AnonymBruker Skrevet 21. januar #1 Del Skrevet 21. januar Hei! Jeg fikk med meg noen sånne test-sett og glass med sånn væske i til å ta avføringsprøve fra legen. Jeg fikk beskjed om at selve prøven (med avføring) skulle oppbevares i kjøleskap. Men kan de glassene med væske i ligge i romtemperatur frem til jeg skal ta prøven? Det er ikke noe sånn magisk væske inni der som også må stå kjølig for at den skal funke eller noe sånn? 😅 Anonymkode: 2b3be...190 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. januar #2 Del Skrevet 21. januar Aner ikke, jeg tok prøven med en gang og la den i kjøleskap. Kan du ikke bare ha den i kjøleskapet frem til du tar den da, så er du sikker? Legg den i en konvolutt eller noe. Anonymkode: 59850...e20 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. januar #3 Del Skrevet 21. januar Vel, jeg må vente til jeg må på do for å få tatt den 😅 Hva har dere andre som ikke har fått tatt en slik prøve med en gang gjort? TS Anonymkode: 2b3be...190 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. januar #4 Del Skrevet 22. januar Tomt glass kan du ha på badet. Det er når prøven er tatt at det må settes i kjøleskap. Anonymkode: 84ac2...000 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. januar #5 Del Skrevet 22. januar AnonymBruker skrev (58 minutter siden): Tomt glass kan du ha på badet. Det er når prøven er tatt at det må settes i kjøleskap. Anonymkode: 84ac2...000 Tusen takk for svar! Det var dette jeg håpet på 😊 Anonymkode: 2b3be...190 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. januar #6 Del Skrevet 22. januar Hvis det er væske i glasset fra før av, skal det oppbevares kjølig også frem til du tar prøven. Anonymkode: 3ba86...8f3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. januar #7 Del Skrevet 22. januar Og væsken skal ikke tømmes ut. Anonymkode: cfa7f...10b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. januar #8 Del Skrevet 22. januar AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Hvis det er væske i glasset fra før av, skal det oppbevares kjølig også frem til du tar prøven. Anonymkode: 3ba86...8f3 Dette. Væsken må oppbevares kjørlig. Tomt glass kan du ha i romtemp. Men ditt glass er ikke tomt. Det er væske i det og da må det stå kjørlig Anonymkode: 28431...172 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. januar #9 Del Skrevet 22. januar AnonymBruker skrev (10 timer siden): Tusen takk for svar! Det var dette jeg håpet på 😊 Anonymkode: 2b3be...190 Glasset er jo ikke tomt, det er prøvevæske i det.. Anonymkode: 59850...e20 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. januar #10 Del Skrevet 22. januar Fulgte det ikke med instruksjoner? Pleier å stå oppbevaringstemperatur der. Anonymkode: 929dc...5a7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. januar #11 Del Skrevet 22. januar Men det står ingen ting noen steder om at prøveglassene med væske i skal oppbevares kjølig før man tar prøven? Se her f.eks: https://www.ahus.no/behandlinger/avforingsprove/ Dessuten er det jo selve avføringen som må holdes kjølig fordi bakteriene og ting og tang i den skal bevares frem til prøven skal analyseres? Jeg vet ikke jeg. Irriterer meg at jeg ikke fikk noen beskjed om dette på legekontoret. Anonymkode: 2b3be...190 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. januar #12 Del Skrevet 22. januar AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Men det står ingen ting noen steder om at prøveglassene med væske i skal oppbevares kjølig før man tar prøven? Se her f.eks: https://www.ahus.no/behandlinger/avforingsprove/ Anonymkode: 2b3be...190 Det står blant annet: Sitat Overføring av feses til Calex Cap-ekstraksjonsrør Før avføringsprøven tas: Oppbevar Calex Cap-røret i kjøleskap. Så det kommer an på produsenten. Men jeg vil tro at hvis prøverøret måtte stå kjølig før prøvetaking, ville du fått beskjed om det. Anonymkode: 929dc...5a7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. januar #13 Del Skrevet 22. januar Det sikreste er jo å oppbevare den kjølig da, heller det enn å ta feil andre veien å måtte ta prøven på nytt. Anonymkode: 59850...e20 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stjertmeis Skrevet 22. januar #14 Del Skrevet 22. januar Tok avføringsprøve på barn for et par uker siden. Fikk ingen beskjed om at glasset skulle oppbevares kaldt før prøven tas. Prøveglasset holdt jo også romtemperatur da jeg fikk det. Dvs, legekontoret oppbevarte det ikke kaldt. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Baktus2024 Skrevet 22. januar #15 Del Skrevet 22. januar AnonymBruker skrev (16 timer siden): Hei! Jeg fikk med meg noen sånne test-sett og glass med sånn væske i til å ta avføringsprøve fra legen. Jeg fikk beskjed om at selve prøven (med avføring) skulle oppbevares i kjøleskap. Men kan de glassene med væske i ligge i romtemperatur frem til jeg skal ta prøven? Det er ikke noe sånn magisk væske inni der som også må stå kjølig for at den skal funke eller noe sånn? 😅 Anonymkode: 2b3be...190 Gjør som beskrevet eller helseinfo , beste råd... Tarmscreening er blitt pop for tiden..og bra er det.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar #16 Del Skrevet 23. januar Baktus2024 skrev (10 timer siden): Gjør som beskrevet eller helseinfo , beste råd... Tarmscreening er blitt pop for tiden..og bra er det.. Dette svaret skjønte jeg ingen ting av. Jeg fikk med to testsett til avføringsprøver, og to "bruksanvisninger". Det står ingen ting om hvordan glassene skal oppbevares før prøvene blir tatt. Jeg fikk heller ikke beskjed om noe på legekontoret. Og... "tarmscreening er pop"? Jeg gikk til legen fordi jeg har kronisk diaré og ikke kan gå tur med hunden en gang fordi det går gærent. Så jeg gjør ikke noe fordi det er "pop", gitt. Anonymkode: 2b3be...190 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå