Gå til innhold

Gikk ned 600g på 1 uke? Noe feil?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei. Jeg er på uke 3 nå med en ny livsstil der jeg ligger i kaloriunderskudd og er mer aktiv. Første uke gikk jeg med rundt 3-4kg (sikker mye vannvekt osv), men etter uke 2 gikk jeg kun ned 600gram. Er dette lite? Jeg spiser sunt og får i meg nok proteiner. 

Anonymkode: 3e62f...0d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Det er fornuftig å ikke gå ned mer pr uke om det skal være håp om å få til en varig endring.

Da ligger du 5-600 kcal i underskudd pr dag, og lavere enn det bør du ikke gå om kroppen skal fungere ok. 

Anonymkode: 3cbaa...e75

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig bra. Det blir jo 2,4 kg på en måned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er helt normalt, og ganske mye. Hvis du går ned fortere enn det går man veldig fort opp igjen bare etter en ørliten utskeielse. Det beste er å ligge på ca 0,5 kg pr uke. Du gikk ned mye i starten pga væsketap.

Anonymkode: 683a0...77c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er helt normalt, og ganske mye. Hvis du går ned fortere enn det går man veldig fort opp igjen bare etter en ørliten utskeielse. Det beste er å ligge på ca 0,5 kg pr uke. Du gikk ned mye i starten pga væsketap.

Anonymkode: 683a0...77c

Man går neppe veldig for opp igjen, da en ørliten utskeielse ikke inneholder nok kcal til å drive dette noe særlig opp.

Anonymkode: 60fb9...338

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Det er fornuftig å ikke gå ned mer pr uke om det skal være håp om å få til en varig endring.

Da ligger du 5-600 kcal i underskudd pr dag, og lavere enn det bør du ikke gå om kroppen skal fungere ok. 

Anonymkode: 3cbaa...e75

Gammel seig myte. Fins masse infonom dette på nettet.

https://www.vg.no/helse/i/3EyX3M/studie-rask-vektnedgang-gir-best-langtidseffekt

Anonymkode: 60fb9...338

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Hei. Jeg er på uke 3 nå med en ny livsstil der jeg ligger i kaloriunderskudd og er mer aktiv. Første uke gikk jeg med rundt 3-4kg (sikker mye vannvekt osv), men etter uke 2 gikk jeg kun ned 600gram. Er dette lite? Jeg spiser sunt og får i meg nok proteiner. 

Anonymkode: 3e62f...0d7

Helt normalt at vekta går litt opp og ned. Tarminnhold, veske, syklus, etc etc., se på vekt over tid og ikke heng deg opp i uke til uke. 

Anonymkode: fb087...399

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er ikke bare-bare! Du gikk jo ned 😃 Mange har jo et halvt kg i uka som mål.

Vektnedgang fungerer ikke som grafen til venstre her hvor man jevnt og trutt tar av like mye hver uke, men mer som den til høyre hvor man ikke engang nødvendigvis går ned hver uke engang - men man går likevel ned og når målet:

image.png.c3752cb66e446d58f65fd4bbedb07338.png

Eller kanskje enda "verre" enn den grafen - mange opplever jo å nå et platå, gjerne når man nærmer seg slutten, hvor vekta står bom stille selv om man gjør akkurat det samme som man gjorde uke 1 da man raste ned.

Poenget er uansett at trenden er nedover. Du må se over tid. Veier du deg hver dag så blir du gal, den går opp og ned hele tiden. Men ser du på trenden over uker, måneder, kvartaler, så ser du nedgangen. På 3 uker har du gått ned masse. Du har god fart :)

Jeg jobber faktisk med statistikk, og når vi ser på trender for nedgangn eller oppgang, så drar vi det over lengre perioder, ikke en uke liksom. Og du har jo gått NED 😃 Du har jo enda ikke møtt på det platået.

Anonymkode: 4f53c...5d0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Her spiller det masse inn. Når veier du deg? På mandager, etter helg hvor man kanskje har spist mat som binder mer vann, eller på fredager etter en stram uke med mye trening. I tillegg så må du ta høyde for måten du reduserer vekt, er det kun kosthold eller trener du ? Trener du styrke i tillegg til kondisjon, så må du huske at fettet blir gradvis erstattet av vekt i muskler. 
Jeg vil anbefale deg å veie deg annenhver uke, og heller ta kroppsmål hver uke. Omkrets rundt mage skal ned, og du kan samtidig oppleve at lår og legger øker, mtp muskler. 

Husk at du også binder mer vann i forkant av menstruasjon (hvis du er kvinne) og den kan lure deg til at du ikke har gått ned i vekt, så det kan være lite motiverende å veie seg i forkant av menstruasjon :) 

Vekta går også mye opp og ned i hvor mye du klarer å kvitte deg med hver uke. 

kan jeg spørre hvor mange kg du ønsker å gå ned, og når du tenker å være i mål ? Har du satt deg delmål? Noen vil gå ned 15 kg, og har kanskje et delmål om at 8 av disse skal være av innen sommeren, og det resterende kan man bruke litt lengre tid på. 

Personlig gikk jeg mye raskere ned i vekt når jeg ikke veide meg, men loggførte all mat inn hver dag, samt kuttet godteri og brus. Ikke hver dag jeg holdt kaloriunderskudd, men spiste ikke sukker (annet enn naturlig i mat) og lite mettet fett. Gikk ned ganske radig da. Etterhvert sluttet jeg å bry meg om vekt, da jeg begynte å trene styrke. 

Anonymkode: 23c62...3a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Som flere skriver er det mye som påvirker. Karbohydrater for eksempel. Dersom du spiser 200g karbohydrater om kvelden, og ikke får brukt disse, vil de lagres. Sammen med karbohydrater lagres det vann. Lagrer du 200g karbohydrater lagrer du samtidig 600g vann. Dette vanner vil kroppen slippe når karbohydratene forbrennes. 
Samme med salt, det gjør at du midlertidig lagrer vann. 
Syklus påvirker, mange går opp (holder på vann) i uken før mensen. Gjerne en kilo eller to.

Jeg veier meg i perioder hver dag. Da er det mer tydelig at det svinger, og jeg risikerer ikke at den ene dagen i uken jeg veier meg havner på en "uheldig" dag mtp syklus, vannvekt, mageinnhold osv. Selv om det blir mange små svingninger opp og ned, er det for meg den beste måten å registrere på. Jeg kan zoome ut og se det store bildet, og jeg har lært meg at opp på vekta ikke betyr at jeg har lagt på meg. Jeg er mer avslappet og blir ikke stresset selv om jeg mange dager har gått opp sammenlignet med dagen før. (Forstår at det ikke er sånn for alle, men kan være en ting å vurdere for noen.)

Uansett hvordan du gjør det: lykke til videre. Du er allerede godt på vei. :) 

Anonymkode: 5acc5...fc6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...