Gå til innhold

Kollega leverte egenmelding- poster bilder fra London

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

«Alle» som er sykemeldte begynner å poste mer på sosiale medier. Man går glipp av en del sosialt når man er sykemeldt, og man har mere tid enn ellers gjerne. 

Hadde latt det ligge. Det kan være fra tidligere, og det var nå han hadde tid til å poste det. Særlig på ferie med familie og barn har man ikke tid til å sitte å legge ut ting på Facebook. Sammen med barn går det som oftest i ett. 

Anonymkode: fcb5d...783

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Ville tatt et møte med den ansatte. På de aller fleste arbeidsplasser, så prater man med hverandre. Forteller at man skal til f.eks London, eller ar man har vært der i helga. Tviler på at dette er bilder fra en gammel reise. Men nå er ikke jeg vant til at folk legger ut bilder uker eller mnd etter en reise. De fleste legger ut ferske ting på SoMe.

Anonymkode: 17c21...5f7

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er det mulig å klikke seg inn på kildekoden til bildet og se hvilken dato det ble tatt? 

Anonymkode: fcabd...14e

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du var den ansatte - hvordan ville du at lederen din håndterte dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Snublefot62 skrev (13 minutter siden):

Dersom du var den ansatte - hvordan ville du at lederen din håndterte dette?

Jeg ville ha likt at min leder tok fravær på alvor. Er jo lett å bevise det om Londonturen ikke var i egenmeldingsperioden. Fravær går ofte ut over de andre ansatte også, så bra om sjefen følger litt med.

Anonymkode: 17c21...5f7

• Liker 8
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Pilleville skrev (9 timer siden):

Sjekk snapkart

For alle har snap? 
Kan man sjekke kartet over folk man ikke er venn med på snapchat?

Anonymkode: 8b298...bad

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

«Alle» som er sykemeldte begynner å poste mer på sosiale medier. Man går glipp av en del sosialt når man er sykemeldt, og man har mere tid enn ellers gjerne. 

Hadde latt det ligge. Det kan være fra tidligere, og det var nå han hadde tid til å poste det. Særlig på ferie med familie og barn har man ikke tid til å sitte å legge ut ting på Facebook. Sammen med barn går det som oftest i ett. 

Anonymkode: fcb5d...783

Det er greit, men man poster ikke bilder fra ferie i London. I så fall så legger man f.eks. til teksten "Bilder fra kjempefin turen førjulstur til London med jentene."

TS må selvfølge spørre henne om denne turen, slikt kan man ikke la gå og fremdeles forvente respekt fra de ansatte. Er bare å si at ser hun postet bilder fra utlandet mens hun var syk. At hvis hun trengte fri for å reise kunne hun ha spurt etter det, og at det ikke er greit å ta egenmelding for å reise til utlandet. Det er misbruk av sykerettigheter. Hvis medarbeideren sier at det er gamle bilder, ber TS om en bekreftelse på dette iform av datostempel på bildene, eller kopi av flybillett som viser tidspunktet for reisen. Hvis hun nekter å vise dette eller faktisk var på reise under egenmeldingen blir egenmeldingen gjort ugyldig og hun får i tillegge en skriftlig advarsel. 

Egenmeldingsdager er så dyrt for bedrifter, mulig misbruk må tas alvorlig.

Anonymkode: 3ecb1...5ae

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

La det fare om dette er en medarbeider som ellers er ansvarlig. Det er kun rykter og SoMe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dette har skjedd med meg 😅 var syk noen dager i høst med skikkelig forkjølelse, dagene gikk til å scrolle på mobilen, fant noen bilder fra en tur jeg var på året før, la ut et på insta hvor jeg skrev «ja takk til flere slike høstturer» (ser i ettertid at teksten var litt uheldig), og ble kalt inn «på teppet» når jeg kom tilbake på jobb. Er glad sjefen tok det opp med meg slik at jeg fikk avkreftet at jeg tok egenmelding for å dra på ferie, hadde vært mye verre om sjef og kollegaer bare hadde gått rundt å trodd det, uten å si noe. 

Anonymkode: 61929...e16

• Liker 19
  • Hjerte 3
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er du leder på ekte? Da bør du jo ha en viss kompetanse i å håndtere ulike situasjoner? Eller er du en annen ansatt som reagerer på bildene, men synes det er bedre å late som du er sjefen på KG?

Anonymkode: b7641...f40

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Å legge ut bilder på SoMe er veldig 2014. Er vel ingen vanlige folk som gjør det lengre?

Men skrur vi kalenderen et tiår tilbake i tid, så kunne jeg glatt funnet på å gjøre det i ettertid. Gjerne en dag jeg var syk.

Anonymkode: 3426d...85f

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dette har jeg sett flere ganger, at folk poster bilder fra turer de har vært på for lenge siden. Noen skriver "savner å kunne dra hit igjen, 2 år siden sist" ol, mens andre bare lar det sveve og lar folk tro at de har vært på ferie nylig.

Jeg poster selv kun bilder mens jeg er på tur eller umiddelbart etterpå. Evt gjør det supertydelig at det er repost og ikke ny tur. Vet jo at både sjefen og gamle tanter følger med, ikke bare de jeg vil skal se.

Anonymkode: 7be4c...966

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Å legge ut bilder på SoMe er veldig 2014. Er vel ingen vanlige folk som gjør det lengre?

Joda. Feks på Insta som så poster på FB, feks.

Anonymkode: 7be4c...966

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Så dum og korttenkt er hun ikke, tenker jeg da. Trolig har hun blitt syk etter Lomdonturen. 

Anonymkode: 000e2...2e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Ingen med vettet i behold legger ut turistbilder fra en reise når en er hjemme og er»syk».  
En vet jo at de aller fleste vil jo anta at en oppholder akkurat seg der bildene er tatt. 

Anonymkode: f1901...f52

Ja, jeg tror faktisk man blir mer motivert til skjule seg og ikke fremheve der man er. Har en kollega som meldte seg syk en hel jobbhelg for å spare feriedager, og reiste til utlandet, fant vi ut i etterkant. Hun la ut snap av at hun gikk tur i gata der hun bor med teksten: får vel komme meg ut en tur i regnværet for å få meg litt frisk luft, selv om jeg syk. Men hun hadde lånt vekk passord og latt et familiemedlem ta video av der hun bor, for å skjule at hun er i utlandet. Så å legge ut bilder av at man er London i sykemelding? Skal aldri si aldri, men jeg vil tro de aller fleste ville vært livredd for å bli avslørt 

Endret av Laraa
  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Laraa skrev (2 minutter siden):

Ja, jeg tror faktisk man blir mer motivert til skjule seg og ikke fremheve der man er. Har en kollega som meldte seg syk en hel jobbhelg for å spare feriedager, og reiste til utlandet, fant vi ut i etterkant. Hun la ut snap av at hun gikk tur i gata der hun bor med teksten: får vel komme meg ut en tur i regnværet for å få meg litt frisk luft, selv om jeg syk. Men hun hadde lånt vekk passord og latt et familiemedlem ta video, for å skjule at hun er i utlandet. Så å legge ut bilder av at man er London i sykemelding? Skal aldri si aldri, men jeg vil tro de aller fleste ville vært livredd for å bli avslørt 

Og jeg har en kollega som melde seg syk en dag, og på face la hun ut status om at hun hadde "overlevd" et terrorangrep som skjedde i byen hun besøkte. det er sånn folk gjør.

Anonymkode: 36684...929

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Jeg hadde tatt et kjapt møte og sagt at du hadde fått tilbakemeldinger om London og egenmeldinger. 

Trenger ikke si noe mer og bare spørre om en liten forklaring.

"For du har vel ikke brukt egenmeldinger for å reise til London", også ler du bare. Lag det lett og ledig helt til du får hens side av saken. 

Anonymkode: 14e38...ae1

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Men skrur vi kalenderen et tiår tilbake i tid, så kunne jeg glatt funnet på å gjøre det i ettertid. Gjerne en dag jeg var syk.

Herregud, selvsagt er det mange som legger ut bilder på sosiale medier, bor du under en stein og ikke har tittet opp siden 2014? 

Anonymkode: 14e38...ae1

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Og jeg har en kollega som melde seg syk en dag, og på face la hun ut status om at hun hadde "overlevd" et terrorangrep som skjedde i byen hun besøkte. det er sånn folk gjør.

Anonymkode: 36684...929

Gud bedre.  Nei huff, slutter egentlig aldri å bli fascinerert og oppgitt over folk

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Om dette er en arbeidstaker du ikke har noen grunn til å mistro så hadde jeg latt det ligge. Er det en person som du har vurdert i samme lys tidligere kan det være greit å bare høre vedkommendes forklaring.

Har hatt en slik kollega selv, «syk» hele tiden men postet masse på SoMe om luksusturer i både inn og utland mens vi andre jobbet ræva av oss for å dekke opp fordi «han kom jo snart tilbake». Ble mye drama og han ble sagt opp tilslutt (og tror NAV åpnet sak).

Jeg vet godt at for noen er dette fremdeles innafor (feks psykdom), men å poste slike bilder på sosiale media synes jeg man bør droppe for å unngå misforståelser og uro på jobben.

Anonymkode: eb049...9be

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...