Gå til innhold

Jeg vil (og trenger) å gå ned 12 kg, men klarer ikke å slippe "kosen"...😫

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Ett lite tips: GÅ mer på jobb om du sliter med å være mer aktiv etter jobb. 

Jeg har kontorjobb, men valgte å heller gå en tur i lunsjen 3 dager i uka. Mat kunne jeg jo spise mens jeg jobbet foran PCen. Eller ta deg en 10 mins pause (i avtale med sjefen om du må) der du GÅR rundt kontorbygget eller ned gata og opp igjen.

ALT HJELPER. 

Eller så anbefaler jeg deg å gå tur når du kommer hjem og er ferdig med middag etc. GÅ DEG EN TUR - ja det er kjedelig i starten, men både frisk luft og fysisk aktivtet hjelper ekstremt. Om så skaff deg bikkje du kan låne. 

Anonymkode: f3834...e8c

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ja, man føler liksom at man fortjener den kosen. Og det føles så kjipt å kutte alt! Men jeg orker ikke å ha det sånn lengre og vil gå ned i vekt. Her er den vanlige maten ganske sunn, her er det sjokolade og brus som er det store problemet. Kanskje vi kan motivere hverandre? 😊

Anonymkode: 7506a...c66

Akkurat sånn det føles! ❤️🙈Jeg klarer nok ikke å følge opp med ei ukjent på nett, og det er IKKE vondt ment. Kanskje i to dager, også glemmer jeg "avtalen". Men takk for innspill❤️Virkelig! Vi får tenke at vi er flere med samme utfordringer, og heller prøve å bli motivert av det :) 

Ts

Anonymkode: c4a13...aaa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ett lite tips: GÅ mer på jobb om du sliter med å være mer aktiv etter jobb. 

Jeg har kontorjobb, men valgte å heller gå en tur i lunsjen 3 dager i uka. Mat kunne jeg jo spise mens jeg jobbet foran PCen. Eller ta deg en 10 mins pause (i avtale med sjefen om du må) der du GÅR rundt kontorbygget eller ned gata og opp igjen.

ALT HJELPER. 

Eller så anbefaler jeg deg å gå tur når du kommer hjem og er ferdig med middag etc. GÅ DEG EN TUR - ja det er kjedelig i starten, men både frisk luft og fysisk aktivtet hjelper ekstremt. Om så skaff deg bikkje du kan låne. 

Takk! Det er et godt tips :) Jeg har betalt pause, og kan ikke forlate kontoret uten egen avtale. Jeg må være tilgjengelig. Ringer det noen, er det oppgaver som må gjøres i systemet eller ting som må behandles/skrives ned. 

Men jeg kan sikkert be sjefen passe på tlf i 10 min av og til :)

Og ja, bør gå litt etter middag, men føler jeg er så "flink" som har starta å trene 3 dager i uka. Men jeg må jo få inn flere skritt, så ja - jeg skal legge inn 15-20 min gåtur på ettermiddagen. Kanskje det blir mer når jeg først er ute og trasker? 

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Finn ut hvor mye du forbrenner hver dag (hos meg er det ca 1300 hvis jeg ikke gjør noe annet enn å sove/jobbe/se tv osv.)
Begynn å logge mat, legg deg 3-500 under det du forbrenner. Da kan det at du klarer å holde deg på rett nivå føles som noe du oppnår, som kan gi litt dopamin. Anbefaler også å gå et par lange turer i uken. En time minst hver gang. Lydbok eller podkast eller bare å se på naturen.  

Å koble kos fra mat er helt utrolig vanskelig. 

Anonymkode: 87fe8...ab7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hei!

Jeg gikk ned 15 kg for ett par år siden. Jeg har ikke kuttet kosen- det hadde bare ikke fungert for meg. Skjønner at andre kan klare det- men det resulterte i store sprekker for meg. 

Jeg økte treningen. 
Veide middag/telte kcal der.  Viste seg at selv om jeg spiste bare en posisjon, ble det for mye kalorier. Fant ut at poteter har mindre kcal enn pasta. Spiser fortatt pasta- men mindre volum. Nå trenger jeg ikke veie mat- telle kalorier, da jeg vet ca hva ting inneholder. 

Valgte sjokolade som har litt mindre kcal en enkelte andre. F.eks. Hobby. 
Så etter kveldsmat, som var (og er) knekkebrød - er det oppskjært frukt med vaniljekesam, og så en kaffe og 3-4 hobby biter. (Fra smågodt) 

Anonymkode: 2bfcb...471

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er for øvrig veldig glad i gå tur, det er påkledningen jeg synes er et herk. Stramt og klumpete i det været her. Men jeg må jo bli mer aktiv, så jeg SKAL gå mer! :)

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Ser nå du ikke vil veie mat, pga tenåringer, og det skjønner jeg. Så se bort i fra det tipset fra meg;) 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Finn ut hvor mye du forbrenner hver dag (hos meg er det ca 1300 hvis jeg ikke gjør noe annet enn å sove/jobbe/se tv osv.)
Begynn å logge mat, legg deg 3-500 under det du forbrenner. Da kan det at du klarer å holde deg på rett nivå føles som noe du oppnår, som kan gi litt dopamin. Anbefaler også å gå et par lange turer i uken. En time minst hver gang. Lydbok eller podkast eller bare å se på naturen.  

Å koble kos fra mat er helt utrolig vanskelig. 

Anonymkode: 87fe8...ab7

Takk ❤️Det er veldig vanskelig å koble mat fra kos - takk for forståelsen.

Jeg tenker at ved å kutte ut kosen så trenger jeg ikke loggføre, men mulig jeg må det. Jeg vet at 4 ss ris er det jeg bør ha ift karbohydrater (innenfor en gitt kalorimengde), men tenkte i stad at jeg kan ta halve tallerken med grønt, så begrenser det andre seg selv? Har alltid salat eller grønnsaker til middag (hvis det ikke er suppe eller spaghetti ol.). 

Ja, jeg får nok gå mer, selv om jeg synes det er kjedelig å måtte "trene" nesten hver dag🙁Tror jeg begynner med 20 min et par dager i uka utenom de tre øktene, også heller øke. 

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Takk! Det er et godt tips :) Jeg har betalt pause, og kan ikke forlate kontoret uten egen avtale. Jeg må være tilgjengelig. Ringer det noen, er det oppgaver som må gjøres i systemet eller ting som må behandles/skrives ned. 

Og ja, bør gå litt etter middag, men føler jeg er så "flink" som har starta å trene 3 dager i uka. Men jeg må jo få inn flere skritt, så ja - jeg skal legge inn 15-20 min gåtur på ettermiddagen. Kanskje det blir mer når jeg først er ute og trasker? 

TS

Kan du få et hev/senk-skrivebord slik at du kan stå og jobbe deler av dagen? Det hjelper litt, det også.

Anonymkode: a9724...541

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ser nå du ikke vil veie mat, pga tenåringer, og det skjønner jeg. Så se bort i fra det tipset fra meg;) 

Det går fint :)

Ts

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Kan du få et hev/senk-skrivebord slik at du kan stå og jobbe deler av dagen? Det hjelper litt, det også.

Anonymkode: a9724...541

Det har jeg faktisk..? Har bare ikke tenkt på å bruke det. Nå skal jeg trykke og se hvordan det blir 🙂Takk!

Ts

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Skjønner hva du mener ts og jeg veier 10 kg mer enn deg og er også 165 cm🙈

Jeg har walkingpad i stua som jeg tar fram og der går jeg mens jeg ser på serier. Kan anbefale det 😉 Ellers så hjelper det å spise mindre av alt. Mellommåltid bør kuttes ut og innføre mer faste rett og slett. Da kan man fremdeles spise det en vil bare i mindre mengder. 

Anonymkode: 86a0f...c60

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

TS

Jeg hører på podkaster når jeg er ute og trasker, og noen ganger så går jeg lenger, fordi jeg vil høre en episode til eller ett kapittel til av en lydbok.

Alt for å gå mer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Du må ville det nok, du må rett og slett bestemme deg for om å være sunn eller kosen er viktigst, du kommer også langt med å ta ansvar for valgene og handlingene dine. 

Anonymkode: d424f...883

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du spiser omtrent det samme som meg, og jeg tenker det er litt i overkant om du er så lite aktiv.

Jeg er M50, trener i gjennomsnitt 8 timer i uka, og treninga er 80- 100 km løping i uka + 2 x 30 min basis styrke. Er 1.83 høy og vekta ligger fast mellom 78-80 kg. Er noe i bevegelse på jobb, men ikke så mye får vel i snitt 5.000 skritt om dagen der.

Så hadde jeg vært deg hadde jeg prøvd å reduser mengden til hvert måltid med 15-20% og kuttet ned på snacks til en dag i uka, og i løpet av noen mnd bør du merke forskjell.

Om mulig kan det jo være en ide og parkere bilen noen km fra jobben og få deg en halvtimes gåtur før etter jobb.

Anonymkode: 69d4e...cc0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Makavelli skrev (26 minutter siden):

Her kommer noen konkrete tips fra meg ut i fra HI:

Du er lite i aktivitet. Når barna dine trenger såpass lite oppfølging pga sin alder, så burde du være i mer aktivitet. Jeg tenker at fint kan jekke opp treningen til 5-6 dager i uken. Avhengig av hvor kompetent du er på å sette opp treningsprogram, så ville jeg tatt kontakt med en god PT som kan sette opp dette for deg. Å trene styrke med tunge vekter og få repetisjoner gir best effekt for vektnedgang, siden du forbrenner kalorier mens du trener, og større muskler forbrenner mer når du sitter stille.

I tillegg kan en god PT sette opp en matplan tilpasset dine behov. Når du sier at du ikke går ned et gram på tross av at du ikke har spist noe godteri på ti dager, så er det åpenbart at du har spist mer mat enn du kan gjøre dersom du skal ned i vekt. I teorien så er vektnedgang veldig enkelt; du må ha mindre kalorier inn enn du forbruker per dag dersom det skal gå nedover. Får du i deg like mye eller mer enn du forbrenner, vil du stå på stedet hvil eller gå opp i vekt. Dette er åpenbart mye vanskeligere i praksis enn i teorien. Kona mi har hatt god effekt av å veie mat i perioder når hun har startet opp målrettet vektnedgang etter operasjoner og graviditet som har ført til vektøkning. Hensikten er ikke at hun skal veie maten for evig, men at hun skal få god effekt i starten, og at hun skal skape seg et slags mentalt bilde av hvor mye hun kan spise. Det handler i stor grad om vaner. Og nå vet jeg ikke om du har en partner du bor med, men jeg er solidarisk med henne i den form av at jeg ikke spiser godteri, snacks osv. foran henne i startperiodene hvor hun velger å være strengere enn hun skal være på sikt. Da spiser jeg heller slikt ved andre anledninger, og strengt tatt er det jo bare bra for meg å ikke spise disse tingene, selv om jeg ikke har behov for vektnedgang selv. 

Ellers ville jeg gitt et generelt tips om å gjøre aktiviteter der du ikke er stillesittende, fordi når man sitter hjemme foran TVen og ser på serier eller film, har man veldig lett for å bli fysen og kjedespise. Om du har noe som fanger interessen din så mye at du ikke tenker på å spise, så er det veldig bra. Og det kan være noe så banalt som å tegne, legge puslespill, eller det kan være mer aktive ting, som hobbyprosjekter i huset eller bare å gå tur med en venn.

Takk for tips! :) Har tenkt tanken, men så haaater jeg samtidig tanken på å veie mat. Men jeg må kanskje det helt i starten. Tror det handler mest om aioli, den ekstra smørklatten i panna, chilimajoen på sushien osv. Små bekker.. 

Joda, jeg har en mann. Han trener 5 ganger i uka, og holder seg stort sett til snop i helga. Sprekker litt opp av og til han også, men er normalvektig og fit :) Før var han overvektig, men skjerpa seg og har holdt seg godt siden vi gifta oss. Snakk om å ha forskjellig tankegang.. 🙄

Enig. Lurt å finne på noe annet, og tegning er ikke banalt. Det gjør jeg mye av, og det hjelper faktisk til å holde meg borte fra snop. Men jeg sitter ikke til langt på kveld, jeg elsker å se film eller serie etter senest 21.00 (har et eget tegnerom oppe). 

Men takk for tips :) Jeg må nok ty til en kostholdsveileder for å få orden på denne skrotten.  

Ts

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Jeg var der.... Skjønner hva du mener. Lengtet etter å komme hjem og kunne slappe av og spise og kose meg. Maten i seg selv var ikke så verst, det var alt det andre.

Jeg måtte bare ta meg sammen og ta et valg. Det var ikke gjort på null komma niks, og det har kostet. Men jeg har gått ned 30 kilo, og vil videre ned (var mer overvektig enn du er, TS!), så nå har jeg droppet helgekosen også etter nyttår. Da er det ikke noe å lure på NÅR jeg skal ha, jeg skal ganske enkelt ikke ha.

Lett? Nei! Men jeg har tatt et valg. Jeg vet alt om hvordan det er å være styrt av snopet, det var en grunn til at jeg hadde en BMI på 40. Men det går faktisk an, selv om man har følt i mange år at det ikke går an!

Anonymkode: 30a8d...d37

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Takk for innspill, men det er viktig å få i seg nok mat. Den planen din er dessverre altfor lite for meg. Knapt 8-900 kalorier du beskriver der, og det er ikke sunt. 

Jeg er et frokostmenneske, så den kutter jeg ikke. Jeg blir kvalm og uvel uten mat om morran. Faste er derfor ikke noe for meg, men kvelds kan jeg kutte de dagene jeg ikke trener på kvelden. 

Ts

Nei det er ikke 800-900 kalorier i det jeg skisserer. Kanskje du blir overrasket over hvor mye kalorier det er i mat hvis du begynner å regne på det. I middagene jeg spiser er det stort sett ca 700 kalorier. En brødskive med smør og pålegg er mellom 200-350 kcal avhengig av påleggsmengde etc. Så det jeg skisserer blir faktisk rundt 1500 kcal.

Det er ikke rart man ikke går ned når man undervurderer kaloriinnholdet i mat så kraftig at man tror det er halvparten så mye som det faktisk er.

Anonymkode: 8fc59...969

• Liker 8
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var litt i samme situasjon som deg (begynte min livsstilsendring for nå 2 år siden) og jeg har kommet langt på vei. Første jeg måtte lære meg var tålmodighet - at det tar tid å få en viss mengde kilo av. Men det er bedre at det tar tid før de kommer av, enn at de ikke kommer av overhodet.

Jeg måtte også omlegge tankene mine på hva "kos" er. Jeg er definitivt en koser jeg også!! Men etter at jeg gikk inn i meg selv, tok tak i livsstilen min osv. så lærte jeg at det finnes ulike typer kos. Ja potetgull er godt der og da, men jeg mistrivdes sånn med meg selv etterpå etter å ha spist det at jeg til slutt klarte å koble det sammen. Nå er ikke potetgull like mye kos lenger, for jeg forbinder det med å bli oppblåst, kvalm, dårlig samvittighet, vektoppgang osv. Andre måter jeg har kost meg på er f.eks en kopp te, lese en god bok, lang dusj, fotbad, legge meg tidlig osv.

Sier ikke at jeg ikke fortsatt spiser godteri og snacks, for det gjør jeg. Men i myyye mindre grad enn før. Ikke i ukedagene, da finner jeg de andre måtene å kose meg på. Så tar jeg heller -litt- i helgene. Og da føles det faktisk mer enn godt nok ut.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du spiser omtrent det samme som meg, og jeg tenker det er litt i overkant om du er så lite aktiv.

Jeg er M50, trener i gjennomsnitt 8 timer i uka, og treninga er 80- 100 km løping i uka + 2 x 30 min basis styrke. Er 1.83 høy og vekta ligger fast mellom 78-80 kg. Er noe i bevegelse på jobb, men ikke så mye får vel i snitt 5.000 skritt om dagen der.

Så hadde jeg vært deg hadde jeg prøvd å reduser mengden til hvert måltid med 15-20% og kuttet ned på snacks til en dag i uka, og i løpet av noen mnd bør du merke forskjell.

Om mulig kan det jo være en ide og parkere bilen noen km fra jobben og få deg en halvtimes gåtur før etter jobb.

Anonymkode: 69d4e...cc0

Ja, er det i overkant altså? Tenker det er rundt 16-1700 - ish. Men mulig du har rett. 

Du trenger LANGT mer enn meg. Jeg trener ca 4 t i uka fordelt på 3 økter. Litt mer styrke enn kondisjon. (Gå med stigning i intervall, intervall og vanlig gange). Jeg løper lite. 

Jeg kan ikke parkere "flere kilometer unna" når jeg begynner så tidlig på jobb.. drar 6.45 hjemmefra, og det er tidlig nok 😅Men god ide likevel. Jeg er førstemann på jobb, og vil ikke gå i mørket fra lang avstand. Jobber "på landet", selv om det er boligstrøk her. 

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...