Gå til innhold

Jeg vil (og trenger) å gå ned 12 kg, men klarer ikke å slippe "kosen"...😫

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Unnskyld meg men sparebluss gjelder virkelig ikke bare for de med anoreksi. Da er det rart at overvektige som spiser veldig lite ikke går ned da.

Anonymkode: d1484...7c2

Da spiser de ikke så lite som de tror.

Anonymkode: d424f...883

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Da spiser de ikke så lite som de tror.

Nå snakker jeg om.de som har fått plan på.ekstremt lite kalorier og fortsatt ikke går ned

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nå snakker jeg om.de som har fått plan på.ekstremt lite kalorier og fortsatt ikke går ned

Det får man fortsatt i seg mer enn man forbrenner.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vet jo selv hva som må til. Hvorfor spør du her da? Det finnes ingen andre veier enn å redusere inntaket av kalorier og bevege seg mer.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Unnskyld meg men sparebluss gjelder virkelig ikke bare for de med anoreksi. Da er det rart at overvektige som spiser veldig lite ikke går ned da.

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Veldig overvektige som spiser lite uten å gå ned i vekt, de spiser nok ikke så lite som de tror. Kanskje smakes det litt på noe og tas en liten bit av noe annet, det kan fort bli mange kalorier i løpet av dagen. Eventuelt spiser de feil type mat, det finnes mye mat som er svært kalori-rik selv i små porsjoner. 

Anonymkode: 6f01e...792

Jepp, 792 har helt rett. De tror de spiser lite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest issoras
issoras skrev (17 timer siden):

Det er ikke en myte, men den er misforstått. Det er ikke slik at du bare ikke går ned ved å spise mindre. Sparebluss stopper ikke vektnedgang. 

Men hvis en overvektig person slanker seg, så vil ofte den overvektige ha lavere forbrenning på en gitt vekt, enn en person som alltid har vært slank. 

Sparebluss er sånn sett ikke farlig, eller umulig å håndtere, men den gjør det mer krevende for tidligere overvektige å opprettholde en lavere vekt. Og den viktigste årsaken til hvorfor man først og fremst bør forebygge overvekt. 

https://www.aftenbladet.no/sprek/i/9mjKKl/slankemyten-stemmer-ikke-jeg-avkrefter-den-hver-dag

https://www.aftenposten.no/sprek/i/eJd56R/kan-kalorisykling-hjelpe-deg-ned-i-vekt-professoren-har-disse-raadene

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dette er helt riktig. Det er derfor de med alvorlig anoreksi mister håret, mensen, kognitiv svikt, får hjerteproblemer og fordøyelsesproblemer. Sparebluss handler ikke om overvektige kvinner på diett.

Anonymkode: 5c6cf...60c

Det stemmer ikke, se innlegget mitt over. Sparebluss gjelder i høy grad overvektige på diett. Men den stopper ikke vektnedgang og kan ikke unngås, så man kan ikke bruke den som unnskyldning. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Du har helt rett, det gjelder også for overvektige på diett.

Men det er bare snakk om 10-15% reduksjon i energibehov for denne gruppen (200-300 kcal for noen som har et vedlikeholdsbehandling på 2000 kcal

Hvis overvektige ikke går ned med et energiunderskudd er det som oftest hormonelle årsaker som ligger bak.

Anonymkode: bf78e...e55

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg selv drikker en proteinshake fra butikken hver dag og liten porsjon middag .går ikke ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk kalorier i det du spiser. Er det nødvendig å spise nøtter tre ganger om dagen? Nøtter er sunt men har ekstremt mye kalorier. Mye mer en smågodt f.eks…..

Anonymkode: 7ae2e...d82

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Tenk kalorier i det du spiser. Er det nødvendig å spise nøtter tre ganger om dagen? Nøtter er sunt men har ekstremt mye kalorier. Mye mer en smågodt f.eks…..

Anonymkode: 7ae2e...d82

Jepp. Det er en grunn til at "turblanding" kalles nettopp "turblanding". Det er i utgangspunktet ikke til å snackse på kontorplassen, det er for å ha en energibombe når du er ute på en tur og faktisk trenger påfyll. Jeg bruker tross alt nøtter, oljer og slikt for å få i meg nok kalorier i en travel hverdag. Må ligge på ca 2750 kcal om dagen for å holde vekten min stabilt oppe på et sunt nivå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er også mange som ikke tenker på det de drikker. Alt utenom sukkerfritt og vann inneholder en del kalorier. Inkludert proteinshake. 

Anonymkode: 6bf03...995

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 27.1.2025 den 9.50):

Jeg selv drikker en proteinshake fra butikken hver dag og liten porsjon middag .går ikke ned.

Spørs jo energien i måltidene da. 

Anonymkode: 8c388...5bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv å redusere nøttene/mandlene til 2-3 stk pr dag og spise mer grønnsaker. 

spis sakte og tygg godt, spesielt når du spiser kosemat 

Anonymkode: 7622e...433

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Spørs jo energien i måltidene da. 

Anonymkode: 8c388...5bd

180 kalorier i shaken og rundt 3-400 kalorier i middagen 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Makavelli skrev (På 27.1.2025 den 10.52):

Jepp. Det er en grunn til at "turblanding" kalles nettopp "turblanding". Det er i utgangspunktet ikke til å snackse på kontorplassen, det er for å ha en energibombe når du er ute på en tur og faktisk trenger påfyll. Jeg bruker tross alt nøtter, oljer og slikt for å få i meg nok kalorier i en travel hverdag. Må ligge på ca 2750 kcal om dagen for å holde vekten min stabilt oppe på et sunt nivå. 

Har slutta med det nå, kun 7-8 mandler til frokost. Har likevel ikke gått ned ett eneste gram. Mellommåltid 1 har jeg også sluttet med. Godteri har jeg ikke spist hele uka. Jeg har trent tre ganger, og holdt meg til tre hovedmåltider og 1 mellommåltid. Har spist kveldsmat et par dager. 

Har verken gått ned i cm eller vekt. Jeg er forbanna på kroppen, og at det faen ikke funker med en dritt. 

Jeg er ingen overspiser, men jeg liker å spise meg mett. Alltid kun en porsjon. Denne uka har vi spist wok, tikka massala, fiskekaker og noe rester jeg ikke husker. Jeg hadde også salat ved siden av pizzaen forrige helg (droppet et stykke fremfor salat). Ingenting hjelper, og jeg orker ikke sulte meg. Jeg spiser helt normalt!! Ja, jeg er glad i fetaost på salaten eller en ts aioli ved siden av chips og kyllingfilet, men ikke mengder! Jeg småspiser heller aldri når jeg lager middag eller måltider, det er det verste jeg vet. Ts

Anonymkode: c4a13...aaa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Oi, ser at jeg siterte feil person. Var til hun/han som skrev at jeg ikke burde spise nøtter tre ganger om dagen.

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (På 21.1.2025 den 14.40):

Ja, man føler liksom at man fortjener den kosen. Og det føles så kjipt å kutte alt! Men jeg orker ikke å ha det sånn lengre og vil gå ned i vekt. Her er den vanlige maten ganske sunn, her er det sjokolade og brus som er det store problemet. Kanskje vi kan motivere hverandre? 😊

Anonymkode: 7506a...c66

Men hvorfor mener du at du fortjener kosen? Og hvorfor må kos kun innbære sukker og fett?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mye av det du spiser er sånt som sender meg raskt opp i vekt - f eks havregrøt, brød, youghurt, banan/frukt osv. Dette er matvarer som oppfører seg som sukker i kroppen, uansett hvor “sunne” de er. Spiser jeg slik mat får jeg et veldig svingende blodsukker som gjør meg sulten og fysen hele døgnet. Jeg har gått ned 22 kg på rent kjøtt, fisk og grønnsaker stort sett. Har vært passe mett. I helgen kan jeg ta et glass rødvin, mandler/valnøtter eller et par ruter mørk sjokolade, men jeg må være streng, ellers går jeg ikke ned.

Kvinne 54 år. 163 cm høy. Nå 52 kg.

Anonymkode: 36838...cce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg er ingen overspiser, men jeg liker å spise meg mett. Alltid kun en porsjon. Denne uka har vi spist wok, tikka massala, fiskekaker og noe rester jeg ikke husker. Jeg hadde også salat ved siden av pizzaen forrige helg (droppet et stykke fremfor salat). Ingenting hjelper, og jeg orker ikke sulte meg. Jeg spiser helt normalt!! Ja, jeg er glad i fetaost på salaten eller en ts aioli ved siden av chips og kyllingfilet, men ikke mengder! Jeg småspiser heller aldri når jeg lager middag eller måltider, det er det verste jeg vet. Ts

Hvis man vil være slank så må man dessverre prioritere litt. Du spiser deg mett til tre måltider daglig og av og til kveldsmat. Pluss et mellommåltid. Du legger også til kaloririke ting som feta og aioli. Selv om det ikke er mengder, så må man prioritere litt strengere. Dette er dessverre altfor mye mat for en voksen kvinne, særlig i en vektnedgangsperiode. Personlig er jeg kun mett etter middag, og jeg spiser ikke frokost. Spiser lunsj, men absolutt ikke ordentlig mett, og absolutt ikke det jeg har mest lyst på. Man må også velge mer kalorifattig middag i det daglige. Selv om jeg også syns feta og aioli er digg, hadde jeg aldri unnet meg det en vanlig hverdag. Og jeg er ikke på slankeren engang, bare opprettholder en bmi på ca 21.

Du velger jo selvfølgelig selv hva som er viktigst: full matfrihet eller den kroppen du ønsker deg. Men for å være ærlig, selv halvparten av ditt dagsinntak er ikke å sulte seg. Sulten flere ganger daglig? Selvfølgelig! Men det er ikke å sulte seg.

Anonymkode: 5c6cf...60c

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Har slutta med det nå, kun 7-8 mandler til frokost. Har likevel ikke gått ned ett eneste gram. Mellommåltid 1 har jeg også sluttet med. Godteri har jeg ikke spist hele uka. Jeg har trent tre ganger, og holdt meg til tre hovedmåltider og 1 mellommåltid. Har spist kveldsmat et par dager. 

Har verken gått ned i cm eller vekt. Jeg er forbanna på kroppen, og at det faen ikke funker med en dritt. 

Hva er det du forventer at skal skje på 10 dager egentlig? 

Gi det et par uker til og går du ikke ned så får du fortsatt i deg for mye og må kutte ned.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...