Gå til innhold

Jeg vil (og trenger) å gå ned 12 kg, men klarer ikke å slippe "kosen"...😫

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Det har jeg faktisk..? Har bare ikke tenkt på å bruke det. Nå skal jeg trykke og se hvordan det blir 🙂Takk!

Ts

Anonymkode: c4a13...aaa

Til det gode rådet om å benytte hev/senk bord: få tak i et moderat balansebrett/balansepute til å stå på ved pulten din, da får du en ørliten treningsøkt som gjør godt for kjernemuskulaturen

Anonymkode: 3fead...f4d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Anbefaler en mini-stepmaskin foran TV-en. Det blir en del gratistrening når det er surt og glatt ute. 

Anonymkode: 493d2...435

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
BellaMie skrev (7 timer siden):

Lunsj ca kl 11.30:Jeg spiser 2 grove skiver/knekkebrød, frukt og grønt ved siden av, drikker vann og svart kaffe

Middag: en liten porsjon (dvs 1 potet, feks to kjøttkaker, en god del grønnsaker, litt saus. 

Ingen snacks eller godteri eller kveldsmat eller frokost i ukedagene. 

Dette er ikke bærekraftig over tid… går du opp i vekt med dette kostholdet bør du snakke med noen som kan kosthold og helse for dette er ikke bra.

Anonymkode: 74d41...8b6

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
BellaMie skrev (16 timer siden):

Du spiser veldig mye mer enn meg! 

Jeg er 160 cm, ca 64 kg (skal ned 4 kg denne våren) og spiser to måltider per dag. 

Har jobb der jeg veksler mellom kontor og stående/gående, går turer utenom. 

Lunsj ca kl 11.30:Jeg spiser 2 grove skiver/knekkebrød, frukt og grønt ved siden av, drikker vann og svart kaffe

Middag: en liten porsjon (dvs 1 potet, feks to kjøttkaker, en god del grønnsaker, litt saus. 

Ingen snacks eller godteri eller kveldsmat eller frokost i ukedagene. 

I helgen: frokost ca 10 og middag ca kl 17. 

Med dette kostholdet går jeg sakte, men sikkert, OPP i vekt. Og jeg må faktisk trene mer og spise et hakk mindre denne våren for å gå ned 4 kg. 

Jeg foreslår at du dropper kveldsmat og alle mellommåltider, minimerer frokosten og går 30 minutt i rask gange/noe oppoverbakke de fire dagene du ikke trener. 

Og bare drikker brus/jus og snacker lørdagen. 

Er jo ikke rart du går opp i vekt med dette kostholdet .er jo altfor lite. 

Anonymkode: d1484...7c2

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Masse gode tips i tråden! Jeg ville investert i en kostholdsveileder. Noen som kartlegger kostholdet ditt og setter opp et program du kan følge uten å telle kalorier. Hadde vært en knall investering i egen helse! Men å skylde på at du ikke kan veie maten fordi du har tenåringer i hus mener jeg er tull. Her er det bare å forklare de at du ønsker å gå ned i vekt og få bedre helse. For å få til dette må du veie maten en periode. Ingen friske ungdommer tar skade av å se at mamma tar tak i egen helse (mener jeg). Da ville jeg heller tenkt de tar mer skade av å se at du fortsetter slik du gjør.

Du må lære deg og endre tankegang på hva som trenger å være kos. Hvorfor må kos være ultraprosessert mat som kroppen ikke trenger? Hvorfor kan det ikke være en skål med deilig frukt og kesam? Kan ikke kos være en tur ut med familien med kakao? Her må du jobbe med tankegangen din rett og slett. Jeg synes også smågodt, popcorn og nystekte kanelsnurrer er sykt digg. Men jeg velger å ikke trøkke det i meg hele tiden, kroppen min har ikke godt av det. Prøver å også begrense meg når jeg først skal kose meg. For eks er det jo lett å plukke 300g smågodt. Men da snakker vi jo opptil 1500 kcal. Så prøver å holde meg til 100g. Det er et valg man tar. Er også digg å spise godteri uten å føle seg råtten, dårlig samvittighet, hjertebank osv. Det hadde jeg blitt hvis jeg trøkte i meg 300g.

Når jeg leser tråden er det en del unnskyldninger. "Kan ikke parkere lengre unna fordi jeg kjører så tidlig". "Kan ikke veie maten fordi jeg har tenåringer". "Kan ikke røre meg mer på jobb". Noe av dette skjønner jeg altså, men prøv å se muligheter! Og ikke minst Just do it! Ikke tenk så mye, bare gjør det! Hopp rett i joggeskoene etter jobb!

Ønsker deg uansett lykke til! 

Endret av AlternativX
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har svart tidligere i tråden, men er egentlig enig i dette med veiing av mat. Jeg har også tenåringer i hus, og jeg har veid maten min en lang periode tidligere (gjør det ikke nå fordi jeg tar det på øyemål ettersom jeg har veid såpass lenge). Men de er jo ikke på kjøkkenet hele tiden (ihvertfall ikke mine), så det har gått helt fint. Passet på å ha noe annet målbart enn vekt (feks spiseskje på kokt ris) sånn at neste gang visste jeg at x antall spiseskjeer var x gram og trengte ikke å veie. Ingen som blunker på at man forsyner seg med ris med en skje!

Jeg vet hvor lett det er å komme med unnskyldninger til hvorfor man ikke kan gjøre ting. Poenget er at så lenge man fortsetter der man er, så skjer det ingen endring. Så da må man finne ut HVORDAN man kan gjøre endringer, istedenfor å hele tiden tenke at "nei, det går ikke".

Jeg drar også hjemmefra tidlig om morgenen mange morgener, men de morgenene jeg drar bittelitt seinere (typ kl 0730 istedenfor rett over 06) så dro jeg faktisk og trente før jobb, fant et treningssenter som åpnet kl 05. Man blir trøtt ja, men det var et valg jeg tok. Og ved å dusje på treningssenteret, så hadde jeg rukket å dra derfra 0630 og fortsatt ha trent en time. Man må bare velge det ukomfortable og uvante.

Og igjen, jeg har brukt snop og mat som alt fra kos, stressmestring, følelseregulering og gudene vet, jeg hadde en BMI på 40. Så jeg er ikke en som er naturlig slank og som aldri hatt hatt problemer med mat og vekt. Men til slutt måtte jeg ta et valg. Jeg var ikke komfortabel som jeg var, så da kunne jeg jo like gjerne være ukomfortabel mens jeg gjorde noe med det. Det har ikke vært lett hele veien, jeg har gått på utallige smeller, men allikevel er over 30 kg borte nå, og jeg har på ingen måte hatt det pyton hele veien. Det er starten og overgangene som koster, men det er det faktisk verdt. Og når jeg har fått det til, så kan faktisk du få det til også, TS!

Anonymkode: 30a8d...d37

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg har lagt merke til at det er mange tråder her på forumet, spesielt på Kosthold og livsstil, som handler om kvinner i 30-40-årene med familie som sliter med å gå ned i vekt. Mange har 20-30 kg ekstra de ønsker å bli kvitt, men de sier samtidig at de ikke kan telle kalorier og heller ikke har tid eller mulighet til å trene mer. De sier ofte at de "spiser normalt" og "bare koser seg litt i helgene".

Det som fascinerer meg, er at når noen foreslår å telle kalorier eller trene mer, blir det raskt avfeid med at det ikke går på grunn av en eller annen grunn (jobb, barn, mangel på tid osv.).

Men da lurer jeg: Hva er det egentlig folk forventer? At man kan gå ned i vekt uten noen form for innsats eller ubehag? For å oppnå vektnedgang må man jo være enten veldig nøye med kostholdet, trene mye mer, eller en kombinasjon. Jeg synes det er rart at så mange håper på en løsning som ikke innebærer noen av delene. Hva tenker dere?

Anonymkode: a1a34...d40

• Liker 13
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har lagt merke til at det er mange tråder her på forumet, spesielt på Kosthold og livsstil, som handler om kvinner i 30-40-årene med familie som sliter med å gå ned i vekt. Mange har 20-30 kg ekstra de ønsker å bli kvitt, men de sier samtidig at de ikke kan telle kalorier og heller ikke har tid eller mulighet til å trene mer. De sier ofte at de "spiser normalt" og "bare koser seg litt i helgene".

Det som fascinerer meg, er at når noen foreslår å telle kalorier eller trene mer, blir det raskt avfeid med at det ikke går på grunn av en eller annen grunn (jobb, barn, mangel på tid osv.).

Men da lurer jeg: Hva er det egentlig folk forventer? At man kan gå ned i vekt uten noen form for innsats eller ubehag? For å oppnå vektnedgang må man jo være enten veldig nøye med kostholdet, trene mye mer, eller en kombinasjon. Jeg synes det er rart at så mange håper på en løsning som ikke innebærer noen av delene. Hva tenker dere?

Ingen har vel nevnt 20-30 kg og man er ikke  nødt til å telle kalorier , noen kan for eks ha slitt med spiseforstyrrelser som gjør at å telle kalorier ikke er bra.man må heller ikke trene hver bidige dag ofte holder det å gå tur noen ganger i uka 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

ofte holder det å gå tur noen ganger i uka 

Noen turer i uka holder isolert sett ikke til noen vektnedgang, nei. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg er enig. Har selv gått ned ved å telle kalorier. I starten noterte jeg alt, men da jeg opparbeidet meg en ca oversikt over den gjennomsnittlige dagen min så trengte jeg ikke det. Da kunne jeg fint kose meg her og der, og fortsatt vite at jeg totalt sett på en uke lå i minus. Noen må kanskje alltid telle, men for mange hjelper det nok med en realitetsorientering over en periode.

Mange sier det ikke er en diett, men en livsstilsendring. Jeg er ikke helt enig i det. Ja, man må legge om fra overspising, men for å ligge i underskudd så lever man mer ekstremt enn ved et vedlikehold. Vedlikeholdskostholdet mitt er ganske likt det jeg hadde da jeg var tjukk, bare minus snacks som jeg trøkka i meg på kveldstid.

Anonymkode: ed515...150

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Makavelli skrev (Akkurat nå):

Noen turer i uka holder isolert sett ikke til noen vektnedgang, nei. 

Jeg selv har gått ned 10 kg ved å gå turer og spise normalt

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Helt riktig.

Anonymkode: d424f...883

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Jeg selv har gått ned 10 kg ved å gå turer og spise normalt

Da har du vel det 😉 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Makavelli skrev (Akkurat nå):

Da har du vel det 😉 

Kos deg videre

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Kos deg videre

Med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 21.1.2025 den 14.28):

Dette er langt i fra et normalt og sunt kosthold. Høres ut som 2 ukers kickstart for en som skal gå ned 50 kilo. 

Håper du klarer å overse slike håpløse, usunne og skadelige innlegg TS. 

Anonymkode: aac30...e2a

☝️☝️☝️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Ser du er skeptisk til å veie mat pga tenåringer i huset. Men jeg tror egentlig ikke det er noen vei utenom dersom du skal ned i vekt. Etter en stund har du lært deg ca hvor mye kalorier maten inneholder og du kan la være å veie, så det er ikke noe du behøver å gjøre så lenge.

Da jeg skulle ned i vekt begynte jeg å veie absolutt alt jeg puttet i munnen og la det inn i en app som regnet ut antall kalorier og næringsinnhold. Og jeg fikk totalt sjokk over hvor mange kalorier jeg inntok daglig! Trodde jeg spiste moderat, men lå 600-700 kalorier over hva jeg hadde behov for hver dag, ikke rart jeg gikk opp i vekt! Appen forteller deg også hvilke næringsstoffer du bør spise mer av og du kan legge til trening du gjør, så trekkes det fra kalorimengden du kan spise (veldig motiverende å trene da, for da ser du at du kan spise mer/kose deg). Tror ikke det er så lurt å nekte deg visse typer mat, bare du blir bevisst på mengden du spiser så kan du spise alt mulig; bare i moderasjon. Så går du ikke rundt og føler at du ikke får kost deg mer. 

Anonymkode: fccb9...b65

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 21.1.2025 den 14.15):

Jeg er så irritert og fortvila. Hvorfor klarer jeg ikke bare å skjerpe meg? Og kjempe for målet? Gi meg gjerne noen tips eller suksesshistorier🙏❤️

Jeg har fått (4 måneder siden) en stillesittende jobb (fra å ha en aktiv jobb), og jeg føler at jeg bare SITTER hele dagen. Blir noen få gåturer på 30 skritt hit og dit (do/lunsj/en beskjed/kopiere noe) +  1 t t/r med bil også. Jeg trener 3 dager i uka på senter, men er generelt lite aktiv hjemme utenom vanlig husarbeid. Barna er i slutten av tenårene, og trenger ikke stimuleres, følges eller kjøres hit og dit.

Jeg spiser normalt; Frokost (bær, gryn, banan, melk og mandler), lunsj (to grover skriver med egg, ost og skinke eller leverpostei+ en frukt), mellommåltid (noen nøtter og frukt, en Go morgen lett yoghurt + frukt), middag (alt mulig, èn porsjon), kveldsmat (to knekkebrød med fløtemysost og frukt eller gresk yoghurt med banan og noen mandler). 

Jeg vet jeg er en KOSER. ELSKER følelsen av å spise noe søtt og godt, glede meg til å skulle spise sjokolade, småpågodt el. Jeg tror jeg spiser på følelser. Er jeg sliten eller lei meg bruker jeg det som unnskyldning, like lett som at jeg kjeder meg eller skal være alene hjemme en kveld. 

Jeg døtter ikke i meg store mengder, men jeg klarer lissom ikke å slippe dette behovet. Jeg vet logisk at det sikkert forsvinner etter 2-3 uker uten sukker, men jeg klarer ikke å pine meg gjennom så lenge. Da blir livet kjipt og dagene lange. Jeg er ikke noe glad i kaker, og spiser kun bakst hvis det er bursdag. Kanskje en Aunt Mabels muffins og et par dognuts i året utenom😅

Jeg er veldig drevet av resultater, og når jeg har vært uten godteri i 10 dager uten å ha gått ned ett eneste gram, gir jeg opp. Det er hver gang. Jeg vil ha en livsstil der jeg kan ta litt her og der, ikke 5 dager i uka. Jeg vil ha et avslappet forhold til godteri. Ikke kos = godteri. Men jeg ELSKER altså godteri, snop og snacks!

Sorry langt innlegg!

Anonymkode: c4a13...aaa

Kan jo bare anta siden du ikke spesifiserer gram med nøtter, hvor mange skiver med fløtemysost eller type go morgen yoghurt, men her er et estimat:

Hvis vi tar den med vanilje som et eksempel inneholder den uten bare 19 kcal mindre enn den med = 197 kcal

Spiser du 10-15 mandler (en liten neve tilsvarer ca 20 stk)  3 x daglig er det = 200-310 kcal

4 skiver tine fløtemysost = 170 kcal 

Bare på dette får du i deg rundt regnet 600-700 kcal 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg valgte vekk kosen, dvs hadde en slags hjernevask på meg selv om hva kos var. Det er kos å få på seg klærne uten at de strammer. Det er kos å vite at maten er sunn og bra for kroppen. Det er ekkelt å trykke l seg sukker..Jeg belønner meg selv med en kopp te, neglelakk, ansiktsmaske. Et bad. Osv....

Jeg måtte prøve å tenke annerledes. Kos er å føle seg bra.

Anonymkode: a3450...b5f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
temolitus skrev (3 timer siden):

Kan jo bare anta siden du ikke spesifiserer gram med nøtter, hvor mange skiver med fløtemysost eller type go morgen yoghurt, men her er et estimat:

Hvis vi tar den med vanilje som et eksempel inneholder den uten bare 19 kcal mindre enn den med = 197 kcal

Spiser du 10-15 mandler (en liten neve tilsvarer ca 20 stk)  3 x daglig er det = 200-310 kcal

4 skiver tine fløtemysost = 170 kcal 

Bare på dette får du i deg rundt regnet 600-700 kcal 

Det er lett å glemme at et sunt kosthold ikke nødvendigvis fører til vektnedgang. Jeg tror mange av oss kan lure oss selv til å tro at vi spiser færre kalorier enn vi faktisk gjør, selv når vi tar "sunne" valg. Eksempler som kyllingpølse og fullkornspasta, som TS nevner, er bra valg for helsen – men de kan fortsatt bidra med mange kalorier. Og når man legger til ting som hjemmelaget hvit saus og ost, blir det fort enda flere kalorier.

TS spiser helt sikkert både godt og sunt, men det virker som hun får i seg langt flere kalorier enn hun faktisk trenger i løpet av dagen. Det viser bare at man må ha et bevisst forhold til kaloriinntaket, selv når man føler man gjør sunne valg. Sunt kosthold er fantastisk for kroppen, men det er ikke alltid det samme som å spise for vektnedgang.

• Liker 3
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...