AnonymBruker Skrevet 22. januar #101 Del Skrevet 22. januar Jeg har også en stillesittende jobb, og min umiddelbare tanke er at jeg hadde lagt på meg dersom jeg hadde spist så hyppig. Men jeg aner jo ingenting om størrelsen eller mengden mat per måltid, så her tar jeg kanskje feil. Som sagt har jeg en stillesittende jobb, skal jeg slanke meg så må jeg dessverre spise veldig lite. Siden dette ikke er bærekraftig for min del så sørger jeg for aktiviteter etter jobb. Å gå i motbakke brenner fett som bare det, fjellturer når været tillater det. Mølle i motbakke nå på vinteren. Anonymkode: 1f9b8...d08 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. januar #102 Del Skrevet 22. januar AnonymBruker skrev (På 21.1.2025 den 14.15): Jeg er så irritert og fortvila. Hvorfor klarer jeg ikke bare å skjerpe meg? Og kjempe for målet? Gi meg gjerne noen tips eller suksesshistorier🙏❤️ Jeg har fått (4 måneder siden) en stillesittende jobb (fra å ha en aktiv jobb), og jeg føler at jeg bare SITTER hele dagen. Blir noen få gåturer på 30 skritt hit og dit (do/lunsj/en beskjed/kopiere noe) + 1 t t/r med bil også. Jeg trener 3 dager i uka på senter, men er generelt lite aktiv hjemme utenom vanlig husarbeid. Barna er i slutten av tenårene, og trenger ikke stimuleres, følges eller kjøres hit og dit. Jeg spiser normalt; Frokost (bær, gryn, banan, melk og mandler), lunsj (to grover skriver med egg, ost og skinke eller leverpostei+ en frukt), mellommåltid (noen nøtter og frukt, en Go morgen lett yoghurt + frukt), middag (alt mulig, èn porsjon), kveldsmat (to knekkebrød med fløtemysost og frukt eller gresk yoghurt med banan og noen mandler). Jeg vet jeg er en KOSER. ELSKER følelsen av å spise noe søtt og godt, glede meg til å skulle spise sjokolade, småpågodt el. Jeg tror jeg spiser på følelser. Er jeg sliten eller lei meg bruker jeg det som unnskyldning, like lett som at jeg kjeder meg eller skal være alene hjemme en kveld. Jeg døtter ikke i meg store mengder, men jeg klarer lissom ikke å slippe dette behovet. Jeg vet logisk at det sikkert forsvinner etter 2-3 uker uten sukker, men jeg klarer ikke å pine meg gjennom så lenge. Da blir livet kjipt og dagene lange. Jeg er ikke noe glad i kaker, og spiser kun bakst hvis det er bursdag. Kanskje en Aunt Mabels muffins og et par dognuts i året utenom😅 Jeg er veldig drevet av resultater, og når jeg har vært uten godteri i 10 dager uten å ha gått ned ett eneste gram, gir jeg opp. Det er hver gang. Jeg vil ha en livsstil der jeg kan ta litt her og der, ikke 5 dager i uka. Jeg vil ha et avslappet forhold til godteri. Ikke kos = godteri. Men jeg ELSKER altså godteri, snop og snacks! Sorry langt innlegg! Anonymkode: c4a13...aaa Jeg syns du spiser mye mat jeg. For meg er ikke dette normalt. Jeg spiser nok dobbelt så lite som deg, og har da bmi på ca 21 (170cm og 40år). Og særlig når jeg hører at du spiser godteri i tillegg. Jeg spiser også godteri av og til, men da kutter jeg ytterligere i maten. Anonymkode: 5c6cf...60c 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BellaMie Skrevet 22. januar #103 Del Skrevet 22. januar AnonymBruker skrev (13 timer siden): Er jo ikke rart du går opp i vekt med dette kostholdet .er jo altfor lite. Anonymkode: d1484...7c2 Tusen takk for innspill! Har aldri tenkt på at jeg spiser for lite. Hvordan kan det ha seg at jeg går opp i vekt av å spise for lite? 🤔 I dag har jeg logget maten i en app jeg lastet ned, Life Sum, og de skisserte måltidene ble faktisk nøyaktig 1000 kcal. Så da spiste jeg litt kveldsmat og endte i dag på 1300 kcal. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BellaMie Skrevet 22. januar #104 Del Skrevet 22. januar AnonymBruker skrev (23 timer siden): Dette er ikke bærekraftig over tid… går du opp i vekt med dette kostholdet bør du snakke med noen som kan kosthold og helse for dette er ikke bra. Anonymkode: 74d41...8b6 Jeg er en helt normal dame, med et helt normalt aktivitetsnivå (trner ikke hardt for tiden). Har spist som dette i flere år, pluss litt snacks i helgene. Bmi like over 25 nå, så jeg er ikke mager. Men har former, da. Kan jeg ha en ødelagt forbrenning? Eller er det bare alderen som "tar meg"? Har passert 40 nå. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar #105 Del Skrevet 23. januar AnonymBruker skrev (På 21.1.2025 den 22.35): Ser at du skriver «1 t t/r med bil». Forstår det slik at det tar 30 min per vei til jobb. Hvor mange kilometer er det? Kan du feks sykle? Jeg tar elsykkel til jobben, men er bare 7 km da. Noen ganger går/jogger jeg tur eller retur jobb. På den måten får jeg ekstra aktivitet. Noe for deg? Ellers så fungerer jeg slik at hvis jeg prøver å nekte meg selv godteri, så vil jeg bare ha det mer. Har derfor sluttet med det, og fokuserer istedet på at måltid for måltid skal være sunt og ha en viss mengde proteiner. Det synes jeg hjelper på godtesuget. Anonymkode: e6518...29c Eh, jeg har 32km èn vei, så nei 😅 I tillegg er det mørkt uten lyktestolper nesten hele veien. Kan ikke sykle kl. 06 for å starte på jobb 7.30, da er jeg heller overvektig. Anonymkode: c4a13...aaa 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar #106 Del Skrevet 23. januar Takk for alle svar, tips, råd og ja.. diverse "ord". Jeg går ikke noe særlig opp, jeg ligger stabilt nå. Har gått opp 10 kg på 10 år, så det er saaaakte oppgang. Men oppgang, det skal sies. Jeg har hatt en super uke så langt, ikke noe snop Hvorfor? Jeg har spist lunsj tidligere enn å trøkke i meg nøtter og rosiner kl. 9-10. Kl 13.30-14 har jeg spist gresk yoghurt med granola + en frukt, noe som har holdt til middagen kl. 16.30. I går ble det fruktsalat til lunsj. Middagene har vært som normalt, men droppa ailoi og dressing på salaten. Ble litt CF på fisken. Lurt å spise mer grønnsaker enn karbo, det skal jeg ta med meg. Men jeg må si det er lenge siden jeg har følt meg så tilfreds, ikke småsulten og fysen. Har alltid drukket vann på jobb, noe som har gjort meg fysen/sulten. Nå har jeg med en boks pepsi max, og det "metter" mer og stilner søtsuget. Jeg kommer aldri til å telle og veie kalorier, da er jeg heller overvektig. Jeg har telt før, noe som ikke var bra. Jeg vet ca hvor mye det er i ting, men det er som at rullgardina går ned ganger. Jeg skal jo bare ha "litt". Men litt og litt blir mye, og tilslutt blir det overvekt. Men igjen - takk for alle ord! Jeg har lest det meste Konklusjon: Ja, jeg spiser nok mer kalorier fra mat enn jeg tror. Spesielt middagen, som er vanskelig å vite nøyaktig. Jeg kan ikke sykle til jobb da jeg har 32 km èn vei. Jeg skal gå mer turer. Motivere meg til 15-20 min, så håpe det blir lenger. Alle monner drar. Jeg skal spise meg mett til alle måltider, men smart - mett. Altså fylle på med frukt og grønt inntil knekkebrødet eller yoghurten. Er glad i det og alltid spist det, men når oksehunger`n kommer er det som at hjernen skrur seg av noen sekunder. Da er det pastaen min vil fylle opp med. Jeg skal bevege meg mer ved kontorplassen. I dag ble det noen knebøy og strekk - øvelser. Det er nok mange som tenker at jeg kan takke meg selv for vekta, og ja - jeg er enig. Men mat og følelser er ikke alltid lett å ha kontroll på. ts Anonymkode: c4a13...aaa 3 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Makavelli Skrevet 23. januar #107 Del Skrevet 23. januar AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Jeg har hatt en super uke så langt, ikke noe snop Hvorfor? Jeg har spist lunsj tidligere enn å trøkke i meg nøtter og rosiner kl. 9-10. Kl 13.30-14 har jeg spist gresk yoghurt med granola + en frukt, noe som har holdt til middagen kl. 16.30. I går ble det fruktsalat til lunsj. Middagene har vært som normalt, men droppa ailoi og dressing på salaten. Ble litt CF på fisken. Lurt å spise mer grønnsaker enn karbo, det skal jeg ta med meg. Du får jo i deg så mye sukker, fett og karbohydrater.... Fruktsalat er da ikke lunsjmat, det er erstatning for dessert/godteri i helgene. AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Jeg skal spise meg mett til alle måltider, men smart - mett. Altså fylle på med frukt og grønt inntil knekkebrødet eller yoghurten. Er glad i det og alltid spist det, men når oksehunger`n kommer er det som at hjernen skrur seg av noen sekunder. Da er det pastaen min vil fylle opp med. Slutt å fylle opp med sukkerfylt frukt. Fyll opp med grønnsaker. Det gir metthetsfølelse, og du får ikke så volatilt blodsukker. Og slutt å fylle deg opp med pasta, det er unødvendige karbohydrater. Måltidene dine må være rene proteiner (kjøtt fra storfe, svin, fugl, fisk) pluss grønnsaker. Beklager, men det virker jo ikke som du faktisk ønsker å gjøre endringen som må til for at du skal gå ned i vekt. Du er mer opptatt av å kose deg til alle døgnets tider, enn å komme ned på ønsket vekt. 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar #108 Del Skrevet 23. januar AnonymBruker skrev (På 21.1.2025 den 14.20): Jeg tenker du spiser mye i forhold til hvor stillesittende du er. Jeg har også en stillesittende jobb og kan spise sånn her ila en dag: Frokost: ingenting, kun en kopp sukkerfri te eller sort kaffe Lunsj: En brødskive med pålegg + 1 frukt og et glass juice eller melk Mellommåltid: 1 neve nøtter Middag: en normal porsjon Kveldsmat: 1 brødskive med pålegg, vann å drikke Så jeg tenker at du bør redusere matmengden og vurdere intermitterende faste. Anonymkode: 8fc59...969 Dette er jo nærmest anorektisk kosthold. Anonymkode: d35fc...708 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar #109 Del Skrevet 23. januar AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Dette er jo nærmest anorektisk kosthold. Anonymkode: d35fc...708 Ja det var veldig ekstremt men spørs hvor stor middagen er da. Anonymkode: d1484...7c2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar #110 Del Skrevet 23. januar AnonymBruker skrev (2 timer siden): Takk for alle svar, tips, råd og ja.. diverse "ord". Jeg går ikke noe særlig opp, jeg ligger stabilt nå. Har gått opp 10 kg på 10 år, så det er saaaakte oppgang. Men oppgang, det skal sies. Jeg har hatt en super uke så langt, ikke noe snop Hvorfor? Jeg har spist lunsj tidligere enn å trøkke i meg nøtter og rosiner kl. 9-10. Kl 13.30-14 har jeg spist gresk yoghurt med granola + en frukt, noe som har holdt til middagen kl. 16.30. I går ble det fruktsalat til lunsj. Middagene har vært som normalt, men droppa ailoi og dressing på salaten. Ble litt CF på fisken. Lurt å spise mer grønnsaker enn karbo, det skal jeg ta med meg. Men jeg må si det er lenge siden jeg har følt meg så tilfreds, ikke småsulten og fysen. Har alltid drukket vann på jobb, noe som har gjort meg fysen/sulten. Nå har jeg med en boks pepsi max, og det "metter" mer og stilner søtsuget. Jeg kommer aldri til å telle og veie kalorier, da er jeg heller overvektig. Jeg har telt før, noe som ikke var bra. Jeg vet ca hvor mye det er i ting, men det er som at rullgardina går ned ganger. Jeg skal jo bare ha "litt". Men litt og litt blir mye, og tilslutt blir det overvekt. Men igjen - takk for alle ord! Jeg har lest det meste Konklusjon: Ja, jeg spiser nok mer kalorier fra mat enn jeg tror. Spesielt middagen, som er vanskelig å vite nøyaktig. Jeg kan ikke sykle til jobb da jeg har 32 km èn vei. Jeg skal gå mer turer. Motivere meg til 15-20 min, så håpe det blir lenger. Alle monner drar. Jeg skal spise meg mett til alle måltider, men smart - mett. Altså fylle på med frukt og grønt inntil knekkebrødet eller yoghurten. Er glad i det og alltid spist det, men når oksehunger`n kommer er det som at hjernen skrur seg av noen sekunder. Da er det pastaen min vil fylle opp med. Jeg skal bevege meg mer ved kontorplassen. I dag ble det noen knebøy og strekk - øvelser. Det er nok mange som tenker at jeg kan takke meg selv for vekta, og ja - jeg er enig. Men mat og følelser er ikke alltid lett å ha kontroll på. ts Anonymkode: c4a13...aaa Bra!👏👏👏 Anonymkode: a059e...b8b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar #111 Del Skrevet 23. januar Lag deg en dagbok på Livsstilsdagbok-forumet og oppdater for deg selv (og andre) hver uke Anonymkode: 8a7f1...1a6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar #112 Del Skrevet 23. januar AnonymBruker skrev (3 timer siden): Dette er jo nærmest anorektisk kosthold. Anonymkode: d35fc...708 Det er absolutt ikke et anorektisk kosthold. Jeg spiser ca det samme som du kommenterte på, og det er faktisk oppskriften på å holde en slank (men normalvektig) kropp for mange litt voksne kvinner. Blant annet for meg på 170cm og 40år. Et slikt kosthold gir også rom for litt godteri i helgen eller en middag ute i ny og ne. Anonymkode: 5c6cf...60c 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar #113 Del Skrevet 23. januar AnonymBruker skrev (3 timer siden): Det er absolutt ikke et anorektisk kosthold. Jeg spiser ca det samme som du kommenterte på, og det er faktisk oppskriften på å holde en slank (men normalvektig) kropp for mange litt voksne kvinner. Blant annet for meg på 170cm og 40år. Et slikt kosthold gir også rom for litt godteri i helgen eller en middag ute i ny og ne. Anonymkode: 5c6cf...60c Ikke veldig normalt hvis du ikke har stillesittende jobb. 2 brødskiver og bittelitt middag er jo ingenting. Anonymkode: d1484...7c2 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. januar #114 Del Skrevet 24. januar Jeg er virkelig ingen kostholdsekspert, men det virker som du har mye fokus, googler, ser på sammensetninger, og generelt tenker mye på kost, fordi du vil gå ned. Mye bra greier, men kalorier inn, kalorier ut. Så er det visst dokumentert at det handler om mat men ikke trening, men der skal du gi bang i vekten og dyrke å få muskler. Bare se på idrettsutøvere. De veier mye, men ser fantastiske ut. Jeg er helt vanlig dame 171 høy, og har veid alt mellom 75 og 60 kg. Jeg har det best på 65. Er der og består der. Mitt opplegg som passer MEG: Spiser ikke frokost. Har ikke lyst på mat 06:30. Men første pause kl 10:30 så spiser jeg to knekkebrød med ost eller en salat fra kantina. Hjem: middag. Normal kost med kjøtt, fisk, grønnsaker. Til jeg er "ikke sulten, ikke stappmett." Det gjør jeg alltid. Så går jeg tur med bikkja, velger en terrengløype om det ikke er snø. Må jeg på asfsltdn så gær jeg i allefall fort, med et mål. Bareså lenge jeg gidder før jeg skal snu, og med god lydbok på øret, så er jeg hjemme. Anonymkode: 51d5f...214 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. januar #115 Del Skrevet 24. januar AnonymBruker skrev (På 22.1.2025 den 14.37): Jeg selv har gått ned 10 kg ved å gå turer og spise normalt Anonymkode: d1484...7c2 Det har jeg og. Turer er undervurdert! Anonymkode: 52f6d...c08 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. januar #116 Del Skrevet 24. januar Du må sette deg en kalori grense som er lav nok for deg. Forhold snacks/søtsaker til kun Lørdager og kjøp heller godteri, brus osv med lite kalorier og uten sukker. Gå minst 7-10k skritt i ihvertfall 5/7 dager i uka. Beveg deg mer generelt, gå ut og måk snø for eksempel, sakte men sikkert vil du gå ned i vekt. Det som gjør at du går ned i vekt på mest effektiv måte et at du forbrenner mer kalorier enn du får i deg. Du kan jo alltids faktisk investere i helsa di og skaffe deg en personlig trener, de lager både et treningsprogram og en kostholdsplan skreddersydd for deg og ditt mål og har ukentlige innsjekkinger. Det var det jeg gjorde når jeg først bestemte meg for å faktisk fullføre det målet jeg så for meg fordi man får faktisk en dytt i rumpa med en bindende avtale. Med andre ord, man kommer seg ikke unna og det var det jeg synes var motiverende med det. Nå har jeg ikke noe problem med å opprettholde eller tilogmed forbedre vekta og helsa mi generelt på egenhånd fordi jeg vet hva jeg må gjøre og jeg vet at jeg får det til. Anonymkode: f2b8e...c6e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. januar #117 Del Skrevet 24. januar AnonymBruker skrev (På 21.1.2025 den 14.31): Har du målt opp mandlene da? Det er jo veldig mye kalorier. Anonymkode: 81303...37c Enig! Hun spiser mye nøtter. Det bør du kutte ut TS. Ekstremt små mengder nøtter . Ellers går du ikke ned i vekt. Anbefaler appen Lifesum . Der kan du telle kalorier . 80 kilo ca og 165 er vel fedme? Ville langt om livsstilen helt . Lykke til. Anonymkode: de1d0...42d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. januar #118 Del Skrevet 24. januar AnonymBruker skrev (9 timer siden): Ikke veldig normalt hvis du ikke har stillesittende jobb. 2 brødskiver og bittelitt middag er jo ingenting. Anonymkode: d1484...7c2 Du glemte juice, frukt og en neve nøtter. Brødskivene har pålegg også. Sto ingenting om bittelitt middag, hun skrev «en normal porsjon». Mer enn nok mat for en slank voksen kvinne. Ikke er jeg stillesittende heller. Noen er sikkert heldige og kan spise mer mat, men de fleste er overvektige og tror de spiser normalt. Anonymkode: 5c6cf...60c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. januar #119 Del Skrevet 24. januar AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Du glemte juice, frukt og en neve nøtter. Brødskivene har pålegg også. Sto ingenting om bittelitt middag, hun skrev «en normal porsjon». Mer enn nok mat for en slank voksen kvinne. Ikke er jeg stillesittende heller. Noen er sikkert heldige og kan spise mer mat, men de fleste er overvektige og tror de spiser normalt. Anonymkode: 5c6cf...60c Ja er nok nok for deg som er slank men ikke for noen som skal ned i vekt. Anonymkode: d1484...7c2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. januar #120 Del Skrevet 24. januar AnonymBruker skrev (På 22.1.2025 den 8.30): Er jo ikke rart du går opp i vekt med dette kostholdet .er jo altfor lite. Anonymkode: d1484...7c2 Så du mener at man gå opp i vekt når man spiser lite? Anonymkode: d424f...883 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå