Gå til innhold

Korrupt fil og fikk strøk på eksamen

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Er det noe vits i å klage? Fikk beskjed at jeg mest sannsynlig leverte en korrupt fil derfor F på eksamen. Jeg vet ikke hvordan det har skjedd da jeg klarer å åpne filen fra pcen min og mobil og andre sin. Er ikke det sånn at hvis filen er korrupt så får jeg ikke åpne den i det hele tatt??

Anonymkode: 65fe9...288

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jo, det høres umiddelbart litt rart ut. Så sant du har levert i det formatet du skal osv. Jeg ville prøvd å klage. Evt kommunisert direkte til sensor at du ikke har noen problemer med å åpne filen. 

Anonymkode: d1f79...51f

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mest sannsynlig? Snakk med dem og finn ut om det faktisk var det som var årsaken. Be om å få problemet dokumentert.

Anonymkode: 69c6a...04d

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Er det noe vits i å klage? Fikk beskjed at jeg mest sannsynlig leverte en korrupt fil derfor F på eksamen. Jeg vet ikke hvordan det har skjedd da jeg klarer å åpne filen fra pcen min og mobil og andre sin. Er ikke det sånn at hvis filen er korrupt så får jeg ikke åpne den i det hele tatt??

Har du levert i Inspera eller annet system? Fikk du lastet ned besvarelsen din når den var levert?

Anonymkode: 5abcc...fec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Heter qybele. Laset ikke ned etter men åpnet filen før den ble sendt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jo, det høres umiddelbart litt rart ut. Så sant du har levert i det formatet du skal osv. Jeg ville prøvd å klage. Evt kommunisert direkte til sensor at du ikke har noen problemer med å åpne filen. 

Ja. Jeg synes det også men de mener st jeg må ta kontieksamen. Og da syns jeg er feil :( 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja. Jeg synes det også men de mener st jeg må ta kontieksamen. Og da syns jeg er feil :( 

Men du må be om begrunnelse for karakterene din. Da må de gi en litt mer ordentlig begrunnelse enn at filen "mest sannsynlig" er korrupt. Enten så er den det eller så er den ikke det. 

Hvis de hevder at den der det, og dette viser seg å ikke stemme, så er det en formel sensurfeil som du kan klage på. Og mest sannsynlig vil få medhold hvis det viser seg at filen er helt ok. Da vil de sensurerer på nytt. 

Hvis de har rett og filen er korrupt så vet jeg ikke helt hvordan du skal angripe dette. Det er jo problematisk å levere på nytt også siden du kan ha endret mye på filen siden innleveringsfristen. Så da er nok konteeksamen eneste reelle alternativ ja. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Men du må be om begrunnelse for karakterene din. Da må de gi en litt mer ordentlig begrunnelse enn at filen "mest sannsynlig" er korrupt. Enten så er den det eller så er den ikke det. 

Hvis de hevder at den der det, og dette viser seg å ikke stemme, så er det en formel sensurfeil som du kan klage på. Og mest sannsynlig vil få medhold hvis det viser seg at filen er helt ok. Da vil de sensurerer på nytt. 

Hvis de har rett og filen er korrupt så vet jeg ikke helt hvordan du skal angripe dette. Det er jo problematisk å levere på nytt også siden du kan ha endret mye på filen siden innleveringsfristen. Så da er nok konteeksamen eneste reelle alternativ ja. 

Sendte filen på nytt rett etter jeg fikk svar fra eksamen. Og det er lagret på sky som vi har tilgang fra skole. Så dem kan godt se den om jeg endret noe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Sendte filen på nytt rett etter jeg fikk svar fra eksamen. Og det er lagret på sky som vi har tilgang fra skole. Så dem kan godt se den om jeg endret noe. 

Ok. Men dette blir litt vanskelig å svare på her på forumet. Det kommer jo an på om filen faktisk er korrupt så de ikke får åpnet den. Eller hva det er som ligger bak problemet. 

Jeg ville forsøkt å kontakte IT avdelingen på universitetet for å finne ut hva som er feil, sånn rent teknisk. Og så begrunne en evt klage ut i fra det. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dette høres ut som en god tilnærming, får håpe utdanningsinstitusjonen er en smule løsningsorienterte, for dette er en god løsning. De kan normalt vært rigide, men her høres det faktisk ut som om det er det mottakende systemet som har gjort filen korrupt basert på det lille du beskriver.

Kommer du ingen vei, så hør gjerne om flere råd her. Det er mange muligheter og dermed argumenter her, men avhenger noe av forholdene, begrunnelse og mer til.

Men korrupte filer er en sjelden vare i opplasting (fungerer fint fra flere enheter før opplasting). Så det hele høres noe merkelig ut, TCP (protokollen for å overføre filene) har mekanismer som beskytter mot korrupsjon, blant annet.

Her vil jeg gjerne bidra til hjelp om mulig. Og det med nærmere 30 år på baken innen IT-bransjen.

Tillegg: vi har metoder vi kan bruke for å sjekke om en fil blir overført uten korrupsjon. Det kalles enkelt sagt hashing, og kort forklart lager den en tall- og bokstavrekke basert på filen før opplasting. Hvis noe som helst endres (selv en liten bokstav i filen), så vil hashen (tallrekken) bli endret. Her tror jeg du har gode sjanser til å få rettet feilen, så fremt den er oppriktig fremstilt.

Endret av AnonaymBruker
Leifestav og tillegg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonaymBruker skrev (8 minutter siden):

Dette høres ut som en god tilnærming, får håpe utdanningsinstitusjonen er en smule løsningsorienterte, for dette er en god løsning. De kan normalt vært rigide, men her høres det faktisk ut som om det er det mottakende systemet som har gjort filen korrupt basert på det lille du beskriver.

Kommer du ingen vei, så hør gjerne om flere råd her. Det er mange muligheter og dermed argumenter her, men avhenger noe av forholdene, begrunnelse og mer til.

Men korrupte filer er en sjelden vare i opplasting (fungerer fint fra flere enheter før opplasting). Så det hele høres noe merkelig ut, TCP (protokollen for å overføre filene) har mekanismer som beskytter mot korrupsjon, blant annet.

Her vil jeg gjerne bidra til hjelp om mulig. Og det med nærmere 30 år på baken innen IT-bransjen.

Tillegg: vi har metoder vi kan bruke for å sjekke om en fil blir overført uten korrupsjon. Det kalles enkelt sagt hashing, og kort forklart lager den en tall- og bokstavrekke basert på filen før opplasting. Hvis noe som helst endres (selv en liten bokstav i filen), så vil hashen (tallrekken) bli endret. Her tror jeg du har gode sjanser til å få rettet feilen, så fremt den er oppriktig fremstilt.

Hei hvordan kan jeg kontakte deg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Hei hvordan kan jeg kontakte deg

Du kan skrive en PM/direktemelding til meg her på KG, også kan vi ta det derfra basert på hva skolen skriver som svar. Lover ikke at jeg kan gi løsningen her, til det er beskrivelsen alt for vid, men jeg har mine mistanker om hva som kan være årsaker.

Be om en teknisk undersøkelse (i krav om begrunnelse), og så mye teknisk og diagnostisk informasjon som mulig (si du har en tekniker som kan se på saken for eks.), som gir grunnlag for en vurdering.

Og kort sagt; ja, dette høres ut som en god grunn til å klage. En rekke årsaker til det, men så lenge du har oppført deg legitimt (og f.eks. ikke korrumpert filen bevisst), så tror jeg du har en svært god sak, men du trenger teknisk assistanse for å "vinne" her.

Dette høres ikke ut som et problem som stammer fra dine/andres enheter. Tross alt, du får åpnet samme fil på flere av dem.

Lett for meg å si, men her hadde jeg ikke gitt meg med det første.

Endret av AnonaymBruker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er nok ikke fullt så enkelt som "IT-eksperten" over her legger opp til.

Det er kandidatens ansvar å kontrollere at hen har sendt inn riktig og fungerende fil i rett format, og sensorene har ingenting med dette å gjøre. Får man ikke åpnet filen er det selvfølgelig en F - de får jo ikke vurdert noe de ikke får lest/sett, det sier seg vel egentlig selv. Sensurperioden er fastsatt med en viss varighet (typisk 3 uker), og den avsluttes når karakterene er ført og sendt inn - da er sensorenes oppdrag også avsluttet, og de kommer ikke til å "åpne opp igjen" eller vurdere noe som helst på nytt. Dersom du klager på F så vil det være en ny sensor/sensorpar som vil prøve å åpne den samme filen i samme system. Det er jo alltid en liten mulighet for at det vil fungere likevel, så sånn sett har du ingenting å tape på å klage. Men jeg ville nok ha innstilt meg på en konteeksamen.

Jeg har vært borti dette problemet med arbeidskrav/semesteroppgaver, og da har det alltid vist seg at feilen ligger hos studenten, f.eks. at hen har brukt utgått programvare, lagret og lastet opp som feil filtype eller lignende, og dette er altså vedkommendes eget ansvar. Dette er også grunnen til at du bør laste ned og åpne filer du har lastet opp i eksamenssystemer, for ting kan skje når en korrupt fil, som funker på din PC, møter andre systemer og da følgelig ikke fungerer lenger når du laster den ned igjen.

Anonymkode: c8966...18c

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Hehe, eldste trikset i boka for å forlenge frist. Vi gjorde det før 2000 😄

Anonymkode: df93b...d75

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvis du sikter til meg så har jeg i grunn bare lagt frem en del hypoteser på hva som kan ha gått galt. Som "IT-eksepert" så har jeg grunnlaget for å vurdere slikt, men jeg har ikke skrevet noe særlig bastant, utover å indikere hva som kan ha gått feil.

Jeg har også fremmet den bevislige måten ved å bruke checksum for å sammenligne før og etter overføring.

Å tenke at samtlige filer av denne typen har lav mulighet til å fungere, er etter min mening bare tull. TS sier filen fungerer på sin egen enhet, på mobil og på en annens enhet. Det sier seg selv at studiestedet ikke legger opp til eksamen der filene i hovedsak ikke vil gå igjennom.

Dette utelukker utgått programvare (i dagens CI/CD-verden finnes det jo omtrent ikke, men det er nå så). Lagret feil filtype skal en del til, og jeg vil anta at om TS har blitt bedt om å lagre en PDF, så har vedkommende ikke lastet opp en word-fil (som uansett ikke vil gi en korrupt fil).

Om mulig, så last opp filen og forhåndvis i systemer som wiseflow, men det er ikke alltid mulig.

Jeg tror "IT-eksperten", eller kanskje "studie-eksperten" jeg siterer her ikke aner hva vedkommende snakker om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Filen er lagret som pdf. Filen er åpnet før det ble lastet opp. Oppdatert program osv. kunne velge mellom word og pdf. Har hatt en eksamen 2 uker før det og gjorde det samme måte å laste opp filen osv.  jeg er 100 % sikker på at filen fungerer før jeg har lastet den opp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Det er kandidatens ansvar å kontrollere at hen har sendt inn riktig og fungerende fil i rett format, og sensorene har ingenting med dette å gjøre. Får man ikke åpnet filen er det selvfølgelig en F - de får jo ikke vurdert noe de ikke får lest/sett, det sier seg vel egentlig selv. Sensurperioden er fastsatt med en viss varighet (typisk 3 uker), og den avsluttes når karakterene er ført og sendt inn - da er sensorenes oppdrag også avsluttet, og de kommer ikke til å "åpne opp igjen" eller vurdere noe som helst på nytt. Dersom du klager på F så vil det være en ny sensor/sensorpar som vil prøve å åpne den samme filen i samme system. Det er jo alltid en liten mulighet for at det vil fungere likevel, så sånn sett har du ingenting å tape på å klage. Men jeg ville nok ha innstilt meg på en konteeksamen.

Jeg har vært borti dette problemet med arbeidskrav/semesteroppgaver, og da har det alltid vist seg at feilen ligger hos studenten, f.eks. at hen har brukt utgått programvare, lagret og lastet opp som feil filtype eller lignende, og dette er altså vedkommendes eget ansvar. Dette er også grunnen til at du bør laste ned og åpne filer du har lastet opp i eksamenssystemer, for ting kan skje når en korrupt fil, som funker på din PC, møter andre systemer og da følgelig ikke fungerer lenger når du laster den ned igjen.

Anonymkode: c8966...18c

De gangene jeg har studert IT (bachelor- og påfølgende mastergrad, samt utallige kurs og sertifiseringer) så har vi hatt mange tilfeller hvor det å sjekke innleveringen ikke er mulig på måten du beskriver.

Vi har hatt noen i Wiseflow, som ville la seg vise, men vi har også hatt eksamen i binært kompilerte filer som er vanskelig å sjekke annet enn på klientsiden, som TS jo har gjort på flere enheter. Vi har også hatt filformater som wiseflow/eksamenssystemet ikke har forstått seg på.

Og det er ikke til å stikke under en stol at filer kan bli korrupte. Her kommer nevnte TCP inn, som i motsetning til UDP har kontroll over om pakkene kommer til mottaker eller ikke. Om innholdet er korrupt eller ei hører ikke til på lag 4 i OSI, så selv om TCP skulle mene at pakkene kommer frem, sier ikke det mye om korrupsjon. Om TCP derimot ikke får sendt pakkene/ikke får ACK, så har vi virkelig store problemer.

Poenget mitt er å ikke umiddelbart hoppe til at det er studenten eller dens utstyr som er årsak, det skjer også relativt ofte at det ligger på mottakersiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Filen er lagret som pdf. Filen er åpnet før det ble lastet opp. Oppdatert program osv. kunne velge mellom word og pdf. Har hatt en eksamen 2 uker før det og gjorde det samme måte å laste opp filen osv.  jeg er 100 % sikker på at filen fungerer før jeg har lastet den opp. 

Ja, og det har du bekreftet ved å blant annet åpne den på tre (minst?) enheter.

PDF-en er med andre ord ikke korrupt.

Om det er andre krav og at sensor muligens er upresis (som krav til PDF/A f.eks), kan selvsagt være, men holder vi det teknisk så er hva du beskriver en fil som var intakt og fungerende før du sendte den - altså IKKE korrupt. Det vil si at den kan ha blitt korrupt i overføringen, men mest sannsynlig i mottakersystemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonaymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja, og det har du bekreftet ved å blant annet åpne den på tre (minst?) enheter.

PDF-en er med andre ord ikke korrupt.

Om det er andre krav og at sensor muligens er upresis (som krav til PDF/A f.eks), kan selvsagt være, men holder vi det teknisk så er hva du beskriver en fil som var intakt og fungerende før du sendte den - altså IKKE korrupt. Det vil si at den kan ha blitt korrupt i overføringen, men mest sannsynlig i mottakersystemet.

Ja for jeg har ikke lagret den andre stedet enn på kontoen min på sonans as ( der vi har tilgang til word osv) og jeg får den opp fortsatt. Filen som var sendt i qybele (læringsplatform) kommer med bare svart vindu. Men filen som er lagret på datamaskin har ikke noe problem. Og det er akkurat det samme filen som jeg har lastet opp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonaymBruker skrev (7 minutter siden):

De gangene jeg har studert IT (bachelor- og påfølgende mastergrad, samt utallige kurs og sertifiseringer) så har vi hatt mange tilfeller hvor det å sjekke innleveringen ikke er mulig på måten du beskriver.

Vi har hatt noen i Wiseflow, som ville la seg vise, men vi har også hatt eksamen i binært kompilerte filer som er vanskelig å sjekke annet enn på klientsiden, som TS jo har gjort på flere enheter. Vi har også hatt filformater som wiseflow/eksamenssystemet ikke har forstått seg på.

Og det er ikke til å stikke under en stol at filer kan bli korrupte. Her kommer nevnte TCP inn, som i motsetning til UDP har kontroll over om pakkene kommer til mottaker eller ikke. Om innholdet er korrupt eller ei hører ikke til på lag 4 i OSI, så selv om TCP skulle mene at pakkene kommer frem, sier ikke det mye om korrupsjon. Om TCP derimot ikke får sendt pakkene/ikke får ACK, så har vi virkelig store problemer.

Poenget mitt er å ikke umiddelbart hoppe til at det er studenten eller dens utstyr som er årsak, det skjer også relativt ofte at det ligger på mottakersiden.

Vi kunne sjekke om vi har lastet opp riktig fil før innlevering. 

IMG_1100.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...