Gå til innhold

Hvordan bli kvitt bitterheten over å aldri få drømmejobben?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg bor ute i distriktet, der det er relativt få relevante jobber. Jeg har en mastergrad + videreutdanning, og det er realistisk bare én relevant arbeidsgiver akkurat her jeg bor, men det er også akkurat det jeg er interessert i, til en slik grad at jeg skrev mastergraden min om det...mannen har en veldig god jobb som han stortrives i, og hele vårt nettverk bor her, slik at flytting i grunn ikke er aktuelt for oss. 

Problemet er at jeg aldri får fast jobb hos denne arbeidsgiveren. Har nå blitt forbigått 3 ganger de siste 6 åra, og det eneste jeg klarer å få der er midlertidige prosjektstillinger. Type 6-12 mnd. engasjement. Økonomisk sett er det umulig å forholde seg til slik type ansettelse, og jeg har bare måtte bite i det sure eplet - og fått fast stilling som statlig saksbehandler. 

Jeg har god tone med alle de på den arbeidsplassen, og er behjelpelig hver gang de spør om noe - har faktisk vært med å skrive forskningsartikler...og blir alltid oppfordret til å søke på stilling, når det lyses ut. 

Men hver gang blir jeg forbigått av noen. Enten er det noen som er mer energiske og utstrålende, eller så er det noen mer langt mer relevant erfaring. Alle disse som har blitt ansatt, har jobbet der maks 2 år før de har flyttet - som oftest brukes stillingen som springbrett videre.

Kjenner at bitterheten begynner å bli vel mye nå. 

Anonymkode: c79c3...397

• Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er dette en høgskole?

Kan du ta kontakt selv med de og si at du ønsker å jobbe der, spør hva du skal gjøre for å få jobb? Ønsker de at du tar mer utdanning, viser deg frem mer eller hva.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har du noe å tape på å spørre sjefen om begrunnelse for at du har blitt forbigått? 

Anonymkode: 24870...3f8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tror at du kommer til å bli rimelig misfornøyd når du først får jobben.

Anonymkode: d5937...42c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du kan vel søke samme ty9e jobb et annet sted for å bygge erfaring slik at du blir mer attraktiv for drømmejobben?

Det er jo mulig å bo relativt rimelig på hybel i denne perioden (som om du skulle vært student)

Anonymkode: 65ed1...ef9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
fru Alving skrev (2 timer siden):

Er dette en høgskole?

Kan du ta kontakt selv med de og si at du ønsker å jobbe der, spør hva du skal gjøre for å få jobb? Ønsker de at du tar mer utdanning, viser deg frem mer eller hva.

Jeg lurer også på om det er akademia…

Anonymkode: 893e4...e52

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Hva med å søke permisjon fra saksbehandlerjobben og ta noen av engasjementene/prosjektstillingene du kan få?

Da kommer du deg litt innenfor hos arbeidsgiver og du får bygd mer relevant erfaring som er en fordel neste gang det blir lyst ut noe fast. 

Anonymkode: 5e664...6c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Har du noe å tape på å spørre sjefen om begrunnelse for at du har blitt forbigått? 

Anonymkode: 24870...3f8

Støtter dette, det er kanskje på tide å snakke med deres HR-avdeling og prøve å finne ut slik at du ikke kaster bort tiden neste gang, og bare aksepterer at du kanskje aldri får jobben der. 

Det trenger ikke være noe mer enn at noen, som du selv skriver, hadde lenger og mer relevant erfaring enn deg så du har vært uheldig. Når det gjelder personlig egnethet, hvis det er en stilling som krever at man er mer "energisk og utstrålende", noe du også skriver var kanskje enn av de grunnene hvorfor du ble forbigått, dersom du ikke er denne typen av personen, så er det lite sannsynlig at du får jobben med mindre det søker noen som er enda mindre energisk enn deg, for å si det sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...