AnonymBruker Skrevet 21. januar #41 Del Skrevet 21. januar Ville hatt besteforeldre hos dere, eller blitt med til de. Så liten baby hadde jeg aldri vært borte fra så lenge nei. Anonymkode: eae08...b4f 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. januar #42 Del Skrevet 22. januar Ikke noe problem å la besteforeldre passe en baby, det kommer til å gå helt fint og du får hente deg inn igjen. Her har mine foreldre passet fra samme alder. Anonymkode: a4d89...57a 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. januar #43 Del Skrevet 22. januar Ring legen og be om sykemelding, og si til din mann at han må være hjemme. Anonymkode: cbdd0...de4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. januar #44 Del Skrevet 22. januar Mannen din kan være hjemme, bare tull om maks dager hjemme Anonymkode: dca16...cbf 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. januar #45 Del Skrevet 22. januar tussi84 skrev (16 timer siden): Normalt sett ville jeg ikke vurdert det engang, da jeg syns det er altfor tidlig å la en nesten 9 mnd gammel baby overnatte borte generelt. Men her ligger jeg med omgangssyken for 5 dagen på rad, tidvis ganske kvalm, har 0 energi/ork, og har hatt diare i 5 dager. Alt jeg orker å gjøre med baby omtrent er å gi mat, og skifte bleier. Mannen har vært hjemme fra jobb fordi jeg har vært så dårlig, men i morgen må han tilbake da han kun kan bruke 3 dager om gangen. Jeg har på den måten fått brukt deler av dagen på sove eller bare hvile mens han har håndtert baby + eldstemann på 4 år når han ikke er i barnehagen. Det har uansett ikke hjulpet så mye med hvile, da jeg fortsatt ikke er er noe bra. Foreldrene mine har tilbud seg om å hente baby og ha han hos seg et par dager siden jeg er dårlig, men de bor også 1,5 t unna med bil. Det er ikke bare å be de kjøre han hjem hit til alle døgnets tider om det skulle skjære seg. Og så er han jo så liten enda, så jeg syns det er litt tidlig. Har spurt om de kunne være her også, men de trodde det ville være minst smittefarlig at de tok med seg baby. Når det gjelder pappaen så er han borte fra kl 06.30 - 17.15 pga jobb + reisevei så jeg blir gående med baby stort sett hele dagen alene. Eldste må jeg levere og hente i bhg selv om jeg egentlig ikke orker. Er uansett dårlig selskap for han også når han er hjemme, men han forstår i alle fall litt at mamma er syk. Hva ville dere ha gjort? Din mann kommer seg hjem og holder fortet!! Skal foreldrene dine bli syke?? Anonymkode: 5b2e3...7f3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. januar #46 Del Skrevet 22. januar tussi84 skrev (19 timer siden): Normalt sett ville jeg ikke vurdert det engang, da jeg syns det er altfor tidlig å la en nesten 9 mnd gammel baby overnatte borte generelt. Men her ligger jeg med omgangssyken for 5 dagen på rad, tidvis ganske kvalm, har 0 energi/ork, og har hatt diare i 5 dager. Alt jeg orker å gjøre med baby omtrent er å gi mat, og skifte bleier. Mannen har vært hjemme fra jobb fordi jeg har vært så dårlig, men i morgen må han tilbake da han kun kan bruke 3 dager om gangen. Jeg har på den måten fått brukt deler av dagen på sove eller bare hvile mens han har håndtert baby + eldstemann på 4 år når han ikke er i barnehagen. Det har uansett ikke hjulpet så mye med hvile, da jeg fortsatt ikke er er noe bra. Foreldrene mine har tilbud seg om å hente baby og ha han hos seg et par dager siden jeg er dårlig, men de bor også 1,5 t unna med bil. Det er ikke bare å be de kjøre han hjem hit til alle døgnets tider om det skulle skjære seg. Og så er han jo så liten enda, så jeg syns det er litt tidlig. Har spurt om de kunne være her også, men de trodde det ville være minst smittefarlig at de tok med seg baby. Når det gjelder pappaen så er han borte fra kl 06.30 - 17.15 pga jobb + reisevei så jeg blir gående med baby stort sett hele dagen alene. Eldste må jeg levere og hente i bhg selv om jeg egentlig ikke orker. Er uansett dårlig selskap for han også når han er hjemme, men han forstår i alle fall litt at mamma er syk. Hva ville dere ha gjort? Hæ? Mannen tar ut sykt barnepasser. Ferdig snakka. Anonymkode: 66d70...37c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Makavelli Skrevet 22. januar #47 Del Skrevet 22. januar tussi84 skrev (19 timer siden): men i morgen må han tilbake da han kun kan bruke 3 dager om gangen Hvem er det som sier at han bare kan bruke tre dager om gangen...? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. januar #48 Del Skrevet 22. januar Makavelli skrev (6 minutter siden): Hvem er det som sier at han bare kan bruke tre dager om gangen...? Dette har mannen min fått beskjed om også. Tre dager før legeerklæring/sykemelding, og helgene teller selvfølgelig med. Mulig ikke helt representativt da de heller ikke kan bruke egenmelding ved sykdom på jobben hans, men jeg trodde dette var vanlig? Anonymkode: f33f6...ba0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Makavelli Skrevet 22. januar #49 Del Skrevet 22. januar AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Dette har mannen min fått beskjed om også. Tre dager før legeerklæring/sykemelding, og helgene teller selvfølgelig med. Mulig ikke helt representativt da de heller ikke kan bruke egenmelding ved sykdom på jobben hans, men jeg trodde dette var vanlig? Anonymkode: f33f6...ba0 Å kreve sykemelding etter tre dager er noe helt annet enn å si at du bare kan bruke tre sykt barn-dager på rad. Alle i Norge har vel rett til egenmelding i inntil tre dager etter du har jobbet hos arbeidsgiver i to måneder? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. januar #50 Del Skrevet 22. januar AnonymBruker skrev (18 timer siden): Hvor står de reglene? Det er nytt for meg… helga teller ikke med som sykt barn-dag, det er egenmelding. Jeg ville bedt om dokumentasjon på denne regelen. Hva skulle arbeidsgiver gjort hvis mannen din hadde vært aleneforelder og ungen var syk i mer enn fem dager? Skulle han satt ungen på gata? Tatt den med på jobb? Her bør du (han) presse på. Du kan også smitte foreldrene dine via babyen. Ask me how I know….! Anonymkode: be23b...82d AnonymBruker skrev (18 timer siden): Det er feil. Han har da brukt tre dager og har syv igjen. Alle 10 dagene kan tas sammenhengende. Her har enten dere eller arbeidsgiver misforstått. Anonymkode: 602c1...9e3 Sitat Det vil si at om man blir syk på en fredag, og benytter egenmelding den dagen, teller også lørdag og søndag med i egenmeldingsperioden om du fortsetter å være syk over helgen. Når mandagen kommer er altså egenmeldingsperioden brukt opp, og arbeidsgiver kan kreve sykmelding fra lege om den ansatte fortsatt er syk.12. nov. 2019 Sitat Hvis du er syk på begge sider av helga (eller en annen arbeidsfri periode), skal fridagene telle med når du beregner retten til å bruke egenmelding. Er du syk på fredag og mandag, må du altså levere sykmelding for fraværet på mandag selv om du har fri i helga.5. jan. 2024 Sitat Tre dager med egenmelding Simployers juridiske HR- og ledelsesrådgiver Jørgen Brostrøm sier det er flere forskjeller på bruk av egenmelding ved egen sykdom og ved barns sykdom. - Ved barn og barnepassers sykdom kan arbeidstaker bruke egenmelding de tre første kalenderdagene i hvert enkelt fraværstilfelle. Fra den fjerde dagen kan arbeidsgiver kreve at barnets eller barnepasserens sykdom dokumenteres med legeerklæring. Her telles fridager og helger med, så dersom en arbeidstaker er hjemme med sykt barn på fredag, vil arbeidsgiver kunne kreve en legeerklæring den påfølgende mandagen om arbeidstaker har fri lørdag og søndag. Dette er en endring fra hvordan dette ble praktisert tidligere, sier Brostrøm. Anonymkode: c5512...050 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. januar #51 Del Skrevet 22. januar AnonymBruker skrev (16 timer siden): Fordi her på Kg har ingen barnevakt over natten før ungene er tenåringer. Anonymkode: c3d14...d90 Nei,det er vel såpass ekstremt vil jeg tro. Anonymkode: f3b8b...1b2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. januar #52 Del Skrevet 22. januar Makavelli skrev (3 minutter siden): Å kreve sykemelding etter tre dager er noe helt annet enn å si at du bare kan bruke tre sykt barn-dager på rad. Alle i Norge har vel rett til egenmelding i inntil tre dager etter du har jobbet hos arbeidsgiver i to måneder? Ja, det tror jeg nok. Dette firmaet er norskt, men opererer i internasjonalt farvann, så de velger litt selv hvilke norske lover de vil følge - dessverre. Ble tre dager uten lønn her når vi fikk omgangssyke som relativt nyansatt og trodde det holdt å bare gi beskjed 😤 Anonymkode: f33f6...ba0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Makavelli Skrevet 22. januar #53 Del Skrevet 22. januar AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Anonymkode: c5512...050 Her blander du sammen egenmelding og dager for sykt barn/syk barnepasser... 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. januar #54 Del Skrevet 22. januar TS har ikke mannen tatt sykt barn da,han har ikke meldt inn egen sykdom? Isåfall teller ikke helgen slik den gjør ved egenmelding! Det er jo litt viktig å vite og passe på så ikke arbeidsgiver gjør feil her. Har han meldt inn riktig altså sykt barn/barnepasser har han brukt 3 av sine 10 (15 ved 2 barn?) dager, ikke 5. Og loven sier at arbeidsgiver kan kreve legeerklæring etter 3 dager men de må ikke. Anonymkode: fb9b6...573 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. januar #55 Del Skrevet 22. januar Hvis du blir sykemeldt, så tar far midlertidig over permisjonen. Han behøver da ikke bruke «sykt-barn/barnepasser» - kvota. Anonymkode: 1a68d...8dd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. januar #56 Del Skrevet 22. januar AnonymBruker skrev (22 minutter siden): TS har ikke mannen tatt sykt barn da,han har ikke meldt inn egen sykdom? Isåfall teller ikke helgen slik den gjør ved egenmelding! Det er jo litt viktig å vite og passe på så ikke arbeidsgiver gjør feil her. Har han meldt inn riktig altså sykt barn/barnepasser har han brukt 3 av sine 10 (15 ved 2 barn?) dager, ikke 5. Og loven sier at arbeidsgiver kan kreve legeerklæring etter 3 dager men de må ikke. Anonymkode: fb9b6...573 Henger meg på denne. Helgen telles ikke ved sykt barn. Dessverre er det 10 dager om man har 1 eller 2 barn. Får først 15 ved tre barn, til tross for at mine på 2 og 3 aldri er syke helt samtidig😅 Anonymkode: b8054...560 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. januar #57 Del Skrevet 22. januar Dette er noe du og mannen må fikse, det er deres barn. Dere får må begge være borte fra jobb så lenge som det er behov. Man involverer ikke andre i slikt. Og en baby som ikke er vant til å være borte fra deg bør selvfølgelig ikke plutselig være borte fra deg i flere døgn. Dessuten, omgangssyke snur fort, om noen timer er det over. Det er seriøst så flaut å høre på unge voksne som ikke håndterer helt enkle trivialiteter og vanlig hverdagsliv. Anonymkode: ac070...ed0 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. januar #58 Del Skrevet 22. januar Håper du blir bedre TS. Jeg merker jeg hang meg veldig opp i dette med syk barnepasser og de rare "reglene" du sier jobben til mannen har og håper dere som har 2 barn setter dere godt inn i hva som faktisk er reglene når det gjelder egenmelding for egen sykdom, barns sykdom og sykemeldinger. Om ikke for denne gang så til neste gang. Anonymkode: fb9b6...573 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. januar #59 Del Skrevet 22. januar Det ville jeg gjort om jeg var så dårlig og fikk tilbud. God bedring! Anonymkode: ce042...6b8 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. januar #60 Del Skrevet 22. januar Far må være hjemme. Det er ikke unormalt at omgangssyken kan sitte i i en uke. Jeg ville i hvert fall ikke dratt til lege og risikere å smitte syke mennesker med dette. Anonymkode: 1130b...7dd 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå