Gå til innhold

Saltvannsdråper til øyne

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg skal dryppe øynene med saltvann en periode. Kjøpte engangsampuller, som må brukes med en gang de åpnes. Men det er jo så mye i hver enkelt, jeg drypper og drypper for å få brukt mest mulig av den, så kaster jeg resten med sikkert halvparten av innholdet igjen. Er dette vanlig?? Hva er deres erfaringer? Dere som også har dryppet saltvann i øyne med engangsampuller?

Anonymkode: 2de8f...442

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Jeg skal dryppe øynene med saltvann en periode. Kjøpte engangsampuller, som må brukes med en gang de åpnes. Men det er jo så mye i hver enkelt, jeg drypper og drypper for å få brukt mest mulig av den, så kaster jeg resten med sikkert halvparten av innholdet igjen. Er dette vanlig?? Hva er deres erfaringer? Dere som også har dryppet saltvann i øyne med engangsampuller?

Hvorfor skal du dryppe med saltvannsdråper? Høres helt meningsløst ut.

Pipetter til å dryppe øyne med skal brukes når de er åpnet for så å kastes fordi der ikke er konserveringsmiddel i dem, og da får bakterier raskt og lett oppvekst. Infeksjon i øynene på grunn av dette vil ingen ha. 

Anonymkode: fc938...e82

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hva mener du med å dryppe i en periode? Flere ganger om dagen? Fordi du er tørr? Fordi du har operert?

Jeg bruker saltvannsdråper, og drypper hver morgen. Bruker 2ml ampuller, men bruker de 2-3 dager før de kastes.

Anonymkode: c4d1e...fb1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Hva mener du med å dryppe i en periode? Flere ganger om dagen? Fordi du er tørr? Fordi du har operert?

Jeg bruker saltvannsdråper, og drypper hver morgen. Bruker 2ml ampuller, men bruker de 2-3 dager før de kastes.

Ja så da tåler ampullene stå åpnet i et døgn eller to? Uten bakterievekst? Jeg fikk anbefalt saltvannsdråper en periode fordi jeg nettopp har hatt øyelokkbetennelse. Jeg fikk antibiotika i øyedråpe-form som tok nesten alt, men fortsatt klør det litt på innsiden av øvre øyelokk. Vi skal se om saltvannsdråper hjelper på det siste, hvis ikke blir det ny kur med antibiotika.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Hvorfor skal du dryppe med saltvannsdråper? Høres helt meningsløst ut.

Pipetter til å dryppe øyne med skal brukes når de er åpnet for så å kastes fordi der ikke er konserveringsmiddel i dem, og da får bakterier raskt og lett oppvekst. Infeksjon i øynene på grunn av dette vil ingen ha. 

Jeg fikk anbefalt saltvannsdråper en periode fordi jeg nettopp har hatt øyelokkbetennelse. Jeg fikk antibiotika i øyedråpe-form som tok nesten alt, men fortsatt klør det litt på innsiden av øvre øyelokk. Vi skal se om saltvannsdråper hjelper på det siste, hvis ikke blir det ny kur med antibiotika.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Jeg bruker Hyprosan til vanlig, mot tørre øyne. Dette er kanskje noe ala det samme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 22.1.2025 den 1.47):

Veldig rart å gi råd når du ikke ANER hvorfor ts skal ta saltvannsdråper. Tror du virkelig du vet bedre enn optikere, øyeleger, leger, osv, som faktisk har undersøkt ts og vet hva som feiler øynene hennes..? 

De dråpene du linker til er mot tørre øyne. 

Hvorfor skal ts ta dem i stedet for saltvannsdråper, om problemet hennes ikke ER tørre øyne? Hva om hun fikk beskjed om saltvann fordi disse dråpene du linker til overhodet ikke skal brukes ved den tilstanden hun har? 

TS: hør med den som ba deg ta disse dråpene. Det finnes andre alternativer enn engangsampuller, som er mer miljøvennlige. 

Anonymkode: 80931...b8f

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja egentlig skal de kastes etter en gangs bruk, men jeg bruker samme ampulle en dag. En nøye med rene hender før den åpnes, og tar ikke på tuppen. Oppbevares stående i lukket skap på badet

Anonymkode: aec66...f2d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

TS: hør med den som ba deg ta disse dråpene. Det finnes andre alternativer enn engangsampuller, som er mer miljøvennlige. 

Ja kanskje jeg skal høre på apoteket om det finnes andre alternativer, takk for tips. Jeg fikk anbefalt disse ampullene, men veldig mye går jo til spille da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Ja egentlig skal de kastes etter en gangs bruk, men jeg bruker samme ampulle en dag. En nøye med rene hender før den åpnes, og tar ikke på tuppen. Oppbevares stående i lukket skap på badet

Anonymkode: aec66...f2d

Kanskje jeg skal driste meg til å gjøre det samme😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Ja kanskje jeg skal høre på apoteket om det finnes andre alternativer, takk for tips. Jeg fikk anbefalt disse ampullene, men veldig mye går jo til spille da.

Greien med ampullene er at det ikke er konserveringsmidler i dem. Det kan være greit om man bruker kontaktlinser, da konserveringsmidlene kan gulne linsene, og man som regel må ta ut linsene før man tar dråpene, og vente i minst 15 minutter etter man har brukt dråper før man setter dem inn igjen. Men om du ikke bruker linser, er det veldig greit med ikke-ampuller, både mer miljøvennlig OG mer økonomisk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Greien med ampullene er at det ikke er konserveringsmidler i dem. Det kan være greit om man bruker kontaktlinser, da konserveringsmidlene kan gulne linsene, og man som regel må ta ut linsene før man tar dråpene, og vente i minst 15 minutter etter man har brukt dråper før man setter dem inn igjen. Men om du ikke bruker linser, er det veldig greit med ikke-ampuller, både mer miljøvennlig OG mer økonomisk. 

Takk for info, dette var greit å vite😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Lag ditt eget saltvann. Kok opp 1 liter vann og 2 ss med salt uten jod. Mye billigere. 

Anonymkode: 28b88...863

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Ja så da tåler ampullene stå åpnet i et døgn eller to? Uten bakterievekst? Jeg fikk anbefalt saltvannsdråper en periode fordi jeg nettopp har hatt øyelokkbetennelse. Jeg fikk antibiotika i øyedråpe-form som tok nesten alt, men fortsatt klør det litt på innsiden av øvre øyelokk. Vi skal se om saltvannsdråper hjelper på det siste, hvis ikke blir det ny kur med antibiotika.

Jeg ville ikke brukt de mer enn en dag om det er for å rense etter betennelse. Jeg bruker de kun for tørre øyne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg bruker sånne 5 ml engangspipetter. Bare dytter på toppen igjen, og bruker den i noen dager. Aldri hatt noen problemer med denne praksisen over flere år. Bruker dagslinser.

Anonymkode: eca63...865

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 22.1.2025 den 0.22):

Bare ta resten av saltvannet i ampullen på et kompress og rengjør rundt øyet. Det har jeg gjort. Du kan ikke bruke for mye saltvann.

Anonymkode: 4d552...eed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Lag ditt eget saltvann. Kok opp 1 liter vann og 2 ss med salt uten jod. Mye billigere. 

Anonymkode: 28b88...863

Vanskelig å holde det like sterilt da når det er til flere ganger.

Anonymkode: 4d552...eed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 22.1.2025 den 15.40):

AnonymBruker skrev (På 22.1.2025 den 15.40):

Jeg fikk anbefalt saltvannsdråper en periode fordi jeg nettopp har hatt øyelokkbetennelse. Jeg fikk antibiotika i øyedråpe-form som tok nesten alt, men fortsatt klør det litt på innsiden av øvre øyelokk. Vi skal se om saltvannsdråper hjelper på det siste, hvis ikke blir det ny kur med antibiotika.

Dus skal bruke ampullen straks den er åpnet og kaste resterende. Neste gang du trenger å dryppe åpner du en ny ampulle. 
Vil du ha oppblomstring av bakterier i øynene så følger du ditt eget løp og gjenbruker ampuller som har vært åpne en stund. 

Flasker med øyedråper er tilsatt konserveringsmidler. (Med få unntak), disse kan gjenbrukes. Men det er ikke det du skal bruke, du skal bruke saltvann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dus skal bruke ampullen straks den er åpnet og kaste resterende. Neste gang du trenger å dryppe åpner du en ny ampulle. 
Vil du ha oppblomstring av bakterier i øynene så følger du ditt eget løp og gjenbruker ampuller som har vært åpne en stund. 

Flasker med øyedråper er tilsatt konserveringsmidler. (Med få unntak), disse kan gjenbrukes. Men det er ikke det du skal bruke, du skal bruke saltvann.

Ja det er dette jeg i utgangspunktet har tenkt, jeg også. Men hvorfor er det så mye i hver ampull? Jeg drypper mange mange dråper i hvert øye, og likevel er det over halvparten igjen i ampullen. Veldig mye går til spille, og det kan vel ikke være meningen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...