AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #1 Del Skrevet 9 timer siden Hei. Jeg er 18 og lurte på om det er lurt å begynne med BSU selv om jeg ikke har jobb eller inntekt. Noen i klassen har BSU konto, men ingen av dem har en inntekt de må skatte av. De snakker veldig positivt om dette, så jeg blir jo litt påvirket av det de sier. Hva er positivt med dette når man ikke har jobb eller inntekt, og hva er eventuelt det negative ved det? Virker som om de bruker det i hovedsak på grunn av høyere rente, men har det noen negative konsekvenser, eller er det bare at de ikke får utnyttet kontoen skikkelig ettersom de ikke får skattefradrag? Anonymkode: 7a324...062 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sniff76 Skrevet 9 timer siden #2 Del Skrevet 9 timer siden Uten skattbar inntekt vil du ikke få utbyttet skattefradraget. Det kan være lurt å heller spare i andre boligsparekontoer som har gode renter, binding til å brukes til boligkjøp, men ikke skattefradrag. Disse heter f.eks BSU 2.0 og BSU+. Litt ulike navn på dem i de forskjellige bankene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Schmuhu Skrevet 8 timer siden #3 Del Skrevet 8 timer siden Problemet med BSU er egentlig at den dagen du får en skikkelig inntekt som ikke bare er en jobb du hr ved siden av, så fyller du kontoens maks beløp ila. to måneder. Som navnet sier er dette boligsparing for ungdom som kanskje har en liten sommerjobb iblant. Hvis du ønsker å spare til boligkjøp, så er BSU grei. Selv om du ikke får skattefradraget, så får du en god rente som vanlige sparekontoer ikke gir. Om du ikke ønsker å kjøpe bolig før du er 30 år gammel og om du er meget sikkert på det, så kan du vurdere fond som et alternativ. Da burde du lese deg litt opp på risikoen det medfører før du investerer. Lykke til med sparing. Schmuhu Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå