AnonymBruker Skrevet 21. januar #1 Del Skrevet 21. januar Jeg er så irritert og fortvila. Hvorfor klarer jeg ikke bare å skjerpe meg? Og kjempe for målet? Gi meg gjerne noen tips eller suksesshistorier🙏❤️ Jeg har fått (4 måneder siden) en stillesittende jobb (fra å ha en aktiv jobb), og jeg føler at jeg bare SITTER hele dagen. Blir noen få gåturer på 30 skritt hit og dit (do/lunsj/en beskjed/kopiere noe) + 1 t t/r med bil også. Jeg trener 3 dager i uka på senter, men er generelt lite aktiv hjemme utenom vanlig husarbeid. Barna er i slutten av tenårene, og trenger ikke stimuleres, følges eller kjøres hit og dit. Jeg spiser normalt; Frokost (bær, gryn, banan, melk og mandler), lunsj (to grover skriver med egg, ost og skinke eller leverpostei+ en frukt), mellommåltid (noen nøtter og frukt, en Go morgen lett yoghurt + frukt), middag (alt mulig, èn porsjon), kveldsmat (to knekkebrød med fløtemysost og frukt eller gresk yoghurt med banan og noen mandler). Jeg vet jeg er en KOSER. ELSKER følelsen av å spise noe søtt og godt, glede meg til å skulle spise sjokolade, småpågodt el. Jeg tror jeg spiser på følelser. Er jeg sliten eller lei meg bruker jeg det som unnskyldning, like lett som at jeg kjeder meg eller skal være alene hjemme en kveld. Jeg døtter ikke i meg store mengder, men jeg klarer lissom ikke å slippe dette behovet. Jeg vet logisk at det sikkert forsvinner etter 2-3 uker uten sukker, men jeg klarer ikke å pine meg gjennom så lenge. Da blir livet kjipt og dagene lange. Jeg er ikke noe glad i kaker, og spiser kun bakst hvis det er bursdag. Kanskje en Aunt Mabels muffins og et par dognuts i året utenom😅 Jeg er veldig drevet av resultater, og når jeg har vært uten godteri i 10 dager uten å ha gått ned ett eneste gram, gir jeg opp. Det er hver gang. Jeg vil ha en livsstil der jeg kan ta litt her og der, ikke 5 dager i uka. Jeg vil ha et avslappet forhold til godteri. Ikke kos = godteri. Men jeg ELSKER altså godteri, snop og snacks! Sorry langt innlegg! Anonymkode: c4a13...aaa 1 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. januar #2 Del Skrevet 21. januar Jeg tenker du spiser mye i forhold til hvor stillesittende du er. Jeg har også en stillesittende jobb og kan spise sånn her ila en dag: Frokost: ingenting, kun en kopp sukkerfri te eller sort kaffe Lunsj: En brødskive med pålegg + 1 frukt og et glass juice eller melk Mellommåltid: 1 neve nøtter Middag: en normal porsjon Kveldsmat: 1 brødskive med pålegg, vann å drikke Så jeg tenker at du bør redusere matmengden og vurdere intermitterende faste. Anonymkode: 8fc59...969 16 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. januar #3 Del Skrevet 21. januar Er du så diger da? Anonymkode: 5344a...b81 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. januar #4 Del Skrevet 21. januar Du kan fortsatt kose deg, bare ikke så ofte. Reduser gradvis. Hvis du nå spiser snop hver dag, begynn å spise annenhver dag. Når du er vant med det, så tredjehver dag osv. Det er lettere å la være når du kan si til deg selv at du kan kose deg med det i morgen eller overmorgen. Anonymkode: 80708...b99 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. januar #5 Del Skrevet 21. januar AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg tenker du spiser mye i forhold til hvor stillesittende du er. Jeg har også en stillesittende jobb og kan spise sånn her ila en dag: Frokost: ingenting, kun en kopp sukkerfri te eller sort kaffe Lunsj: En brødskive med pålegg + 1 frukt og et glass juice eller melk Mellommåltid: 1 neve nøtter Middag: en normal porsjon Kveldsmat: 1 brødskive med pålegg, vann å drikke Så jeg tenker at du bør redusere matmengden og vurdere intermitterende faste. Anonymkode: 8fc59...969 Takk for innspill, men det er viktig å få i seg nok mat. Den planen din er dessverre altfor lite for meg. Knapt 8-900 kalorier du beskriver der, og det er ikke sunt. Jeg er et frokostmenneske, så den kutter jeg ikke. Jeg blir kvalm og uvel uten mat om morran. Faste er derfor ikke noe for meg, men kvelds kan jeg kutte de dagene jeg ikke trener på kvelden. Ts Anonymkode: c4a13...aaa 9 1 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. januar #6 Del Skrevet 21. januar AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Er du så diger da? Anonymkode: 5344a...b81 Jeg er 1.65 og 82/83 kg. Altfor mye, selv om jeg bærer det ganske jevnt. Idealvekta mi er 67, men er også fornøyd med 70/72, tror jeg. (Jeg er forresten i starten av 40 - årene). Ts Anonymkode: c4a13...aaa 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. januar #7 Del Skrevet 21. januar Kunne skrevet dette selv! Sliter med det samme! Skal bare kose meg liiiiiitt, hver dag, hele tiden. Er så lei! Liker det behagelige. Anonymkode: 7506a...c66 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. januar #8 Del Skrevet 21. januar AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg tenker du spiser mye i forhold til hvor stillesittende du er. Jeg har også en stillesittende jobb og kan spise sånn her ila en dag: Frokost: ingenting, kun en kopp sukkerfri te eller sort kaffe Lunsj: En brødskive med pålegg + 1 frukt og et glass juice eller melk Mellommåltid: 1 neve nøtter Middag: en normal porsjon Kveldsmat: 1 brødskive med pålegg, vann å drikke Så jeg tenker at du bør redusere matmengden og vurdere intermitterende faste. Anonymkode: 8fc59...969 Dette er langt i fra et normalt og sunt kosthold. Høres ut som 2 ukers kickstart for en som skal gå ned 50 kilo. Håper du klarer å overse slike håpløse, usunne og skadelige innlegg TS. Anonymkode: aac30...e2a 29 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. januar #9 Del Skrevet 21. januar AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Du kan fortsatt kose deg, bare ikke så ofte. Reduser gradvis. Hvis du nå spiser snop hver dag, begynn å spise annenhver dag. Når du er vant med det, så tredjehver dag osv. Det er lettere å la være når du kan si til deg selv at du kan kose deg med det i morgen eller overmorgen. Anonymkode: 80708...b99 Takk for tips:) Ja, har tenkt den tanken noen ganger, men glemmer det like fort som jeg tenker at jeg skal tenke det😅😅 Så, ja.. men lurt å redusere sånn, ja. Det er ofte jeg tenker: "Nå MÅ jeg vente til fredag", eller " skal jeg ha en eller to kosedager", "søndag må jeg jo kose meg med noe til tv - serien min", "å, nå er jeg fysen", " fredag skal jeg bare ha litt nachos/ikke noe nachos til tacoen" osv.. typiske tanker. I går spiste jeg ikke noe godteri. Det gikk faktisk greit, men jeg tenkte på det flere ganger. I dag, derimot😦Nå sitter jeg på jobb og vurderer frem og tilbake om jeg skal innom butikken på vei hjem🙈Selv om jeg SJELDEN gjør det! Ts Anonymkode: c4a13...aaa 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. januar #10 Del Skrevet 21. januar AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Takk for innspill, men det er viktig å få i seg nok mat. Den planen din er dessverre altfor lite for meg. Knapt 8-900 kalorier du beskriver der, og det er ikke sunt. Jeg er et frokostmenneske, så den kutter jeg ikke. Jeg blir kvalm og uvel uten mat om morran. Faste er derfor ikke noe for meg, men kvelds kan jeg kutte de dagene jeg ikke trener på kvelden. Ts Anonymkode: c4a13...aaa Har du målt opp mandlene da? Det er jo veldig mye kalorier. Anonymkode: 81303...37c 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. januar #11 Del Skrevet 21. januar AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Kunne skrevet dette selv! Sliter med det samme! Skal bare kose meg liiiiiitt, hver dag, hele tiden. Er så lei! Liker det behagelige. Anonymkode: 7506a...c66 Så godt å høre at vi er flere!❤️ Enig! Det er noe noe i det du sier der.. jeg liker å ha det komfortabelt, det behagelige jeg også. Ved å glede meg eller kose meg med noe godt, gjør at alt inni meg er i balanse, på en måte? Føler ikke noe negativt eller kjipt, noe det føles når jeg må holde meg unna det som er godt. Det holder ikke med gulrøtter og kesam på meg når jeg skal kose meg, for å si det sånn. Ts Anonymkode: c4a13...aaa 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. januar #12 Del Skrevet 21. januar AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Har du målt opp mandlene da? Det er jo veldig mye kalorier. Anonymkode: 81303...37c 7-8 stk om morran, og en liten nede med mandler/rosiner og peanøtter i 14-tida. Så det er ikke så mye Men takk som spør. ts Anonymkode: c4a13...aaa 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. januar #13 Del Skrevet 21. januar AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Jeg er så irritert og fortvila. Hvorfor klarer jeg ikke bare å skjerpe meg? Og kjempe for målet? Gi meg gjerne noen tips eller suksesshistorier🙏❤️ Jeg har fått (4 måneder siden) en stillesittende jobb (fra å ha en aktiv jobb), og jeg føler at jeg bare SITTER hele dagen. Blir noen få gåturer på 30 skritt hit og dit (do/lunsj/en beskjed/kopiere noe) + 1 t t/r med bil også. Jeg trener 3 dager i uka på senter, men er generelt lite aktiv hjemme utenom vanlig husarbeid. Barna er i slutten av tenårene, og trenger ikke stimuleres, følges eller kjøres hit og dit. Jeg spiser normalt; Frokost (bær, gryn, banan, melk og mandler), lunsj (to grover skriver med egg, ost og skinke eller leverpostei+ en frukt), mellommåltid (noen nøtter og frukt, en Go morgen lett yoghurt + frukt), middag (alt mulig, èn porsjon), kveldsmat (to knekkebrød med fløtemysost og frukt eller gresk yoghurt med banan og noen mandler). Jeg vet jeg er en KOSER. ELSKER følelsen av å spise noe søtt og godt, glede meg til å skulle spise sjokolade, småpågodt el. Jeg tror jeg spiser på følelser. Er jeg sliten eller lei meg bruker jeg det som unnskyldning, like lett som at jeg kjeder meg eller skal være alene hjemme en kveld. Jeg døtter ikke i meg store mengder, men jeg klarer lissom ikke å slippe dette behovet. Jeg vet logisk at det sikkert forsvinner etter 2-3 uker uten sukker, men jeg klarer ikke å pine meg gjennom så lenge. Da blir livet kjipt og dagene lange. Jeg er ikke noe glad i kaker, og spiser kun bakst hvis det er bursdag. Kanskje en Aunt Mabels muffins og et par dognuts i året utenom😅 Jeg er veldig drevet av resultater, og når jeg har vært uten godteri i 10 dager uten å ha gått ned ett eneste gram, gir jeg opp. Det er hver gang. Jeg vil ha en livsstil der jeg kan ta litt her og der, ikke 5 dager i uka. Jeg vil ha et avslappet forhold til godteri. Ikke kos = godteri. Men jeg ELSKER altså godteri, snop og snacks! Sorry langt innlegg! Anonymkode: c4a13...aaa Heng en sjokolade på en fiskestang. Sett stangen i en sekk og løper etter sjokoladen. eventuelt heng sjokoladen høyt i taket så må du hoppe og hoppe. værsågo Anonymkode: a788b...4d7 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. januar #14 Del Skrevet 21. januar AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Takk for tips:) Ja, har tenkt den tanken noen ganger, men glemmer det like fort som jeg tenker at jeg skal tenke det😅😅 Så, ja.. men lurt å redusere sånn, ja. Det er ofte jeg tenker: "Nå MÅ jeg vente til fredag", eller " skal jeg ha en eller to kosedager", "søndag må jeg jo kose meg med noe til tv - serien min", "å, nå er jeg fysen", " fredag skal jeg bare ha litt nachos/ikke noe nachos til tacoen" osv.. typiske tanker. I går spiste jeg ikke noe godteri. Det gikk faktisk greit, men jeg tenkte på det flere ganger. I dag, derimot😦Nå sitter jeg på jobb og vurderer frem og tilbake om jeg skal innom butikken på vei hjem🙈Selv om jeg SJELDEN gjør det! Ts Anonymkode: c4a13...aaa Du må bestemme deg på forhånd. "Denne uka skal jeg få lov til å kjøpe noe å kose meg med onsdag, fredag og søndag". F.eks Så har du bestemt deg, og trenger ikke bruke energi på å argumentere mot deg selv i eget hode. Så om du har lyst å stikke innom butikken etter jobb i dag, så sier du til deg selv at det skal du få lov til å gjøre i morgen. Så kan du heller planlegge hva du skal kjøpe i morgen og glede deg til det. Anonymkode: 80708...b99 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. januar #15 Del Skrevet 21. januar AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Så godt å høre at vi er flere!❤️ Enig! Det er noe noe i det du sier der.. jeg liker å ha det komfortabelt, det behagelige jeg også. Ved å glede meg eller kose meg med noe godt, gjør at alt inni meg er i balanse, på en måte? Føler ikke noe negativt eller kjipt, noe det føles når jeg må holde meg unna det som er godt. Det holder ikke med gulrøtter og kesam på meg når jeg skal kose meg, for å si det sånn. Ts Anonymkode: c4a13...aaa Jeg også elsker å kose meg og sliter mye til tider med å holde meg unna. Men frykten for å bli frodig, fyldig og overvektig er større enn lysten til å proppe i meg søtsaker hele tiden. Ingenting kommer av seg selv! Anonymkode: 7c727...df9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thjelp Skrevet 21. januar #16 Del Skrevet 21. januar Like håpløs jeg også… Jeg begynte faktisk å pusse tennene vis suget ble for mye. Ellers prøver jeg å spise frukt/ grønnsaker og kanskje en kopp te eller kakao vis det blir alt for ille. Måtte også jobbe mye med det mentalt, at selv om jeg liker å kose meg er det ikke bare mat som er kos. Nå kan jeg også ta meg en varm dusj, ha på fluffy sokker og pysj som en type kos😅 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. januar #17 Del Skrevet 21. januar AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Så godt å høre at vi er flere!❤️ Enig! Det er noe noe i det du sier der.. jeg liker å ha det komfortabelt, det behagelige jeg også. Ved å glede meg eller kose meg med noe godt, gjør at alt inni meg er i balanse, på en måte? Føler ikke noe negativt eller kjipt, noe det føles når jeg må holde meg unna det som er godt. Det holder ikke med gulrøtter og kesam på meg når jeg skal kose meg, for å si det sånn. Ts Anonymkode: c4a13...aaa Ja, man føler liksom at man fortjener den kosen. Og det føles så kjipt å kutte alt! Men jeg orker ikke å ha det sånn lengre og vil gå ned i vekt. Her er den vanlige maten ganske sunn, her er det sjokolade og brus som er det store problemet. Kanskje vi kan motivere hverandre? 😊 Anonymkode: 7506a...c66 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. januar #18 Del Skrevet 21. januar Det som har hjalp meg da jeg ønsket å gå ned i vekt var å registrere alt jeg spiste. Jeg hadde på forhånd bestemt meg for hvor mye kalorier jeg skulle spise ila en dag. . Man blir litt mer bevisst fordi det er lett å se hvor mye kalorier det er i kun én sjokoladebit for eksempel. Og da er det lettere å gjøre andre og smartere valg. Synes jeg! Jeg har en stillesittende jobb, men trener og hadde god tid på å gå ned kiloene jeg ønsket. Derfor satt jeg 1800 kalorier daglig. Det er nok til fire måltider, inkludert godt med middag og noen mellommåltider - altså nok til å spise seg god og mett. Lørdag telte jeg ikke kalorier. Det skal nevnes at jeg hadde gått opp i vekt pga medisiner, og har et nokså uproblematisk forhold til mat. Du skriver at du trener tre ganger i uken, men at du ellers er nokså stillesittende og at du har store barn. Hva med å gå deg en tur de dagene du ikke trener. Trenger jo ikke være så langt? Hvertfall ikke i starten. Ta en podkast eller lydbok i ørene og gå deg en tur. Godt for sjel, hode og kropp. Og en mye bedre følelse når man setter seg i sofaen for kvelden! Lykke til ☺️ Anonymkode: aac30...e2a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Makavelli Skrevet 21. januar #19 Del Skrevet 21. januar Her kommer noen konkrete tips fra meg ut i fra HI: Du er lite i aktivitet. Når barna dine trenger såpass lite oppfølging pga sin alder, så burde du være i mer aktivitet. Jeg tenker at fint kan jekke opp treningen til 5-6 dager i uken. Avhengig av hvor kompetent du er på å sette opp treningsprogram, så ville jeg tatt kontakt med en god PT som kan sette opp dette for deg. Å trene styrke med tunge vekter og få repetisjoner gir best effekt for vektnedgang, siden du forbrenner kalorier mens du trener, og større muskler forbrenner mer når du sitter stille. I tillegg kan en god PT sette opp en matplan tilpasset dine behov. Når du sier at du ikke går ned et gram på tross av at du ikke har spist noe godteri på ti dager, så er det åpenbart at du har spist mer mat enn du kan gjøre dersom du skal ned i vekt. I teorien så er vektnedgang veldig enkelt; du må ha mindre kalorier inn enn du forbruker per dag dersom det skal gå nedover. Får du i deg like mye eller mer enn du forbrenner, vil du stå på stedet hvil eller gå opp i vekt. Dette er åpenbart mye vanskeligere i praksis enn i teorien. Kona mi har hatt god effekt av å veie mat i perioder når hun har startet opp målrettet vektnedgang etter operasjoner og graviditet som har ført til vektøkning. Hensikten er ikke at hun skal veie maten for evig, men at hun skal få god effekt i starten, og at hun skal skape seg et slags mentalt bilde av hvor mye hun kan spise. Det handler i stor grad om vaner. Og nå vet jeg ikke om du har en partner du bor med, men jeg er solidarisk med henne i den form av at jeg ikke spiser godteri, snacks osv. foran henne i startperiodene hvor hun velger å være strengere enn hun skal være på sikt. Da spiser jeg heller slikt ved andre anledninger, og strengt tatt er det jo bare bra for meg å ikke spise disse tingene, selv om jeg ikke har behov for vektnedgang selv. Ellers ville jeg gitt et generelt tips om å gjøre aktiviteter der du ikke er stillesittende, fordi når man sitter hjemme foran TVen og ser på serier eller film, har man veldig lett for å bli fysen og kjedespise. Om du har noe som fanger interessen din så mye at du ikke tenker på å spise, så er det veldig bra. Og det kan være noe så banalt som å tegne, legge puslespill, eller det kan være mer aktive ting, som hobbyprosjekter i huset eller bare å gå tur med en venn. 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. januar #20 Del Skrevet 21. januar AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg også elsker å kose meg og sliter mye til tider med å holde meg unna. Men frykten for å bli frodig, fyldig og overvektig er større enn lysten til å proppe i meg søtsaker hele tiden. Ingenting kommer av seg selv! Anonymkode: 7c727...df9 Ja, enig med deg at den frykten ikke er den beste. Men når jeg ikke får et umiddelbart resultat av å ikke spise den sjokoladebiten eller den neven med potetgull, så merkes det ikke så godt. jeg "tyknes" i rolig tempo. Samtidig har jeg lagt på meg 20 kg siden jeg giftet meg for 17 år siden, og det er pyton.. Ja, jeg er nå i 40-åra og ikke 20-åra, men likevel. Irriterer meg at hodet mitt ikke funker optimalt rundt dette. Jeg får til så mye annet i livet, alt er på stell, men dette er jeg håpløs på. Jeg kan også se i speilet at det tross alt ikke er SÅ dårlig stelt. Jeg er ellers frisk og har det bra i livet. SÅ ser jeg bilder... altså. Speilet lyver! Jeg blir ikke klok på hva som er riktig 😦 Er jeg som i speilet eller på bilder? Vekta viser jo at det er som på bilder, men.. bah. Jeg har som nevnt klart meg over tid uten godteri og med trening, men vekta endres ikke. Da jeg gikk på GR klarte jeg det, men jeg vil lissom ikke begynne å tracke mat. Mista helt matgleden, og jeg har tenåringer som ikke har godt av å se moren veier mat. Ts Anonymkode: c4a13...aaa 2 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå