Gå til innhold

Gi lån til min søster

exictence

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker

Når jeg låner til mitt søsken overfører jeg bare beløpet, og så har vi en dialog rundt forventninger/muligheter for tilbakebetaling. Beløp inntil 100 000. 

Større bør formaliseres med kontrakt og føres inn i skattemelding. Dere før også bli enige om rente, da det vil bli en betydelig kapitalkostnad for deg å låne dem ut. 

Anonymkode: 2ee36...006

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ideelt sett ved å ikke gjøre det. Bør ikke blande familie og penger, med mindre man har råd til å være uten dem eller det er snakk om arveoppgjør. 

Ellers er det bare å lage en låneavtale hvor alle vesentlige momenter er med. 

Privat låneavtale mal

Men du har begrenset med inndrivningmuligheter, så vær sikker på at dere begge to er klar over hva dere gjør. Hva skjer om den ene ikke klarer forpliktelsene? Hva skjer om du plutselig trenger pengene?

• Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg vil for ordens skyld oppfordre til å være ekstremt forsiktig med slike lån. Men det er dine penger, ikke mine. Så hvis du skal ta sjansen, og forutsatt at det er en sum av betydning:

1) Man innstiller seg på at lån til nær familie eller venner ikke helt sjelden er starten på slutten på den gode relasjonen. Vanligvis ikke, og det spørs på omstendighetene, men det er heller ikke uvanlig. Lån til familie/venner er veldig eksplosive greier, slik arv også kan være det.

2) Man innstiller seg også på at man, for å unngå at den gode relasjonen tar slutt, kan måtte velge mellom det å få igjen alle pengene og å beholde et godt forhold. Forhåpentligvis ikke, og om risikoen for dette er stor eller liten i dette tilfellet vet ikke jeg, men gjør deg noen tanker om hva du vil prioritere og hvor grensen din går hvis det skulle skje.

3) Utformer en skriftlig avtale/gjeldsbrev der man er tydelig på hva som lånes ut, betingelser (i form av renter e.l.) og hvordan/når dette skal betales tilbake, og får denne signert av begge. Det er ekstremt viktig at det står noe om nedbetalingsform og -tid. Jeg skjønner man ofte ikke låner ut med renter til familie, men er det snakk om store summer og en viss varighet vil det jo koste den som låner ut en god del i tapt fortjeneste også. Ofte er det en del av den "gaven" et sånt lån er, men det får man bestemme selv. Ta gjerne også med noe om at det er ok å kreve inn slik og sånn, selv om det for all del er tillatt uansett.

4) Sørger for å dokumentere utbetalingen av lånet godt, så det ikke finnes noen tvil om hvilke penger som har gått ut og at de var et lån og ikke en gave i tillegg til et lån. 

Anonymkode: cb1a9...a54

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tusen takk for svar. Ja, det er ikke bare bare. Med et større beløp ser jeg nødvendig på at man låner med rente, da utlåner vil tape en del i fortjeneste om hun ikke hadde lånt ut.

Viktig å gjøre avtalen skriftlig i hvert fall. Tusen takk for mal

Endret av exictence
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Be henne søke lån i en bank. Om de ikke anser henne som kredittverdig bør du også være forsiktig med det om dere fortsatt skal ha et godt forhold.

1.000.000 som skal tilbakebetales på 10 år er 10.600 kr/mnd ved 5% rente og det bør du ha siden det er det du får i banken.

Så selvom søsteren din mener hun har råd til å betale deg nå, hva gjør du om hun plutselig ikke betaler mer om 3 år?

Anonymkode: a3337...cba

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva er lånet for?

Kan det eventuell være aktuell å stille pengene som sikkerhet fremfor å låne de bort?

Schmuhu

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mange familier som har gått i oppløsning på grunn av penger, her er det slik hvertfall, mange lån alt av diesel kort, til mangfoldige hundre tusen, dette har delt familien i to da noen mener det er synd med dårlig økonomi, mens andre mener det er feilprioriteringer og ikke vil låne bort mer

Anonymkode: eb053...ca1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 million er utrolig mye å låne bort, selv om der er søsken, renter og dere skriver gjeldsbrev. Tror det er lettere å la være å betale månedlig avdrag hvis man ikke har noe særlig moral med en tankegang at «det er jo bare bror/søster og ikke banken…..risikerer ikke å miste huset pga lånet blir misligholdt» Eller namsmannen.

Ser på Luksusfellen så fraråder økonomene å låne av familie.

Det er er ordtak som sier at man skal aldri låne bort mere penger enn hva man har økonomi til å tape….en tankegang jeg velger å følge.

Hva behøver søsteren din så mye penger til? Er det ikke ei mulighet for at foreldrene deres har mulighet til å betale ut beløpet som forskudd på arv? Det gjorde vi da broren min var i ei økonomisk knipe og lånte 200 000 av faren vår

Igjen; 1mill er utrolig mye å låne bort

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
skruf skrev (2 timer siden):

1 million er utrolig mye å låne bort, selv om der er søsken, renter og dere skriver gjeldsbrev. Tror det er lettere å la være å betale månedlig avdrag hvis man ikke har noe særlig moral med en tankegang at «det er jo bare bror/søster og ikke banken…..risikerer ikke å miste huset pga lånet blir misligholdt» Eller namsmannen.

Ser på Luksusfellen så fraråder økonomene å låne av familie.

Det er er ordtak som sier at man skal aldri låne bort mere penger enn hva man har økonomi til å tape….en tankegang jeg velger å følge.

Hva behøver søsteren din så mye penger til? Er det ikke ei mulighet for at foreldrene deres har mulighet til å betale ut beløpet som forskudd på arv? Det gjorde vi da broren min var i ei økonomisk knipe og lånte 200 000 av faren vår

Igjen; 1mill er utrolig mye å låne bort

Luksusfellen oppfordrer til lån av/til familie og har blitt gjort i mange, mange episoder.

Anonymkode: 9a033...c47

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
exictence skrev (16 timer siden):

Snakk om 1 million

Helt seriøst er jeg av den oppfatning at det finnes ikke en god måte å låne bort penger til venner eller slektninger, og ihvertfall ikke i den beløpsstørrelsen. Aldri lån bort penger som du ikke har råd til å tape. Alle har de beste hensikten når de inngår slike avtaler, men virkeligheten kan fort bli noe annet. Hvordan sikrer du deg om hun slutter å betale? Om hun blir syk, eller rett og slett faller bort? 

I tillegg må du få avtalen skriftlig og det må være to vitner som signerer. Muntlig avtaler skal være bindende, men når alt kommer til alt skulle det oppstå en uenighet er det bare ord mot ord uten dokumentasjon. Og da mener jeg gyldig dokumentasjon, ikke bare to setninger nedført på en post-it.

Det er en grunn til at hun spør deg og ikke banken om lån. Vet du hvorfor? Tenk over du er så villig til å gi noen så mye penger når bankene nekter. Hva vet de som du ikke vet? 

Anonymkode: 3368b...d00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun vil kjøpe hus.

Nei, hvorfor skal jeg ta så mye rente som banken ville gjort? Jeg skal ikke tjene på dette, men heller ikke tape. Så forstår jo at hun må betale meg med noe rente.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

exictence skrev (41 minutter siden):

Hun vil kjøpe hus.

Nei, hvorfor skal jeg ta så mye rente som banken ville gjort? Jeg skal ikke tjene på dette, men heller ikke tape. Så forstår jo at hun må betale meg med noe rente.

Om du ikke skal tape på det må du ta høyere rente enn banken. Jeg har i hvert fall langt høyere avkastning på sparepengene mine enn det jeg betaler i rente på boliglånet.

Anonymkode: 39df2...bf6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
exictence skrev (52 minutter siden):

Hun vil kjøpe hus.

Enig med den over her. Alternativet for deg er til eksempel å sette pengene i fond, og der har avkastningen vært VELDIG mye over 5 %. Så om du ikke skal tape penger blir renten mye høyere. Her har avkastning på fondene mine vært 30 % det siste året, ville hun akseptert en slik rente?

Hvis ikke søsteren din får lån i banken er det fordi hun ikke er kreditverdig eller kan håndtere såpass mye i lån. Låner du bort penger i et slikt tilfelle må du regne med at hun ikke betaler tilbake. Banken går foran deg om hun har makset lån der men det ikke var nok.

Anonymkode: c2df5...2e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

exictence skrev (58 minutter siden):

Hun vil kjøpe hus.

Du VIL tape på det selv om du tar 5% rente. Pga inflasjon og at du kunne plassert pengene andre steder. 
Fraråder dette. Skulle det gå skeis, står du langt ned på lista over kreditorer som får noe hvis huset går på tvangssalg. 

Anonymkode: 3a08f...c8f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

exictence skrev (53 minutter siden):

Hun vil kjøpe hus.

Hvorfor kan hun ikke låne de pengene fra banken? Hvorfor ble du spurt om å låne bort dine penger?

Hva med ditt eget boligkjøp da?

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Om du ikke skal tape på det må du ta høyere rente enn banken. Jeg har i hvert fall langt høyere avkastning på sparepengene mine enn det jeg betaler i rente på boliglånet.

Anonymkode: 39df2...bf6

Det er sant. Det kalles alternativkostnad. 

https://snl.no/alternativkostnad

Det er ikke uvanlig at globale indeksfond kan doble seg innen 10år for eksempel. Om din søster skal kompensere for potensiell tap så tenker jeg at det 7% er en grei start. Det er årlig gjennomsnitt i et globalt aksjefond. På toppen av dette burde beløpet egentlig også justeres for inflasjon, for å utelukke tap. Inflasjonen kan gjerne regnes med 3% årlig for tiden. Så da snakker vi egentlig rundt 10% i rente om du ikke vil tape på det. Minus skatt en eventuell hadde betalt.

I tillegg kan en også prise inn en risikopremie. Så da snakker vi egentlig en rente som tilsvarer nærmere 20% dvs. kredittkortnivå. 

Låner du bort til din søster, så vil du nok tape i forhold til om du ikke hadde gjort det. 

Schmuhu

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...