AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #1 Del Skrevet 12 timer siden Ble ferdig med master i sommer og har søkt både relevante og mindre relevante jobber siden da. Har hatt et kort vikariat, men ellers har jeg vært arbeidsledig. Jeg har kanskje aldri følt meg så ubrukelig og mislykket som jeg gjør nå. Føler at jeg har kastet bort de 5 siste årene av livet mitt og fremtiden ser bare bekmørk ut. Har du noen tips, historier eller innspill som kan gi meg eller andre litt håp og inspirasjon i en ellers tung og mørk tilværelse? Anonymkode: 192f5...b5f 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #2 Del Skrevet 12 timer siden Det er ikke så uvanlig. En hører mest om de som sklir rett inn i jobb, men for mange er det ikke sånn. Kan du jobbe deltid med noe mindre relevant mens du søker? Anonymkode: 95569...0cb 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #3 Del Skrevet 12 timer siden Hva har du tatt master i da? Det påvirker jo mye. Ellers er det i mange bransjer trangt marked nå. Det vil løsne. Og det vil hjelpe med erfaring. Mange tar et år et sted hvor det er mindre kamp om jobbene, for eksempel nord-norge. Anonymkode: 84f6c...f2e 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #4 Del Skrevet 12 timer siden Har en fagutdanning og tar bachelor nå. Søkt sikkert 40’ jobber, får ingenting. Knapt vært på intervju. Noen jobber, typ butikk, er jeg nok «overkvalifisert for» som i form av at arbeidsgiver kanskje antar at jeg ikke kommer til å bli værende ettersom jeg tar høyere utdanning. Og underkvalifisert for andre jobber ettersom jeg ikke er ferdig med bachelor. Forstår godt du er umotivert og frustrert! Jeg kommer til å ta kontakt med bemanningsbyrå etter endt permisjon og spørre om vikariater innenfor noe annet enn fagutdanningen min (helsevesenet) for å hvertfall få noe annet på cv og flere referanser. Har du sett på om det kan være noe for deg? Anonymkode: cf838...518 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #5 Del Skrevet 12 timer siden Helse vil alltid ha folk. Anonymkode: 5f163...57f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #6 Del Skrevet 12 timer siden AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Ble ferdig med master i sommer og har søkt både relevante og mindre relevante jobber siden da. Har hatt et kort vikariat, men ellers har jeg vært arbeidsledig. Jeg har kanskje aldri følt meg så ubrukelig og mislykket som jeg gjør nå. Føler at jeg har kastet bort de 5 siste årene av livet mitt og fremtiden ser bare bekmørk ut. Har du noen tips, historier eller innspill som kan gi meg eller andre litt håp og inspirasjon i en ellers tung og mørk tilværelse? Anonymkode: 192f5...b5f Det ordner seg nok. Kjenner mange som har måttet gå noen ekstra runder å søkt etter jobber. Men de er i jobber alle sammen😊Hold mote oppe og lykke til søk i vei… Anonymkode: 1c802...164 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #7 Del Skrevet 12 timer siden Samboer var ferdig i juni i fjor og fikk først jobb i mars i år. Da fikk han plutselig to jobbtilbud med 1 ukes mellomrom, det ene et vikariat. Så ikke tenk at det ikke er verdt å fortsette søke hvertfall. Vær villig til å flytte midlertidig for den første jobben. Anonymkode: ea6a8...ffd 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #8 Del Skrevet 11 timer siden Enig med hun over. Det er helt normalt at det tar litt tid å lande den første jobben etter endt master. Ikke gi deg, søk videre. Sjekk din CV og jobbsøknad med verktøyene som ligger på karriereveiledning.no. Jeg brukte ca 6 mnd før jeg fikk et jobbtilbud og da kom det plutselig to tilbud på omtrent samme tid. Lykke til! Anonymkode: abe1b...fd2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #9 Del Skrevet 11 timer siden AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Ble ferdig med master i sommer og har søkt både relevante og mindre relevante jobber siden da. Har hatt et kort vikariat, men ellers har jeg vært arbeidsledig. Jeg har kanskje aldri følt meg så ubrukelig og mislykket som jeg gjør nå. Føler at jeg har kastet bort de 5 siste årene av livet mitt og fremtiden ser bare bekmørk ut. Har du noen tips, historier eller innspill som kan gi meg eller andre litt håp og inspirasjon i en ellers tung og mørk tilværelse? Anonymkode: 192f5...b5f Hvor hadde du praksis under studiene? Hvor var du innom og fikk oppgavetekster, hvem snakket du med om faglig input, hvilke kursinvitasjoner takket du ja til? Hvor hadde du dine sommerjobber etc? Alle de kontakter du nå utover de neste ukene. De skulle du ha kontaktet i fjor høst. Altså før du var ferdig med masteren. Den ideelle tid å skaffe jobb på etter studiet er før studiet er ferdig. Arbeidsgivere vet fryktelig godt at de beste hodene ryker i desember-mars. Derfor antar de også ofte at de som enda er ledige i juni, eller enda verre i september - er udugelige. Det er den antagelsen du må til livs. Ring alle du har vært innom, altså. Snakk med professorer, snakk med kontakter, bekjente, nettverk etc. Har du ikke bygget nettverk under studiene? Da har du en motbakke fremfor deg, for da må du bygge nettverk NÅ. Da kontakter du fagforeningen din og hører om de tilbyr gratis kurs til nyutdannede/arbeidsledige, også går du på kurs og knytter kontakter. Og så sjekker du hvilke alumni-opplegg skolen din har, og utnytter dem til de fulle. Du sjekker også bransjeorganisasjoner og hører om de har faggrupper etc du kan slenge deg med på. Bruk all din tid på å bygge nettverk. Ikke kast bort så mye tid på å søke utlagte stillinger - de ekstremt strenge reglene for oppsigelse i Norge betyr at få firma ansetter noen de ikke kjenner, eller kjenner noen som kjenner. Sats heller på nettverksbygging, vikariat, midlertidige stillinger, utplasseringer etc. Det er mest sannsynlig der inngangen din er. Og, du? Når du føler at du har bygget nettverk på fulltid, har sagt til Gud, hvermannsen, naboen din og svigerfaren til bestekompisen din i barnehagen at du er på jobbjakt? Da øker du intensiteten. I Norge ansetter man folk man - kjenner. Derfor må du - kjenne masse folk. Anonymkode: c42e7...4df 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #10 Del Skrevet 11 timer siden Føler med deg. Men du finner helt sikkert noe i løpet av våren, master er fint å ha ❤️ Jeg har bachelor og diverse annet og har søkt i to år uten hell. Gode karakterer har jeg også. Sendt rundt 300 søknader til alle mulige slags bedrifter, vanskelig å ikke tenke at det er noe galt med en da. Anonymkode: b8d6e...b3c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #11 Del Skrevet 11 timer siden Hva har du master i? Du må søke på jobber over hele landet, overalt, også vikariater. Også jobber som absolutt ikke er drømmejobben. Anonymkode: 11358...2e6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #12 Del Skrevet 11 timer siden Helt vanlig. Meld deg til bemanningsbyrå så får du erfaring og blir da en mer attraktiv arbeidstaker. Anonymkode: badd9...130 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #13 Del Skrevet 10 timer siden Rettsvitenskap? Blir vanligere og vanligere - nå som det er flere steder som tilbyr masteren. Anonymkode: b098e...334 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå