Gå til innhold

Jeg vil (og trenger) å gå ned 12 kg, men klarer ikke å slippe "kosen"...😫

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Du må ligge i kaloriunderskudd, og det betyr nok ikke bare å kutte kosen, men å spise mindre mat

Du spiser mange måltider og bør kanskje lære deg at du ikke dør av å være litt sulten. Jeg tror noen er litt redd for sultfølelse. "Ånei, magen rumler, da må det inn med mat med en gang for jeg besvimer, frem med nøttene og knekkebrødet". Så blir det en vane, og magen rumler til samme tid hver dag. Jeg dør uten frokost, jeg dør uten lunsj, jeg dør uten et mellommåltid før middag... ingen gjør det. Lær deg å like å være litt tom i magen. Føl på at det gir deg energi, at du føler deg litt lettere. Drikk noe vann og gå deg en tur. Sultfølelse er ikke en vedvarende følelse med mindre man faktisk er helt utsultet, den kommer ofte i støt, og forsvinner igjen. Gjelder å holde seg opptatt og distrahert da. Ser man på TV skal det koses :) Og kjeder man seg, så kjenner man sulten bedre.

Du kan jo gjerne spise fem måltider om dagen om det funker best for deg, men da gjelder det jo å holde de måltidene bittesmå. Jeg råder deg som andre her til å telle kalorier. Om du ikke vil veie noe foran tenåringene (som jeg skjønner), så skaff deg en app som Myfitnesspal eller Chronometer som allerede har utrolig mange matvarer, måltider og normale porsjonsstørrelser lagt i inn i arkivet. Sånn at du bare kan velge 2 skiver Norvegia i appen så får du opp kaloriene fordi andre har veid og lagt inn. Da kan du i det minste få et ganske godt estimat uten å veie noe som helst.

Synes kanskje det ser ut som du spiser en del søtt og sukker. Du kunne kanskje hatt godt av å teste lavkarbo, bare gi det en måneds tid, for noen funker det fjell og de elsker det. Begynn med de måltidene du spiser alene og har full kontroll over. Få inn mer protein og sunt fett, og ut med karbo. Så blir det litt en vane, suget etter raske karbohydrater går ned når man spiser mindre av det - og opp når man spiser mye av det, da vil kroppen ha det hele tiden. Det er jo ikke rart godterisuget ikke forsvinner, når du holder inntaket av sukker/raske karbohydrater oppe med banan, yoghurt og fløtemysost etc. 

Så: tell kalorier, og se gjerne også om du ikke spiser litt mye karbohydrater og kanskje kunne økt litt mer proteininntaket heller. Da er man også mett lengre, så trenger du ikke så store mellommåltid, eller mellommåltid i det hele tatt.

Anonymkode: 63930...b4e

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Er det ikke bare å slå seg til ro med å være feit? Alle kan ikke være slanke, og det er ikke det viktigste i livet. 

Anonymkode: 8e8f7...b5e

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Er det ikke bare å slå seg til ro med å være feit? Alle kan ikke være slanke, og det er ikke det viktigste i livet. 

Anonymkode: 8e8f7...b5e

Alle kan jo være slanke. Og er ikke det viktigste i livet å ha god helse, spesielt om man har barn?!

Jeg sliter i andre enden av skalaen, jeg må spise nok for å opprettholde vekt og muskelmasse. 2700 kcal i dag.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hei TS :) 

Du spiser en type mat i løpet av dagen som inneholder mye kalorier og det er lett å se at du spiser mer enn du forbrenner. Ta dere en vegetar dag en dag i uka og finn et annet pålegg enn ost med fløte. Utholdenhet i form av raske gåturer som varer lenge og flere av dem kommer også til å hjelpe på. Man må ta seg en times gåtur flere ganger i uka. 

Løsningen for meg var å bli fleksetarianer og jeg diskuterer spiseplanen min med Chat GPT hver dag. Da er det bare å fortelle hvor mange dl av ditt og hvor mange spiseskjeer av datt jeg har i måltidene så får jeg anslag på hva jeg spiser om dagene og en viss ide, når vi trekker fra treningsøktene også. I og med at jeg trener styrke er det også godt å få en oversikt anslagsvis på om jeg får i meg nok proteiner. Dette kan du gjøre i smug uten at tenåringene ser det, så slipper du å veie maten. Det blir ikke nøyaktig men en viss ide som lettere gir deg kontroll over kalorier inn og kalorier ut. 

Anonymkode: f56fc...7ef

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hei TS,

Jeg er en kvinne i midten av førtiåra, og for meg har det eneste som virkelig fungert for vektnedgang vært å telle kalorier. Jeg kan forstå at du er redd for å miste matgleden, men personlig opplevde jeg at det gikk greit i en periode når jeg visste det var for et mål.

Jeg har også merket at vi kvinner i vår alder ofte kan undervurdere hvor mye vi spiser og overvurdere hvor mange kalorier vi trenger for å gå ned i vekt. For meg har turer og å kutte kosen vært vanskelig å holde ut uten en tydelig plan som inkluderte kaloritelling.

Dette er bare min erfaring, og jeg håper du finner noe som fungerer for deg!

Anonymkode: a1a34...d40

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

I dag har vi pølsegrateng til middag. Det er med kyllingpølser, grov pasta, brokkoli og gulrot + hjemmelaga hvit saus og ost på toppen. Har salat ved siden av. Jeg må kunne spise sånt eller så går det ikke. 

Anonymkode: c4a13...aaa

Ja, men det kan du jo også selvsagt! Du kan bare ikke spise mye av det. Jeg har gått 40kg ned på et år ved å absolutt ikke endre på ett eneste familiemåltid, men snarere endre på hva JEG putter i meg under det måltidet. Ta den pølsegratengen din feks: her kunne du hatt masse ekstra gulrøtter og brokkoli ved siden av til degselv og forsynt deg med en halv porsjon grateng.

Jeg personlig ville droppet osten for kaloriene fra den gir meg ikke så mye som noen ekstra pølsebiter. Metter liksom mer med det enn "tomme kosekalorier". Nå er jo smelta ost digg det, men med feit hvitsaus og pasta i maten så må man nesten bare prioritere hva som "gir deg" mest. 

Jeg har stillesittende jobb, en spinnvill treåring, trener 3 dager i uka og har alltid over 10 000 skritt daglig. Mitt vedlikeholdsnivå er ca 1700 kalorier. Spiser 1500 i ukedagene og 2000 i helgene.

Anonymkode: ed81e...564

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Hei! Jeg kunne skrevet dette innlegget selv ☺️ Hver gang jeg skulle kose meg, var alene hjemme, kjeda meg eller syns livet var litt slitsomt, tydde jeg til godteri. Dagene føltes tunge og nesten meningsløse uten noe godt.

Løsningen for meg:

- Bestemte meg for å kutte godteri helt i en viss periode. For meg funka det ikke å bare spise på lørdager, for da sklei det helt ut. Nå bruker jeg ikke energi på å vurdere om jeg skal kjøpe den sjokoladen eller ikke (ble alltid ja), fordi jeg vet at jeg skal ikke ha den. Det verste søtsuget forsvant etter et par dager.

- Kjøp inn masse frukt som erstatning. For meg var det gull å kunne stappe innpå med druer når jeg følte jeg MÅTTE ha noe. Hvis du ikke har noe tilgjengelig blir du helt desp! Appelsinene er også nydelige nå! Det er neeeesten godteri.

Anonymkode: c3bcf...bfc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dropp fløtemysosten, det er jo bare sukker og melkefett. Pass på mengden mandler og nøtter, det er veldig kaloririkt. Spis mer grønnsaker, f.eks rå gulrot, kålrot. Du kan lage dip av mager kesam. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Send meg gjerne en pm om du er komfortabel med det, er 39 og har tenåring og yngre barn men utenom det kunne jeg skrevet innlegget selv 😅 kanskje det er hjelp i å motivere hverandre? 🤷‍♀️🙃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Makavelli skrev (3 timer siden):

Det der kan jo ikke vært alt du spiser ila en dag om du går opp i vekt?!

Jo 🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Bytt ut kosen med popcorn og sukkerfri brus en måneds tid, så ser du resultater :) Spis middag som normalt og til du er mett, men fyll halve tallerkenen med salat under første porsjon. Da er det ikke sikkert du tar en porsjon til. Drikk vann som tørstedrikk og i ukedagene.

Anonymkode: e3830...0cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Takk for innspill, men det er viktig å få i seg nok mat. Den planen din er dessverre altfor lite for meg. Knapt 8-900 kalorier du beskriver der, og det er ikke sunt. 

Jeg er et frokostmenneske, så den kutter jeg ikke. Jeg blir kvalm og uvel uten mat om morran. Faste er derfor ikke noe for meg, men kvelds kan jeg kutte de dagene jeg ikke trener på kvelden. 

Ts

Nei, det er ca. 1115-1165 kalorier - og det er et konservativt anslag. Ja, det er lite, men ikke knappe 8-900 kalorier som du skriver. Som flere har nevnt så trenger mange mindre mat og færre kalorier enn de tror når de skal gå ned i vekt. 

Frokost:

Sukkerfri te eller sort kaffe: 0–5 kcal.

Lunsj:

1 brødskive med pålegg (f.eks. grovt brød med ost eller skinke):

Grovt brød (40 g): ~90 kcal.

Pålegg (ost/skinke, 10–15 g): ~50 kcal.

1 frukt (f.eks. eple, 150 g): ~70 kcal.

Et glass juice eller melk (2 dl):

Juice (200 ml): ~80 kcal.

Melk (200 ml, lettmelk): ~90 kcal.

Totalt for lunsj: ~220–250 kcal.

Mellommåltid:

1 neve nøtter (ca. 25 g): ~150–170 kcal.

Middag:

Normal porsjon middag: Dette varierer sterkt, men en vanlig middag med poteter/ris, grønnsaker og kjøtt/fisk ligger ofte rundt 500–700 kcal. Vi bruker et snitt: ~600 kcal.

Kveldsmat:

1 brødskive med pålegg (samme som lunsj): ~140 kcal.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er 167 cm og veier 63 kilo.

Spiser ikke frokost, men spiser en god lunsjsalat med magert kjøtt, fullkornspasta, og bevisst uten olje/kremet dressing. En normal porsjon middag, men også den bevisst uten fete sauser. Kveldsmat er gjerne en smoothiebowl laget på gresk yoghurt, som er veldig god og hjelper å fjerne godtesug. Jeg holder vekten med dette kostholdet. 

Anonymkode: 674e8...ad1

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

I dag har vi pølsegrateng til middag. Det er med kyllingpølser, grov pasta, brokkoli og gulrot + hjemmelaga hvit saus og ost på toppen. Har salat ved siden av. Jeg må kunne spise sånt eller så går det ikke. 

Jeg spiser sånn middag ofte, men lager gjerne sausen med cottage cheese (blendet slik at klumpene er borte). Barna merker ikke forskjell, og det blir mer proteiner som er sunt for alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ser at du skriver «1 t t/r med bil». Forstår det slik at det tar 30 min per vei til jobb. Hvor mange kilometer er det? Kan du feks sykle? Jeg tar elsykkel til jobben, men er bare 7 km da. Noen ganger går/jogger jeg tur eller retur jobb. På den måten får jeg ekstra aktivitet. Noe for deg? 

Ellers så fungerer jeg slik at hvis jeg prøver å nekte meg selv godteri, så vil jeg bare ha det mer. Har derfor sluttet med det, og fokuserer istedet på at måltid for måltid skal være sunt og ha en viss mengde proteiner. Det synes jeg hjelper på godtesuget. 

Anonymkode: e6518...29c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har kjøpt en sammenleggbar tredemølle. Da kan jeg gå selv i det været her. Gikk ned 15 kg i fjor ved å gå litt her og der, pluss intermitterende faste.

Anonymkode: 878dd...8a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Nei, det er ca. 1115-1165 kalorier - og det er et konservativt anslag. Ja, det er lite, men ikke knappe 8-900 kalorier som du skriver. Som flere har nevnt så trenger mange mindre mat og færre kalorier enn de tror når de skal gå ned i vekt. 

Frokost:

Sukkerfri te eller sort kaffe: 0–5 kcal.

Lunsj:

1 brødskive med pålegg (f.eks. grovt brød med ost eller skinke):

Grovt brød (40 g): ~90 kcal.

Pålegg (ost/skinke, 10–15 g): ~50 kcal.

1 frukt (f.eks. eple, 150 g): ~70 kcal.

Et glass juice eller melk (2 dl):

Juice (200 ml): ~80 kcal.

Melk (200 ml, lettmelk): ~90 kcal.

Totalt for lunsj: ~220–250 kcal.

Mellommåltid:

1 neve nøtter (ca. 25 g): ~150–170 kcal.

Middag:

Normal porsjon middag: Dette varierer sterkt, men en vanlig middag med poteter/ris, grønnsaker og kjøtt/fisk ligger ofte rundt 500–700 kcal. Vi bruker et snitt: ~600 kcal.

Kveldsmat:

1 brødskive med pålegg (samme som lunsj): ~140 kcal.

Fortsatt alt for lite for et voksent menneske. Usunt så til de grader.

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Fortsatt alt for lite for et voksent menneske. Usunt så til de grader.

For en kvinne på 167 og 64 kilo er 1600 vedlikehold. Er ikke tynn på den vekten. Helt normalvektig.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

For en kvinne på 167 og 64 kilo er 1600 vedlikehold. Er ikke tynn på den vekten. Helt normalvektig.

Snakket vi ikke om et kosthold på rett over 1000 kalorier i den posten jeg siterte? Jeg gikk ned på rundt 1300-1400 kalorier, jeg veier 64 kg nå. Hadde jo vært helt horribelt å kun spise rundt 1000 kalorier.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Takk for innspill, men det er viktig å få i seg nok mat. Den planen din er dessverre altfor lite for meg. Knapt 8-900 kalorier du beskriver der, og det er ikke sunt. 

Jeg er et frokostmenneske, så den kutter jeg ikke. Jeg blir kvalm og uvel uten mat om morran. Faste er derfor ikke noe for meg, men kvelds kan jeg kutte de dagene jeg ikke trener på kvelden. 

Ts

Jeg tror som mange andre her at du undervurderer kaloriinnholdet i dagsmenyen din og til den du siterer her. Nøtter/mandler til tre måltider blir mye kalorier. Det samme med fet ost til begge brødmåltidene. Middagen er potensielt også en kaloribombe slik du eksempelvis beskriver pølsegratengen. Jeg ville også byttet ut noe av frukten med grønnsaker. Da får du mindre fruktsukker og mer fiber som gjør at du kan spise det i stedet for annen mat, og ikke i tillegg til. Tror du må skaffe deg en skikkelig oversikt over hva du faktisk får i deg, slik at du kan ta matvalg basert på fakta og ikke egen (kaloriundervurderte) synsing.

Anonymkode: 74d41...8b6

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...