AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #1 Del Skrevet 15 timer siden Skal forsøke å fatte meg i korthet: Gift, to barn i barneskolealder. Vi bor i en stor enebolig i et nabolag vi trives i. Vi har kommet i den situasjonen at vi på grunn av rene økonomiske årsaker vurderer å selge eneboligen vår, og kjøpe ny og rimeligere (også derfor eldre) enebolig i nabokommunen. Vi har lån på nåværende bolig på 2,8 millioner, men prisantydning på salg ligger tett opp mot 8 millioner. Avhengig av salgspris vil vi ved kjøp av ny, billigere enebolig ha mulighet til å bli gjeldfri innen 2-4 år. Fordel: - Stor økonomisk frihet, noe som vil komme både oss, men også barna til gode. Bakdeler: - Må flytte barna til en annen skolekrets. Selv om de kjenner barn i klassetrinnet de vil starte i innebærer jo dette en stor omveltning for små barn. - Ned i standard på hus, men ikke vesentlig at det vil bety noe, da vi elsker å pusse opp og skape noe selv. Hvordan ville dere vektet dette? Anonymkode: 74296...65b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #2 Del Skrevet 15 timer siden Hadde ikke flyttet, nei. Ikke bytte skole på barna om jeg ikke måtte. Men hvis dere ikke har råd til å sitte med huset, så er det jo et argument som må inn i miksen. Anonymkode: 7fed6...648 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #3 Del Skrevet 15 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hadde ikke flyttet, nei. Ikke bytte skole på barna om jeg ikke måtte. Men hvis dere ikke har råd til å sitte med huset, så er det jo et argument som må inn i miksen. Anonymkode: 7fed6...648 Har god økonomi, så vi har råd til å beholde huset vi har i dag. TS Anonymkode: 74296...65b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #4 Del Skrevet 15 timer siden Hadde ikke flyttet, med mindre jeg fant et hus i samme skolekrets. Er veldig i mot å bytte skole på barn med mindre det er absolutt nødvendig. Anonymkode: c12bc...3b5 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #5 Del Skrevet 15 timer siden AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Har god økonomi, så vi har råd til å beholde huset vi har i dag. TS Anonymkode: 74296...65b Hva er poenget med å flytte da? Bare for å være jævlig med ungene? Anonymkode: 16088...8e9 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #6 Del Skrevet 12 timer siden Vent heller til ungene er ute av redet. Dere trives også i nærmiljøet. Hvorfor flytte da om man ikke må?? If it ain’t broken, don’t fix it. Anonymkode: 9fd5c...a04 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #7 Del Skrevet 12 timer siden Selg,og flytt. Barn er tilpasningsdyktige og tar sjelden skade av å bytte miljø. Anonymkode: 5506a...59f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #8 Del Skrevet 8 timer siden AnonymBruker skrev (7 timer siden): Skal forsøke å fatte meg i korthet: Gift, to barn i barneskolealder. Vi bor i en stor enebolig i et nabolag vi trives i. Vi har kommet i den situasjonen at vi på grunn av rene økonomiske årsaker vurderer å selge eneboligen vår, og kjøpe ny og rimeligere (også derfor eldre) enebolig i nabokommunen. Vi har lån på nåværende bolig på 2,8 millioner, men prisantydning på salg ligger tett opp mot 8 millioner. Avhengig av salgspris vil vi ved kjøp av ny, billigere enebolig ha mulighet til å bli gjeldfri innen 2-4 år. Fordel: - Stor økonomisk frihet, noe som vil komme både oss, men også barna til gode. Bakdeler: - Må flytte barna til en annen skolekrets. Selv om de kjenner barn i klassetrinnet de vil starte i innebærer jo dette en stor omveltning for små barn. - Ned i standard på hus, men ikke vesentlig at det vil bety noe, da vi elsker å pusse opp og skape noe selv. Hvordan ville dere vektet dette? Anonymkode: 74296...65b Hva skal dere bruke pengene på? Anonymkode: 6c2e5...506 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #9 Del Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Hva skal dere bruke pengene på? Anonymkode: 6c2e5...506 Hvilke penger? De skal jo bare få mindre gjeld slik at de blir gjeldsfrie tidligere. Mer penger får de jo ikke før om flere år. I barnefamilier er det uansett alltid bruk for mer penger til mye som er langt mer morsomt for barna enn penger syltet ned i en bolig. Anonymkode: c431d...1fe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #10 Del Skrevet 5 timer siden Om det per i dag ikke er økonomiske grunner til å nedskalere ville jeg ikke flyttet så barna mistet skolekretsen sin. Da hadde jeg ventet til barna flyttet ut og heller kjøpt noe mindre og frigjort midlene da. Anonymkode: fa10d...523 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #11 Del Skrevet 5 timer siden Vi har stått i liknende situasjon, ts, og min mann og jeg tok mange runder før vi landet på et svar. I vår situasjon var det noen som ville kjøpe huset vårt, og summen vi kunne få ville både dekke nåværende boliglån + kjøp av ny bolig i et mindre dyrt nabolag. Å bli gjeldsfrie var det som helt klart fristet oss mest, og spesielt jeg kjente på at jeg gjerne kunne pusse opp en eldre bolig (har gjort mye av slikt før). Barna hadde ikke engang trengt å bytte skolekrets. Likevel, vi havnet på å ikke selge. Barna flytter hjemmefra om noen år, og da tenker vi uansett å flytte fra byen. Det hadde derfor vært litt kortsiktig å styre med flytting nå. Hadde tilbudet kommet for noen år siden, hadde vi definitivt solgt og blitt gjeldfrie. Det er dog dette med bytte av skolekrets som betyr mest, kjenner jeg, og dét hadde jeg ikke klart å gjøre mot barna mine. Ikke når de trives der de er. Man vet hva man har, ikke hva man går til. Anonymkode: f9a83...c17 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pingeling Skrevet 5 timer siden #12 Del Skrevet 5 timer siden Vi har tenkt på det samme, men landet på at vi ikke flytter. Hadde jo vært fristende å være gjeldsfri og ha enda litt bedre råd, men samtidig har vi absolutt god nok økonomi til å bo her vi bor. Huset er en drøm for en barnefamilie med både planløsning og plassering. Vi trives utrolig godt her, og det sitter langt inne og dra barna opp fra barndomshjemmet, og derfor gjør vi ikke noe med det nå. Venter eventuelt til barna blir større, og er klare for et sånt bytte. Verdien på dette huset vil fortsette å stige mer enn om vi hadde solgt oss ned, så på et tidspunkt vil vi jo det frigjøres en del kapital når vi selger oss ned. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Makavelli Skrevet 5 timer siden #13 Del Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (10 timer siden): Vi bor i en stor enebolig i et nabolag vi trives i. Vi har kommet i den situasjonen at vi på grunn av rene økonomiske årsaker vurderer å selge eneboligen vår, og kjøpe ny og rimeligere (også derfor eldre) enebolig i nabokommunen. Anonymkode: 74296...65b AnonymBruker skrev (10 timer siden): Har god økonomi, så vi har råd til å beholde huset vi har i dag. TS Anonymkode: 74296...65b Sett barnas behov for stabilitet høyere enn å være gjeldfrie mens de er barn. Det kan dere fikse når de er voksne. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #14 Del Skrevet 4 timer siden Hvorfor skal dere da flytte egentlig, for å slippe gjeld? jeg tror ikke at dette er en bra løsning. Blir dere gjeldfrie, hva skal dere da bruke pengene på? masse forbruk, eller er det noe dere vil realisere som hyttedrøm, friår eller hva? Min er faring er at et hus i et godt strøk, med en god skolekrets er den beste investeringen du kan gjøre for barna dine og selv om vi har lån på over 4 millioner så bor vi heller her enn å selge og bli gjeldfrie for å flytte til nabokommunen Anonymkode: ba0ee...296 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå