AnonymBruker Skrevet 21. januar #1 Del Skrevet 21. januar For det å være lærer syns jeg er helt fantastisk! Jeg stortrives i klasserommet. Men, jeg tror jeg er utbrent som kontaktlærer. Jeg har vært nonstop kontaktlærer siden 2007. De siste femten årene på samme skole. Det sliter meg ut. Etter den forrige klassen min nærmet seg slutten av grunnskolen, ga jeg beskjed til ledelsen at jeg måtte få et års pause. Dette fikk jeg ikke. Jeg måtte starte på ny, med atter en ny klasse. Denne høsten har humøret sunket. Jeg gruer meg til møter, jeg gruer meg til telefoner hjem, jeg gruer meg til den faste timen i uken der jeg har elevsamtaler. Det som er frustrerende er jo at klassen egentlig er veldig kjekke. Problemet ligger ikke hos dem. Jeg er bare så ufattelig sliten og lei. Jeg har tatt det opp med ledelsen igjen. Rektor foreslo jeg skulle snakke med bedriftshelsetjenesten for å få tips til å snu tankegangen min. Men, han ville ikke frita meg fra kontaktlæreransvaret. Jeg er egentlig en sosial person, som alltid blir med på «alt»! Dette året har jeg hverken blitt med på høstfest eller julebord. Ikke en eneste lønningspils engang! Jeg er så sliten. Likevel gir det å stå i klasserommet med elevene meg energi. Har noen av dere hatt det som meg? Hva gjorde dere for å få det bedre? Hjelper det å følge rektors råd om å gå til bedriftshelsetjenesten? Vil de kunne ta meg bort fra kontaktlæreransvaret, eller vil det bare bli enda et møte jeg må gå på? Har tenkt på om jeg kanskje skal søke meg til videregående, men usikker på om det blir bedre der? Anonymkode: 3f8b9...6a0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. januar #2 Del Skrevet 21. januar Hei Rektor! Jeg trenger nå framover å bli fritatt fra kontaktlærerjobben. Dersom dette ikke er mulig, må jeg dessverre søke annen jobb. Mvh Anonymkode: 39ae1...820 4 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
enhjørningfis Skrevet 21. januar #3 Del Skrevet 21. januar AnonymBruker skrev (3 minutter siden): For det å være lærer syns jeg er helt fantastisk! Jeg stortrives i klasserommet. Men, jeg tror jeg er utbrent som kontaktlærer. Jeg har vært nonstop kontaktlærer siden 2007. De siste femten årene på samme skole. Det sliter meg ut. Etter den forrige klassen min nærmet seg slutten av grunnskolen, ga jeg beskjed til ledelsen at jeg måtte få et års pause. Dette fikk jeg ikke. Jeg måtte starte på ny, med atter en ny klasse. Denne høsten har humøret sunket. Jeg gruer meg til møter, jeg gruer meg til telefoner hjem, jeg gruer meg til den faste timen i uken der jeg har elevsamtaler. Det som er frustrerende er jo at klassen egentlig er veldig kjekke. Problemet ligger ikke hos dem. Jeg er bare så ufattelig sliten og lei. Jeg har tatt det opp med ledelsen igjen. Rektor foreslo jeg skulle snakke med bedriftshelsetjenesten for å få tips til å snu tankegangen min. Men, han ville ikke frita meg fra kontaktlæreransvaret. Jeg er egentlig en sosial person, som alltid blir med på «alt»! Dette året har jeg hverken blitt med på høstfest eller julebord. Ikke en eneste lønningspils engang! Jeg er så sliten. Likevel gir det å stå i klasserommet med elevene meg energi. Har noen av dere hatt det som meg? Hva gjorde dere for å få det bedre? Hjelper det å følge rektors råd om å gå til bedriftshelsetjenesten? Vil de kunne ta meg bort fra kontaktlæreransvaret, eller vil det bare bli enda et møte jeg må gå på? Har tenkt på om jeg kanskje skal søke meg til videregående, men usikker på om det blir bedre der? Anonymkode: 3f8b9...6a0 Som mamma til 3 barn i grunnskolen, som alle sliter med tourettes, adhd og ufrivillig skolefravær, vil jeg be på mine knær om at du som sier du elsker å være med elevene og stå i klasserommet, ikke slutter å elske det! Barna og foreldre trenger lærere som elsker jobben sin! Å dette vet selvsagt du 😊 Så om rektor ikke kan fristille deg fra en kontaktlærer jobb, kan det da være mulig med en sykemelding slik at rektor forstår alvoret i det du sier? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. januar #4 Del Skrevet 21. januar enhjørningfis skrev (2 minutter siden): Som mamma til 3 barn i grunnskolen, som alle sliter med tourettes, adhd og ufrivillig skolefravær, vil jeg be på mine knær om at du som sier du elsker å være med elevene og stå i klasserommet, ikke slutter å elske det! Barna og foreldre trenger lærere som elsker jobben sin! Å dette vet selvsagt du 😊 Så om rektor ikke kan fristille deg fra en kontaktlærer jobb, kan det da være mulig med en sykemelding slik at rektor forstår alvoret i det du sier? Tanken har slått meg, men usikker på om de vil forstå problemet? Jeg har bedt om fritak fra dette over flere år. Da jeg hadde den forrige klassen, ba jeg om å få en pause etter at de gikk ut. Først skulle ledelsen tenke på det. Så fikk jeg beskjed om at det ikke gikk. Så var det oppstart med ny klasse da. Klassen er på mange måter en drømmeklasse! De er så utrolig flotte ungdommer. Det er ikke disse som sliter meg ut, tror bare det er hele den rollen. Dersom jeg blir sykemeldt, vil jeg sikkert gå rundt hjemme med dårlig samvittighet hele dagen?! Jeg har gått hele høsten og ventet på at det skal gå seg til. Jeg sier til meg selv at nå må jeg ta meg sammen og ha fokus. Har til og med gått ned litt i stilling dette skoleåret. Ingenting hjelper. Når jeg får mail av ppt eller bup, er det nesten sånn at jeg får angst av å åpne den. Jeg orker ikke flere møter. Samtidig så storkoser jeg meg når jeg får være i klasserommet og undervise. Anonymkode: 3f8b9...6a0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. januar #5 Del Skrevet 21. januar Jeg var sykemeldt fra kontaktlærerjobben i fjor og hadde veldig dårlig samvittighet i starten. Gikk til psykolog og etter hvert kom det seg. Det anbefales! Jeg er så glad for at jeg tok tak i det. Jeg hadde vært sliten alt for lenge og ledelsen forstod ikke alvoret, selv on jeg hadde gitt beskjed flere ganger, grått på kontoret osv. Psykemeldingen og psykologtimen gjorde så godt! Fant ut at kontaktlærerjobben ble for mye og jobber nå som lærer på en annen skole i redusert stilling 😊 Anonymkode: 20691...16f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. januar #6 Del Skrevet 21. januar *om *sykemeldingen Ble litt skrivefeil i farten over her 😊 Anonymkode: 20691...16f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. januar #7 Del Skrevet 21. januar Har vært kontaktlærer i ungdomsskolen, og synes faktisk ikke sykmelding blir riktig her. Sier meg enig med den over her som sa du burde kreve å bli tatt på alvor, ellers vil du bytte jobb. Vi var to kontaktlærere i hver klasse, som delte elevene/oppgavene mellom oss. Har du en hel klasse alene? Kan du foreslå å få hjelp med noen oppgaver, mot at du fortsetter? Anonymkode: 08424...c93 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. januar #8 Del Skrevet 21. januar Ta en prat med rektor igjen, og tillitsvalgte! Det er kun du som kjenner dine begrensninger og når du sier at begeret er fullt så er det det! Rektor kan velge å lytte til deg eller risikere sykemelding og oppsigelse. Du er verdifull og rektor må lære seg hvordan skatter ivaretas! Anonymkode: b4b1d...624 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hengebuksvinet Skrevet 22. januar #9 Del Skrevet 22. januar AnonymBruker skrev (7 timer siden): Har noen av dere hatt det som meg? Hva gjorde dere for å få det bedre? Hjelper det å følge rektors råd om å gå til bedriftshelsetjenesten? Vil de kunne ta meg bort fra kontaktlæreransvaret, eller vil det bare bli enda et møte jeg må gå på? Har tenkt på om jeg kanskje skal søke meg til videregående, men usikker på om det blir bedre der? Anonymkode: 3f8b9...6a0 Jeg sliter med samme problem. Virkelig elsker å være lærer, men har ikke fått en pause fra kontaktlærerrollen siden 2010. Etter et ekstremt krevende løp ble jeg lovet at jeg skulle få et år som faglærer, men sånn ble det aldri. Og da jeg byttet jobb, var jeg litt uheldig. For da ble det også gjort forandringer i løpet av sommerferien, sånn at jeg igjen var kontaktlærer. Jeg liker jo den rollen også, men opplever å få mer og mer krevende klasser. Noe jeg i utgangspunktet liker, men det begynner å gå hardt utover fritid og overskudd. "Denne gruppen hadde ditt navn". "Her er det mange som trenger akkurat deg". Det er jo hyggelig det, men hvorfor kan det ikke følge litt tid med utfordringene? Spennet er stort, fra analfabeter uten norsk/ engelsk språk til ekstremt ambisiøse foreldre og elever. Vanskelig å sy ihop 6 timer per dag, og ikke minst i friminu5t. Mitt beste tips er å prøve å komme deg inn på en privatskole. Alle som jobber der (og som jeg kjenner), sier at det er noe helt annet. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. januar #10 Del Skrevet 22. januar Den jeg kjenner som hadde samme problemstilling, men heller ikke ble hørt, tok permisjon et år og var forberedt på å bli tilkallingsvikar. Gikk ikke lange tiden før han fikk vikariat som timelærer på en annen skole. Anonymkode: 171fe...7d7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fru Alving Skrevet 22. januar #11 Del Skrevet 22. januar Grunnen til at du ikke slipper unna kontaktlæreransvaret er jo fordi du er flink og ansvarlig i jobben din. Ledelsen din ser det og trenger din kompetanse. Synes du skal si tydelig fra at dette er det siste året og hvis ikke du slipper så bytter du jobb. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. januar #12 Del Skrevet 22. januar Det er flere lærere hos oss som har stått i jobben i noen år som har dokumentasjon fra lege som at de må slippe å være kontaktlærere av helsemessige årsaker. At du er i ferd med å gå på veggen er en helsemessig årsak. Anonymkode: 597cf...dff Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. januar #13 Del Skrevet 22. januar AnonymBruker skrev (7 timer siden): Det er flere lærere hos oss som har stått i jobben i noen år som har dokumentasjon fra lege som at de må slippe å være kontaktlærere av helsemessige årsaker. At du er i ferd med å gå på veggen er en helsemessig årsak. Anonymkode: 597cf...dff Men det er vel kanskje de lærerne som gjør at vi i 100% aldri slipper? Anonymkode: 2d392...911 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. januar #14 Del Skrevet 22. januar AnonymBruker skrev (2 timer siden): Men det er vel kanskje de lærerne som gjør at vi i 100% aldri slipper? Anonymkode: 2d392...911 Nei! Det er ledelsen som krever for mye av kontaktlærere og som ikke evner å sette grenser for foreldrene. Det er det som gjør jobben så krevende og som gjør at så mange ikke makter den. Anonymkode: 8c745...627 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. januar #15 Del Skrevet 22. januar Du trenger noen egenmeldingsdager der du passer på deg selv og krysser av for at arbeidsplassen er grunn til fravær. Ledere skjønner bare hardt mot hardt, og så lenge du finner deg i kontaktlærer år på år betyr det jo at du tåler det i deres øyne, og de har ingen grunn til å la deg slippe. Søk ny jobb nå i februar og vær åpen med ledelsen om at de blir ringt som referanser, og at grunnen til søkningen er at du har bedt om tilrettelegging uten å få det. Da må du søke lykken andre steder. Forhåpentligvis får du lovnad om faglærerår før du får ny jobb. ❤️ Anonymkode: 94126...bc7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar #16 Del Skrevet 23. januar Tusen takk for gode og konstruktive svar og gode råd. Jeg valgt å ta kontakt med BHT, og skal få samtale der. Forhåpentligvis vil det hjelpe noe å få satt ord på ting av en nøytral tredjepart. Jeg gav også, atter en gang tydelig beskjed til min nærmeste leder. Så får jeg se om ting bedrer seg. Men sånn ting er akkurat nå er ikke gøy. Det er heller ikke spesielt sunt i det lange løp. Så er det ufattelig dumt for elevene mine at jeg har det sånn. Ts Anonymkode: 3f8b9...6a0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. januar #17 Del Skrevet 24. januar Hey jeg jobber også på en ungdomsskole og tror dette er et problem som blir større av at ledelsen på skolen din dumper alt i fanget ditt. Er selv kontaktlærer og ppt og bup går ikke gjennom meg men til ledelse først. Og den faste timen med elevsamtaler er unødvendig for de aller fleste mener jeg da! Den timen er jo all tiden i uken til å svare foreldre etc, ikke til møter med elever som ikke trenger det Anonymkode: fd664...877 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå