Gå til innhold

Farge på nytt kjøkken

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Det er så vanskelig!

Det kan ikke bare være jeg som sliter med dette??

Når jeg ser hus med svart kjøkken på finn.no (også hus som ble bygget for noen få år siden) tenker jeg bare "ugh", særlig hvis det er svarte fronter med slik trestruktur/"beiset" overflate. Føler det var en megatrend som er på vei ut, og nå er det de som ikke har peiling som følger etter, sånn som hvite kjøkken en gang i tiden var skikkelig stilig (og noen kjøkkenselgere tar jo også til orde for at "black is the new white" innen kjøkkenverdenen, men det er vel ikke udelt positivt). Synd, for svart er jo en slags universalfarge som lett lar seg kombinere med veldig mange andre farger. Synes også det kan bli i overkant mørkt, særlig med en stor vegg med høyskap - selv om mye kan løses med god og gjennomtenkt belysning, men da risikerer man også at enhver berøring på kjøkkenskapene vises godt.

Hvite kjøkken? Nei, klarer ikke å synes det er fint. Har hatt hvitt kjøkken i tidligere boliger, det er OK, men utrolig kjedelig å bruke flere hundre tusen på nytt kjøkken og så er frontene...hvite, liksom. Nei takk. Mange får vel også assosiasjoner til institusjoner, skolekjøkken og studenthybler, og jeg tror de fleste vet at kjøkkenprodusentene har hvite fronter som sin billigste modell (selv om det selvsagt også finnes dyrere hvite varianter, og jeg sier absolutt ikke at et hvitt kjøkken er et billig kjøkken - bare at en del nok oppfatter det sånn). Til sist så er det jo heller ikke sånn at hvitt er hvitt, det finnes jo så mange nyanser der også - som igjen må passe til feks. fargen i taket.

Andre farger på frontene? Ja!.....men hvordan matcher det sånn og sånn, nei, det går jo ikke, hva med denne fargen da, nei, da krasjer det jo med noe annet, uff, da må sofaen være sånn og sånn, bla bla bla😬

Noen som har noen gode tips til hvordan man kan få valgt farge uten å kjøre seg fast/binde seg opp veldig for resten av rommet? Jeg er ikke den som pusser opp støtt og stadig, vil velge noe jeg selv liker (det er jo sannsynligvis jeg som skal fortsette å bo her), men det er jo fint om man kan male kjøkken/stue om 5+ år uten å måtte skifte kjøkkenfronter og sofa samtidig 😒Hadde sett meg ut et beige kjøkken, frem til jeg plutselig så det i en uheldig lyssatt utstilling hvor beige fremsto som nesten gusjegrønn, og det vil jeg jo ikke ha. Synes også beige kanskje ser finest ut med lyse, duse ton i ton farger ellers i rommet, og jeg tror kanskje ikke jeg vil ha det sånn i mange år fremover. Så fant jeg noen "brunbeige" fronter, trodde jeg hadde funnet svaret, men så kom jeg på at det passer jo ikke opp mot de spisestuestolene jeg har sett meg ut. Eik da? Ja, men redd for å ikke klare å få resten av interiøret til at det ser tidløst ut som i boligbladene akkurat nå, andre trevarianter har jeg hatt helt avsky for, så jeg vet jo ikke om jeg liker eik om 5+ år eller om jeg faktisk er påvirket av dansk design i Bo Bedre. Dessuten synes jeg jo mange trehvite kjøkken ser veldig "dated" ut etter noen år uansett... Og sånn fortsetter det... Hvordan har dere andre tenkt og gjort det?

Anonymkode: 5a558...18e

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg har lært meg å ikke låse meg fast i farger, at det må/ikke må være sånn og sånn. For i noen boliger så er hvitt minimalistisk dritfint, i andre boliger så er grå shakerfronter finest. 

Et hvitt kjøkken kan være helt sjelløst, og det kan være veldig fint. Alt avhenger av benkeplate, hva slags type fronter, knotter, fliser, veggfarger, gulv, vask...

I mitt forrige kjøkken hadde jeg hvite herregårdsfronter fra Sigdal. Klassisk hvit. Passet perfekt, kunne ikke tenkt meg noe annet. Det var rent, koselig, men ikke for tungt. Veldig pent. Mørk benkeplate for kontrast. Her jeg bor nå, har jeg gulaktige fronter, og de kunne jeg ikke hatt der jeg bodde før. Og som du sier, farger kan endre seg enormt etter lyset. 

Sort kjøkken kan være lekkert, men det kan også bli veldig tungt. Lysinnslipp, hvor stort kjøkkenet er, mye overskap, åpen løsning, mye spiller inn. 

Et tips er å først bestemme deg for hva slags stil du liker. Liker du moderne (slette fronter, strammere stil), eller klassisk (shaker fronter), eller mer landlig stil? Nordisk? SÅ bestem deg for farge. 

Legger ved 3 eksempler av hvite kjøkken i helt forskjellige stiler. Alle kan endres farge på. Bare finn stilen din mtp fronter først :) 

948623807bbe4aea557b4931921f680f.jpg

hvit-kjokkeninnredning-benkeplate-av-tre-1.jpeg

images-5.jpeg

Anonymkode: 92e6a...466

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg hadde en kjøkkenspesialist inne på befaring som sa at det hun solgte mest av var fronter i eik/eikefinér i vanlig eike-finish og mørkbeiset finish, og farget kjøkken. De mest typiske fargene var beige og grå, eller en lys urtete grønnfarge. Jeg tenker at du først må ta utgangspunkt i hva slags type kjøkken som kler leiligheten - klassisk med profiler, slett, nøytralt eller kreativt? Og så må du ta stilling til hvor personlig du vil gjøre det. Kanskje hvite slette fronter er lurt hvis du har planer om å selge videre og vil ha et nøytralt uttrykk, men kanskje du kan spice det opp med en litt mer eksklusiv benkeplate i tre, stål eller stein i stedet for standard laminat? Eller så kan du gå for et kjempepersonlig kjøkken i en sprek farge, men som du risikerer at blir «ut» om 10 år til. Hvis du har et farget kjøkken kan du jo «dempe» det litt ved å ha nøytrale veggfarger. Og i aller verste fall kan det males/airbrushes hvitt hvis du blir lei om 10 år. Det jeg synes skiller et middelmådig kjøkken og et veldig bra og tidløst kjøkken er kanskje ikke nødvendigvis frontene og fargene, men detaljene og designet rundt kjøkkenet. Bruk litt tid på planlegge håndtak/vask/benkeplate/backsplash, og gjerne hold deg unna veldig trendy løsninger som kan få kjøkkenet til å føles veldig tidstypisk/utdatert i fremtiden.

Anonymkode: 8d566...37b

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fikk nytt kjøkken sist uke og valgte keo kjøkken. Vårt er tofarget og selv om fargen er grønn ser den ut aim en varm gråfarge sammen med sand benkeplater og høyskap på veggen. Veldig lite rom, merkelig fasong, men dette utnyttet romfølelse og nå oppleves rommet som både koselig, varm og luftig.

https://keo.no/kjokken/modeller/easytouch/

Fargene Vi Valgte Heter: Sand Ultra Matt Og Mineral Green Ultra Matt

front_structura_406_eiche_como.webp

20250118_101939.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg bodde nylig på en hytte med matte koksgrå dørfronter og det var et helvete med fingermerker, det hadde klikket for meg om jeg hadde hatt det hjemme. De lignet på fargen i innlegget over her.

Jeg har hvitt kjøkken og tror nok jeg hadde valgt det på nytt.

Anonymkode: 696d0...809

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra innlegg.  Kjenner meg igjen i det du skriver.  Jeg vil gjerne følge min egen smak, men jeg merker jo at jeg påvirkes av det som trender.  Og som deg, vet jeg at trender plutselig er veldig avleggs og utdatert.  

Vårt kjøkken er av veldig god kvalitet, praktisk og romslig.  Akkurat nå er det i Dempet sort, og det har det vært siden lenge før sort  ble in.  Siden sort nå er ut, er mitt kjøkken altså avleggs.  Men jeg liker det som det er nå, og satser på at når alle andre har beige kjøkken (som nå er in), er mitt kjøkken i det minste annerledes enn alle andres :)

Dessuten synes jeg at hvordan kjøkkenet styles har mye å si.  Ja, kanskje aller mest å si.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

TS, skal du male et eksisterende kjøkken eller skal du kjøpe et nytt kjøkken? For hvis siste, og du ser på en vanlig modullkjøkken, type Ikea, Kvik eller Epoq, de har virkelig ikke mange farger å velge imellom. Det er ikke slik som med dyre kjøkkent type Designa eller Huseby, der du kan velge hvilken som helst farge. Gå og se, du har kanskje ikke valgene du tror du har.

men hvis du skal male eksisterende kjøkken, så ville jeg absolutt malt det i en annen farge enn vanlige standarte hvit/grått/svart, nettopp fordi man kan! Og ja, et kjøkken i en farge vil se dyrere ut, fordi da ser man med engang at det er ikke ditt vanlige standarte ikea-fronter. Og da kan du i grunn velge hvilken som helst farge fra Jotun sin fargepalett 2023-2025 og det kommer til å se tidsriktig nå og neste 10 år minst. 

Anonymkode: edb71...a7e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg bodde nylig på en hytte med matte koksgrå dørfronter og det var et helvete med fingermerker, det hadde klikket for meg om jeg hadde hatt det hjemme. De lignet på fargen i innlegget over her.

dette er subjektivt. Jeg har også kjøkken med  matte koksgrå fronter og jeg har ikke problemer med det. Hendene min er alltid tørre, det blir ikke merker av meg. 💅 Men, samboeren min har svette hender og han kan ikke ha noen kjøkkenfronter uten håndtak uansett, tror jeg. For både gråe, eller hvit høyglans som hjemme hos foreldrene hans, alt får merker. Sliter man med svette hender, verken matt eller høyglans er noe sjakktrekk, i hvilken som helst farge. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Vi har hatt diverse nyanser av hvit (IKEA kjøkken), ikke mindre enn TRE forskjellige fronter siden vi flyttet inn i 2010. Ble ikke fingermerker men det ble stadig merker av mat, fett, etter vask +++ jeg gned og gnikket kontinuerlig på de frontene og likevel ble det merker som "satte seg fast" i lakken (kaffe og paprika for å nevne et par ting som laget permanent flekk). De ble skjoldete og så konstant skitne ut. Absolutt alt ble synlig og jeg ble aldri så lite gal av det (har to barn og en mann).

Så krakilerte frontene. Fikk først erstattet noen fronter, så fikk jeg alle nye men også de siste kranglete, boblet og sprakk. Holdt på å klage i 5 år og fikk til svar at det var jeg som laget merkene enda det var synlig krakileringer, bobler og lakkskader. Før vi kjøpte det nye kjøkkenet nå tok jeg de tre verste frontene til ikea butikken der mannen bak serviceskranken fortalte meg at de var "vel opplyste om problemene, men at ikea servicekontor bare nektet å erstatte frontene uten at han forstod hvorfor". Videre sa han at han var uenig med dem da det var som sagt en kjent problem og dermed bestilte han helt nye fronter til meg uten kostnad. Men klart, innen de kom så hadde jeg funnet ut at jeg ville ha ny kjøkken. Var ferdig med ikea.

Disse frontene skal være motstandsdyktige og det skal ikke bli fingermerker på frontene. Etter ei uke hos sirkus-luxi så har jeg ikke oppdaget noen. Håper de er så gode som de sier. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

dette er subjektivt. Jeg har også kjøkken med  matte koksgrå fronter og jeg har ikke problemer med det. Hendene min er alltid tørre, det blir ikke merker av meg. 💅 Men, samboeren min har svette hender og han kan ikke ha noen kjøkkenfronter uten håndtak uansett, tror jeg. For både gråe, eller hvit høyglans som hjemme hos foreldrene hans, alt får merker. Sliter man med svette hender, verken matt eller høyglans er noe sjakktrekk, i hvilken som helst farge. 

Jeg har ikke svette hender, men små barn og jeg har ofte ikke helt tørre hender når jeg henter ting i skapene under matlaging. Alt satte flekker som var vanskelig å få bort. Frontene var i malt finer. 

luxifine skrev (18 minutter siden):

Vi har hatt diverse nyanser av hvit (IKEA kjøkken), ikke mindre enn TRE forskjellige fronter siden vi flyttet inn i 2010. Ble ikke fingermerker men det ble stadig merker av mat, fett, etter vask +++ jeg gned og gnikket kontinuerlig på de frontene og likevel ble det merker som "satte seg fast" i lakken (kaffe og paprika for å nevne et par ting som laget permanent flekk). De ble skjoldete og så konstant skitne ut. Absolutt alt ble synlig og jeg ble aldri så lite gal av det (har to barn og en mann).

Så krakilerte frontene. Fikk først erstattet noen fronter, så fikk jeg alle nye men også de siste kranglete, boblet og sprakk. Holdt på å klage i 5 år og fikk til svar at det var jeg som laget merkene enda det var synlig krakileringer, bobler og lakkskader. Før vi kjøpte det nye kjøkkenet nå tok jeg de tre verste frontene til ikea butikken der mannen bak serviceskranken fortalte meg at de var "vel opplyste om problemene, men at ikea servicekontor bare nektet å erstatte frontene uten at han forstod hvorfor". Videre sa han at han var uenig med dem da det var som sagt en kjent problem og dermed bestilte han helt nye fronter til meg uten kostnad. Men klart, innen de kom så hadde jeg funnet ut at jeg ville ha ny kjøkken. Var ferdig med ikea.

Disse frontene skal være motstandsdyktige og det skal ikke bli fingermerker på frontene. Etter ei uke hos sirkus-luxi så har jeg ikke oppdaget noen. Håper de er så gode som de sier. 

🤞 Jeg har ikke erfaring med kjøkken fra Ikea. Mine fronter er i malt heltre eik og flekker lar seg lett vaske bort. Kjøkkenet er 15 år gammelt nå og det er ingen permanente flekker på frontene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

TS her. Jeg liker moderne, minimalistisk og nordisk stil. Tenker slette fronter først og fremst, shaker er også OK, men tror jeg helst vil ha slett. Ønsker håndtak også, så jeg slipper å fingre rett på frontene mens jeg lager mat.

Jeg svinger veldig - periodevis har jeg lyst på beige kjøkken, så er det grønt, så er det eik, så er det sort, så er det kombinasjon av to ulike farger, så er det brunbeige, så er det...ja, dere skjønner.

Glemte jeg å si at når man endelig har funnet fronter, så må man fader meg velge farge/stil på dekksider, håndtak, sokler og benkeplate også!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi byttet nylig kjøkken og gikk for mørkt treverk med gull/medsing farge på håndtakene på underskapene. Så hadde vi egentlig ikke lyst på overskap, men vi måtte, og gikk for lyst beige på overskapene uten håndtak. Så malte veggen bak overskapene i samme farge for å få de til å bli mest mulig usynlige. 

Anonymkode: 14619...c4f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Omentrent denne komboen ble det. 

IMG_4454.png

IMG_4455.jpeg

Anonymkode: 14619...c4f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Spennende! Del gjerne bilder når det er ferdig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

TS her. Jeg liker moderne, minimalistisk og nordisk stil. Tenker slette fronter først og fremst, shaker er også OK, men tror jeg helst vil ha slett. Ønsker håndtak også, så jeg slipper å fingre rett på frontene mens jeg lager mat.

Jeg svinger veldig - periodevis har jeg lyst på beige kjøkken, så er det grønt, så er det eik, så er det sort, så er det kombinasjon av to ulike farger, så er det brunbeige, så er det...ja, dere skjønner.

Glemte jeg å si at når man endelig har funnet fronter, så må man fader meg velge farge/stil på dekksider, håndtak, sokler og benkeplate også!

Hva syns du om dette?

https://www.strai.no/kjoekken/kjoekkenmodeller/svalbard/

Slette fronter kan være fint i alle mulige farger, også hvitt. Det er knotter/håndtak og benkeplate/vask som avgjør. Hvis jeg skulle hatt helt slette fronter, så hadde jeg nok gått for litt farge, som f.eks beige som du nevner. Beige er mer tidløst og lettere å jobbe med. Du må bare finne riktig beigetone. 

Kan du ikke poste bilde av kjøkkenet du har bestemt deg for?

Dekksider er vel ikke noe hokuspokus, du velger samme farge som på frontene. Samme med sokler. Benkeplate tar du først et valg om materiale; laminat, tre, osv. Så velger du nyanse. Anbefaler at du bruker nettet for litt inspirasjon for å se hva du liker. Liker du f.eks sort vask eller stål? Sort vask er veldig fint mot lysere benkeplate, og man får en fin kontrast til kjøkkenskapene også hvis de er lyse. Jeg valgte planlimt vask fremfor nedfelt, veldig fint. 

Tenk på hvordan kjøkkenet er i forhold til stue. Er det åpen løsning? Er det lite eller stort rom med mye lys? Hva slags farger har du i andre rom? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Hva syns du om dette?

https://www.strai.no/kjoekken/kjoekkenmodeller/svalbard/

Slette fronter kan være fint i alle mulige farger, også hvitt. Det er knotter/håndtak og benkeplate/vask som avgjør. Hvis jeg skulle hatt helt slette fronter, så hadde jeg nok gått for litt farge, som f.eks beige som du nevner. Beige er mer tidløst og lettere å jobbe med. Du må bare finne riktig beigetone. 

Kan du ikke poste bilde av kjøkkenet du har bestemt deg for?

Dekksider er vel ikke noe hokuspokus, du velger samme farge som på frontene. Samme med sokler. Benkeplate tar du først et valg om materiale; laminat, tre, osv. Så velger du nyanse. Anbefaler at du bruker nettet for litt inspirasjon for å se hva du liker. Liker du f.eks sort vask eller stål? Sort vask er veldig fint mot lysere benkeplate, og man får en fin kontrast til kjøkkenskapene også hvis de er lyse. Jeg valgte planlimt vask fremfor nedfelt, veldig fint. 

Tenk på hvordan kjøkkenet er i forhold til stue. Er det åpen løsning? Er det lite eller stort rom med mye lys? Hva slags farger har du i andre rom? 

Vi har Strai Svalbard i en lyse grønngrå farge. Veldig fornøyd etter flere år. Strai kjøkken kan en lage omtrent som en  vil

Anonymkode: 296ec...aeb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Sto i eksakt samme dilemma som deg, med nøyaktisg samme tanker rundt de ulike valgene.  Eliminerte svart og hvitt og bestemte meg for beige. Var veldig usikker, så reiste rundt å så på ulike utstillinger av det beige kjøkkenet jeg ville ha, fikk som deg se en variant som fremsto helt skrekkelig i fargen ut fra lyssetting og tilbehør i butikk. Da ga jeg opp og bestemte meg for hvitt. Kjøkken konsulenten jeg snakket med ved bestilling klarte imidlertid å lose meg over på beige igjen, da var jeg så sliten av hele dilemma prosessen at jeg bare lot henne bestemme 😂 Jeg har elsket det beige kjøkkenet fra første stund det kom på plass, kunne ikke vært mer fornøyd! 
har en del duse farger hjemme, men også en del mørkt og sort for å skape kontrast og balanse. Det fungerer veldig bra! 

Anonymkode: f8993...35b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 22.1.2025 den 10.24):

Enig! Har det samme her vi leier. 

Anonymkode: 7f877...ca3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er ikke beige den nye trendfargen da? Synes alle har hatt det de siste 3-4 årene. Om noen år er det like harry som svart kjøkken. 

Anonymkode: 2bdbb...f03

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi har fargen «warm grey». I samme rom har vi ulike ton i ton farger, blått, beige, og grått som passer med kjøkkenet og benkeplaten (åpen stue kjøkkenløsning). Nå når vi malte så tenkte jeg om vi skal bytte ut noen farger så er det den blå, mens di andre er så direkte knyttet opp med kjøkkenet at di må bli værende. Det gir jo veldig mange fine alternativer, men vi kan ikke gå for en superknæsj farge. Vi gikk for noevi liker, uavhengig av trender. Kanskje kjøkken i tre er best? Føler lys eik passer til alt.

Anonymkode: 05fb4...54b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...