmtaen og til halsbrann siden astmaen skaper for mye trykk i lukkemuskelen min. Så 3+4+4+1+1+1+1=15 sånn ble det bedre regnestykke? Hvorfor er det så vanskelig å tro? Jeg har en når venninne av meg som også har alvorlig astma, hun har tilnærmet lik medisin liste som meg Ts Anonymkode: a7644...489 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. januar #71 Del Skrevet 22. januar Har fått lignende kommentarer et par ganger selv. Jeg har medisiner for ulike somatiske sykdommer, resepter på mye fast, og evt medisiner, ol derav ernæringstillegg, utstyr osv. Har også flere faste og evt medisiner mot psykiske lidelser. Det kan se helt vilt ut. Har god kontroll på det selv, men har forståelse for at de som jobber på apoteket får litt bakoversveis. Om det er uproft å glippe ut en kommentar får det så være, de er mennesker de og, så lenge de ikke roper det ut. Anonymkode: b653d...407 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. januar #72 Del Skrevet 22. januar AnonymBruker skrev (1 time siden): Fordi jeg har anfall mellom 25-30 ganger i måneden, og har en jeg kan bruke litt forebyggende, en som virker litt kjappere, nesespray om kvalmen er helt grusom, injeksjon når smertene er på topp og ikke noe virker. Og jo jeg kan ta to til tre i løpet av et døgn samråd med nevrolog. Så ja, tar ulik etter ulike anfall. Ts Anonymkode: a7644...489 Dette høres ikke sannsynlig ut. Jeg har selv kronisk migrene, og har daglige anfall samt får oppfølging av nevrolog. Det der som du beskriver høres jo ut som oppskriften for å få MOH. Anonymkode: 8ced6...224 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. januar #73 Del Skrevet 22. januar AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Dette høres ikke sannsynlig ut. Jeg har selv kronisk migrene, og har daglige anfall samt får oppfølging av nevrolog. Det der som du beskriver høres jo ut som oppskriften for å få MOH. Anonymkode: 8ced6...224 Vet du, hold deg til dine plager. Dine plager er dine plager, mine er mine. Jeg har ikke overforbruk, jeg har for lite bruk i følge nevrologen. Jeg bruker 3-4 dager normalt med medisiner. Selv om man bruker forskjellige når et anfall kommer betyr ikke det overforbruk. Jeg er fristende til å si du kan ikke ha kronisk migrene i det hele tatt om du ikke har mer en en triptan liggende. Sånt sier jeg ikke for vi er like forskjellige som mennesker er selv med samme sykdom. Du får ha en god dag! Ts Anonymkode: a7644...489 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fjaselina Skrevet 22. januar #74 Del Skrevet 22. januar AnonymBruker skrev (4 timer siden): Det er mye medisiner ja men personen på apoteket har ikke noe med å si sånt, uproffesjonelt! Anonymkode: 8bef2...2eb Personalet på apoteket har jo eit eige ansvar for det dei deler ut. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. januar #75 Del Skrevet 22. januar AnonymBruker skrev (11 timer siden): Tull at jeg bruker mye? Bruker daglig 3 forskjellige astmamedisiner, så har jeg anfall medisiner i både aerosol og inhalasjon i forskjellige doser, og ikke minst til utstyr. Skulle virkelig ønske det ikke var slik. Så har jeg jo to forskjellige forebyggende for migrene, og 3-4 forskjellige triptaner . Så kommer allergi opp på dette. Ingen har kommentert tidligere, så jeg ble litt paff. Vet lista er lang, men tar jo ikke ut alle på engang heldigvis:) Ts Anonymkode: a7644...489 15 forskjellige på astma? Finnes det? Anonymkode: f54c8...253 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. januar #76 Del Skrevet 22. januar Fjaselina skrev (1 minutt siden): Personalet på apoteket har jo eit eige ansvar for det dei deler ut. De har ikke ansvaret for å sjekke om jeg har behov for mine medisiner. Det har vi leger til. Ikke hentet jeg ut mer enn 1 resept heller, så hva var faren? Nei jobben til en farmasøyt er å informere om medisiner, den er å gi veiledning om bruk, og interaksjoner. De har ikke tilgang til mine helseopplysninger annet enn akkurat hva det står på den lista, så kunnskapen demmes om min helse kan være farlig av de å uttale seg om. Ts Anonymkode: a7644...489 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. januar #77 Del Skrevet 22. januar Som farmasøyt ser jeg ofte at legemiddellisten til den type pasientgruppe kan være ganske lang. Jeg ville ikke sagt det på den måten, men jeg vil kanskje ha stusset, da det tyder på at du ikke er godt nok dosert, du får ikke riktig type medisin for deg, eller at du kanskje bruker legemidlene feil. Om du bruker 30 forskjellige legemidler, så vil jeg anbefale at du får henvisning til en spesialist, der de kan utarbeide en behandlingsplan til deg. Anonymkode: 2326d...99b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. januar #78 Del Skrevet 22. januar AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Så du har aldri vært bort i Ventolin i aerosol og til forstøver (forstøver da i forskjellige doser) Atrovent i aerosol og forstøver, aldri vært bort i forebyggende som brukes hver dag, ikke vært bort i forbruksmateriell bare det er jo 4 resepter, ikke prednisolone mot astma. Jeg skal ikke forsvare meg mer her i denne tråden, men at helsepersonell ikke vet at astmatikere også må han anfallsmedisiner liggende. Jeg har vært mye på sykehus, sykepleierene og legen der har heldigvis visst dette Ts Anonymkode: a7644...489 Du skrev 15 og forsvarer med 4. Som astmatiker har jeg to inhalatorer og astmamedisin i tablettform. Alle vet at man må ha anfallsmedisiner liggende. Men ingen har hørt om 15 forskjellige medisiner DAGLIG til astma. Anonymkode: f54c8...253 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. januar #79 Del Skrevet 22. januar AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Vet du, hold deg til dine plager. Dine plager er dine plager, mine er mine. Jeg har ikke overforbruk, jeg har for lite bruk i følge nevrologen. Jeg bruker 3-4 dager normalt med medisiner. Selv om man bruker forskjellige når et anfall kommer betyr ikke det overforbruk. Jeg er fristende til å si du kan ikke ha kronisk migrene i det hele tatt om du ikke har mer en en triptan liggende. Sånt sier jeg ikke for vi er like forskjellige som mennesker er selv med samme sykdom. Du får ha en god dag! Ts Anonymkode: a7644...489 Jeg har flere triptaner liggende, men jeg bruker ikke 3 forskjellige per døgn. Om du bruker så lite som du påstår, er det rart at du må hente ut alle samtidig. Jeg er veldig klar over at det er stor forskjell fra person til person hvordan sykdommene arter seg. Som jeg skrev, har jeg daglige anfall, så jeg er godt kjent med migrene og hvordan man skal behandle anfall. Å bruke triptaner 3 ganger per døgn er mye Anonymkode: 8ced6...224 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. januar #80 Del Skrevet 22. januar AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg har flere triptaner liggende, men jeg bruker ikke 3 forskjellige per døgn. Om du bruker så lite som du påstår, er det rart at du må hente ut alle samtidig. Jeg er veldig klar over at det er stor forskjell fra person til person hvordan sykdommene arter seg. Som jeg skrev, har jeg daglige anfall, så jeg er godt kjent med migrene og hvordan man skal behandle anfall. Å bruke triptaner 3 ganger per døgn er mye Anonymkode: 8ced6...224 Det gjør ikke jeg heller. Jeg har daglig anfall jeg også, derfor bruker jeg forebyggende hver dag Og det er ikke triptaner Anonymkode: a7644...489 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå