Gå til innhold

Hvordan takler dere venner/bekjente som alltid et negativ?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Det er vel og bra med råd om å spørre hvordan det går osv. Men noen mennesker er bare veldig negative. Jeg har noen "venninner" som er slik. De gjør små, hverdagslige ting til store problemer og hele dagen er tydeligvis ødelagt. Jeg har en kollega som jeg omtrent aldri hører noe positivt fra. Jeg prøver så godt jeg kan å være positiv, spøke ting bort, vinkle ting positivt, stille de riktige spørsmålene, ignorere og håpe det går over, osv med de det gjelder. Ingenting hjelper. Har man det så jævlig og ingenting hjelper når andre prøver å være positive, må man faktisk ta tak selv. De er skikkelig energityver og mitt beste råd, som jeg følger selv, er å være så lite som mulig med sånne folk. Det er grenser for hvor mye vi skal prøve å ordne livet til andre når de ikke gidder ta tak selv.

Anonymkode: 935ce...cfa

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Det er vel og bra med råd om å spørre hvordan det går osv. Men noen mennesker er bare veldig negative. Jeg har noen "venninner" som er slik. De gjør små, hverdagslige ting til store problemer og hele dagen er tydeligvis ødelagt. Jeg har en kollega som jeg omtrent aldri hører noe positivt fra. Jeg prøver så godt jeg kan å være positiv, spøke ting bort, vinkle ting positivt, stille de riktige spørsmålene, ignorere og håpe det går over, osv med de det gjelder. Ingenting hjelper. Har man det så jævlig og ingenting hjelper når andre prøver å være positive, må man faktisk ta tak selv. De er skikkelig energityver og mitt beste råd, som jeg følger selv, er å være så lite som mulig med sånne folk. Det er grenser for hvor mye vi skal prøve å ordne livet til andre når de ikke gidder ta tak selv.

Er enig. Men vet ikke hvordan komme meg unna når hun ene skal alltid skal inkludere henne. Vil ikke være den kjipe heller. Har heldigvis andre venner utenom dette men er glad i de andre i den gjengen så det er dumt. Mulig vente til de andre blir lei også. Litt usikker . Men merker jeg drar meg unna mer og mer pgr av henne. 

Anonymkode: 4a7d9...808

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For hver negative person så må man ha minst fem positive...

Så da sier det seg selv at det kan være veldig vanskelig. Spesielt om personen ikke er interessert i å endre seg nevneverdig. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Er enig. Men vet ikke hvordan komme meg unna når hun ene skal alltid skal inkludere henne. Vil ikke være den kjipe heller. Har heldigvis andre venner utenom dette men er glad i de andre i den gjengen så det er dumt. Mulig vente til de andre blir lei også. Litt usikker . Men merker jeg drar meg unna mer og mer pgr av henne. 

Det skjønner jeg! Vi er også en gjeng, så det er umulig å unngå det helt. Er aldri med dem alene, men å si til de andre at jeg ikke vil ha de negative med er jo ikke helt innafor. Dessverre 😅 Vet hun som alltid skal inkludere hvordan du synes det er? Er helt med på inkludering, men synes det er skikkelig vanskelig selv når folk fortsetter i samme spor og humør. Jeg blir så tappet for energi av sånne folk.

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det skjønner jeg! Vi er også en gjeng, så det er umulig å unngå det helt. Er aldri med dem alene, men å si til de andre at jeg ikke vil ha de negative med er jo ikke helt innafor. Dessverre 😅 Vet hun som alltid skal inkludere hvordan du synes det er? Er helt med på inkludering, men synes det er skikkelig vanskelig selv når folk fortsetter i samme spor og humør. Jeg blir så tappet for energi av sånne folk.

Veldig merkeleg at du må møte alle samtidig kvar gong.

Kvifor kan du ikkje be med deg ei av desse jentene på kafe ein dag? Eller tur? 

Anonymkode: d8227...552

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Veldig merkeleg at du må møte alle samtidig kvar gong.

Kvifor kan du ikkje be med deg ei av desse jentene på kafe ein dag? Eller tur? 

Anonymkode: d8227...552

Det hender jeg treffer de andre ja uten henne. Men som oftest er det at vi finner på ting som en gjeng. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Har tatt det opp med hun en gang for lenge siden. Svaret var ; ja, jeg skjønner det. Men etterpå glemte hun det fort. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Litt beslektet emne, men har en kollega som alltid beskylder MEG for å være negativ. Jeg kan nesten ikke åpne munnen før hun har tolket noe negativt og ber meg være positiv og smile mer. Det kan være helt dagligdagse utsagn hun reagerer på. Hun mener alltid å tolke noe negativt ut av tonefall eller ansiktsuttrykk. Og hun ser på seg selv som en gledesspreder. 😅

Men på spørsmål om hvordan man takler det, ja si det. Det nytter ikke å holde munn heller, da er man stille og mutt og bidrar ikke sosialt.  ☺️

Anonymkode: ff96f...883

Kroniske gledesspredere med en overmåtelig tro på egne gode vibber, er jo like irriterende som kronisk negative. Begge blir drenasje på en måte. 

Noen ganger er vi glad, noen ganger går det litt mer trått, alt er en balanse, begge deler en del av livet. 

Anonymkode: 7c4cd...171

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg misliker å være rundt sånne mennesker. Det er jo selvsagt at man vil hjelpe hvis man merker at noen har det vondt. Men hvis det begynner å bli gjennomgående og ekstremt varig ting, så revurderer jeg alt. 

Har en venninne som ofte tar seg fri fra studiet. Hun reiser 1 mnd her og der( og det lar seg gjøre på studiet da vi ikke har mye obligatorisk. Og når vi sitter i en gjeng så diskuterer vi eksempelvis faget; så blir hun sånn «oja? Jeg har ikke lest mer enn 2 sider jeg» også kaster hun et blikk som skal gi oss selvinnsikt om at vi har lest og at det finnes andre som ikke har gjort det samme. Og det er stadig slik fra henne. Jeg er veldig lei av den oppførselen. 

Anonymkode: 04546...33b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det kommer an på settingen. At min syke veninne ikke glitrer positivitet tenker jeg er helt naturlig. Kaller henne realistisk, og ikke negativ. Men jeg kjenner mange som ser noe negativt i alt, dvs de kverulerer enormt. Da blir jeg fort veldig sliten, noe jeg ikke blir sammen med min syke veninne, som iflg KG antageligvis er helårs Grinchen☺️

Anonymkode: 386b7...c2f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

De har ikke plass i livet mitt.

Anonymkode: 8129f...3dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Problemet er at vi er fire stykker som av og til treffes . Hun ene skal alltid inkludere den personen som er negativ. Så jeg vet ikke hvordan jeg skal klare å fase det ut. Vil jo ikke kutte ut alle. Men kjenner det tærer på når hun ene alltid skal være en mørk sky. Gjerne kverulere litt også. 

Kan du ikke droppe å komme de gangene hun er med da? 

Anonymkode: 76025...d00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 21.1.2025 den 23.13):

Problemet er at vi er fire stykker som av og til treffes . Hun ene skal alltid inkludere den personen som er negativ. Så jeg vet ikke hvordan jeg skal klare å fase det ut. Vil jo ikke kutte ut alle. Men kjenner det tærer på når hun ene alltid skal være en mørk sky. Gjerne kverulere litt også. 

Skjønner at du ikke orker henne samtidig som du ikke vil ekskludere. Jeg tenker at utestengelse er det noe systematisk over. Om du og de andre/en av de  møtes uten henne innimellom, så er hun ikke utestengt. Alle trenger ikke vært med på alt alltid. 

Om du har lyst å møte hun som alltid inkluderer venninna så kan du spørre om dere skal ta en kaffe alene en dag. 

Anonymkode: 00caf...5a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...