Gå til innhold

Vi får en valp i hus!

papaya93

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Jeg hadde motsatt opplevelse. Brukte den i ett års tid. Bor i blokk og hunden trengte ikke opplæring til å lære seg å bruke den.

Anonymkode: dae4a...fdc

Derfor jeg nevnte at det spørs hvordan man bor. Skjønner at det kan være nyttig om man bor i blokk og ikke får gått ut med hunden like ofte, men om man bor i hus med hage, er det enklere å bare lære den å gå på do ute med en gang.

Anonymkode: c9766...2fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
Yuvia skrev (9 timer siden):

Følg absolutt ikke hunomhund. Det er den vranglære av hund og følelses styrt. Selvfølgelig om du vil ha en reaktiv hund så gjør du det.

følg flinke dyktige førere som ivan Balavanov, packleaderdogs(anbefaler denne på det sterkeste , veldig lærerik om hund) , og andre som kan hund.

Om en trener ikke selv har fine og balanserte hunder ikke hør på de. De kan ikke hund, enkelt og greit.

husk at valpen skal ikke sosialiseres ved å treffe alt og alle men å være i miljø og være rolig. 

kos dere! 

Du sier jo mot deg selv. Hun om hund har ikke mindre enn åtte hunder, de fleste overtatt som omplasseringshunder. Alle går overens ... 

Og så er det jo dumt å anbefale trenere fra utlandet som bruker metoder som er ulovlig her i Norge, som Ecollar og pigghalsbånd ... Og om det skulle vært lovlig og virkningsfullt, så er du ganske langt i retning av å være sadist for å tenke at det å påføre noen eller noe smerte er noe du vil gjøre.

Anonymkode: 9bc37...6ae

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 22.1.2025 den 2.36):

Jeg hadde motsatt opplevelse. Brukte den i ett års tid. Bor i blokk og hunden trengte ikke opplæring til å lære seg å bruke den.

Æsj så dere lot bare valpen gjøre fra seg inne i et helt år? Jeg har alltid tenkt at disse tissemattene er utrolig vemmelige. Jeg hadde også valp i blokk, men jeg forberedte meg godt på det og gikk ut omtrent hver time (!!!) de første ukene. Det var et sabla stress med på med sele, ut av døra, inn i heisen og ned og ut og valpen ville kanskje ikke tisse fordi den var usikker osvosv. Men vi sto i det og den ble husren på omtrent halvannen måned (måtte fortsatt ut ganske ofte men da stilte hun seg ved døren og sa ifra selv). 

Anonymkode: 9f1a5...bc8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du sier jo mot deg selv. Hun om hund har ikke mindre enn åtte hunder, de fleste overtatt som omplasseringshunder. Alle går overens ... 

Og så er det jo dumt å anbefale trenere fra utlandet som bruker metoder som er ulovlig her i Norge, som Ecollar og pigghalsbånd ... Og om det skulle vært lovlig og virkningsfullt, så er du ganske langt i retning av å være sadist for å tenke at det å påføre noen eller noe smerte er noe du vil gjøre.

Du uttaler deg om noe du ikke vet noe om, dessverre så er PP sekten med på å ødelegge hundehold hvor genuin og naturlig adferd får utspill, med harmoniske hunder som resultat.

det er tydelig at du ikke kan noe om trenerne jeg har anbefalt, slik som ivan som er mervinnende  _verdens_mester og som rehabiliterer virkelig vanskelige saker, som også kan ha hund i miljø.

så mange pp trenere må gå tur 4 på natten og kan ikke hund. Det er fullstendig følelsesstyrt uten forståelse for hund og adferd. Det er trist. 

edit: når en hundetrener må sedere hunden(e) sine fordi de ikke evner å gjøre noe så elementært som kloklipp, ikke kan ha hund i miljø, driver med grinder rundt i huset fordi hunden ikke er trygg for folk/barn- da vil jeg påstå vedkommende ikke kan det de forsøker å lære vekk. Jeg kjenner ikke en eneste pp trener (og jeg vet om mange) som har harmoniske hunder. De fleste har flere avlivninger også, som oftes «adferd». 

hunder er rovdyr, flokkdyr og du må ha rammer fra valpestadiet. Rammer, nok mental og fysisk stimuli, og krav. Er pinlig å se tilstanden i Norge bland hunder idag. 

Endret av Yuvia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Yuvia skrev (37 minutter siden):

Du uttaler deg om noe du ikke vet noe om, dessverre så er PP sekten med på å ødelegge hundehold hvor genuin og naturlig adferd får utspill, med harmoniske hunder som resultat.

det er tydelig at du ikke kan noe om trenerne jeg har anbefalt, slik som ivan som er mervinnende  _verdens_mester og som rehabiliterer virkelig vanskelige saker, som også kan ha hund i miljø.

så mange pp trenere må gå tur 4 på natten og kan ikke hund. Det er fullstendig følelsesstyrt uten forståelse for hund og adferd. Det er trist. 

edit: når en hundetrener må sedere hunden(e) sine fordi de ikke evner å gjøre noe så elementært som kloklipp, ikke kan ha hund i miljø, driver med grinder rundt i huset fordi hunden ikke er trygg for folk/barn- da vil jeg påstå vedkommende ikke kan det de forsøker å lære vekk. Jeg kjenner ikke en eneste pp trener (og jeg vet om mange) som har harmoniske hunder. De fleste har flere avlivninger også, som oftes «adferd». 

hunder er rovdyr, flokkdyr og du må ha rammer fra valpestadiet. Rammer, nok mental og fysisk stimuli, og krav. Er pinlig å se tilstanden i Norge bland hunder idag. 

Og jeg kjenner ingen hundetrenere som trener positivt som sliter slik du fremstiller det her. Så da er det vel i øyet som ser, da. Jeg ser at du velger å ikke kommentere det jeg skrev, om at disse trenerne du referer til også bruker verktøy som er rent ut ulovlig i Norge. 

Jeg har for øvrig ikke behov for nye tanker. Jeg lever fint med fokus på positiv forsterkning, eventuelt negativ straff ved behov, og har harmoniske hunder som kun har blitt bedøvd ved kirurgisk behandling ;) 

Å tro at man ikke kan få harmoniske hunder ved å bruke positive metoder, er jo helt latterlig. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Og jeg kjenner ingen hundetrenere som trener positivt som sliter slik du fremstiller det her. Så da er det vel i øyet som ser, da. Jeg ser at du velger å ikke kommentere det jeg skrev, om at disse trenerne du referer til også bruker verktøy som er rent ut ulovlig i Norge. 

Jeg har for øvrig ikke behov for nye tanker. Jeg lever fint med fokus på positiv forsterkning, eventuelt negativ straff ved behov, og har harmoniske hunder som kun har blitt bedøvd ved kirurgisk behandling ;) 

Å tro at man ikke kan få harmoniske hunder ved å bruke positive metoder, er jo helt latterlig. 

Jeg har aldri påstått man ikke får harmoniske hunder med positive metoder. Du legger meninger til meg jeg aldri har utrykket og uttaler deg fra er ståsted av fordommer. Erfaringsmessig skriker mennesker med minst kunnskap høyest, og mennesker som har harmonisk hundehold bryr seg ikke mye med slikt. 

jeg har heller ingen vanskeligheter med at kyndige, utdannete, kunnskapsrike mennesker bruker verktøy riktig. Nå følger jeg nevnte trenere veldig mye og sjeldent ser jeg bruk av negativ straff med mindre det har vært behov for det, hvor hunder med enorme drifter har vært i hendene på kunnskapsløse mennesker som har skapt regelrette farlige drapsmaskiner. 

du nevner negativ straff ved behov - da trener du balansert som er det de fleste som har harmoniske hunder gjør. Man treffer adferd man ikke vil ha og roser adferden man vil ha fram.

Pure positiv er noe helt annet. 

Endret av Yuvia
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Yuvia skrev (1 time siden):

Her er det definitivt du som snakker uten peiling. At du kaller vitenskap (atferdsbiologi) følelsesbasert og promoterer en kar som er avslørt for å drive med fryktbasert "hundetrening", er bevis for dette. Takk for at du understreket poenget i mitt innlegg, slutt å avspor tråden og bruk heller tiden din på å sette deg inn i oppdatert, vitenskapelig basert kunnskap om hvordan hunder fungerer. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

VisningsnavnPÅKREVD skrev (4 minutter siden):

Her er det definitivt du som snakker uten peiling. At du kaller vitenskap (atferdsbiologi) følelsesbasert og promoterer en kar som er avslørt for å drive med fryktbasert "hundetrening", er bevis for dette. Takk for at du understreket poenget i mitt innlegg, slutt å avspor tråden og bruk heller tiden din på å sette deg inn i oppdatert, vitenskapelig basert kunnskap om hvordan hunder fungerer. 

Ser heller på de som har genuint oppdratte og flotte hunder, som ikke baserer seg på «vitenskap» 

det er veldig finurlig at såpass mange ikke forstår hva forskning og «oppdatert , vitenskapelig basert kunnskap» er, man må smile av det. Jeg smiler spesielt godt når jeg møter eierne med alle slags distraksjoner og en hund så full aktivert at man driver denne evidens baserte treningen 100 meter unna på marken.

jeg rusler videre med mine løser glade og genuint fornøyde flokk av hunder, fordi jeg driver biologisk adferdsmessig praktisk kunnskap. Kan anbefales, 😘

lykke til til trådstarter med valp. 

Om jeg kan oppsummere: stol ikke på trenere som ikke kan vise til harmonisk hund i miljø , som ikke har rolig hund eller som bortforklarer med «mentalitet» «den ble angrepet som liten» og andre typiske unnskyldninger.

søk YouTube for hunde adferd og hundespråk. 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Så lenge du har sele, kobbel, mat, matskål, vannskål, tygg, godbiter og en seng/pledd så har du det mest grunnleggende. 
Vil også anbefale et vinterdekken og ett regndekken. Ta en titt på Finn, der finner pent brukte dekken til en rimelig pris. Er ikke vits i å kjøpe ett helt nytt dekken til en valp som vil vokse ut av det fort. 
Ellers burde dere snakke om hva valpen skal få lov til og ikke. Har dere forskjellige regler blir valpen forvirret. 
Meld dere på valpekurs😊

Anonymkode: 7d40f...8db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 22.1.2025 den 2.36):

Brukte du et år på å lære valpen til å tisse ute? Det er sykt lenge. Har også bodd i blokk med 2 valper, ikke hatt behov for tisseunderlag til dotrening. Brukte det som underlag i bur i bil i tilfelle oppkast, på sofaen under pledd da det var skvette-uhell på grunn av mangel på blærekontroll, men ikke for dotrening og for å gå på do på. 

Anonymkode: 134f0...c5c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ang tisseunderlag, ikke kjøp disse på dyrebutikk. De er svindyre. Tena (og andre merker) hos apoteket er mye billigere og funker like godt. Bare si du skal ha den rimeligste de har som er i skikkelig størrelse, som oftest er det tena de har.  

Anonymkode: 134f0...c5c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ha forsikring fra dere får valpen 🙂 Akuttbesøk i helgen fordi valpen spiste en leke og må operere den ut koster fort 30.000 ++ kroner. 

Følg opp med valpevaksiner (8,12,16 uker gammel, en vaksine mellom 6-12mnd gammel og så derfra er det årlig vaksinering og helsesjekk). 

Lær den å tolerere håndtering mtp øresjekk, munnsjekk, og begynn med tannpuss (les opp hvordan implementere dette steg for steg) - tannpuss er alfa og omega for å ha frisk munn lengst mulig.

Hilsen dyrlege. 

Anonymkode: 157dd...2b1

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for mange bra innspill! vi har kjøpt inn sånn gressplen fra Little&bigger da vi bor i øverste etasje (har egen balkong og takterrasse, men det er langt ned til gressplen) + masse leker, tannkrem, tannbørste, potesalve, canikur med mer. Kjøpte boka "Valp" av Emma M. Garlant etter anbefaling fra en av dere på Bookis - godt tips! Vi skal ha fokus på positiv forsterkning - ikke utdaterte metoder, som straff og negativ forsterkning! Vi skal forberede oss masse før vi får valpen. Det blir tross alt vår første hund! Er forberedt på at det ikke sikkert ikke alltid er så gøy med valp - det kommer nok til å bli ganske slitsomt til tider også.

Vi skal få oss en australsk cobberdog, forresten. Har undersøkt oppdretter grundig og føler oss trygge på valg av kennel og hunderase. Er klar over at det blir mye pelsstell, men vi har ressurser og tid til å ta oss av det.

Endret av papaya93
mer info
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

papaya93 skrev (På 27.1.2025 den 17.18):

Tusen takk for mange bra innspill! vi har kjøpt inn sånn gressplen fra Little&bigger da vi bor i øverste etasje (har egen balkong og takterrasse, men det er langt ned til gressplen) + masse leker, tannkrem, tannbørste, potesalve, canikur med mer. Kjøpte boka "Valp" av Emma M. Garlant etter anbefaling fra en av dere på Bookis - godt tips! Vi skal ha fokus på positiv forsterkning - ikke utdaterte metoder, som straff og negativ forsterkning! Vi skal forberede oss masse før vi får valpen. Det blir tross alt vår første hund! Er forberedt på at det ikke sikkert ikke alltid er så gøy med valp - det kommer nok til å bli ganske slitsomt til tider også.

Vi skal få oss en australsk cobberdog, forresten. Har undersøkt oppdretter grundig og føler oss trygge på valg av kennel og hunderase. Er klar over at det blir mye pelsstell, men vi har ressurser og tid til å ta oss av det.

Flott å lese og masse lykke til❣️ Vil bare legge ved denne jeg så nylig (Gooddog gratis webinar om valp) https://www.facebook.com/share/19d4QCftKG/.  

Endret av VisningsnavnPÅKREVD
Skrivefeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...