AnonymBruker Skrevet 21. januar #41 Del Skrevet 21. januar AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Du må ville det nok, du må rett og slett bestemme deg for om å være sunn eller kosen er viktigst, du kommer også langt med å ta ansvar for valgene og handlingene dine. Anonymkode: d424f...883 Så enkelt, men så vanskelig. Jeg lager altfor mange unnskyldninger, men det verste er å ikke se resultater. Det viser kanskje at det er maten og ikke bare snopet som er problemet til overvekten. I dag har vi pølsegrateng til middag. Det er med kyllingpølser, grov pasta, brokkoli og gulrot + hjemmelaga hvit saus og ost på toppen. Har salat ved siden av. Jeg må kunne spise sånt eller så går det ikke. Men, ja - jeg må rett og slett skjerpe meg og ta ansvar for handlingene mine. Snakke litt strengt til meg selv. Du har helt rett👏 Ts Anonymkode: c4a13...aaa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. januar #42 Del Skrevet 21. januar Jeg har også en stillesittende jobb og ganske lite aktivitet ellers, men jeg går daglig rundt 3 km etter jobb. Anbefaler å forsøke å gjøre dette til "kos", for min del betyr det at jeg finner en podkastepisode jeg kan glede meg til som jeg ikke kan høre på utenom når jeg går tur. Jeg er (dessverre) enig i at jeg synes du spiser litt kaloririkt gjennom dagen mtp. måltidene dine. Jeg er glad i å kose meg med godteri og gjør det ofte, men måltidene mine er mindre enn dine. Jeg er slank og har en stabil vekt. Hos meg ser det ca. slik ut: - Frokost: havregrøt (havregryn, melk, kanel og litt sukker) - Lunsj: to grove skiver med pålegg, feks. ost med agurkskiver - Mellommåltid: en frukt - Middag: vanlig porsjon Spiser sjeldent kveldsmat. Når det gjelder kos/godteri synes jeg det er mye lettere å begrense meg når jeg i forkant har posjonert godteriet utover uken. Har da f.eks. en sjokoladeplate som skal vare hele uken, så bestemmer jeg meg for hvordan jeg skal fordele den. Med potetgull tar jeg en porsjon i en mindre skål, og lager regel om at det er kveldens porsjon og at det da ikke er lov å fylle oppi mer. Det gjør også at jeg er flinkere til å kose meg med godteriet Anonymkode: 20da2...7bb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. januar #43 Del Skrevet 21. januar Vet ikke om dette hjelper, men sier det likevel. Følelsen av å være slank slår hverdagskosen alle dager! Pleide å veie rundt 70 kg, nå veier jeg 55 kg (er 170cm). Å kunne gå i hva jeg vil, bli fotografert fra hvilken som helst vinkel uten å se stor ut, det slår det meste. Føler meg rett og slett komfortabel hver dag, uansett hva jeg går i. Jeg gjorde ingen drastiske endringer i kostholdet. Jeg bestemte meg for at 2 dager i uken spiser jeg 1200 kalorier. De resterende dagene spiser jeg som normalt (2000 ish kalorier, mer eller mindre). Spiser ellers godteri når jeg vil, og pasta og pizza ukentlig. For meg er det enklere å spise lavkalori en dag eller to, enn å spise litt mindre hver dag. Ikke sikkert dette gjelder deg, men det gjorde det veldig lett for meg! Det kan jo være verdt et forsøk Lykke til! ❤️ Anonymkode: a00e6...1a2 2 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. januar #44 Del Skrevet 21. januar AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Hei! Jeg gikk ned 15 kg for ett par år siden. Jeg har ikke kuttet kosen- det hadde bare ikke fungert for meg. Skjønner at andre kan klare det- men det resulterte i store sprekker for meg. Jeg økte treningen. Veide middag/telte kcal der. Viste seg at selv om jeg spiste bare en posisjon, ble det for mye kalorier. Fant ut at poteter har mindre kcal enn pasta. Spiser fortatt pasta- men mindre volum. Nå trenger jeg ikke veie mat- telle kalorier, da jeg vet ca hva ting inneholder. Valgte sjokolade som har litt mindre kcal en enkelte andre. F.eks. Hobby. Så etter kveldsmat, som var (og er) knekkebrød - er det oppskjært frukt med vaniljekesam, og så en kaffe og 3-4 hobby biter. (Fra smågodt) Anonymkode: 2bfcb...471 Takk for gode tips Ts Anonymkode: c4a13...aaa 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. januar #45 Del Skrevet 21. januar AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Vet ikke om dette hjelper, men sier det likevel. Følelsen av å være slank slår hverdagskosen alle dager! Pleide å veie rundt 70 kg, nå veier jeg 55 kg (er 170cm). Å kunne gå i hva jeg vil, bli fotografert fra hvilken som helst vinkel uten å se stor ut, det slår det meste. Føler meg rett og slett komfortabel hver dag, uansett hva jeg går i. Jeg gjorde ingen drastiske endringer i kostholdet. Jeg bestemte meg for at 2 dager i uken spiser jeg 1200 kalorier. De resterende dagene spiser jeg som normalt (2000 ish kalorier, mer eller mindre). Spiser ellers godteri når jeg vil, og pasta og pizza ukentlig. For meg er det enklere å spise lavkalori en dag eller to, enn å spise litt mindre hver dag. Ikke sikkert dette gjelder deg, men det gjorde det veldig lett for meg! Det kan jo være verdt et forsøk Lykke til! ❤️ Anonymkode: a00e6...1a2 Det høres helt fantastisk ut! Det er nettopp den følelsen jeg higer etter! Jeg var slank før, men satt aldri pris på det. Ville bare lenger ned.. Ble veldig tynn da jeg mistet mammaen min brått, og jeg tror også det henger noe sammen med det. At å være tynn = den tiden med sorg. Det vil jeg ikke tilbake til. Jeg vil nyte livet når jeg kan. Selv om fornuften sier at det ikke går, så er følelsene annerledes. Men jeg skal tenke på det du sier ❤️❤️TS Anonymkode: c4a13...aaa 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. januar #46 Del Skrevet 21. januar AnonymBruker skrev (1 time siden): Takk for innspill, men det er viktig å få i seg nok mat. Den planen din er dessverre altfor lite for meg. Knapt 8-900 kalorier du beskriver der, og det er ikke sunt. Jeg er et frokostmenneske, så den kutter jeg ikke. Jeg blir kvalm og uvel uten mat om morran. Faste er derfor ikke noe for meg, men kvelds kan jeg kutte de dagene jeg ikke trener på kvelden. Ts Anonymkode: c4a13...aaa Det er viktig å få i seg nok mat ja, men du overvurderer kraftig hvor mye kroppen faktisk trenger når man bare sitter i ro. Skjønner heller ikke greia med at man må spise dritt for å kose seg hele tiden... Anonymkode: ab370...01b 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Makavelli Skrevet 21. januar #47 Del Skrevet 21. januar (endret) AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Tror det handler mest om aioli, den ekstra smørklatten i panna, chilimajoen på sushien osv. Små bekker.. Det er bare å kutte alt av smør og sauser. Det er unødvendige kalorier 🙂 Men prat med en kostholdsveileder som har en skikkelig utdannelse i bunn. Jeg bare gjengir det jeg husker av opplegget min kone fikk fra sin. Lykke til! 🙂 Endret 21. januar av Makavelli Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. januar #48 Del Skrevet 21. januar Noe som hjelper for meg er å være mer aktiv. Trenger ikke være så veldig mye. Jeg trener styrke to ganger i uken og går turer med hunden. Noen ganger med venner. Jeg spiser aldri snop før jeg skal trene/gå tur, fordi det er utrolig ubehagelig å være fysisk aktiv etter man har spist crap. Og når jeg kommer hjem fra fysisk aktivitet så har ofte det behovet forsvunnet. Så en del av det kan falle på plass av seg selv ved fysisk aktivitet (jeg har også en stillesittende jobb). Kombinert med at man faktisk også unner seg kos, men da i mer kontrollerte former. Anonymkode: 80708...b99 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. januar #49 Del Skrevet 21. januar AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det høres helt fantastisk ut! Det er nettopp den følelsen jeg higer etter! Jeg var slank før, men satt aldri pris på det. Ville bare lenger ned.. Ble veldig tynn da jeg mistet mammaen min brått, og jeg tror også det henger noe sammen med det. At å være tynn = den tiden med sorg. Det vil jeg ikke tilbake til. Jeg vil nyte livet når jeg kan. Selv om fornuften sier at det ikke går, så er følelsene annerledes. Men jeg skal tenke på det du sier ❤️❤️TS Anonymkode: c4a13...aaa Det er en veldig god følelse, noe jeg unner alle! ❤️ Men jeg tror det er viktig å gjøre det på en sunn måte, på et tidspunkt man ikke er i sorg/krise. Kanskje du kan finne noen sunne alternativer til kosen? Jeg synes det er godt å snackse på riskaker/maiskaker i stedet for potetgull. Eller lage havregrøt med masse sukrin gold og kanel. Pleier også å lage en stoor tallerken med gulrot, agurk og selleri med holiday-dipp (mager kesam, ikke rømme). Ønsker deg lykke til ❤️ Anonymkode: a00e6...1a2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. januar #50 Del Skrevet 21. januar AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Ja, enig med deg at den frykten ikke er den beste. Men når jeg ikke får et umiddelbart resultat av å ikke spise den sjokoladebiten eller den neven med potetgull, så merkes det ikke så godt. jeg "tyknes" i rolig tempo. Samtidig har jeg lagt på meg 20 kg siden jeg giftet meg for 17 år siden, og det er pyton.. Ja, jeg er nå i 40-åra og ikke 20-åra, men likevel. Irriterer meg at hodet mitt ikke funker optimalt rundt dette. Jeg får til så mye annet i livet, alt er på stell, men dette er jeg håpløs på. Jeg kan også se i speilet at det tross alt ikke er SÅ dårlig stelt. Jeg er ellers frisk og har det bra i livet. SÅ ser jeg bilder... altså. Speilet lyver! Jeg blir ikke klok på hva som er riktig 😦 Er jeg som i speilet eller på bilder? Vekta viser jo at det er som på bilder, men.. bah. Jeg har som nevnt klart meg over tid uten godteri og med trening, men vekta endres ikke. Da jeg gikk på GR klarte jeg det, men jeg vil lissom ikke begynne å tracke mat. Mista helt matgleden, og jeg har tenåringer som ikke har godt av å se moren veier mat. Ts Anonymkode: c4a13...aaa 10 dager er ikke så mye, og i ditt tilfelle ser det ut som om du må gjøre noe mer enn "bare" å kutte ut godteriet. Må du f.eks. ha det mellom- og kveldsmåltidet? Om du kan kutte ut disse, eller erstatte de med f.eks. grønnsaker og litt frukt, kan du spare en del kalorier der. Du kan også prøve å spise litt mer proteiner og kutte ned på karbohydratene en periode, for å se om det hjelper. Om du spiser fullfet gresk yoghurt, kan du prøve å bytte til en fettredusert en. Både Tine, Kolonihagen og Synnøve har gresk yoghurt med 2% fett, og inneholder kun melk og yoghurtkultur. Synnøve sin inneholder også fløte. Anonymkode: a9724...541 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. januar #51 Del Skrevet 21. januar AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Så enkelt, men så vanskelig. Jeg lager altfor mange unnskyldninger, men det verste er å ikke se resultater. Det viser kanskje at det er maten og ikke bare snopet som er problemet til overvekten. I dag har vi pølsegrateng til middag. Det er med kyllingpølser, grov pasta, brokkoli og gulrot + hjemmelaga hvit saus og ost på toppen. Har salat ved siden av. Jeg må kunne spise sånt eller så går det ikke. Men, ja - jeg må rett og slett skjerpe meg og ta ansvar for handlingene mine. Snakke litt strengt til meg selv. Du har helt rett👏 Ts Anonymkode: c4a13...aaa Jupp, alt jeg leser er bare unnskyldninger på unnskyldninger. Anonymkode: d424f...883 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. januar #52 Del Skrevet 21. januar Hvordan betaler du på butikken? Er det kort eller mobiltelefon? Hvis det er kort: kan du legge igjen bankkortet hjemme når du drar på jobb? Og kun ta det med deg når du har skrevet handleliste og faktisk skal handle? Det gjør at du ikke kan handle ting til middag på vei hjem, men det er kanskje en god løsning likevel. Da blir du tvunget til å tenke gjennom hva du trenger før du drar på butikken uansett. Anonymkode: 94141...2ac Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. januar #53 Del Skrevet 21. januar AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Jeg er for øvrig veldig glad i gå tur, det er påkledningen jeg synes er et herk. Stramt og klumpete i det været her. Men jeg må jo bli mer aktiv, så jeg SKAL gå mer! ts Anonymkode: c4a13...aaa Jeg var i dine sko, like tung og høy. Det viste seg at jeg trengte mindre mat enn jeg trodde, så det hjalp å være nøye med loggføring en stund. Til slutt hadde jeg ca oversikt, og gadd ikke loggføre mer. Hadde faste dager med kos, men knakk ikke sammen om jeg tillot meg litt midt i uka. Styrketrening kan gjøre deg mer sulten, også ender man opp med å spise mer enn man behøver, så det er greit å følge godt med på inntaket i begynnelsen. Angående bekledning så er jeg enig, men etter å ha mistet 15 kg så er det litt mindre stress😅 Selv med lag på lag så føles det ikke så klumpete og stramt ut. Anonymkode: ed515...150 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BellaMie Skrevet 21. januar #54 Del Skrevet 21. januar Du spiser veldig mye mer enn meg! Jeg er 160 cm, ca 64 kg (skal ned 4 kg denne våren) og spiser to måltider per dag. Har jobb der jeg veksler mellom kontor og stående/gående, går turer utenom. Lunsj ca kl 11.30:Jeg spiser 2 grove skiver/knekkebrød, frukt og grønt ved siden av, drikker vann og svart kaffe Middag: en liten porsjon (dvs 1 potet, feks to kjøttkaker, en god del grønnsaker, litt saus. Ingen snacks eller godteri eller kveldsmat eller frokost i ukedagene. I helgen: frokost ca 10 og middag ca kl 17. Med dette kostholdet går jeg sakte, men sikkert, OPP i vekt. Og jeg må faktisk trene mer og spise et hakk mindre denne våren for å gå ned 4 kg. Jeg foreslår at du dropper kveldsmat og alle mellommåltider, minimerer frokosten og går 30 minutt i rask gange/noe oppoverbakke de fire dagene du ikke trener. Og bare drikker brus/jus og snacker lørdagen. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. januar #55 Del Skrevet 21. januar AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg tenker du spiser mye i forhold til hvor stillesittende du er. Jeg har også en stillesittende jobb og kan spise sånn her ila en dag: Frokost: ingenting, kun en kopp sukkerfri te eller sort kaffe Lunsj: En brødskive med pålegg + 1 frukt og et glass juice eller melk Mellommåltid: 1 neve nøtter Middag: en normal porsjon Kveldsmat: 1 brødskive med pålegg, vann å drikke Så jeg tenker at du bør redusere matmengden og vurdere intermitterende faste. Anonymkode: 8fc59...969 Dette! Jeg er også normalvektig (BMI: 20.5) med en stillesittende jobb og spiser som følger: Frokost: havregrøt laget av 2/3 dl havregryn med 1-2 ts chiafrø + 1 dl extra lett melk (resten vann) + 2-3 kopper kaffe med ekstra lett melk Lunsj: 2 Wasa husmann knekkebrød med egg og kaviar, brunost, tunfisksalat, eller mandelsmør og banan Middag: 3 små tacolefser med sorte bønner, tomat, mais, revet ost, og avokado eller en "normal" porsjon med fisk, pasta/ris og salat eller lignende (spiser ikke kjøtt, da) En frukt mellom lunsj og middag hvis jeg er veldig sulten, ingen kveldsmat. 2-3 glass med vin + dessert eller litt sjokolade (typisk en ispinne eller 2 rader melkesjokolade) i helgene Anonymkode: ed566...ef6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. januar #56 Del Skrevet 21. januar Dropp mellommåltid og mandler, så vil du se en endring. Jeg kunne ikke spist så mye som du spiser uten å legge på meg. Det er langt mer enn 1600-1700 kcal per dag du spiser nå. Og det er uten ekstra snop og kos utenom. Anonymkode: 7c878...f55 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. januar #57 Del Skrevet 21. januar AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg er 1.65 og 82/83 kg. Altfor mye, selv om jeg bærer det ganske jevnt. Idealvekta mi er 67, men er også fornøyd med 70/72, tror jeg. (Jeg er forresten i starten av 40 - årene). Ts Anonymkode: c4a13...aaa Jeg tror du kommer langt med å kutte ut mellommåltidene. Trenger du dem? Jeg blir mer sulten av å spise litt hele tiden i hvert fall:) Spis omelett eller havregrøt og lignende som metter til lunsj eller frokost, så trenger du ikke spise så ofte:) Anonymkode: 1c91a...e30 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. januar #58 Del Skrevet 21. januar Du spiser for mange måltider! Kroppen får ikke tid til å prossesere maten skikkelig før du spiser igjen. Det bør egentlig gå 5-6 timer mellom hvert måltid. Har du forsøkt og heller spise 2-3 større måltider? Og angående fasting, så er det ikke slik at du ikke kan spise frokost. Du trenger heller ikke faste så ekstremt lenge...du kan jo begynne med 12 timer faste? For eks. Fra 19 om kvelden til 7 om morningen (om du spiser frokost da). Jeg anbefaler deg også å lese deg litt opp på hva som skjer i kroppen når man spiser...Marit Kolby har en veldig bra bok! Anonymkode: 5bfd1...d7b 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Makavelli Skrevet 21. januar #59 Del Skrevet 21. januar BellaMie skrev (2 timer siden): Jeg er 160 cm, ca 64 kg (skal ned 4 kg denne våren) og spiser to måltider per dag. Har jobb der jeg veksler mellom kontor og stående/gående, går turer utenom. Lunsj ca kl 11.30:Jeg spiser 2 grove skiver/knekkebrød, frukt og grønt ved siden av, drikker vann og svart kaffe Middag: en liten porsjon (dvs 1 potet, feks to kjøttkaker, en god del grønnsaker, litt saus. Ingen snacks eller godteri eller kveldsmat eller frokost i ukedagene. I helgen: frokost ca 10 og middag ca kl 17. Med dette kostholdet går jeg sakte, men sikkert, OPP i vekt. Og jeg må faktisk trene mer og spise et hakk mindre denne våren for å gå ned 4 kg. Det der kan jo ikke vært alt du spiser ila en dag om du går opp i vekt?! 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. januar #60 Del Skrevet 21. januar Hva med å begynne å sykle til jobb? Det er jo en løsning. Og så bruker du forbrente «overskuddskallorier» til å redusere vekten nå i starten, og så til å «kose» sånn etterpå. Løsningen trenger ikke være «gå ned i kaloriantall». Har du et stillesittende liv er det faktisk en sunnere løsning å øke aktiviteten enn å redusere snack. Sånn jevnt over. For du kan spise epler og salat livet ut, men sitter du i sofaen er du likevel ikke «normalt sunn». Anonymkode: 99ed2...6d8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå